Gå til innhold

trenger gode råd


emsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 7 uker som inntil de siste dagene har forlangt pupp hver annen time døgnet rundt. Han veide 4.6 kg da han ble født (53 cm), og veier nå 7 kg. Han har altså en super vektøkning. Problemet mitt er den hyppige ammingen. Det er jo tydelig at han faktisk ikke trenger så mye mat som han nå spiser, og det tar utrolig på kreftene at jeg aldri får sove. Han er nemlig veldig urolig på dagtid, sover aldri mer enn fem minutter sammenhengende. På helsestasjonen mener de at den hyppige ammingen kan være grunnen til at han er så urolig. Han har tydelig magesmerter og mye luft. De mener at jeg nå kan la det gå tre timer mellom hvert måltid.

Kan helsestasjonen ha rett i sin teori? Jeg ønsker jo også selv å redusere ammingen i hvert fall om natten. Har du noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette? Er det annet å gjøre enn å la barnet skrike til tre timer er godt - selvfølgelig samtidig som han gjøres helt klar over at vi faktisk er til stede?

En annen ting er brystspreng. De gangene han bare tar ett bryst til et måltid kan det andre brystet bli veldig fullt. Jeg er redd for brystbetennelse, og har til nå pumpet meg når dette skjer. Lurer imidlertid på om dette er nødvendig så lenge brystet ikke er "sprengt", jeg merker jo kun at det har blitt hardere og er fullt av melk.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Så lenge du pumper brystet, vil problemet med spreng fortsette. Hvis du holder ut en dag eller to så vil mengden minke av seg selv, kanksje kan du håndmelke ut noen dråper for å forhindre de verste smertene? Skjønner ellers godt du er redd for betennelse, men hvis du passer på at du ikke fryser og at puppen tømmes helt innimellom (+ litt massasje av melkegangene i badekar) burde det gå bra. Alle får spreng i puppen i begynnelsen, men etter 7 uker burde det ha gått seg til.

Ditt andre spørsmål er vanskeligere å være skråsikker på, men veier han 7 kg har han sikkert ikke vondt fysisk av mindre mat. Men jeg tror på selvregulering, hvis han skriker etter melk trenger han det nok, han er vel for liten til å forlange kosepupp. Noe annet er det hvis han bruker deg som smokk? Kosesutting bør vel unngås, kanskje han kan roe seg med en tåtesmokk eller litt vann på flaske innimellom?

Du burde absolutt la han sove et sted der han ikke kjenner melkelukt, kanskje han da vil sove bedre på natten, husk det er best for han også!

Tror ikke han får vondt i magen av for mye mat, da gulpes det vel kun opp igjen? Men du kan jo prøve med litt minifom, mulig at han svelger mye luft under ammingen? Prupper han også mye?

Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære emsen. For enkelte barn kan det være verdt å prøve å få lengre tid mellom måltidene, men ikke vær helt slavisk på at det må gå feks. 3 timer. Når du ammer vær nøye med at han får godt tak slik at han ikke suger inn ekstra luft. Har du mye melk så melk ut litt før du ammer slik at melkestrømmen ikke er så voldsom, det kan føre til at han svelger mye luft. Han går godt opp i vekt og du har mye melk så det er verdt å prøve med smokk innimellom. Det høres lenge ut å la ham gråte i 3 timer når han er 7 uker. Prøv at du eller pappaen roer ham ned med smokk, bæring prating osv. Du må nesten bare prøve det ut. vedrørende brystspreng så bør du tømme ut litt når du føler spreng eller kuler, og etterhvert så vil antagelig produksjonen tilpasse seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...