Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår flotte seksåringen gjør ingenting før han føler at han mestrer det helt. Han har hatt sykkel i flere år, og i fjor fjernet vi støttehjulene - til høylydte protester. Poden _ville_ ikke sykle, ville ikke forsøke, og de få gangene han gjorde det - så ga han opp etter 20 sekunder.

Samtidig så vi at unge etter unge i nabolaget syklet rundt som helter. Men neida, poden var og ble ikke interessert (og da presset vi heller ikke).

I går tok mannen min ut sykkelen (som nå er blitt _veldig_ liten til poden) ut for sesongen - og spurte om poden ville være med å sykle. Og (kryss i taket) det ville han.

Så de dro ned på idrettsplassen, der det er flatt og bilfritt og fint å sykle. Poden tok plass på sykkelen, pappan holdt i sykkelen i to meter - og så syklet poden av seg selv!!!

Gjett om det var en stolt seksåring (snart sju) som kom hjem senere på dagen?

Gjest Mom33
Skrevet

Åh, det er så godt når de lærer noe nytt å mestre!

Snuppa på 5 er slettes ikke interessert i å sykle uten støttehjul, og vi presser heller ikke. Håper allikevel hun tør å ta steget, ny rosa sykkel venter den dagen støttehjulene blir borte.

En liten gutt jeg kjenner - som heller ikke synes sykling var noe særlig - bestemte seg for å vente med syklingen til han ble 6 år. Og på 6-årsdagen forsvant han ut, alene, og øvde seg helt til han klarte. Ville ikke ha hjelp, skulle greie sjøl. Stolt, ja!

Skrevet

Så flott! Min er 7 1/2 år og kan ikke å sykle uten støttehjul enda. Han har selvfølgelig ikke sykkel med støttehjul nå, men sykler helt greit på søstra sin som har støttiser.

Men pappan og jeg har blitt enige om å sette inn en offensiv nå og se om vi ikke får ham til å sykle iløpet av våren.

Skrevet

1. mai tok vi av støttehjulene til poden på 5 år (etter å ha lest i Foreldre og Barna at støttehjul burde man unngå....) - og poden bare syklet av gårde uten hjelp! Vi bare måpte, for vi trodde jo at han kom til å bruke litt tid på å finne balansen, men han bare syklet av gårde som han aldri hadde gjort annet! Og han var kjempestolt så klart :o)

Artig å se at de mestrer nye ting :o)

Hilsen

mariaflyfly
Skrevet

Åh, så gøy! Jeg husker da Lillemann lærte det også, det var så stort! ;)

Skrevet

Høres ut som min sønn - vil helst bare gjøre ting han mestrer. Han fyller 7 i dag, men vil ikke sykle. Det løsnet nesten i fjor, så jeg håper at det ordner seg raskt nå (bare vi får ham til å prøve)...

Gjest sandex
Skrevet
  sandex skrev (På 5.5.2006 den 12.48):

Gratulerer!! :) :)

Dette varierer jo veldig forresten.. min gutt syklet da han var 3 1/2 år.. mens kusinen er snart 8, og sykler ikke ennå :)

ringerikskringla
Skrevet

dette er som og lese om vår datter på 6 år.vi prøvde og ta av støttehjula i fjor høst men etter 5 sekunder så gadd hun ikke mer.

denne uka tok vi de av igjen og etter 2 minutter syklet hun som en gud.

og en stolt mor og far måtte kjøpe ny sykkel dagen etter.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med vår 6-åring i vår også. Det var så moro...

Skrevet
  ringerikskringla skrev (På 5.5.2006 den 18.47):

dette er som og lese om vår datter på 6 år.vi prøvde og ta av støttehjula i fjor høst men etter 5 sekunder så gadd hun ikke mer.

denne uka tok vi de av igjen og etter 2 minutter syklet hun som en gud.

og en stolt mor og far måtte kjøpe ny sykkel dagen etter.

Her blir det nok sykkelkjøp også - tidlig bursdagsgave :-)

Skrevet
  sandex skrev (På 5.5.2006 den 12.48):

Gratulerer!! :) :)

Takker :-)

Skrevet
  Nikki skrev (På 5.5.2006 den 11.49):

Høres ut som min sønn - vil helst bare gjøre ting han mestrer. Han fyller 7 i dag, men vil ikke sykle. Det løsnet nesten i fjor, så jeg håper at det ordner seg raskt nå (bare vi får ham til å prøve)...

Vi trodde at vi måtte "mase og mase" for å få han til å forsøke, til og med. Men neida - plutselig så ville han - og da _kunne_ han også, utrolig nok :-)

Skrevet
  mariaflyfly skrev (På 5.5.2006 den 11.13):

Åh, så gøy! Jeg husker da Lillemann lærte det også, det var så stort! ;)

:-) Det er utrolig hvor stolt man kan bli for en sånn "detalj" :-)

Skrevet
  Heffalump skrev (På 5.5.2006 den 11.09):

1. mai tok vi av støttehjulene til poden på 5 år (etter å ha lest i Foreldre og Barna at støttehjul burde man unngå....) - og poden bare syklet av gårde uten hjelp! Vi bare måpte, for vi trodde jo at han kom til å bruke litt tid på å finne balansen, men han bare syklet av gårde som han aldri hadde gjort annet! Og han var kjempestolt så klart :o)

Artig å se at de mestrer nye ting :o)

Hilsen

Vi hadde lest det samme i fjor - derfor tok vi av støttehjulene (til tross for protestene). Det er så fint når de klarer noe som vi voksne ikke forventer :-)

Skrevet
  Lillemus skrev (På 5.5.2006 den 10.05):

Så flott! Min er 7 1/2 år og kan ikke å sykle uten støttehjul enda. Han har selvfølgelig ikke sykkel med støttehjul nå, men sykler helt greit på søstra sin som har støttiser.

Men pappan og jeg har blitt enige om å sette inn en offensiv nå og se om vi ikke får ham til å sykle iløpet av våren.

Jeg håper det går like greit for deres pode som hos vår pode :-) Hos oss tror jeg bare poden plutselig bestemte seg for at dette kunne han. Jeg tror også det har hjulpet at de holder mye på med store sparkesylker på SFO - slik at han har fått en del balansetrening.

Skrevet
  Mom33 skrev (På 5.5.2006 den 9.10):

Åh, det er så godt når de lærer noe nytt å mestre!

Snuppa på 5 er slettes ikke interessert i å sykle uten støttehjul, og vi presser heller ikke. Håper allikevel hun tør å ta steget, ny rosa sykkel venter den dagen støttehjulene blir borte.

En liten gutt jeg kjenner - som heller ikke synes sykling var noe særlig - bestemte seg for å vente med syklingen til han ble 6 år. Og på 6-årsdagen forsvant han ut, alene, og øvde seg helt til han klarte. Ville ikke ha hjelp, skulle greie sjøl. Stolt, ja!

Synes heller ikke det er et poeng å presse fram sykling, bare å oppmuntre. Da jeg var lita, lærte jeg å sykle (på en liten voksensykkel, det var ikke så vanlig med barnesykler da) da jeg var 7, tror jeg. Og jeg har vokst opp til et harmoniske menneske fordet :-)

Skrevet
  linko skrev (På 7.5.2006 den 9.11):

Akkurat det samme skjedde med vår 6-åring i vår også. Det var så moro...

Ikke sant? Kjempemorro!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...