Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Er du født og oppvokst på Vestkanten, og bor der fremdeles? Jeg må si at jeg har aldri tenkt over hvor de jeg møter bor, og at de ser på meg med andre øyne hvis de bor i vest. Tror ikke noen kan se den forskjellen heller.

Neida, jeg er oppvokst i ei bygd i midt-norge jeg.

Jeg er faktisk født i Oslo og bodde her til jeg var 2 år på østkanten, men det husker jeg ikke noe av.

Moren og faren min traff hverandre i Oslo, men flyttet tilbake til hjemtraktene ,da jeg var 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

Har du forresten sett filmen Hawaii, Oslo?

Der kan du se hvordan noen unger har det og hvordan ting ingen som ikke bor kan forestille seg.

Schpaa er også en sånn film. Jeg leste noen australske kommentarer på den filmen og der kunne ingen tro at slike ting foregikk i rike Norge.

Jeg ser alt for lite på filmer, ja på Tv i det hele tatt, så den har jeg dessverre ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg har også fordommer mot slike som stjeler mobiltelefoner. Minstemann løp rundt i en time her om dagen for å få tilbake nøklene sine fordi noen større gutter hadde lagt han i bakken og tatt av ham nøklene og løpt. Heldigvis fikk han tak i dem tilslutt.

Men som jeg har sagt i et annet innlegg, endel av ungene i bakgården her er virkelig helt umulige, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror ikke de er representative for ungene rundt her, jeg bodde i en annen bakgård før og der var de atskillig greiere.

Stakkars sønnen din da. Får vondt av han jeg.

Hjelper det ikke å snakke med foreldrene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

I så fall hadde det vært langt verre å flytte til Bergen, tenk om ungene hadde fått sånn dialekt.

Hvor kommer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Østlandet.

Tenkte det! Selv om jeg synes østlandsdialekten ikke er noe fin drar jeg det ikke fram i situasjoner der det ikke engang er snakk om østlandsdialekten. Jeg skjønner ikke enkelte østlendinger, for det er for det meste østlendingene som klager over bergensdialekten. Kanskje andre og misliker den, men de som høylytt klager over den er som oftest østlendinger. Da snakker jeg ikke om østlendinger generelt, men de som_må_påpeke for andre at bergensk er så stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugga Bugga

Tenkte det! Selv om jeg synes østlandsdialekten ikke er noe fin drar jeg det ikke fram i situasjoner der det ikke engang er snakk om østlandsdialekten. Jeg skjønner ikke enkelte østlendinger, for det er for det meste østlendingene som klager over bergensdialekten. Kanskje andre og misliker den, men de som høylytt klager over den er som oftest østlendinger. Da snakker jeg ikke om østlendinger generelt, men de som_må_påpeke for andre at bergensk er så stygt.

Beklager hvis jeg såret deg. Det var bare en fleipete kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Beklager hvis jeg såret deg. Det var bare en fleipete kommentar.

Du sårer ikke meg personlig, men når du driver å fleiper med slikt viderefører og opprettholder du en holdning som er forkastelig. Det er på en måte godtatt å "mobbe" bergensere. Husk at det bor bergenske barn på østlandet. Barn snapper veldig fort opp av foreldre og samfunn disse holdningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Du sårer ikke meg personlig, men når du driver å fleiper med slikt viderefører og opprettholder du en holdning som er forkastelig. Det er på en måte godtatt å "mobbe" bergensere. Husk at det bor bergenske barn på østlandet. Barn snapper veldig fort opp av foreldre og samfunn disse holdningene.

Ja, man må jammenmeg passe på hva man sier.

Man skal helst ikke fleipe med trøndere heller, selv om det er veldig fristende, særlig når Rosenborg spiller kamp på Ullevål, og det reker en masse fulle aper iført mokkasiner og barter rundt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellunn

Du sårer ikke meg personlig, men når du driver å fleiper med slikt viderefører og opprettholder du en holdning som er forkastelig. Det er på en måte godtatt å "mobbe" bergensere. Husk at det bor bergenske barn på østlandet. Barn snapper veldig fort opp av foreldre og samfunn disse holdningene.

Jaja. Jeg har bodd i Bergen, og er det noen som har fordommer og negative holdninger til "Østlendinger" og "oslo-folk",så er det nettopp bergenserne. Det hadde kanskje hjulpet på "mobbingen" mot folk i Bergen hvis bergenserne var litt mer tolerante selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Ja, man må jammenmeg passe på hva man sier.

Man skal helst ikke fleipe med trøndere heller, selv om det er veldig fristende, særlig når Rosenborg spiller kamp på Ullevål, og det reker en masse fulle aper iført mokkasiner og barter rundt i byen.

Jeg ser ikke behovet for å fleipe med slikt i det hele tatt. De som virkelig kan humor og som er gode komikere, for å bevege oss litt ut på sidelinjen, er de som har selvironi og kan fleipe om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sårer ikke meg personlig, men når du driver å fleiper med slikt viderefører og opprettholder du en holdning som er forkastelig. Det er på en måte godtatt å "mobbe" bergensere. Husk at det bor bergenske barn på østlandet. Barn snapper veldig fort opp av foreldre og samfunn disse holdningene.

Det må da virkelig være lov å si at det er visse dialekter man ikke synes er pene, og det må være lov å si det høyt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Det må da virkelig være lov å si at det er visse dialekter man ikke synes er pene, og det må være lov å si det høyt også.

Enig. Det må være lov. Men jeg ville selvsagt ikke sagt det direkte til en unge fra Bergen. Det kommer selvsagt an på settingen. Men jeg synes man bør tåle litt i humorens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen en sier da ikke bannan i Oslo i det hele tatt?

Er det ikke stort sett drammensere og hønefossinger og sånn som snakker om frukten på den måten? og som dessuten sier kollidere, parrkere og dessuten kukk med to utalte k èr tilslutt?

*lurer*

Eller snakker de sånn godt oppå Vålerenga og sånn også?

Folk jeg kjenner fra Oslo, uansett bydel sier IKKE bannan! ;-)

Mange på østkanten sier bannan, jo. Og aaaaavis. Og Marrria. *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Jaja. Jeg har bodd i Bergen, og er det noen som har fordommer og negative holdninger til "Østlendinger" og "oslo-folk",så er det nettopp bergenserne. Det hadde kanskje hjulpet på "mobbingen" mot folk i Bergen hvis bergenserne var litt mer tolerante selv?

Jeg har snakket med flere østlendinger som bor i Bergen og alle sier det samme. Bergensere er mye hyggeligere og lettere å bli kjent med. Dette er deres ord og ikke mine.

Jeg vet at det har blitt en slags "kamp" mellom vestlandet og østlandet, men du kan ikke si at vestlendingene driver og henger ut østlandsdialekten overalt. Selvfølgelig skjer det her og, men i de store og det hele er det bergenserne som er "mobbeofferene". Til og med programledere på tv har hengt ut begensere. Bare tatt ut av løse luften, helt plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Det må da virkelig være lov å si at det er visse dialekter man ikke synes er pene, og det må være lov å si det høyt også.

I tide og utide? Tatt ut av sammenhengen? Hva er poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Oslo vest, og jeg kan love deg at jeg merket fordommer. Etterhvert unngikk jeg å fortelle hvor jeg kom fra, for reaksjonene var ofte ubehagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangler noe?

Enig. Det må være lov. Men jeg ville selvsagt ikke sagt det direkte til en unge fra Bergen. Det kommer selvsagt an på settingen. Men jeg synes man bør tåle litt i humorens navn.

Østlandske barn plukker slike holdninger opp. De ser at det er greit fordi de voksne gjør det, og så går de gjerne på skolen/barnehagen og ytrer holdningene sine der. Det blir ikke så kjekt for de bergenske barna som bor på østlandet.

Det å tulle med hudfargen til folk er ikke lov, hvorfor skal det da være lov å tulle med språket. Hvorfor ikke i samme slengen henge ut alle som stammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellunn

Jeg har snakket med flere østlendinger som bor i Bergen og alle sier det samme. Bergensere er mye hyggeligere og lettere å bli kjent med. Dette er deres ord og ikke mine.

Jeg vet at det har blitt en slags "kamp" mellom vestlandet og østlandet, men du kan ikke si at vestlendingene driver og henger ut østlandsdialekten overalt. Selvfølgelig skjer det her og, men i de store og det hele er det bergenserne som er "mobbeofferene". Til og med programledere på tv har hengt ut begensere. Bare tatt ut av løse luften, helt plutselig.

Jeg har ikke inntrykk av at det er en kamp mellom østland og vestland, bare mellom Bergen og Oslo (som bergenserne kaller Østlandet/østlendingene), og mest den veien at bergenserne rakker ned på alt som er fra Oslo. Det er ikke akkurat kommet dit at folk som er fra BERGEN og bor andre steder forsøker å skjule sin bakgrunn eller dempe seg eller ikke la sin dialekt bli hørt :)

Har du noen gang møtt noen som er flaue over å være fra Bergen??? Jeg mener ikke at de burde være det, men jeg fikk inntrykk av at jeg burde være flau over å være en slik forhatt "østlending" da jeg bodde i Bergen. jeg måtte flere ganger presisere at jeg ikke var opprinnelig fra Oslo, og det var bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fridalida

Mange mennesker får jo litt andre holdninger når de blir eldre, etablerer seg og gifter seg, så hennes endring av interesser trenger jo ikke skyldes at hun har flyttet til Frogner, da.

Jeg kjenner henne veldig godt, og i dette tilfellet tror jeg nok at endringen først og fremst skyldes påvirkning fra beste vest + en mann med særdeles god økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...