Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er helt individuelt. :o) Noen ammer ikke i det hele tatt (ikke så mange da, men noen) og andre ammer til ungen selv kommer gående, bretter opp genseren og forsyner seg.

Men gjennomsnittlig er vel kanskje å fullamme i 4-6 mnd og så amme ved siden av vanlig mat et års tid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229499-amming/#findComment-1735410
Del på andre sider

jubalong70

Det er anbefalt å bare gi brystmelk til ungen er 6 mnd gammel. (Fra de er ca. 4 mnd kan de få smake på andre ting, men det skal ikke være noe måltid.)

Etter at barnet er 6 mnd bør man introdusere mer vanlig mat og måltid som består av andre ting enn morsmelk. Dette særlig fordi barnet da har behov for mer jern enn det som er i morsmelken.

Man kan da gi grøt, middagsmat, frukt - i grunnen det man synes er greit.

Gradvis går man over til å gi flere og flere vanlige måltider og mindre morsmelk.

WHO anbefaler å amme til barnet er 2-3 år gammelt. I praksis vil vel det si at barnet kanskje får litt morgen og kveld.

De fleste tror jeg slutter å amme når barnet er rundt 1 år gammelt. Men mange slutter før og noen slutter etter.

Det som er viktig å huske på som førstegangsammende er at det ikke bestandig er så lett å få til ammingen. Men at nesten alle får det til etter en stund. Det er vanlig å få såre brystvorter - og det er kjempevondt!!! (Jeg har ammet 3 barn og vet dette :)) Men det gir seg. Og da blir ammingen koselig og ikke minst veldig lettvindt!

MAnge tror også at de har for lite melk. Barnet vil die hele tiden, og så pumper de seg og ser at det bare kommer ut bittelitt melk.

Det er helt normalt. For det første så må barnet die masse for at produksjonen skal øke og barnet få så mye melk som den trenger. Slike økeperioder har man jevnlig mens man ammer. For de andre så kan man ikke pumpe ut like mye som barnet suger ut.

Og så må man ikke sammenligne mengde morsmelk med en evt mengde erstatningsmelk. Morsmelken er mer næringstett, så barnet trenger mindre morsmelk for å bli mett.

Lykke til, hilsen ammeforkjemperen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229499-amming/#findComment-1738617
Del på andre sider

Som flere har skrevet, det er anbefalt å fullamme (dvs. bare amme, ikke annen mat) i 6 mnd, og fortsette med ammingen ved siden av grøt og annen mat til ungen er minst ett år. Mange gir likevel litt grøt eller annen passende mat fra 4-5-mnd alder.

Hvis man begynner å gi tillegg (morsmelkerstatning), vil man veldig lett begynne å få mindre melk, og ungen kan etterhvert miste interessen for puppen helt. Amming er bra for ungen og veldig lettvint for deg (og billig!) sammenlignet med mormelkerstatning på flaske. Jeg syns det er viktig at du er forberedt på at det kan være vondt og vanskelig å amme de første ukene. Men det går over for de aller fleste!

(Men får du det ikke til, blir det fine og friske folk av unger som vokser opp på flaskemelk også!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229499-amming/#findComment-1738683
Del på andre sider

Novemberbarn1365380381

Hei catiki21.

Gratulerer. Gled deg til babyen kommer :-)

Når det gjelder hvor lenge du skal amme barnet ditt er dette helt og holdent opp til deg selv. Du kan til og med velge ikke å amme barnet ditt, men det anbefales jo at man gjør det så sant man kan. Jeg ammer og synes det er kjempekos. Jeg vil anbefale deg å gå inn på sidene til babyverden. Der finner du veldig mange svar på alt fra svangerskap/fødsel/amming og masse mer. Det har hjulpet meg mye med ting jeg lurer på. Har selv en sønn på 9 uker og det er selvfølgelig mye man som førstegangsfødende lurer på.

Lykke til med svangerskapet, nyt hver dag og hvert spark :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229499-amming/#findComment-1740536
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...