Gå til innhold

Hvor mye Aerius er tilrådelig i døgnet ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei har en mann som er voldsomt plager med pollenallergi. Han dusjer morgen og kveld og vi kan ikke ligge med vinduet åpent om natten på det verste. ER det noen ting som virkelig hjelper. Kortisonspøyte vil han ikke ta. Jeg har foreslått dobbel dose, 1 aerius morgen og kveld, og det har han også gjort enkelte ganger, men er det reistriksjoner på hvor mye han kan ta i døgnet ? Han er en mann på 47, 180 høy og veier litt over 100 kg. Bruker tabl 5 mg Aerius. Mener dette er 2 eller 3 sesongen på Aerius - brukte Telfast sist. Takknemlig for svar. Har enkelte ganger også brukt Livostin øyedråper. Bruker nå vanlig nesespray ( otrivin el tilsvarende) samt en variannt av saltvann for å skylle nesen. Takknemlig for svar - hilsen en kone som vil hjelpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grethe

Han bør ikke ta mer enn en i døgnet.

Det betyr at han da MÅ være uopplagt, ha rennende nese, såre øyne, trett og mer eller mindre HELT utslått. Hva er vitsen da med tablettene lurer jeg ? Det virker på meg som om de ikke har noen virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør bruke tabletter, nesespray og øyedråper, alle allergi-typen, ikke vanlig nesespray. Bruker man vanlig nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende, så er faren stor for at man blir avhengig av nesespray hver dag, og i verste fall må man til slutt operere for å kunne puste gjennom nesen. Så for all del, bruk allergi-preparater mot allergi. Og når man er så ille plaget som din mann, så bruk som sagt både tabletter, spray og dråper hver dag.

Et par andre råd:

IKKE tørk klær eller sengetøy utendørs i pollen-sesongen.

Dusj om kvelden, så ikke pollen blir med inn på soverom.

Bytt klær og vask ansikt når man kommer inn/hjem. Ha et sett inneklær som da får mindre pollen på seg.

Bytt pollenfilteret i bilen (hvis bilen er utstyrt med et). De varer ikke evig, og må byttes regelmessig for å ha noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at han da MÅ være uopplagt, ha rennende nese, såre øyne, trett og mer eller mindre HELT utslått. Hva er vitsen da med tablettene lurer jeg ? Det virker på meg som om de ikke har noen virkning.

Man kan jo prøve andre tabletter, fx Loratadin eller Zyrtec hvis ikke Aerius har ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe

Man bør bruke tabletter, nesespray og øyedråper, alle allergi-typen, ikke vanlig nesespray. Bruker man vanlig nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende, så er faren stor for at man blir avhengig av nesespray hver dag, og i verste fall må man til slutt operere for å kunne puste gjennom nesen. Så for all del, bruk allergi-preparater mot allergi. Og når man er så ille plaget som din mann, så bruk som sagt både tabletter, spray og dråper hver dag.

Et par andre råd:

IKKE tørk klær eller sengetøy utendørs i pollen-sesongen.

Dusj om kvelden, så ikke pollen blir med inn på soverom.

Bytt klær og vask ansikt når man kommer inn/hjem. Ha et sett inneklær som da får mindre pollen på seg.

Bytt pollenfilteret i bilen (hvis bilen er utstyrt med et). De varer ikke evig, og må byttes regelmessig for å ha noen effekt.

Pollenfilter i bilen var nytt for meg, det skal jeg sjekke opp om vi har. Det med vasking har han gjort i mange år, og tørketrummel er utmerket for allergikere heldigvis for det. Skal være litt mer pågående når det gjelder korrekt nesespray og øyedråper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Det betyr at han da MÅ være uopplagt, ha rennende nese, såre øyne, trett og mer eller mindre HELT utslått. Hva er vitsen da med tablettene lurer jeg ? Det virker på meg som om de ikke har noen virkning.

Jeg fikk beskjed om en i døgnet forebyggende, men at jeg kunne øke til to de dagene det var ekstra mye spredning av pollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tar zyrtec

Jeg fikk beskjed om en i døgnet forebyggende, men at jeg kunne øke til to de dagene det var ekstra mye spredning av pollen.

Gjelder det også andre tabletter mot allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe

Jeg fikk beskjed om en i døgnet forebyggende, men at jeg kunne øke til to de dagene det var ekstra mye spredning av pollen.

Takk - det er godt å vite. Ville tro at noe slik kan være en løsning i helgen som kommer for å si det slik. Samt fylle på med nesespray og øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollenfilter i bilen var nytt for meg, det skal jeg sjekke opp om vi har. Det med vasking har han gjort i mange år, og tørketrummel er utmerket for allergikere heldigvis for det. Skal være litt mer pågående når det gjelder korrekt nesespray og øyedråper også.

Bytter han til "inneklær" også? Slik at han ikke drar med seg unødig pollen utenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe

Bytter han til "inneklær" også? Slik at han ikke drar med seg unødig pollen utenfra?

Ja han skifter når han kommer hjem (inn) og vi vasker da klærne han har brukt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Gjelder det også andre tabletter mot allergi?

Jeg har alltid gjort det, både med Zyrtec og Clarityn, legen har sagt det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han skifter når han kommer hjem (inn) og vi vasker da klærne han har brukt ute.

Hvorfor vil han ikke bruke kortisonsprøyte forresten?

Bedriftslegen min har ingen betenkeligheter med det, så lenge det er snakk om 1-2 sprøyter i løpet av en lang pollensesong (jeg har både bjørk, gress og burot). 1 sprøyte varer i ca 5-6 uker, og jeg fikk satt min i dag (bedre sent enn aldri...) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grethe

Hvorfor vil han ikke bruke kortisonsprøyte forresten?

Bedriftslegen min har ingen betenkeligheter med det, så lenge det er snakk om 1-2 sprøyter i løpet av en lang pollensesong (jeg har både bjørk, gress og burot). 1 sprøyte varer i ca 5-6 uker, og jeg fikk satt min i dag (bedre sent enn aldri...) :-)

iflg. han fikk han nok av allergisprøyter i 14-15 års alder (fikk daglig en periode).... lider heller i 5-6 uker. Helt utrolig synes nå jeg.Men det er altså 30 år siden ;-) ikke lett å være like forståelsesfull bestanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tar zyrtec

Jeg har alltid gjort det, både med Zyrtec og Clarityn, legen har sagt det er ok.

Tar du de på en gang eller f.eks. en morgen og en kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iflg. han fikk han nok av allergisprøyter i 14-15 års alder (fikk daglig en periode).... lider heller i 5-6 uker. Helt utrolig synes nå jeg.Men det er altså 30 år siden ;-) ikke lett å være like forståelsesfull bestanding.

Det har skjedd litt siden den gang... For min del holder det altså med en sprøyte tidlig i sesongen og så en ny etter 5 uker. Det er IKKE snakk om daglige sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe

Det har skjedd litt siden den gang... For min del holder det altså med en sprøyte tidlig i sesongen og så en ny etter 5 uker. Det er IKKE snakk om daglige sprøyter.

Skal til utredning for astma/allergi for vår sånn på snart 3 om 1 ukes tid, så det kan jo hende det kan dryppe litt info på far også da. Ellers takk for tilbakemeldinger. Ut i solen de som kan - her på østlandet er det ihvertfall supert idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nesten teste seg gjennom alle de forskjellige tabelettene for å se om noe virker bedre enn annet, og ikke glem gode gamle Polaramin. Eneste som funker for meg, og jeg har ingen bivirkninger av den.

Kombiner med nesespray og øyedråper.

Han bør virkelig vurdere den sprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Utover 2 Aerius i døgnet er det neppe noen tilleggsgevinst ved å øke dosen. Singulaire i tillegg erfarer mange kan være til god hjelp. Ellers cortisonspray til nesen 1-2 ganger dgl. men de som har det ALLER værst kommer ofte ikke utenom en cortison-sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...