Gå til innhold

Lue på små barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trekk! Det skal utrolig lite til for å fremprovosere ørebetennelse på babyer, har jeg hørt.

Vi hadde alltid noe på hodet til snuppa i fjor sommer, enten solhatt eller tynn lue. Det var noen unntak når hun sov i dypvogna de varmeste dagene, for nedi der blåste det ikke spesielt mye.

Det er også pga at de kan bli solbrente og sånn.

Kommer nok til å være temmelig strenge med å ta på henne solhatt i sommer også, men nå er hun såpass stor at hun gjerne drar den av gang på gang på gang på gang, så vi får se hvordan det går.

Annonse

Trekk! Det skal utrolig lite til for å fremprovosere ørebetennelse på babyer, har jeg hørt.

Vi hadde alltid noe på hodet til snuppa i fjor sommer, enten solhatt eller tynn lue. Det var noen unntak når hun sov i dypvogna de varmeste dagene, for nedi der blåste det ikke spesielt mye.

Det er også pga at de kan bli solbrente og sånn.

Kommer nok til å være temmelig strenge med å ta på henne solhatt i sommer også, men nå er hun såpass stor at hun gjerne drar den av gang på gang på gang på gang, så vi får se hvordan det går.

Man får ikke ørebetennelse av å gå uten lue. Man får ørebetennelse av bakterier i øret.

Hvis de kommer flyvende med vinden, skal det mer til enn litt bomullsstoff for å stoppe dem.

Man får ikke ørebetennelse av å gå uten lue. Man får ørebetennelse av bakterier i øret.

Hvis de kommer flyvende med vinden, skal det mer til enn litt bomullsstoff for å stoppe dem.

Men øret blir mye mer mottakelig for bakteriene hvis de er kalde.

Man får jo ikke brystbetennelse av kalde pupper heller, men de anbefales å holdes varme fordi de er mye mer mottakelige for bakteriene når man fryser litt.

Gjest togli

dette gjelder hvis hodet er i solen da?

Ikke i overskyet vær eller nede i vognen?

Jeg tror nok det er viktigst i solen, ja. Problemet er kanskje at man helst bør være sikker på at det er 100% vindstille og at temperaturen er omtrent som innetemperatur, før man vurderer å droppe lua?

Gjest neofix

Hvis du med små barn mener barn under 1-1/2 år så er hovedårsaken at de ennå har ganske stor fontanelle (det bløte partiet på hodet). Fontanellen gir større varmetap, og barna kan lett bli kalde.

Ørene.... det er en myte at man får ørebetennelse av luft. Men når det er sagt, vind kan gi øreverk / øresting. Jeg er selv plaget av det, og f.eks. hvis jeg skal sykle og det er 10 varmegrader og vind, så må jeg bruke pannebånd, ellers får jeg veldig vondt i ørene. Barn har lettere for å få øresting enn voksne, men det er ikke alle som får det.

Lite hår bidrar også, fordi barna lett kan bli solbrente i hodebunnen. Vanskelig å smøre der, og dessuten uheldig, fordi huden er ganske tynn i hodebunnen og alle stoffene fra solkremen tas veldig lett opp i blodet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...