Gå til innhold

For ca 5 år siden

Anbefalte innlegg

Gjest Sahara lu

gikk datteren min i barnhagen.En dag vi kom litt sent satt alle sammen samlet i fellesrommet.I midten satt ei lita jente fra Somallia( vet det nå fordi hun er naboen min).Jeg spurte hvorfor hun satt der, og fikk til svar at det var fordi de andre skulle bli kjent med henne.Jeg måtte bare levere jenta mi og dra på jobb.Senere da jeg hentet henne fortalte hun at alle barna hadde tatt på håret henne og luktet på henne fordi de skulle skjønne at det var sånn hun luktet pga av maten hun spiste.Jeg syntes det hele virket forferdelig og tok det opp med styrer. Fikk til svar at det var slik de gjorde det når noen syntes andre var rare.

I dag er det jeg som skal adoptere et barn fra Etiopia.Jeg håper aldri han/hun blir satt i midten av en ring og blir tatt og luktet på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229301-for-ca-5-%C3%A5r-siden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sahara lu

Akk ja - noen "rare" opplevelser får nok de fleste. Barn er nysgjerrige, og vårt barn har ofte opplevd at mange barn ville "kjenne på" afro-hår, prøve å gre det, osv. Ta ikke alt i verste mening - men at folk skal "lukte på"andres barn synes jeg er over kanten.

Jeg reagerte vel mest på at barnet satt i midten av en ring, på utstilling, og ble tatt og luktet på.Jeg ville blitt temmelig forbanna om det var min unge, den egenfødte eller adoptert.

Både som adoptivmamma og pedagog får jeg en ekkel følelse av det du forteller. Det å være annerledes må jo føles ti ganger verre når man praktisk talt sitter på utstilling og blir både beglodd og befølt som et annet sirkusdyr... Verken som mor eller pedagog syns jeg dette er måten å bli kjent på. At barn i naturlige situasjoner kan komme til å kjenne på hud og hår til den som ser annerledes ut, er bare noe man må regne med. Selv har jeg blitt strøket over håret og kløpet i huden av nysgjerrige indiske jenter på et besøk i India, og det var helt greit. De hadde aldri sett et hvitt menneske før og kunne ikke fatte at huden min var så bløt og hvit...

Videre, at det i mange tilfeller kan være nødvendig å ta opp i barnegruppa dette med "eksotiske" dufter, er en annen sak. Da ville jeg heller tatt barnegruppa med og laget istand mat som man spiser i dette landet, latt barna få både smake og lukte på krydder og urter mm. og tilslutt spise sammen, slik at barna etterhvert kan kjenne at det lukter av dem selv også etter å ha spist den. Ok, kunne ikke dy meg, men dette med hvordan man snakker om annerledeshet og adopsjon med barna er ting man gjerne kan ta opp med personalet i bhg. i forkant av at barnet starter i barnehagen.

Lykke til med adopsjon fra Etiopia!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...