Gå til innhold

Vestkant


Gjest Jeg lurer litt på det, jeg

Anbefalte innlegg

I tide og utide? Tatt ut av sammenhengen? Hva er poenget?

Selvsagt IKKE i tide og utide og man sier det ikke til hvem som helst. Men det må da være lov å nevne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    33

  • laguna1365380434

    26

  • Ugga Bugga

    25

  • Maggi

    18

Mest aktive i denne tråden

Enig. Det må være lov. Men jeg ville selvsagt ikke sagt det direkte til en unge fra Bergen. Det kommer selvsagt an på settingen. Men jeg synes man bør tåle litt i humorens navn.

Selvsagt må man passe på hvem man sier det til. Jeg hadde aldri sagt direkte til en jeg syntes hadde mindre pen dialekt at "Jeg synes du snakker stygg dialekt..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Mange på østkanten sier bannan, jo. Og aaaaavis. Og Marrria. *grøsser*

Jøss..Det har jeg ikke hørt..Hvor da, sånn ordentelig ut i Gamlebyen/Kampen/Vålerenga da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fridalida

Har vestkantfolk fordommer så har ihvertfal østkantfolk fordommer.

Hva slags argument er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fridalida

Jeg er vokst opp i Oslo vest, og jeg kan love deg at jeg merket fordommer. Etterhvert unngikk jeg å fortelle hvor jeg kom fra, for reaksjonene var ofte ubehagelige.

Sånn er det for de som kommer fra Oslo Øst også, fordommene er like sterke andre veien. Kjenner mange som ikke liker/tør å si at de er fra Stovner feks, fordi reaksjonene er så negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugga Bugga

Østlandske barn plukker slike holdninger opp. De ser at det er greit fordi de voksne gjør det, og så går de gjerne på skolen/barnehagen og ytrer holdningene sine der. Det blir ikke så kjekt for de bergenske barna som bor på østlandet.

Det å tulle med hudfargen til folk er ikke lov, hvorfor skal det da være lov å tulle med språket. Hvorfor ikke i samme slengen henge ut alle som stammer?

Herregud.

Hvis en unge leser på DOL at jeg ikke liker bergensdialekt, så er det min feil at mine holdninger smitter over på resten av den øslandske befolkningen, og bergensere kommer til å bli mobbet for evig og alltid.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mangler noe?

Jeg har ikke inntrykk av at det er en kamp mellom østland og vestland, bare mellom Bergen og Oslo (som bergenserne kaller Østlandet/østlendingene), og mest den veien at bergenserne rakker ned på alt som er fra Oslo. Det er ikke akkurat kommet dit at folk som er fra BERGEN og bor andre steder forsøker å skjule sin bakgrunn eller dempe seg eller ikke la sin dialekt bli hørt :)

Har du noen gang møtt noen som er flaue over å være fra Bergen??? Jeg mener ikke at de burde være det, men jeg fikk inntrykk av at jeg burde være flau over å være en slik forhatt "østlending" da jeg bodde i Bergen. jeg måtte flere ganger presisere at jeg ikke var opprinnelig fra Oslo, og det var bedre.

Ja faktisk. Jeg vet om bergensere som ikke liker å snakke, så andre hører, på butikken osv når de er på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Mange på østkanten sier bannan, jo. Og aaaaavis. Og Marrria. *grøsser*

Jeg sier verken bannan, apppelsin eller Marrja.

Derimot sier jeg både avvisa og sterrinlysa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Jeg har snakket med flere østlendinger som bor i Bergen og alle sier det samme. Bergensere er mye hyggeligere og lettere å bli kjent med. Dette er deres ord og ikke mine.

Jeg vet at det har blitt en slags "kamp" mellom vestlandet og østlandet, men du kan ikke si at vestlendingene driver og henger ut østlandsdialekten overalt. Selvfølgelig skjer det her og, men i de store og det hele er det bergenserne som er "mobbeofferene". Til og med programledere på tv har hengt ut begensere. Bare tatt ut av løse luften, helt plutselig.

Jeg har også bodd i Bergen og er helt enig i det første du skriver. Men på meg virker det som om alle de ufyselige, masete, kverulerende og brautende bergenserne kommer til Oslo. Kanskje jeg har vært uheldig, kanskje de blir ufyselige av å bo her, jeg vet ikke. Bergenserne i Bergen er i alle fall mye koseligere. :-)

Bergensk er så mangt, og ikke alt er like "pent" synes jeg, men det samme kan man si om østlandskdialektene.

De gangene jeg har fått negative reaksjoner på mitt "pisslandske" opphav har det vært av folk fra Bergen omegn. (Askøy, Austevoll etc. Fusa spesielt.) Eller etter at Brann har tapt mot Lyn, Vif eller Stabæk... Forstå det den som kan. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss..Det har jeg ikke hørt..Hvor da, sånn ordentelig ut i Gamlebyen/Kampen/Vålerenga da eller?

De jeg vet plasseringen på har kommet fra Torshov og Manglerudområdet, folk godt oppi årene som har bodd der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bodd der i mange år

De jeg vet plasseringen på har kommet fra Torshov og Manglerudområdet, folk godt oppi årene som har bodd der en stund.

Hm, merkelig.

Jeg har bodd på Manglerud i maaaaaange år. Har fortsatt venninner som bor der, og også familie. Men har aldri hørt noen si bannan, avvis, makkaroni, potteter eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Østlandske barn plukker slike holdninger opp. De ser at det er greit fordi de voksne gjør det, og så går de gjerne på skolen/barnehagen og ytrer holdningene sine der. Det blir ikke så kjekt for de bergenske barna som bor på østlandet.

Det å tulle med hudfargen til folk er ikke lov, hvorfor skal det da være lov å tulle med språket. Hvorfor ikke i samme slengen henge ut alle som stammer?

Her er jeg helt på linje med deg. Man kødder ikke med dialekter.

Selv liker jeg heller ikke bergensdialekten, men jeg sier det ikke høyt, ei heller skriver jeg det på et diskusjonsforum. Man vet aldri hvem som leser her inne, og hvilke følger det kan få for bergenske unger hvis slik informasjon kommer i urettmessige hender.

Dessuten er det for dumt å angripe bergensdialekten. Hovedproblemet er tross alt ikke dialekten. Det er folka der nede. Herregud for noen mennesker. De burde blitt solgt til utlandet alle som en. Problemet er at ingen vil ha disse brøleapene som løper rundt og kaller seg mennesker.

Men er det rart? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Hva slags argument er det?

Et særdeles godt et:)

Poenget mitt er at østkant folk har minst like mye fordommer som vestkant folk, jeg tror faktisk mere fordommer hvis du leser nedover i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du født og oppvokst på Vestkanten da?

Hvis ikke så har du ikke talerett ;o)

Hvis du er født og oppvokst der så har du en usedvanelig god oppdragelse til å komme derifra :o)

Pøh. Det er ikke oppdragelsen min som skyldes at jeg ikke innfrir alle dine fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det men at det ofte kommer av den nedlatende holdningen østkantfolk blir møtt med av vestkantfolk.

Dattera mi har vært sammen med et par vestkantgutter og jeg må si at de ble råforbauset over forholdene her, de trodde virkelig at det var slum helt til de kom hit og helt til de kom hjem til meg.

Og de var pyton bortskjemte, egen vaskehjelp i leiligheten og masse ekstra penger fra foreldrene utenom studielånet og det de tjente sjøl.

Nedlatende holdning? Hva med den holdningen du viser her? Det er ikke heller det at østkantfolk føler seg underlegne og går i forsvarsposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Beklager så mye, men hun høres ut som prototypen på vestkantberte. Du sier jo sjøl at hun blir preget av miljøet hun vokser opp i. og dette bekrefter mine fordommer mot ungdommer fra vestkanten"

He he, ja nå kom klørne frem hos meg. Hun er datteren min vet du. Jeg kan kritisere, men ikke andre:)

For å være ærlig, så er hun nok en light-versjon av en vestkantjente.

Hun er såpass at hun selv får litt bakoversveis av hva hvordan noen få vestkanjenter får hjemme.

Hennes jåleri går helst på eget utseendet.

Du kan ta den veska som jeg nevnte, som jeg synes var helt hull i hodet å kjøpe, så er hun veldig flink til å argumentere.

Hun sier hun heller vil ha noen få ting som hun virkelig er fornøyd med, enn mange tulleting.

Vanskelig å argumentere mot slikt:)

Dessuten gjorde hun en stor jobb for oss, da hun tjente disse pengene.

Jeg skal ikke trekke tilbake at hun er litt preget av å bo her, for det er hun. Men det har ikke preget henne negativt i måten å være på.

Hun har mange egenskaper som jeg virkelig er stolt av.

Selv ville hun aldri funnet på å ha fordommer mot østkantungdommer. Slikt er hun helt fri for heldigvis.

Og det som slår meg når jeg leser her, er kanskje at østkantfolk har mer fordommer mot vestkanfolk enn omvent.

Man er blandt annet plaget av på skolen hennes at det kommer østkantungdommer å stjeler fra vestkantungdommen og ypper til bråk.

"Og det som slår meg når jeg leser her, er kanskje at østkantfolk har mer fordommer mot vestkanfolk enn omvent."

JA. Jeg har vokst opp på vestkanten, og dette her helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i alt du sier her. Jeg har ennå tilgode å møte folk fra vestkanten som har beina på jorda. Og jeg jobba på beste vestkant i flere år.

Og jeg får grøsninger når jeg ser Lyn-snørrungetilhengere med pannebånd.

Jøss. Har du aldri møtt noen fra vestkanten med beina på jorda? Det syns jeg hørtes veldig rart ut. Kan du utdype hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars sønnen din da. Får vondt av han jeg.

Hjelper det ikke å snakke med foreldrene heller?

Nei, det skal jeg love deg ikke holder. Men nå er det fire naboer med meg som har sett seg lei på det så vi får se hva vi kan finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også det er merkelige folk.

Det jeg husker best av det der var den gang jeg lå på Radiohospitalet etter en operasjon. På rommet mitt lå det en meget syk gutt på min alder. Da far hans var på besøk hilste han på meg, spurte meg hva som feilte meg, og så kom naturligvis spørsmålet: - Og hva gjør far din.

Jeg ble litt perpleks og svarte at han var dau. Noe som for øvrig var sant. Men jeg så han ble litt satt ut, og forsatte så med å si at han hadde arbeidet som lærer.

Hehe, men da ble han jo faen meg enda mer satt ut. :)

Men de jeg har mest erfaringer med er de jeg møtte på BI. Fyttihelvete for noen folk.

Ah, er det BI-folk du snakker om? Da kan jeg kanskje si meg enig i kategoriseringen din. :P Men husk nå på at ikke alle fra vestkanten har gått på BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...