Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Hvilket syn har dere på Oslo vest? Har dere fordommer? Isåfall hvilke? Og har dere eventuelle erfaringer som underbygger disse?

Syns at da jeg var yngre var det større forskjeller. Man kunne plukke ut hvilken side av byen andre på vår alder kom fra, men det er ikke så lett lenger...

Er det store forskjeller mellom øst og vest der du kommer fra, dersom du har vokst opp i en annen stor by eller et mindre sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Der jeg kommer fra bor der "bare" innvandrere på østsiden av byen, og den bydelen er også betydelig styggere enn Vest og Nord, der oss "fine" bor. Men forskjellen er ikke i nærheten av så stor som jeg har følelsen av den er i Oslo. Men jeg kjenner noen fra Vestkantoslo, og de er ikke snobbete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fridalida

Fordommer har jeg nok, og de folka jeg kjenner fra oslo vest gjør lite og ingenting for å avkrefte dem, for å si det sånn.

Har ei gammel venninne som har giftet seg med beste vest-gutt, og bosatt seg på frogner, og hun er rett og slett blitt....tidvis lit uspiselig. Ekstremt oppptatt av klær, å ta seg ut, fine ferier...Sminker seg opp for å gå ut døra, slitsomt. Har byttet politisk oppfatning fra SV til Høyre osv. Har også vært på en del jentefester på oslo vest, og der snakkes det mye om innredning, klær, praktikanter, osv osv osv. Det er i grunn så merkelig.

Men - det er i grunn ikke det at folk på vestkanten blir så arrogante eller snobbete som er det verste, det verste er at de rett og slett blir litt livsfjerne. Lever i et utrolig homogent miljø, i forhold til andre deler av byen, og blir grusomt preget av det. Og det FATTER ikke at andre kan bo på østkanten, det går rett og slett over deres forstand. Da er det tross alt bedre med de som kommer utenbys fra, virker det som.

Det er et morsomt skue, og det er sikkert ikke sånn overalt på oslo vest, altså. Men det er store skiller i Oslo, mye større enn jeg var klar over da jeg vokste opp i byen, kanskje fordi det er blitt verre med årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Har nok litt fordommer jeg også. Det er som fridalida skriver. De jeg har møtt gjør heller ingenting for å avkrefte fordommene. Snarere tvert imot. Svært mange av dem er rett og slett uspiselige.

Jeg foretrekker østkantfolket.

Håper Lyn får en hard sesong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok litt fordommer jeg også. Det er som fridalida skriver. De jeg har møtt gjør heller ingenting for å avkrefte fordommene. Snarere tvert imot. Svært mange av dem er rett og slett uspiselige.

Jeg foretrekker østkantfolket.

Håper Lyn får en hard sesong. :)

Amen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg bosatte meg på på Oslo vest for 16 år siden. Jeg kom fra ei bygd i midt-Norge og hadde bodd på forskjellige steder i Oslo før jeg bosatte meg på Oslo vest.

Veldig tilfeldig for min del at jeg havnet der.

Jeg var ikke den gangen oppmerksom på at det var noen forskjell på øst og vest og hva som skilte de forskjellige menneskene fra hverandre. Jeg kom fra bygda og var ikke vant til å tenke på sånn.

Jeg tror det er Oslofolk som tenker slik, og ikke oss som kommer fra landet.

Barndommen preger en veldig. De første årene av ens liv er nok de viktigste for hva slags holdninger man senere får.

Mannen min kjøpte huset før han traff meg midt på 80-tallet, og kun fordi han mente det var en trygg investering.

Etterhvert som årene har gått, har jeg mer lagt merke til forskjellene, og jeg kan fortelle at man blir ikke mer typisk vestkantmenneske av å ha bodd der i noen år.

Det er 95 % høyrefolk rundt meg og jeg har blitt mer sosialist med årene.

Det er høye hekker og gjerder her og det er viktig å ikke se noe til naboen sin,virker det som.

Det er mange hyggelige folk her også, men jeg synes nok miljøet er litt forfinet i forhold til hva jeg er vant med fra barndommen. Jeg innbiller meg at folk er mer avslappet på østkanten.

At man kan rope inn naboen på en kopp kaffe.

Mannen min har en stor venneflokk fra før han traff meg, og i starten var det et kultursjokk for meg.Mannen min er ikke fra Oslo han heller, men hele vennflokken hans har bosatt seg der. Måten de hadde selskaper på og slikt var jeg ikke vant med.

Kan nok komme av at jeg også var så mye yngre enn dem.

Men man blir jo vant med det og tenker ikke over det lenger.

Men jeg føler at jeg er den samme som jeg alltid har vært jeg. Jeg har nok bare blitt flinkere til å tilpasse meg alle mulige mennesker.

Men jeg begynner å se at eldstedatteren har blitt preget av det nå. Hun er veldig opptatt av hvordan hun ser ut, og går ikke ut døren uten å sminke seg.

Hun ser ut til å bli "fisefin" og jålete.

Hun tjente seg 1000 kr på en jobb, og går hen og kjøper en merkeveske til 650 kr, noe jeg aldri ville ha gjort.

Vi snakker innimellom om å flytte til østkanten, men det begynner å bli for sent. Det er vanskelig å rive barna vekk fra venneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv født og oppvokst på vest. Har alltid likt meg veldig godt der, men det finnes helt klart en del mennesker med veldig god råd som blir litt "virkelighetsfjerne".

Når det gjelder fordommer så gikk jeg på videregående på østkanten. Synes det var mye mer fordommer der enn det jeg har opplevd at vestkantfolk har til øst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saiko

Det du leser under her dreier seg bare om gamle fordommer.

Det bor f.eks. flere nasjonaliteter på frogner/majorstua enn det gjør på grunerløkka og i gamlebyen.

Nei, da er det værre med Asker og Bærum... _Det_ er bortskjemte poder, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller mellom ytterpunktene, altså mellom "typisk" vest og "typisk" øst, f.eks. mellom Frogner eller Holmenkollen og Furuset eller Tøyen.

Mellom der er det maaange avskygninger og gråsoner hvor forskjellene kan være tydeligere mellom personer / familier enn mellom bosted.

Men det er veldig underholdende å dyrke fordommene litt, f.eks. når jeg ser hvordan mange reagerer hvis jeg forteller at jeg er oppvokst i en blokk i Groruddalen. Vi tilhørte riktignok sosialgruppe A mht. inntekt og denslags, men det er det ingen som er interessert i. Det holder å fortelle om hustypen, så er jeg plassert (* fnis *).

Det er også litt komisk at de fra beste vest ofte ikke har satt sine bein i de områdene de fordømmer og vet alt om. Fordommer er nok gjensidig, men ungdom fra øst har oftere sett vestkanten ved selvsyn.

Jeg bor i et "bedre" strøk like ved grensa mellom øst og vest, men selv der er det mer avslappet enn jeg får inntrykk av at det jevnt over er på vest. Jeg har venninner over hele byen samt i Bærum, som jeg snakker om f.eks. tenåringers livsstil med. Så dette er ikke bare fordommer.

Men man bestemmer mye selv. Man må ikke følge flertallspresset, uansett hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg bosatte meg på på Oslo vest for 16 år siden. Jeg kom fra ei bygd i midt-Norge og hadde bodd på forskjellige steder i Oslo før jeg bosatte meg på Oslo vest.

Veldig tilfeldig for min del at jeg havnet der.

Jeg var ikke den gangen oppmerksom på at det var noen forskjell på øst og vest og hva som skilte de forskjellige menneskene fra hverandre. Jeg kom fra bygda og var ikke vant til å tenke på sånn.

Jeg tror det er Oslofolk som tenker slik, og ikke oss som kommer fra landet.

Barndommen preger en veldig. De første årene av ens liv er nok de viktigste for hva slags holdninger man senere får.

Mannen min kjøpte huset før han traff meg midt på 80-tallet, og kun fordi han mente det var en trygg investering.

Etterhvert som årene har gått, har jeg mer lagt merke til forskjellene, og jeg kan fortelle at man blir ikke mer typisk vestkantmenneske av å ha bodd der i noen år.

Det er 95 % høyrefolk rundt meg og jeg har blitt mer sosialist med årene.

Det er høye hekker og gjerder her og det er viktig å ikke se noe til naboen sin,virker det som.

Det er mange hyggelige folk her også, men jeg synes nok miljøet er litt forfinet i forhold til hva jeg er vant med fra barndommen. Jeg innbiller meg at folk er mer avslappet på østkanten.

At man kan rope inn naboen på en kopp kaffe.

Mannen min har en stor venneflokk fra før han traff meg, og i starten var det et kultursjokk for meg.Mannen min er ikke fra Oslo han heller, men hele vennflokken hans har bosatt seg der. Måten de hadde selskaper på og slikt var jeg ikke vant med.

Kan nok komme av at jeg også var så mye yngre enn dem.

Men man blir jo vant med det og tenker ikke over det lenger.

Men jeg føler at jeg er den samme som jeg alltid har vært jeg. Jeg har nok bare blitt flinkere til å tilpasse meg alle mulige mennesker.

Men jeg begynner å se at eldstedatteren har blitt preget av det nå. Hun er veldig opptatt av hvordan hun ser ut, og går ikke ut døren uten å sminke seg.

Hun ser ut til å bli "fisefin" og jålete.

Hun tjente seg 1000 kr på en jobb, og går hen og kjøper en merkeveske til 650 kr, noe jeg aldri ville ha gjort.

Vi snakker innimellom om å flytte til østkanten, men det begynner å bli for sent. Det er vanskelig å rive barna vekk fra venneflokken.

Jeg har STORE fordommer mot sånne som datra di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Har nok litt fordommer jeg også. Det er som fridalida skriver. De jeg har møtt gjør heller ingenting for å avkrefte fordommene. Snarere tvert imot. Svært mange av dem er rett og slett uspiselige.

Jeg foretrekker østkantfolket.

Håper Lyn får en hard sesong. :)

Sier meg enig i alt du sier her. Jeg har ennå tilgode å møte folk fra vestkanten som har beina på jorda. Og jeg jobba på beste vestkant i flere år.

Og jeg får grøsninger når jeg ser Lyn-snørrungetilhengere med pannebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung student i Oslo, bodde jeg i begynnelsen på hybel på et lite pikeværelse på Øvre Ullern. Med adgang bad men ikke kjøkken. 8 kvadratmeter var hybelen min.

Og det meste av fordommer ble bekreftet av vertsfamilien og deres omgangskrets.

Seinere ble bildet mer nyansert, og jeg ble kjent med en masse all righte folk fra alle kanter av byen.

Men jeg må innrømme at jeg får litt problemer med enkelte eksemplarer av typen merkebevisste, bortskjemte og snobbete unge piker.

F. eks. ei jeg traff som hadde fullført studiene (på BI) uten noensinne å ha hatt sommerjobb! For det trengte hun ikke, pappa betalte.

Dobbeltgulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg har STORE fordommer mot sånne som datra di.

Det var jo ikke hyggelig sagt.

Hadde du møtt datteren min, skulle du fått sett hvor hyggelig og sosial hun er mot alle.

Jeg var nettopp på konferansetime med henne, og læreren skryter av hvor hyggelig elev hun er og hvor positiv hun er for miljøet i klassen.

Hun ER faktisk snill og hyggelig.

Men hun er altså blitt preget av det miljøet hun har vokst opp i, og er ganske jålete på egne vegne da.

Dette liker ikke jeg heller.

men hun er bare 15 enda og jeg har jo et håp om at det kan gli over.

Ihverfall har hun ikke muligheten til å bli like bortskjemt som mange av vennene, fordi hun nemlig har foreldre som er ganske strenge på det der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det var jo ikke hyggelig sagt.

Hadde du møtt datteren min, skulle du fått sett hvor hyggelig og sosial hun er mot alle.

Jeg var nettopp på konferansetime med henne, og læreren skryter av hvor hyggelig elev hun er og hvor positiv hun er for miljøet i klassen.

Hun ER faktisk snill og hyggelig.

Men hun er altså blitt preget av det miljøet hun har vokst opp i, og er ganske jålete på egne vegne da.

Dette liker ikke jeg heller.

men hun er bare 15 enda og jeg har jo et håp om at det kan gli over.

Ihverfall har hun ikke muligheten til å bli like bortskjemt som mange av vennene, fordi hun nemlig har foreldre som er ganske strenge på det der:)

"Det var jo ikke hyggelig sagt"

Men du sier det jo sjøl i forrige innlegg:

"Hun er veldig opptatt av hvordan hun ser ut, og går ikke ut døren uten å sminke seg. Hun ser ut til å bli "fisefin" og jålete. Hun tjente seg 1000 kr på en jobb, og går hen og kjøper en merkeveske til 650 kr"

Beklager så mye, men hun høres ut som prototypen på vestkantberte. Du sier jo sjøl at hun blir preget av miljøet hun vokser opp i. og dette bekrefter mine fordommer mot ungdommer fra vestkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Synes det var større forskjeller før, men det er vel mer jåleri i vest. Innflyttere er mest opptatt av status og å vise seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var jo ikke hyggelig sagt"

Men du sier det jo sjøl i forrige innlegg:

"Hun er veldig opptatt av hvordan hun ser ut, og går ikke ut døren uten å sminke seg. Hun ser ut til å bli "fisefin" og jålete. Hun tjente seg 1000 kr på en jobb, og går hen og kjøper en merkeveske til 650 kr"

Beklager så mye, men hun høres ut som prototypen på vestkantberte. Du sier jo sjøl at hun blir preget av miljøet hun vokser opp i. og dette bekrefter mine fordommer mot ungdommer fra vestkanten.

Jeg lurer litt på hvorfor det tydeligvis er helt greit å ha fordommer overfor unge jenter fra vestkanten av Oslo, men en fryktelig ting å ha fordommer overfor f.eks kosovo-albanske ungdommer.

I nabobyen vår er det en gjeng med kosovo-albanske ungdommer som stjeler, ødelegger ting og plager andre, men hvis det gir meg fordommer mot kosovo-albanere så er jeg plutselig rasist.

Begge deler er jo å generalisere og skjære alle over en kam, men det ene er så mye mer PK enn det andre. Rart!

Jeg synes forøvrig ikke KKK's datter høres så annerledes ut enn min 15-årige niese som er fra et lite fillested på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Jeg lurer litt på hvorfor det tydeligvis er helt greit å ha fordommer overfor unge jenter fra vestkanten av Oslo, men en fryktelig ting å ha fordommer overfor f.eks kosovo-albanske ungdommer.

I nabobyen vår er det en gjeng med kosovo-albanske ungdommer som stjeler, ødelegger ting og plager andre, men hvis det gir meg fordommer mot kosovo-albanere så er jeg plutselig rasist.

Begge deler er jo å generalisere og skjære alle over en kam, men det ene er så mye mer PK enn det andre. Rart!

Jeg synes forøvrig ikke KKK's datter høres så annerledes ut enn min 15-årige niese som er fra et lite fillested på østlandet.

"Jeg synes forøvrig ikke KKK's datter høres så annerledes ut enn min 15-årige niese som er fra et lite fillested på østlandet."

... eller nabojenta vår, eller hun som bor i gata nedenfor, eller naboen til ei venninne av meg som bor på Lillehammer, eller datra til ei venninne som bor i Finnmark...

Tror nesten det er mer alderen, jeg, enn stedet man vokser opp. Mye usikkerhet skal sminkes bort før man går ut! Holder de derimot på slik når de er 22-25 også, DA kan man kanskje snakke om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg synes forøvrig ikke KKK's datter høres så annerledes ut enn min 15-årige niese som er fra et lite fillested på østlandet."

... eller nabojenta vår, eller hun som bor i gata nedenfor, eller naboen til ei venninne av meg som bor på Lillehammer, eller datra til ei venninne som bor i Finnmark...

Tror nesten det er mer alderen, jeg, enn stedet man vokser opp. Mye usikkerhet skal sminkes bort før man går ut! Holder de derimot på slik når de er 22-25 også, DA kan man kanskje snakke om noe annet.

"Mye usikkerhet skal sminkes bort før man går ut! "

Godt sagt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...