Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kvinnen med utopiene

Er det dobbel espresso er den dobbelt så stek . Om det er dobbelt så mye avhenger av om det er ren espresso eller om den er blandet i en kaffedrikk , I en kaffedrikk utgjør jo ikke en ekstra espresso så mye at det blir mere . Kun mindre melk .

Melk?

Annonse

Er det dobbel espresso er den dobbelt så stek . Om det er dobbelt så mye avhenger av om det er ren espresso eller om den er blandet i en kaffedrikk , I en kaffedrikk utgjør jo ikke en ekstra espresso så mye at det blir mere . Kun mindre melk .

Så da mener du at en dbl.espresso fortsatt er ca2-3cl, men "brygget" på mer "krutt"?

Og at en dbl.capuccino f.eks.er samme mengde melk/skum, men tilført en sterkere(dbl) espresso?

(beklager hvis jeg er treg her:-)

Annonse

For å gjøre det helt klart: En dobbel espresso henviser til størrelsen, ikke styrken. En dobbel espresso er altså enkel espresso ganger to. Skal man ha sterkere kaffe (altså en espresso med mindre vann) kalles det ristresso.

http://www.anis.no/mat-og-drikke/drikke/espresso-kaffe-guide.asp

For å gjøre det helt klart: En dobbel espresso henviser til størrelsen, ikke styrken. En dobbel espresso er altså enkel espresso ganger to. Skal man ha sterkere kaffe (altså en espresso med mindre vann) kalles det ristresso.

http://www.anis.no/mat-og-drikke/drikke/espresso-kaffe-guide.asp

Thanks!

Men av svarene jeg har fått, skjønner jeg at spørsmålet er legitimt;-)

Lurer på hvordan praksisen er "der ute"

Var på en bedre Italiensk kneipe igår, bestilte dbl.capuccino (ville ha mye), og den var KNALL STERK....

En dobbel espresso er dobbel i størrelse, mens en dobbel latte f.eks har dobbel dose espresso, men samme dose melk.

En dobbel espresso vil dermed være dobbelt så stor, mens en dobbel latte vil ha samme størrelse, men være sterkere.

Aha!

DET gir mening til kaoset!

En dobbel espresso er dobbel i størrelse, mens en dobbel latte f.eks har dobbel dose espresso, men samme dose melk.

En dobbel espresso vil dermed være dobbelt så stor, mens en dobbel latte vil ha samme størrelse, men være sterkere.

En dobbel latte er større mengde kaffe enn en enkel en. Jeg har gått såpass mye på kafé at jeg har fått med meg såpass. Ikke smaker den sterkere heller, jeg har iallefall ikke merket det.

Men det er klart at det finnes sikkert kaféer som sliter med forveksling av stor/liten og dobbel/enkel.

Vel, jeg har vært på kafeer og fått spørsmålet "Stor eller liten?" når jeg har bestilt dobbel latte. Det vanligste har vært å få to porsjoner kaffe og dermed mindre melk, i og med at den ekstra kaffen tar opp plassen til melken. Koppen er jo like stor.

Gjest Persille

En dobbel latte er større mengde kaffe enn en enkel en. Jeg har gått såpass mye på kafé at jeg har fått med meg såpass. Ikke smaker den sterkere heller, jeg har iallefall ikke merket det.

Men det er klart at det finnes sikkert kaféer som sliter med forveksling av stor/liten og dobbel/enkel.

En dobbel latte er dobbel mengde kaffe ja, men det er ikke dobbelt så mye i koppen, det er tilsvarende mindre melk - ergo blir den sterkere.

I tillegg kommer variasjonene stor/liten.

Den sterkeste blir da dobbel liten, mens den svakeste blir enkel stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...