Gå til innhold

Bursdagsforviklinger... Råd ønskes!

Anbefalte innlegg

Gjest forviklinger

Jeg trenger råd til å vite hvordan jeg skal forholde meg til dette. Ungen min går i barnehagen, og her er det to barn som har bursdag relativt tett, samme alder og gode venner i barnehagen. Vi har sendt ut invitasjon til bursdag, og invitert alle ungene på samme alder, med svarfrist i morgen.

I dag kommer denne andre ungen bort til meg og sier at "jeg kan ikke komme i bursdagen til x, for jeg skal feire min egen bursdag den dagen". Og fortsetter med "og Y skal først gå litt til x og så til meg".

Og da blir jeg ærlig talt litt forvirret. For det første så lurer jeg jo på hvorfor mitt barn ikke er invitert i denne bursdagen, når y er invitert". Og så lurer jeg på om hvor mange andre felles gjester vi har invitert i bursdag. Og så lurer jeg fryktelig på hvorfor ikke foreldrene til det andre bursdagsbarnet har tatt kontakt med meg når de fikk invitasjonen og så at det var kræsj? Det er snart en uke siden vi sendte ut invitasjonen, og det ville vel være naturlig å ta en telefon og si at vi har invitert i bursdag samme dag, slik at vi i det minste kunne koordinere klokkeslettene?

Så nå sitter jeg her og lurer på om det virkelig kan stemme at dette barnet skal feire bursdag samme dag som barnet mitt. Og jeg lurer på hvor mange av de samme gjestene de har invitert. Vi har ikke fått en et eneste avbud foreløpig (heller ikke fra dette barnet). Og kan jeg virkelig stole på at ungen ikke kommer, når jeg ikke har det fra foreldrene, men bare fra barnet?

Og hvis det virkelig viser seg at de skal ha bursdag samme dag og på omtrent samme tidpunkt, er det da ikke utrolig dårlig gjort av disse foreldrene og ikke ta kontakt om det? Når vi tydeligvis har invitert en del av de samme ungene? Det hadde jo vært mulig å få til enten bytte av klokkeslett eller bytte av dag for en av oss!

Hva gjør jeg hvis jeg ikke hører noe fra foreldrene til denne ungen (eller fra noen av de andre foreldrene på avdelingen). Antar at alle kommer? Er det vanlig å sende avbud til bursdager via en 4-åring?? Jeg må ærlig innrømme at jeg kommer til å bli en smule forbanna om halvparten av gjestene ikke kan komme, fordi de er invitert i en anne bursdag. Jeg aner jo ikke når de inviterte, iom at mitt barn ikke er invitert.

Bør jeg ta kontakt med familien og spørre hvordan ting ligger an, eller skal jeg bare vente og se?

Fortsetter under...

Gjest Ring og undersøk!

Ja jeg synes du skal ta en telefon til foreldrene eller du kan ringe til alle dere har invitert for å vite sikkert om de kommer. Jeg vil alltid vite om de jeg har invitert kommer eller ikke. Vil da ikke lage og kjøpe mye ekstramat og godteri enn det som trengs.

Gjest forviklinger

Jeg ville anstrengt meg for å være hyggelig i stemmen, og ringt og hørt med foreldrene om det forlelå en "dobbeltbooking", eller om sønnen deres hadde misforstått.

Jeg skulle ringt i kveld hadde jeg hatt telefonnummeret, men det har jeg ikke. Har heller ikke nummeret til de andre familiene, da vi ikke har adresseliste, og jeg ikke kan etternavnene på alle. Så jeg må få telefonnummeret deres i barnehagen i morgen.

Og jeg må nok forsøke å være hyggelig i stemmen, ja.... Huff! Jeg liker ikke sånne situasjoner i det hele tatt. Hadde jeg visst om dobbeltbooking hadde jeg byttet dag!

Gjest dobba

Slikt er utrolig kjedelig.

Du kan risikere at en del ikke kommer og der sitter du med både mat og full aktivitetsplan og så kan det hele bli ganske så spartansk.

Jeg ville ha ringt til foreldre til barna som du har invitert og hørt med dem hva slags plan de har hvis deres barn er invitert to steder.

Og hvis det blir helt på trynet så får du prøve å bytte litt tidspunkt eller dag?

Gjest forviklinger

Ja jeg synes du skal ta en telefon til foreldrene eller du kan ringe til alle dere har invitert for å vite sikkert om de kommer. Jeg vil alltid vite om de jeg har invitert kommer eller ikke. Vil da ikke lage og kjøpe mye ekstramat og godteri enn det som trengs.

Ekstramaten er nå en ting, men jeg tenker også på barnet mitt som gleder seg til bursdagen, og så kanskje opplever at halvparten av gjestene ikke kommer, eller må gå før burdagen er slutt fordi de skal i et annet selskap.

Og så kan jeg ikke for at jeg irriterer meg grenseløst over at noen kan være så hodeløse at de ikke gir beskjed om sånn. Og så er jeg kanskje også litt sår fordi de ikke har invitert mitt barn, som er ekstra rart når jeg vet at ungene leker mye sammen i barnehagen. Selv har vi invitert flatt, også de 2-3 som barnet mitt ikke leker særlig mye med, for at at ingen skal føle seg utenfor.

Annonse

Gjest forviklinger

Slikt er utrolig kjedelig.

Du kan risikere at en del ikke kommer og der sitter du med både mat og full aktivitetsplan og så kan det hele bli ganske så spartansk.

Jeg ville ha ringt til foreldre til barna som du har invitert og hørt med dem hva slags plan de har hvis deres barn er invitert to steder.

Og hvis det blir helt på trynet så får du prøve å bytte litt tidspunkt eller dag?

Ja, men det begynner å bli rimelig sent å bytte dag nå... Hadde jeg fått vite det med en gang vi sendte ut invitasjonene så hadde det jo ikke vært noe problem. Men nå er det bare et par dager til bursdagen skal feires....

Men jeg må vel få tak i telefonnummeret deres i morgen og ta en telfon, ja. Finne ut hvem de har invitert og hvilke tilbakemeldinger de har fått om hvem som kommer og ikke kommer. Huff, jeg blir så irritert over sånn som dette, det er så unødvendig!

Sorry, men jeg forstår ikke hvorfor du er irritert. Kan du ikke bare ringe de andre foreldrene og høre hva som har skjedd. Det er veldig vanlig at man ikke inviterer alle barna, og du vet jo ikke hvem som har sendt inn innbydelsene først heller.

Man BØR gi beskjed dersom barna ikke kommer, men jeg har opplevd flere ganger at det ikke har blitt gitt beskjed.

Gjest forviklinger

Sorry, men jeg forstår ikke hvorfor du er irritert. Kan du ikke bare ringe de andre foreldrene og høre hva som har skjedd. Det er veldig vanlig at man ikke inviterer alle barna, og du vet jo ikke hvem som har sendt inn innbydelsene først heller.

Man BØR gi beskjed dersom barna ikke kommer, men jeg har opplevd flere ganger at det ikke har blitt gitt beskjed.

Jeg er irritert fordi denne andre familien må vite at vi har dobbeltbooket bursdager, og ikke har funnet det bryet verd å fortelle meg. Du har helt rett i at jeg ikke kan vite om de inviterte først, så lenge vi ikke fikk noen invitasjon. Hadde JEG visst at vi hadde invitert samtidig hadde jeg selfølgelig gjort mitt for å endre det. Hadde ikke giddet og krangle på hvem som skulle flytte tidspunkt en gang. Nå er det litt i seneste laget for det... Men jeg vil mene at det må være allminnelige folkeskikk å si i fra når man oppdager slik? Jeg vet i alle fall at jeg ville gjort det, om mitt barn fikk invitasjon til samme tidspunkt som et annet barn, og jeg visste at vi hadde invitert de samme ungene. Og begge ungene taper jo, for jeg har ikke fått en eneste avmelding, og jeg regner jo med at selv om det kanskje er noen som ikke gidder å gi beskjed, så gjelder ikke det alle. Så det kan jo like gjerne være den andre ungen som står uten halvparten av gjestene...

Men jeg begynner jo å forstå etter hvert at vanlig folkeskikk ikke er allemannseie, og at det ikke er alle som bruker innsiden av det hodet de har fått utlevert....

Så derfor er jeg irritert, forstår du det litt bedre nå? Eller ville du syntes det var helt ok om det var du som var i mine sko, og plutselig, ad omveier, fikk vite at en unge ikke kom - fordi denne ungen selv skulle feire bursdag med de sammme ungene som du hadde invitert? I så tilfelle har du mye lengre lunte enn godt kan være.

Gjest Fenrisulven

Jeg skulle ringt i kveld hadde jeg hatt telefonnummeret, men det har jeg ikke. Har heller ikke nummeret til de andre familiene, da vi ikke har adresseliste, og jeg ikke kan etternavnene på alle. Så jeg må få telefonnummeret deres i barnehagen i morgen.

Og jeg må nok forsøke å være hyggelig i stemmen, ja.... Huff! Jeg liker ikke sånne situasjoner i det hele tatt. Hadde jeg visst om dobbeltbooking hadde jeg byttet dag!

Kan du ikke finne nummeret på nett da?

Gjest forviklinger

...fordi det eneste jeg har er ungens fornavn, og det hjelper dårlig når man skal søke i telefonkatalogen. Jeg bor i en stor by hvor ikke alle kjenner alle. Og jeg aner rett og slett ikke hva denne familien heter til etternavn. Nettet kan brukes til mye kjekt, men akkurat her må det nok melde pass ;-)

Jeg er irritert fordi denne andre familien må vite at vi har dobbeltbooket bursdager, og ikke har funnet det bryet verd å fortelle meg. Du har helt rett i at jeg ikke kan vite om de inviterte først, så lenge vi ikke fikk noen invitasjon. Hadde JEG visst at vi hadde invitert samtidig hadde jeg selfølgelig gjort mitt for å endre det. Hadde ikke giddet og krangle på hvem som skulle flytte tidspunkt en gang. Nå er det litt i seneste laget for det... Men jeg vil mene at det må være allminnelige folkeskikk å si i fra når man oppdager slik? Jeg vet i alle fall at jeg ville gjort det, om mitt barn fikk invitasjon til samme tidspunkt som et annet barn, og jeg visste at vi hadde invitert de samme ungene. Og begge ungene taper jo, for jeg har ikke fått en eneste avmelding, og jeg regner jo med at selv om det kanskje er noen som ikke gidder å gi beskjed, så gjelder ikke det alle. Så det kan jo like gjerne være den andre ungen som står uten halvparten av gjestene...

Men jeg begynner jo å forstå etter hvert at vanlig folkeskikk ikke er allemannseie, og at det ikke er alle som bruker innsiden av det hodet de har fått utlevert....

Så derfor er jeg irritert, forstår du det litt bedre nå? Eller ville du syntes det var helt ok om det var du som var i mine sko, og plutselig, ad omveier, fikk vite at en unge ikke kom - fordi denne ungen selv skulle feire bursdag med de sammme ungene som du hadde invitert? I så tilfelle har du mye lengre lunte enn godt kan være.

Jeg er helt enig i at man skal gi beskjed dersom man ikke kommer i en bursdag. Det er normal og god folkeskikk. Men det kan faktisk ha skjedd noe. Kanskje invitasjonen har kommet bort e.l.

Uansett hjelper det ikke å bli irritert. Ring dem og hør.

Jeg synes også at det er normalt god folkeskikk å enten be alle, eller bare ca. halvparten i barnehagen/i klassen. For noen uker siden var vesla i en bursdag med 11 jenter fra klassen. De er 15, og alle var ikke invitert. Da klarte jeg ikke å holde meg, og sa hva jeg mente (på en høflig måte selv om jeg egentlig ble ganske irritert)

Annonse

Gjest forviklinger

Jeg er helt enig i at man skal gi beskjed dersom man ikke kommer i en bursdag. Det er normal og god folkeskikk. Men det kan faktisk ha skjedd noe. Kanskje invitasjonen har kommet bort e.l.

Uansett hjelper det ikke å bli irritert. Ring dem og hør.

Jeg synes også at det er normalt god folkeskikk å enten be alle, eller bare ca. halvparten i barnehagen/i klassen. For noen uker siden var vesla i en bursdag med 11 jenter fra klassen. De er 15, og alle var ikke invitert. Da klarte jeg ikke å holde meg, og sa hva jeg mente (på en høflig måte selv om jeg egentlig ble ganske irritert)

Da er vi enige :-) Jeg synes også man enten skal invitere alle eller ikke mer enn halvparten. Og derfor inviterte jeg alle, selv om det er et par av ungene barnet mitt ikke leker med i det hele tatt.

Og selvfølgelig hender det at invitasjoner kommer bort, men akkurat i dette tilfelle så har jo det tydeligvis ikke skjedd iom at ungen selv ga beskjed om at det ble krasj.

Og jeg har selvfølgelig tenkt å ta kontakt og spørre på en fin måte, men kommer nok til å si i fra hvis det virkelig stemmer at vi kjører dobbelt at jeg ville ha satt pris på at de hadde gitt meg beskjed, slik at jeg kunne endre dato.

Da er vi enige :-) Jeg synes også man enten skal invitere alle eller ikke mer enn halvparten. Og derfor inviterte jeg alle, selv om det er et par av ungene barnet mitt ikke leker med i det hele tatt.

Og selvfølgelig hender det at invitasjoner kommer bort, men akkurat i dette tilfelle så har jo det tydeligvis ikke skjedd iom at ungen selv ga beskjed om at det ble krasj.

Og jeg har selvfølgelig tenkt å ta kontakt og spørre på en fin måte, men kommer nok til å si i fra hvis det virkelig stemmer at vi kjører dobbelt at jeg ville ha satt pris på at de hadde gitt meg beskjed, slik at jeg kunne endre dato.

Glemte at ungen hadde sakt det til deg....

Flott at du tar tak i problemet i hvertfall. Eneste måten å løse denne floken på.

Og jeg tror ikke det er så falig om det ikke er så mange som kommer. Barn i barnehagealder blir ofte veldig slite av en bursdag (store forventninger først).

Men dersom de andre foreldrene forteller hvem de har bedt, så hadde jeg nok tatt en ringerunde for å forhøre meg for sikkerhets skyld. Supertrist om det bare kommer et par.

Gjest forviklinger

I det jeg skulle ringe foreldrene til barnet, ringte foreldrene til det andre barnet oss. De hadde levert ut invitasjonene samme dag som oss, men hadde invitert til selskap som begynte når vårt sluttet. Og de var litt flaue fordi de ikke hadde invitert vårt barn. De hadde invitert 3 av 5 barn, og folk må jo få gjøre som de vil, selvfølgelig, selv om jeg kanskje ikke ville gjort det samme selv. Vi har ikke fått noen avbud, så jeg regner med at alle unntatt dette barnet kommer, siden det ikke ble overlapp med klokkeslettene.

Og sannsynligvis er vel årsaken til at de ikke har ringt før nå at de syntes det hele var litt pinlig siden vi har invitert deres barn, og ikke motsatt.

Ekstramaten er nå en ting, men jeg tenker også på barnet mitt som gleder seg til bursdagen, og så kanskje opplever at halvparten av gjestene ikke kommer, eller må gå før burdagen er slutt fordi de skal i et annet selskap.

Og så kan jeg ikke for at jeg irriterer meg grenseløst over at noen kan være så hodeløse at de ikke gir beskjed om sånn. Og så er jeg kanskje også litt sår fordi de ikke har invitert mitt barn, som er ekstra rart når jeg vet at ungene leker mye sammen i barnehagen. Selv har vi invitert flatt, også de 2-3 som barnet mitt ikke leker særlig mye med, for at at ingen skal føle seg utenfor.

Helt på trynet av de andre foreldrene- tenker de ikke selv på om "kræsjen" kan hindre folk i å komme til dem i det minste?????????

Samtidig synes jeg de andre foreldrene er rare også hvis de ikke har ringt og gitt beskjed om de kommer- hva er det for slags oppførsel?

Hvis jeg hadde fått to innvitasjoner omtrent samtidig ville jeg jo uansett ringt og gitt beskjed om jeg kom eller ikke og kanskje takke for innbydelsen? det gjør man da i andre sammenhenger når man får en innvitasjon- hvorfor annerledes når det gjelder barn??

Kanskje det er sånne "harsåmyeågjøreforeldre" som liksom er mye mer busy enn alle oss andre, har tre barn selv og klarer å gi beskjed,.

Jeg ville tatt det opp på foreldremøte jeg- vet at mange synes det er greit å be noen få "utvalgte"- SYNES MAN SKAL BE ALLE PÅ GRUPPA ELLER I SAMME ÅRSKULL- VI ER FORBILDER FOR BARNA- TENK PÅ MOBBING!!!!!!!!

jubalong70

Lillesøster går i barnehage og er god venn med og nabo med ei jente som er født dagen etter henne. Hadde noe slikt oppstått hadde jeg absolutt ringt dem for å høre hvordan ståa ligger ann.

Vi har stort sett gjort det slik at vi har feiret bursdag helga før og de helga etter. I år (5-års dag) leide vi barnehagen og feiret dem sammen fordi det ikke passet for dem å ha det helga etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...