Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

Ugga Bugga

Du, jeg tror det er litt naivt å tro at folk ikke gjør det altså..;-) Ikke ALLE, men mange. De vil vite om du tjener allright, har statusyrke etc.

Uansett, jeg gidder ikke å krange på det her, noen synes det er OK å snakke jobb, og da er dem vel undt. Jeg synes dt er kjedelig og foretrekker å slippe det. Med mindre det kommer naturlig og passer i samtalen. Verre er det jo ikke.:-)

Jeg er enig med deg i at jobb ikke er det morsomste man kan snakke om på fest. Jeg ville foretrukket å snakke om noe annet.

Men jeg blir ikke fornærmet om noen spør meg hva jeg driver med, og jeg har også forståelse for at folk spør om jobb og utdanning fordi de ikke finner på noe annet å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Ugga Bugga

Sånne ting spiller en MYE større rolle dah..;-) Sånne småting sammenlagt er jo selve personen!Quirks, lidenskaper, drømmer,preferanser... Ikke hva de gjør for å skrape til smør på brødskiva.

Det er jo hvertfall min hjertelige mening.

Dannmer du deg best et bilde av hvem du synes er greie, og hvordan folk er her inne, ut i fra hva de sier om sånne småting eller ut ifra en kjedelig jobbtråd?

Personlig er jeg ikke i tvil!

Og det mener jeg glatt kan overføres til livet utenfor også.

"Sånne ting spiller en MYE større rolle dah..;-) Sånne småting sammenlagt er jo selve personen!Quirks, lidenskaper, drømmer,preferanser... Ikke hva de gjør for å skrape til smør på brødskiva."

Jeg er enig i at mange småting sammenlagt er personen. Men jobben er jo også en av disse småtingene, da. Og det er verken bedre eller verre å spørre om jobben enn å spørre om man liker Turboneger. Faktisk synes jeg jobben sier _litt_ mer enn synspunktene om Turboneger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Selv om noen spør deg hva du jobber som, så trenger det ikke bety at de mener det er avgjørende for hvem du er. Det kan bety at de bare ønsker å få igang en konversasjon. I en del tilfeller kan spørsmålet føre til en interessant samtale videre. Kanskje den som spør har samme yrke som deg, eller kjenner noen med samme yrke som deg, kjenner noen av dine kolleger eller noen du har studert med og så videre. Og så har man det gående. Man trenger ikke utbrodere kjedelige tekniske detaljer om jobben i seg selv, da.

Om jeg får vite at yndlingsfargen din er grønn, så gir det meg ikke noe særlig å føre samtalen videre med, men det kan hende jeg er sosialt inkompetent.

Tja, jeg synes det er lettere å snakke videre på akkurat sånt jeg da..Jeg klarer ikke å lese så mye utifra hva folk jobber med - men kan synes det er kjempegøy å få vite hva de liker etc..Med visse unntak som sagt. Jeg synes bare det er et litt fantasiløst spøsmål..Og jeg stiller det ikke selv..Før det eventuellt kommer naturlig på banen..(Jeg vet hva folk jeg kjenner jobber med altså..;-))

Men vi er alle forskjellige..Og det er selvsagt helt greit fopr meg at andre vil snakke om jobb..-velbekomme! Jeg ble bar noe overasket, jeg var faktisk ganske sikiker på min mening her var delt av majoriteten..Og det ser den ikke ut til å være.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at jobb ikke er det morsomste man kan snakke om på fest. Jeg ville foretrukket å snakke om noe annet.

Men jeg blir ikke fornærmet om noen spør meg hva jeg driver med, og jeg har også forståelse for at folk spør om jobb og utdanning fordi de ikke finner på noe annet å snakke om.

Men poenget er at det blir regnet for å være litt uhøflig å spørre om det. Akkurat som det er uhøflig å spørre om hvor mye folk tjener. Og uhøflig å glane på kronprinsen når han er på pub på Grünerløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Tja, jeg synes det er lettere å snakke videre på akkurat sånt jeg da..Jeg klarer ikke å lese så mye utifra hva folk jobber med - men kan synes det er kjempegøy å få vite hva de liker etc..Med visse unntak som sagt. Jeg synes bare det er et litt fantasiløst spøsmål..Og jeg stiller det ikke selv..Før det eventuellt kommer naturlig på banen..(Jeg vet hva folk jeg kjenner jobber med altså..;-))

Men vi er alle forskjellige..Og det er selvsagt helt greit fopr meg at andre vil snakke om jobb..-velbekomme! Jeg ble bar noe overasket, jeg var faktisk ganske sikiker på min mening her var delt av majoriteten..Og det ser den ikke ut til å være.

:-)

Som sagt vil jeg helst slippe å snakke en masse om jobb, så jeg er vel egentlig enig med deg.

Jeg bare mener at å spørre "hva jobber du med" ikke nødvendigvis er mer fantasiløst, frekt eller snobbete enn å spørre "liker du Turboneger". Jeg oppfatter begge deler som alminnelig konversasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Sånne ting spiller en MYE større rolle dah..;-) Sånne småting sammenlagt er jo selve personen!Quirks, lidenskaper, drømmer,preferanser... Ikke hva de gjør for å skrape til smør på brødskiva."

Jeg er enig i at mange småting sammenlagt er personen. Men jobben er jo også en av disse småtingene, da. Og det er verken bedre eller verre å spørre om jobben enn å spørre om man liker Turboneger. Faktisk synes jeg jobben sier _litt_ mer enn synspunktene om Turboneger.

Helt uenig!;-) Jeg mener at meninger om turboneger viser meg mye mere enn kunnskap om meningshaverens jobber. Jobben kan være valgt/skaffet utifra veldig "upersonlige" kriterier. Jeg har hvertfall aldri følt at jobben min sier mye om meg, og jeg leser også pent lite ut av mine bekjentskapers arbeidsplasser og titler. Musikkpreferanser og småplukk gir meg derimot informasjonen jeg er ute etter.

Med mindre folk da tjener penger på sine lidenskaper/interesser..Men de færreste jeg kjenner gjør nå dt. (desverre?;-))

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugga Bugga

Men poenget er at det blir regnet for å være litt uhøflig å spørre om det. Akkurat som det er uhøflig å spørre om hvor mye folk tjener. Og uhøflig å glane på kronprinsen når han er på pub på Grünerløkka.

Jeg visste ikke at det var uhøflig å spørre folk hva de jobber med. I så fall er det mange mennesker som har vært uhøflige mot meg gjennom årenes løp.

Når det gjelder å spørre folk hva de tjener, eller glane på kronprinsen, så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Som sagt vil jeg helst slippe å snakke en masse om jobb, så jeg er vel egentlig enig med deg.

Jeg bare mener at å spørre "hva jobber du med" ikke nødvendigvis er mer fantasiløst, frekt eller snobbete enn å spørre "liker du Turboneger". Jeg oppfatter begge deler som alminnelig konversasjon.

Joda, jeg skal ikke være vrang heller..Det er nok oftest ikke vondt ment!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Helt uenig!;-) Jeg mener at meninger om turboneger viser meg mye mere enn kunnskap om meningshaverens jobber. Jobben kan være valgt/skaffet utifra veldig "upersonlige" kriterier. Jeg har hvertfall aldri følt at jobben min sier mye om meg, og jeg leser også pent lite ut av mine bekjentskapers arbeidsplasser og titler. Musikkpreferanser og småplukk gir meg derimot informasjonen jeg er ute etter.

Med mindre folk da tjener penger på sine lidenskaper/interesser..Men de færreste jeg kjenner gjør nå dt. (desverre?;-))

:-)

Det er mulig vi lever i forskjellige verdner, men de fleste jeg kjenner har valgt utdanning eller jobb ihvertfall delvis ut ifra hva de interesserer seg for eller hva slags talenter de har. Noen velger jobb kanskje ikke ut ifra interesser, men ut ifra hva som lar seg kombinere med familieliv, med reiser eller det livet de ellers ønsker å leve, og det sier også noe om personen. Hvis du mener at jobben er uinteressant, og bare noe du gjør for å tjene til smør på brødskiva, så sier det også noe om deg som person. Det sier meg at det er noe annet utenfor jobben du kanskje brenner veldig for, og da vil jeg prøve å finne ut hva det er.

Hva slags musikkpreferanser man har kan jo avgjøres ut ifra tilfeldigheter også, kanskje hadde man ikke "oppdaget" akkurat det bandet hvis man ikke hadde fått en anbefaling fra en venn, eller skrudd på radioen akkurat den dagen, for å sette ting litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ervin griselabb

Men poenget er at det blir regnet for å være litt uhøflig å spørre om det. Akkurat som det er uhøflig å spørre om hvor mye folk tjener. Og uhøflig å glane på kronprinsen når han er på pub på Grünerløkka.

Trodde du bodde i Holmenkolåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg trodde også det var en utbredt holdning blandt hyggelige folk at å spørre/snakke jobb + å anta at den er avgjørende for hvem du er er både fantasiløst og fordomsfullt (!) og litt fornrmende og, i enkelte tilfeller.

Vel JEG skjønner sannelig ikke at det er noe stas, hvertfall.

:-)

Jeg spør sjelden hva folk jobber med som en innledning, både ettersom det kan bringe folk i forlegenhet og fordi det kan virke litt eksaminerende. Dersom man ved god dialog kommer naturlig inn på det, og det ellers tilfører dialogen noen spennende (og det gjør det ofte), så er det naturlig å snakke om det. Mennesker gjør veldig mye spennende, og ikke bare knyttet til privatlivet. Men det kommer selvsagt an på hvem man selv er, hvem man snakker med og rammene forøvrig. Men det virker rart å avfeie det som tema, slik dere gjør. Men, men bra man er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden og jeg skjønner at jeg lever et liv som er ganske annerledes enn de fleste andre som har svart og mener det motsatte av meg. Jeg har f.eks ikke kunne velge utdannelsen min sjøl, jeg hadde i grunnen lyst til å gjøre noe helt annet men det lot seg ikke gjennomføre.

Mine valg i livet er ikke begrunnet av hva jeg har lyst til å gjøre men av økonomi og livssituasjonen jeg har vært i. Derfor så sier ikke valgene noe om meg.

"Mine valg i livet er ikke begrunnet av hva jeg har lyst til å gjøre men av økonomi og livssituasjonen jeg har vært i. Derfor så sier ikke valgene noe om meg."

Her bekrefter du et inntrykk jeg sitter med om dine valg. Men jeg håper du skjønner at mange andre ikke har det slik, og at det da kan avspeile mer av dem og således også være spennende temaer. Men nettopp fordi det er ulike årsaker til at man har valgt de utdannelsene og/eller jobbene man har, synes jeg man skal være forsiktig med å spørre mennesker om det før det er naturlig og begge opplever det som givende. og det merker man jo fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Fordommer har jeg nok, og de folka jeg kjenner fra oslo vest gjør lite og ingenting for å avkrefte dem, for å si det sånn.

Har ei gammel venninne som har giftet seg med beste vest-gutt, og bosatt seg på frogner, og hun er rett og slett blitt....tidvis lit uspiselig. Ekstremt oppptatt av klær, å ta seg ut, fine ferier...Sminker seg opp for å gå ut døra, slitsomt. Har byttet politisk oppfatning fra SV til Høyre osv. Har også vært på en del jentefester på oslo vest, og der snakkes det mye om innredning, klær, praktikanter, osv osv osv. Det er i grunn så merkelig.

Men - det er i grunn ikke det at folk på vestkanten blir så arrogante eller snobbete som er det verste, det verste er at de rett og slett blir litt livsfjerne. Lever i et utrolig homogent miljø, i forhold til andre deler av byen, og blir grusomt preget av det. Og det FATTER ikke at andre kan bo på østkanten, det går rett og slett over deres forstand. Da er det tross alt bedre med de som kommer utenbys fra, virker det som.

Det er et morsomt skue, og det er sikkert ikke sånn overalt på oslo vest, altså. Men det er store skiller i Oslo, mye større enn jeg var klar over da jeg vokste opp i byen, kanskje fordi det er blitt verre med årene?

Mange mennesker får jo litt andre holdninger når de blir eldre, etablerer seg og gifter seg, så hennes endring av interesser trenger jo ikke skyldes at hun har flyttet til Frogner, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det er lettere å snakke videre på akkurat sånt jeg da..Jeg klarer ikke å lese så mye utifra hva folk jobber med - men kan synes det er kjempegøy å få vite hva de liker etc..Med visse unntak som sagt. Jeg synes bare det er et litt fantasiløst spøsmål..Og jeg stiller det ikke selv..Før det eventuellt kommer naturlig på banen..(Jeg vet hva folk jeg kjenner jobber med altså..;-))

Men vi er alle forskjellige..Og det er selvsagt helt greit fopr meg at andre vil snakke om jobb..-velbekomme! Jeg ble bar noe overasket, jeg var faktisk ganske sikiker på min mening her var delt av majoriteten..Og det ser den ikke ut til å være.

:-)

Snakke jobb og snakke jobb.. Man er jo hele mennesker, og jobb og frittid er ikke alltid så klinisk adskilt som dere får det ti lå høres ut...

Mange er jo kunstnere, og brenner for det de skaper.. i sin jobb. Andre jobber med spennende prosjekter, andre igjen brenner for å skape systemer osv. Men generelt er det vel slik at de som jobber med ting som er innenfor sfæren til den andre, lett lar seg tenne av impulser og dialog. Er forskjellene store, klarer man ikke å komme under overflaten og treffe noen nerve i samtalen. Bare lett høflighetsprat som bringer lite spennende på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall fordommer mot vestkantere på østkanten, sånn når de peker seg ut og parodierer seg selv. Det er ikke kult og de bekrefter fordommene min stadig.

Ellers, ikke så veldig, fakisk..Men NOE fordomsfull, åjada!;-)

(Men faen, det virker jo seriøst som om mange vestkantere legger utrolig mye i asånt som jeg ikke liker at man legger mye i da..Pen adresse, penger...ja..alt det der..)

Men jeg kjenner de som har verre fordommer enn meg. Både strenge østkantere og strenge vestkantere..Og ut av DEM liker jeg østkanterne ALLTID bedre..De har gjerne litt humor rundt det og adressereer ting jeg synes det er mere sympatisk å adressere og slå ned på (enten det er sant eller ikke) enn vice versa.

:-)

Jøss, jeg trodde ikke du var av de fordomsfulle. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber så mye vil man HVERTFALL ikke nakke mer om det når man har fri! :-o

Det er kjedelig og fantasiløst, og i mange tlfeller fornærmende, å anta at folk skaper sin identitet ut i fra yrke sitt. Jeg vil ikke bli trodd det om jeg tror ikke spennende folk har det sånn, og de som har det sånn vil jeg ikke kjenne. Gjeeesp!

Unntaket er som sagt det fåtallet som jobber med noe spennende, noe som interesser meg å høre om.(Jeg tror det vil interessere et fåtall, sånn på ordentelig å høre hva JEG jobber med. Bortsett fra for å putte meg på klassekartet da, for dem DET måtte interessere, og akkrat som de ikke finnes andre måter å finne ut av sånt på, om en er av den legningen;-) Mere spennende måter og!)

Helst vil jeg jo bli KJENT med nye folk, og da driter jeg jo i om de rydder bord for livsoppholdet, eller om de er4 barnehagemedarbeidere, bilselgere eller ITkonsulenter.

Jeg vil MYE heller høre om de liker Turboneger, har lest Sagaen om isfolket, og om de skammet seg eller ikke;-),om de får noe ut av Aphex twin,stemmer venstre, helst bruker tanga eller sloggi, om de synes piercing er stygt eller fint, liker hårete brystkasser, om de har katt eller gullfisk, om de drømmer i farger... og så videre..Hva som helst..! men litt fantasi synes jeg er en god ting i nye bekjentskaper. Og jeg driter i hva de tjener.

Jeg har hatt mange ulike jobber, på mange ulike interesseområder. Noen av jobbene er mennesker genuint interessert i, andre null... Men uansett klarer jeg jammen meg å skape noe samtale ut av alle jobbene, og det kan bli både knising og spennende refleksjoner av dårlige utgangspunkt..

Det høres veldig begrensende ut, det utgangspunktet du har, men jeg tror ikke det er slik i RL, etter alle dine innlegg å dømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var uhøflig å spørre folk hva de jobber med. I så fall er det mange mennesker som har vært uhøflige mot meg gjennom årenes løp.

Når det gjelder å spørre folk hva de tjener, eller glane på kronprinsen, så er jeg enig med deg.

Det er vel heller ikke nødvendigvis uhøflig. Men det kan jo oppfattes det dersom du åpenbart sitter i en betydningsfull stilling og den du f.eks. har til bords åpenbart ikke gjør det. Dersom den du spør kan bli bragt i forlegenhet, bør man jo kanskje ikke spørre. Men mange ganger skjønner man jo at det ikke er tilfelle, og da kan man jo åpenbart spørre. Får man et overfladisk, tillært svar, skjønner man jo at det ikke er noe å følge opp... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...