Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

Det er bra:)

... og det er mye som tyder på at min lille skolejente også vil være som din 15-åring når hun blir så gammel..."!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Jeg har barskapet fullt av alskens damedrinker som smaker forferdelig.

Jeg er ikke glad i damedrikker heller :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zatoichi

Det går ikke an å generalisere slik. Det å snakke om ditt eget liv blir litt klisjè for meg. Hva som gir noe for den enkelte er høyst individuelt og noe som skapes av dem som prater der og da. Det er (eller bør være) dynamikk når mennesker møtes!

Det å gi av seg selv, er for meg ensbetydende med å snakke ærlig om seg og sitt liv, imotsetning til intetsigende tørrprat. Så jeg synes ikke det var generaliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det har med sosiale antenner å gjøre. Det er jo det som er essensen. En samtale skal gi noe for begge parter... Og det å grave i andre menneskers anliggender tidlig i en bli kjent fase er ikke særlig sympatisk. Det å forsiktig hinte og invitere den andre på banen er noe annet. Da lar man den andre part velge selv hva den ønsker å snakke om.

Jeg innrømmer helt åpent at jeg er innmari flink til å hinte og klarer å få folk til å fortelle det meste. Men det er folk jeg er interessert i å bli kjent med.

Det finnes utrolig mange spennende mennesker men jeg tror aldri at det er jobben deres eller rikdommen deres som tiltrekker interessen min. Jeg var faktisk en gang kompis med en fyr i to år før jeg helt tilfeldig oppdaget at han var mangemillionær. Det var faktisk en ganske morsom opplevelse. Han jobbet ikke, jeg trodde han hadde uføretrygd og så viste det seg at han levde på rentene. Han kunne i vært fall være helt sikker på at jeg ikke var venner med ham pga pengene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Og det gjør du når du forteller om eget liv - ikke når du forteller hva som er yndlingsfargen, eller om du liker turboneger.

Uenig..Mye morsommere å få vite hva folk tenker, føler og liker enn hvor kroppen deres har vært. For å sette det på en spiss spiss..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Man kan gi noe på mange måter. Og jeg er ikke veldig interessert i samtaler som ikke gir noe selv. Men jeg er generelt lett å engasjere... :o)

Jeg pleier ikke å være vrien å engasjere selv heller;-) Men kjeder folk meg først, da gjør de de gjerne skikkelig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest liede

Hvis man jobber så mye vil man HVERTFALL ikke nakke mer om det når man har fri! :-o

Det er kjedelig og fantasiløst, og i mange tlfeller fornærmende, å anta at folk skaper sin identitet ut i fra yrke sitt. Jeg vil ikke bli trodd det om jeg tror ikke spennende folk har det sånn, og de som har det sånn vil jeg ikke kjenne. Gjeeesp!

Unntaket er som sagt det fåtallet som jobber med noe spennende, noe som interesser meg å høre om.(Jeg tror det vil interessere et fåtall, sånn på ordentelig å høre hva JEG jobber med. Bortsett fra for å putte meg på klassekartet da, for dem DET måtte interessere, og akkrat som de ikke finnes andre måter å finne ut av sånt på, om en er av den legningen;-) Mere spennende måter og!)

Helst vil jeg jo bli KJENT med nye folk, og da driter jeg jo i om de rydder bord for livsoppholdet, eller om de er4 barnehagemedarbeidere, bilselgere eller ITkonsulenter.

Jeg vil MYE heller høre om de liker Turboneger, har lest Sagaen om isfolket, og om de skammet seg eller ikke;-),om de får noe ut av Aphex twin,stemmer venstre, helst bruker tanga eller sloggi, om de synes piercing er stygt eller fint, liker hårete brystkasser, om de har katt eller gullfisk, om de drømmer i farger... og så videre..Hva som helst..! men litt fantasi synes jeg er en god ting i nye bekjentskaper. Og jeg driter i hva de tjener.

Det handler om å _signalisere_ interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Jeg hører hva du sier. Men det finnes jo folk som setter andre mennesker i bås ut ifra hva slags musikk de liker også.

Noen mener at de som liker klassisk musikk er sånn, de som liker folkemusikk er sånn, de som liker rock er sånn. Jeg tror ikke musikksmaken din sier noe om personligheten din heller, og det er ikke morsommere å bli satt i bås på grunn av musikksmak enn å bli satt i bås på grunn av jobben.

Sånne musikksnobber er skumle! Man er plutselig ikke verdt å snakke med fordi man ikke har debutalbumet til Jethro Tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det handler om å _signalisere_ interesse.

ikke barew..Det gjelder å signalsiere interesse..Men også å være litt spennende også da.

Jeg driter i om en persom er interssert om h*n ikke finnes interessant. Sånn er det bare.

Man er IKKE nødvendigvis det ene selvom man er det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

ikke barew..Det gjelder å signalsiere interesse..Men også å være litt spennende også da.

Jeg driter i om en persom er interssert om h*n ikke finnes interessant. Sånn er det bare.

Man er IKKE nødvendigvis det ene selvom man er det andre.

Av og til må man konversere uten at personen nødvendigvis skal bli en bestevenn ny venn. Det er vanlig høflighet å vise en viss interesse for den andre personen. Men man må ikke bli for personlig i første omgang. Slike spørsmål er fine og "nøytrale". Man følger gjerne opp med "trives du", "hva gjorde du i påsken" (med påfølgende værdiskusjon).

Det er ikke alt man kan spørre om i løpet av den første halvtimen. Man må se an personen før man vet hvor det er trygt å gå videre. Det handler egentlig om å finne en felles "nerve" som er litt mer interessant en de overfladiske tingene.

Ser ikke for meg at jeg diskuterer turboneger med onkels barndomsvenns kone i onkels 60-årsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

En forskjell til fordel for vestkantpikene som jeg har erfart er at "de unge pikene fra gode hjem" ofte er

veldig høflige.

Nå skal man ikke trekke konklusjoner ut fra et utvalg på ca. 10 personer, men min eksmanns datter hadde opp gjennom årene med seg mange venninner på besøk når hun var hos oss.

Og uten unntak var det slik at de fra vestkanten var mye flinkere til å presentere seg i telefonen, konversere med oss og med mødrene til venninner de ringte til. De virket kort sagt veloppdragne. Omtrent sånn som de ungdommene man ser i amerikanske TV-serier. Veldig sånn "How are you" og "glad to meet you."

Så det å ose vestkant trenger ikke være bare negativt.

Det jeg synes er hyggelig når min datters venninner har vært her, er at de alltid stikker hodet inn til oss og takker pent for seg, før de drar hjem.

Jeg håper min datter gjør det samme når hun er andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er hyggelig når min datters venninner har vært her, er at de alltid stikker hodet inn til oss og takker pent for seg, før de drar hjem.

Jeg håper min datter gjør det samme når hun er andre.

Det gjør faktisk veloppdragne tenåringer på østkanten også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det gjør faktisk veloppdragne tenåringer på østkanten også :o)

Det tviler jeg ikke på:)

Jeg har altså ingen fordommer mot ungdommer på østkanten jeg, annet enn de som kommer til skolen til min datter og stjeler mobiltelefoner osv. Men de tilhører nok unntaket.

Dette var det det læreren som fortalte på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg har hvertfall fordommer mot vestkantere på østkanten, sånn når de peker seg ut og parodierer seg selv. Det er ikke kult og de bekrefter fordommene min stadig.

Ellers, ikke så veldig, fakisk..Men NOE fordomsfull, åjada!;-)

(Men faen, det virker jo seriøst som om mange vestkantere legger utrolig mye i asånt som jeg ikke liker at man legger mye i da..Pen adresse, penger...ja..alt det der..)

Men jeg kjenner de som har verre fordommer enn meg. Både strenge østkantere og strenge vestkantere..Og ut av DEM liker jeg østkanterne ALLTID bedre..De har gjerne litt humor rundt det og adressereer ting jeg synes det er mere sympatisk å adressere og slå ned på (enten det er sant eller ikke) enn vice versa.

:-)

Det som overrasker meg er at det virker å stikke så dypt dem vestkant/østkant. Det virker som dere er så bevisst på forskjellene og tenker så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

*lol* :-D Det verste er at sånt synes jeg det er litt også..Selvom jeg VET at jeg slett ikke engang vet at de fleste fra vestkanten er derfra engang, rett og slett fordi de oppfører seg anstendig;-)

Men hver gang en møter sånne, de som virkelig synes, da får en sannelig bekrefta fordommene sine ja...

Forøvrig, hvis folk er kjedelige nok til å måtte spørre hva jeg arbeider med istedet for tusen andre og morsomme ting man kunne velge å spørre om svarer jeg ofte at jeg er direktør i norsk hydro.

Det er VERDENS kjedeligste samtaleemnet, med mindre man etterhvert kjenner hverandre eller om det av en eller annen grunn er superelevant.

"Forøvrig, hvis folk er kjedelige nok til å måtte spørre hva jeg arbeider med istedet for tusen andre og morsomme ting man kunne velge å spørre om svarer jeg ofte at jeg er direktør i norsk hydro"

Ja, for ingen vet jo hvem som er direktør i norsk hydro:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på:)

Jeg har altså ingen fordommer mot ungdommer på østkanten jeg, annet enn de som kommer til skolen til min datter og stjeler mobiltelefoner osv. Men de tilhører nok unntaket.

Dette var det det læreren som fortalte på et foreldremøte.

Jeg har også fordommer mot slike som stjeler mobiltelefoner. Minstemann løp rundt i en time her om dagen for å få tilbake nøklene sine fordi noen større gutter hadde lagt han i bakken og tatt av ham nøklene og løpt. Heldigvis fikk han tak i dem tilslutt.

Men som jeg har sagt i et annet innlegg, endel av ungene i bakgården her er virkelig helt umulige, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror ikke de er representative for ungene rundt her, jeg bodde i en annen bakgård før og der var de atskillig greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på:)

Jeg har altså ingen fordommer mot ungdommer på østkanten jeg, annet enn de som kommer til skolen til min datter og stjeler mobiltelefoner osv. Men de tilhører nok unntaket.

Dette var det det læreren som fortalte på et foreldremøte.

Har du forresten sett filmen Hawaii, Oslo?

Der kan du se hvordan noen unger har det og hvordan ting ingen som ikke bor kan forestille seg.

Schpaa er også en sånn film. Jeg leste noen australske kommentarer på den filmen og der kunne ingen tro at slike ting foregikk i rike Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zuleika

Det var ingen fordommer mot øst og vest der jeg vokste opp, men i dag bor jeg på østkanten av Oslo. Jeg er ikke særlig glad i snobb og det bor en del mennesker rundt meg som skryter av å ha penger, men bo likevel på østkanten. Det oser av snobb.

Jeg har mange fordommer, men ikke pga. vest, øst, nord eller sør. Jeg er ikke sikker på hva som er grensen for vestkant engang, og ser ikke forskjell på de som bor der når jeg går i sentrum. Synes det lyder som en stereotyping å snakke om at de på vestkanten er slik eller sånn. Går utfra at de er individuelle som alle andre, om så de har penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Har nok litt fordommer jeg også. Det er som fridalida skriver. De jeg har møtt gjør heller ingenting for å avkrefte fordommene. Snarere tvert imot. Svært mange av dem er rett og slett uspiselige.

Jeg foretrekker østkantfolket.

Håper Lyn får en hard sesong. :)

Vålerenga klarer jo ikke slå Lyn selv. Det er koselig for VIF-supporterne at de finner trøst i at bedre lag enn dem selv slår lyn. For trøst trenger de definitivt nå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zuleika

Jeg kan ikke annet enn flire av innlegget ditt.

"Jeg har skikkelige fordommer. Jeg er rene vestkantrasisten. Uansett hvor du treffer folk fra vestkanten så spør de først hva du heter, gjerne med etternavn og deretter hva de jobber med. Helt utrolig overfladisk."

Dette kalles å konversere Dorthe. Det er en helt normal måte å få i gang en dialog på:)

Man forsøker bare å vise personen normal interesse.

"Og fryktelig mange er opptatt av statussymboler, hytte, bil, dyre merkeklær til seg og ungene osv osv."

Man kommer ikke bort i fra at man gjennomsnittlig tjener bedre på vestkanten og som følge av det investerer man pengene i noe.

Det er ikke særlig lønnsomt å ha penger i banken.

"Og så kommer de hit og cruiser Løkka liksom for å sjekke slummen. Og titter litt forskremt rundt seg som om en "farlig" mann finnes ett eller annet sted i nærheten. Og når de går inn på brune puber så rakker de ned på klientellet, er frekke i kjeften og graver og spør om alt mulig."

Hæææ?

Det er da ikke noe slum på Grunnerløkka lenger.

Grunnerløkka er virkelig blitt et trivelig sted, og det hender jeg tar meg en tur dit om sommeren.

Er du født og oppvokst på Vestkanten, og bor der fremdeles? Jeg må si at jeg har aldri tenkt over hvor de jeg møter bor, og at de ser på meg med andre øyne hvis de bor i vest. Tror ikke noen kan se den forskjellen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...