Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

Det er bra:)

En forskjell til fordel for vestkantpikene som jeg har erfart er at "de unge pikene fra gode hjem" ofte er

veldig høflige.

Nå skal man ikke trekke konklusjoner ut fra et utvalg på ca. 10 personer, men min eksmanns datter hadde opp gjennom årene med seg mange venninner på besøk når hun var hos oss.

Og uten unntak var det slik at de fra vestkanten var mye flinkere til å presentere seg i telefonen, konversere med oss og med mødrene til venninner de ringte til. De virket kort sagt veloppdragne. Omtrent sånn som de ungdommene man ser i amerikanske TV-serier. Veldig sånn "How are you" og "glad to meet you."

Så det å ose vestkant trenger ikke være bare negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg synes også det er merkelige folk.

Det jeg husker best av det der var den gang jeg lå på Radiohospitalet etter en operasjon. På rommet mitt lå det en meget syk gutt på min alder. Da far hans var på besøk hilste han på meg, spurte meg hva som feilte meg, og så kom naturligvis spørsmålet: - Og hva gjør far din.

Jeg ble litt perpleks og svarte at han var dau. Noe som for øvrig var sant. Men jeg så han ble litt satt ut, og forsatte så med å si at han hadde arbeidet som lærer.

Hehe, men da ble han jo faen meg enda mer satt ut. :)

Men de jeg har mest erfaringer med er de jeg møtte på BI. Fyttihelvete for noen folk.

Den var stilig. Jeg elsker å komme med slike svar som setter folk helt ut når de kommer med teite spørsmål.

Dessverre er det ikke alltid jeg er like kjapp i hue :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre noen hva de jobber med er konversering, selv om det kanskje ikke er det aller første jeg ville spurt et nytt bekjentskap om.

Jeg føler ikke at det er et innhugg i mitt privatliv om noen spør meg hva jeg jobber med. Hvis du føler det som et innhugg, så må vel det bety at du ikke er komfortabel med å fortelle om den jobben du har, eventuelt ikke har, og det er først og fremst ditt problem.

Jeg har ikke noe problem med å fortelle hvilken utdannelse jeg har jeg. Den er sånn midt i mellom, verken fugl eller fisk og ingen blunker av den.

Men den sier jo ingenting om hvem jeg er og min personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke født og oppvokst der, jeg har flyttet dit forholdsvis nylig.

Jeg kommer fra enkle kår i ei lita bygd.

Det er faktisk en stor forskjell :o) Oppdragelse er noe man får som barn vet du, ting sitter i hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å fortelle hvilken utdannelse jeg har jeg. Den er sånn midt i mellom, verken fugl eller fisk og ingen blunker av den.

Men den sier jo ingenting om hvem jeg er og min personlighet.

Det kan jo si en hel del om hvilke interesser du har da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Det er faktisk en stor forskjell :o) Oppdragelse er noe man får som barn vet du, ting sitter i hele livet.

Mulig det. Men jeg synes fortsatt du er litt i overkant fordomsfull, og jeg tror østkantfolk har mer fordommer mot vestkantfolk enn vestkantfolk har mot østkantfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugga Bugga

Jeg har ikke noe problem med å fortelle hvilken utdannelse jeg har jeg. Den er sånn midt i mellom, verken fugl eller fisk og ingen blunker av den.

Men den sier jo ingenting om hvem jeg er og min personlighet.

Utdannelsen din sier ikke så mye om hvem du er som person kanskje, men den sier noe om hva du interesserer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Den var stilig. Jeg elsker å komme med slike svar som setter folk helt ut når de kommer med teite spørsmål.

Dessverre er det ikke alltid jeg er like kjapp i hue :o)

Jeg var ikke kjapp i hue, ble faktisk litt overrasket. Jeg var bare ærlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo si en hel del om hvilke interesser du har da:)

Tja, jeg kan endel om medisiner og en god del anatomi men jeg tror ikke det er av stor interesse for folk flest da.

Jeg kan mange andre interessante ting som folk er mye mer opptatt av enn det.

Hvis jeg traff en fyr som var rørlegger f,eks så tror jeg ikke at jeg var så interessert i å lære om rør gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Men jeg synes fortsatt du er litt i overkant fordomsfull, og jeg tror østkantfolk har mer fordommer mot vestkantfolk enn vestkantfolk har mot østkantfolk.

Jeg tror også det men at det ofte kommer av den nedlatende holdningen østkantfolk blir møtt med av vestkantfolk.

Dattera mi har vært sammen med et par vestkantgutter og jeg må si at de ble råforbauset over forholdene her, de trodde virkelig at det var slum helt til de kom hit og helt til de kom hjem til meg.

Og de var pyton bortskjemte, egen vaskehjelp i leiligheten og masse ekstra penger fra foreldrene utenom studielånet og det de tjente sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelsen din sier ikke så mye om hvem du er som person kanskje, men den sier noe om hva du interesserer deg for.

Nei, det gjør den ikke, og det gjør den ikke for de fleste jeg kjenner og det gjelder enten de har høy eller lav utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke kjapp i hue, ble faktisk litt overrasket. Jeg var bare ærlig. :)

Uansett, mannen fikk bakoversveis og det var det viktigste.

Men hvis vestkantfolk kaller slik for å konversere så er det jo ikke noe å bli forbauset over. Det er ikke slik jeg konverserer :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan endel om medisiner og en god del anatomi men jeg tror ikke det er av stor interesse for folk flest da.

Jeg kan mange andre interessante ting som folk er mye mer opptatt av enn det.

Hvis jeg traff en fyr som var rørlegger f,eks så tror jeg ikke at jeg var så interessert i å lære om rør gitt.

For meg så handler det mer om konversasjon. Om man står litt fast så er det veldig greit å spørre om hva vedkommende jobber med. Kanskje er jeg rørlegger selv, og da kan vi jo dele erfaringer f.eks;)

Alt kommer veldig an på hvem man snakker med, og hvorfor man snakker sammen. Synes jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så handler det mer om konversasjon. Om man står litt fast så er det veldig greit å spørre om hva vedkommende jobber med. Kanskje er jeg rørlegger selv, og da kan vi jo dele erfaringer f.eks;)

Alt kommer veldig an på hvem man snakker med, og hvorfor man snakker sammen. Synes jeg da:)

Jeg gjør det på en annen måte.

Hvis jeg overhode ikke kjenner folk så snakker jeg litt om været eller om de siste nyhetene eller en god film/bok.

Er det noen jeg kjenner litt så snakker jeg litt overflatisk om meg selv og dermed så åpner folk seg gjerne og snakker endel om seg selv og dermed så synes jeg vi får igang en god samtale uten at noen har vært tvunget til å snakke om noe de ikke har lyst til eller synes er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på en annen måte.

Hvis jeg overhode ikke kjenner folk så snakker jeg litt om været eller om de siste nyhetene eller en god film/bok.

Er det noen jeg kjenner litt så snakker jeg litt overflatisk om meg selv og dermed så åpner folk seg gjerne og snakker endel om seg selv og dermed så synes jeg vi får igang en god samtale uten at noen har vært tvunget til å snakke om noe de ikke har lyst til eller synes er uinteressant.

Ja det er jo ikke det første jeg spør om såklart. Men i mange samtaler blir det naturlig etterhvert å snakke om hva man driver med, enten man studerer, jobber, har permisjon eller hva som helst.

Synes forøvrig det er mer interessant å snakke om yrker og interesser enn om været;) Ikke fordi jeg er ute etter å plassere noen i bås pga "status", men fordi jeg er synes det er spennende å høre om hva folk jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo ikke det første jeg spør om såklart. Men i mange samtaler blir det naturlig etterhvert å snakke om hva man driver med, enten man studerer, jobber, har permisjon eller hva som helst.

Synes forøvrig det er mer interessant å snakke om yrker og interesser enn om været;) Ikke fordi jeg er ute etter å plassere noen i bås pga "status", men fordi jeg er synes det er spennende å høre om hva folk jobber med.

Jeg er helt enig. Men jeg har funnet ut at det beste og det folk trives best med er når de forteller det sjøl og ikke hvis jeg graver og spør. Jeg er f.eks overbevist om at sønnen min mye heller vil snakke om Vålerenga med folk enn om nordisk litteratur som han studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Men jeg har funnet ut at det beste og det folk trives best med er når de forteller det sjøl og ikke hvis jeg graver og spør. Jeg er f.eks overbevist om at sønnen min mye heller vil snakke om Vålerenga med folk enn om nordisk litteratur som han studerer.

Hmm men tror du ikke det kommer litt an på hvem han snakker med? Å snakke fotball med en som overhodet ikke har peil kan jo ikke være særlig givende. Da må det da være bedre å snakke om Ibsen..

Men jeg håper jo for all del ikke folk har oppfattet meg som en som graver i noe som er høyst personlig heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm men tror du ikke det kommer litt an på hvem han snakker med? Å snakke fotball med en som overhodet ikke har peil kan jo ikke være særlig givende. Da må det da være bedre å snakke om Ibsen..

Men jeg håper jo for all del ikke folk har oppfattet meg som en som graver i noe som er høyst personlig heller da.

Hihi, jeg kan ikke forestille meg eldstemann sitte der med pilsen og diskutere Ibsen. Da tror jeg han hadde forlatt åstedet. Det sier vel mer om han enn om Ibsen da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg kan ikke forestille meg eldstemann sitte der med pilsen og diskutere Ibsen. Da tror jeg han hadde forlatt åstedet. Det sier vel mer om han enn om Ibsen da ;o)

Hehe kanskje ikke ute på byen eller på fest, men kanskje i et større familieselskap? Jeg har ihvertfall mange ganger snakket med andre mennesker om utdanningen jeg tar og det gjør meg absolutt ingenting. Synes det kan være ganske interessant til og med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å fortelle hvilken utdannelse jeg har jeg. Den er sånn midt i mellom, verken fugl eller fisk og ingen blunker av den.

Men den sier jo ingenting om hvem jeg er og min personlighet.

Skal man alltid snakke om noe som reflekterer personligheten, også med mennesker som man nettopp har møtt? Det høres veldig privat ut i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...