Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Ah, er det BI-folk du snakker om? Da kan jeg kanskje si meg enig i kategoriseringen din. :P Men husk nå på at ikke alle fra vestkanten har gått på BI.

Selvsagt. Og jeg har ikke fordommer mot vestkantfolk generelt. Hvor folk bor trenger ikke å bety dritt. De jeg har lettere fordommer mot er nok de med mye penger, og da snakker jeg ikke om de nyrike, de er ofte som folk flest, men en del av dem med penger rullende nedover fra foreldre og besteforeldre, får jeg nærmest inntrykk av at befinner seg i en annen verden enn folk flest, noe de muligens også gjør, og dette gjør seg gjeldene i oppførsel beskrevet i denne tråden.

Men det er klart: Er man født med gull i ræva vet man fint lite om det normale livet, og det gir seg utslag i generell oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Jeg er vokst opp i Oslo vest, og jeg kan love deg at jeg merket fordommer. Etterhvert unngikk jeg å fortelle hvor jeg kom fra, for reaksjonene var ofte ubehagelige.

Stønn. Akkurat ja. Det forklarer jo det meste.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stønn. Akkurat ja. Det forklarer jo det meste.

;-)

Å. hold tåta på deg. Du skjønte det ikke før nå, så point proven. :P Jeg tror ikke jeg har sjokkert deg med prippenhet, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å. hold tåta på deg. Du skjønte det ikke før nå, så point proven. :P Jeg tror ikke jeg har sjokkert deg med prippenhet, akkurat.

nolte skjønte det med en gang, frøken pripp! Ditt forfinede vesen og dine gode manérer avslørte deg. Det nytter ikke om du så skaffer deg tatoveringer eller begynner å snakke østkantslang ala laguna. Vi har deg nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Da har du litt å jobbe med.

Hvorfor det? Lynpappagutter med pannebånd er det verste jeg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Jeg er vokst opp i Oslo vest, og jeg kan love deg at jeg merket fordommer. Etterhvert unngikk jeg å fortelle hvor jeg kom fra, for reaksjonene var ofte ubehagelige.

Jeg har vokst opp i oslo øst.

Gjennom en fritidshobby fikk jeg et par venninner fra oslo vest. Vi ble veldig gode venninner etterhvert. Og var en del sammen i fritiden. Men det var alltid, uten unntak, jeg som måtte reise hjem til mine venninner. De verken turte eller fikk lov av foreldrene å reise å besøke meg som bodde i oslo øst. For dit var det skummelt å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nolte skjønte det med en gang, frøken pripp! Ditt forfinede vesen og dine gode manérer avslørte deg. Det nytter ikke om du så skaffer deg tatoveringer eller begynner å snakke østkantslang ala laguna. Vi har deg nå;-)

*mumle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Lynpappagutter med pannebånd er det verste jeg veit.

Sånne fordommer er noe av det tåpeligste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariamamma

Fordommer vil alltid finnes. Noen snobber oppover, andre snobber nedover. noen har sterkt behov for å markere sin status, andre lever i det stille.

Jeg vokste opp i Østre Bærum på 70-tallet. Den gang var ikke dette området spesielt snobbete. Det er det nå. Kjenner meg overhodet ikke igjen der ute. Nå var vi en relativt "grønn" familie og det var nok ikke så lett å se på oss som Blæringer (Bærum), men fordommer for Bæringer var det jo, spesielt i utkantstrøk.

Flyttet fra Bærum til Grünerløkka på 80-tallet. Da var dette på "gale" side av elva. Stortrivdes på "Løkka"(fikk jo høre jeg endret språket fra elven til ælva, solen til sola osv ;o)Grünerløkka nå er vel blitt vel så vestkant som Majorstua, men mye triveligere og mer eksotisk. Mange unge søker det mer "eksotiske" og Oslos indre kjerne utvides betraktelig.

Flyttet rundt om i Oslo fra øst til vest og nord og har nå bosatt meg på ytterste østkant og stortrives her! Folk fra alle nasjoner. Som småbarnsmamma har vi alt i nærheten. Skog, bondegård, skoler og barnehager, sjøen, og masse unger i nabolaget. Må si mine gamle vestkantvenner blir positivt overrasket når de kommer på besøk her ja!

Fordommer vil nok alltid finnes, fra øst til vest, vest til øst, by til bygd og motsatt. Men generelt tror jeg vi er blitt mere åpne og da spesielt den yngre generasjon.

Jeg på min side kan ikke tenke meg å flytte tilbake til Bærum igjen. Her jeg bor driter folk i andres status. Det viktigste er at man er ok som menneske!

Jeg trives best med naboer som er inkluderende, imøtekommende og som ikke dømmer andre etter hudfarge, kultur, bakgrunn eller status. Men slike mennesker finner du overalt! Det er så lett å generalisere. Jeg dømte ingen da jeg bodde i Bærum heller jeg, og jeg var ikke alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...