Gå til innhold

Disse våre små,-størrelse igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nå, av hensyn til hjertebarnet mitt

Jeg vet at dette er oppe med jevne og ujevne mellomrom, og ikke heng meg for at jeg igjen tar det opp :-)) De som ikke gidder kan jo bare la være å svare.....

Men greia er at vår yngste, Kinesisk fødte datter er veldig liten synes vi, - og helsesatsjonen.

Hun er nå 2 år og 9 måneder og hun er 81 cm. og veier 10.8 kg. Hun ligger ganske nøyaktig et år etter sin storesøster i vekst.

Og det er veldig mye søtt babytøy til en ettåring, men det er ikke like tøfft på en snart 3-åring..... neida det er en bagatell, men hun vil absolutt ikke gå med babytøy, til og med body er en utfordring :-))

Og det er ingen trøst om at barn vokser i rykk og napp, for det har hun ikke gjort, det har gått en meget slak kurve oppover, men den har det siste halve året flatet noe ut.

Jeg er ikke mere bekymret enn at vi er spente på slutthøyden, så vi er henvist til barneavdeligen, - ikke for behanlding, men for oppfølging. Om hun blir 1.40 så er det jo greit å forberede henne på det.

Fortsetter under...

Slutt med bodyer var min første tanke. Hun trenger ikke bruke bodyer fordi om fremdeles er så liten av vekst at hun passer dem.

Kjøp T-skjorter og skjørt/bukser til den lille damen! Unngå babyfarger og la henne få litt tøffe skjerf,hatter/caps og belter.Og vips så blir hun "stor jente"!

Gjest Ikke nå, av hensyn til hjertebarnet mitt

Slutt med bodyer var min første tanke. Hun trenger ikke bruke bodyer fordi om fremdeles er så liten av vekst at hun passer dem.

Kjøp T-skjorter og skjørt/bukser til den lille damen! Unngå babyfarger og la henne få litt tøffe skjerf,hatter/caps og belter.Og vips så blir hun "stor jente"!

bodyer og babytøy, det er ikke der "bekymringen" ligger :-)

Men takk for tipset :-)

Hei,

Å, som jeg kjenner igjen bekymringen.Min lille skatt var på 3 års dagen i underkant av 86 cm og 11.4 kg med fulle klær. Nå er hun 3 år og 6 mnd rundt 92 cm og 11.8 kg. Hun har hele tiden fulgt (litt under) den nederste norske kurven), men ligger vel innenfor 25 percentilen på den kinesiske kurven.

På helsestasjonen vår sa de at sålenge hun følger sin kurve, at veksten ikke stagnerer eller at hun ikke virker som hun trives så måtte jeg ikke bekymre meg så mye. (men det gjør man jo selvsagt litt - når "alle" andre virker som de vokser mer). Det er først i 10-årsalderen de begynner å gjøre tiltak- hvis det er veksthormoner som mangler. Er man bare genetisk sett liten er det ikke så mye å gjøre med.

Min biologiske datter var 81 cm og 10,8 kg da hun var 2 år og 2 mndr. Vi er "norske" alle sammen, men i vår familie er vi ganske små av vekst. Selv er jeg 156, og veslas farmor er vel 160. Snuppa er nå 4 år, 13 kg og 95,5 cm. Hun er veldig opptatt av at alt skal være str. 4 år av klær hun bruker, men det er jo ganske utopisk...

Datteren din legger på den nederste percentilen på de nye kurvene, ser jeg, 2 år og 9 mndr gamle jenter på den nederste percentilen er 86 cm og 10 kg. Så det er jo ikke veldig langt unna!

Annonse

Gjest min erfaring

Men er ikke kinesiske barn små av vekst da? Dessuten er hun jo jente! Det er verre for en gutt å være liten.

Vår sønn fra Colombia ligger et år etter i høyde. Han er 5 år skulle vel vært vært 110. Nå er han 106...

Kinesiske barn varierer veldig i høyde. Noen er små, noen er like store som norske barn på samme alder.

På mine turer i kina møtte jeg kvinner som stort sett var litt mindre enn meg men også noen som var høyere ( jeg er 1.70 cm høy)

Kina er et land meg mange ulike folkeslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...