Gå til innhold

Hun fortalte meg mer, om vold mot barn

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Skrev tidligere et innlegg om min datters somaliske venninne, som sa at mamma slo henne. Det er veldig vondt å høre på, og i går snakket vi mer om det. "Jeg hater Somalia" sa jenta. "for der er det lov å slå barn!". så sier hun at hvis hun ikke gjør som mamma sier, ber mammaen storesøsteren om å slå henne (!). Det er jo dobbel mishandling, tenker jeg, at moren ber den eldre datteren om å slå den yngre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229553-hun-fortalte-meg-mer-om-vold-mot-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LOTUS78

så trist å høre om barn som blir utsatt for vold. Mennesker fra andre kulturer burde få veiledning om barns rettigheter her i Norge. Det er norske barn som også blir slått hjemme, men jeg tror det er mer utbredt i kulturer der dette er en akseptert fremgangsmåte i oppdragelse.

Har barnet dette ellers bra?

Annonse

Og dette pågår uten at noen (f.eks. du) informerer barnevernet???

Jeg har informert barnevernet om noe lignende men de bryr seg ikke, annen kultur og andre regler.

De er nok mer opptatt av hvor tjukke skiver ungene har i matpakka og vilket pålegg man bruker.

Jeg har informert barnevernet om noe lignende men de bryr seg ikke, annen kultur og andre regler.

De er nok mer opptatt av hvor tjukke skiver ungene har i matpakka og vilket pålegg man bruker.

Jeg tror barnevernet i (visse deler av) Oslo ikke er representativt for barnevernet generelt i landet.

Og uansett så kan vi IKKE slutte å melde ting til barnevernet selv om barnevernet påstår at de ikke har tilstrekkelige ressurser for å ta sakene. Vi må melde hver eneste sak der barn blir mishandlet, uansett hvilken kultur foreldrene kommer fra.

Barn har krav på beskyttelse, både ift. FNs barnekonvensjon og norsk rett.

Dersom ikke alle (i alle fall de fleste saker) kommer til barnevernet, så vil det jo se ut som om problemet er mindre enn det allerede er, og politikere vil i alle fall ikke forstå omfanget og behovet for ekstra bevilgninger.

Gjest diasa

Nei, det må vi såvisst ikke!. Ikke så lenge "deres kultur" innebærer lovbrudd.

Hvis "de" vil praktisere en kultur som er i mot norsk lov, så får de heller velge å bosette seg i land der slikt er tillatt.

Ironi fra min side. (Muslimske) innvandrere vil ha med seg sine (u)kulturer hit.

Jeg syns de (som praktiserer dette) skal/bør holde seg hjemme.

Hva bør jeg stemme for å gi mitt bidrag?

Glimtipper

Og dette pågår uten at noen (f.eks. du) informerer barnevernet???

Det er helt greit å informere barnevernet om dette, men det kommer ikke til å skje noe. For det første trenger man klare tegn på mishandling/vanskjøttelse og for det andre må man veie alternativene opp mot hverandre. Ta barnet fra foreldre som slår og plassere i fosterhjem, eller la barnet vokse opp med disiplinære foreldre. Det siste er som oftest mindre skadelig.

Å slå er en krenking av barns integritet som helt klart er skadelig. Men jeg synes ikke vi skal sette oss opp på vår høye hest og snakke om ukultur og "få de ut av landet". Det er ikke lenge siden vi slo barn i dette landet også.

Nei, det må vi såvisst ikke!. Ikke så lenge "deres kultur" innebærer lovbrudd.

Hvis "de" vil praktisere en kultur som er i mot norsk lov, så får de heller velge å bosette seg i land der slikt er tillatt.

Enig... :) Flytter de til norge så får de forholde seg til norsk lov.

Og lære seg språket ;)

Annonse

Gjest LOTUS78

Det er helt greit å informere barnevernet om dette, men det kommer ikke til å skje noe. For det første trenger man klare tegn på mishandling/vanskjøttelse og for det andre må man veie alternativene opp mot hverandre. Ta barnet fra foreldre som slår og plassere i fosterhjem, eller la barnet vokse opp med disiplinære foreldre. Det siste er som oftest mindre skadelig.

Å slå er en krenking av barns integritet som helt klart er skadelig. Men jeg synes ikke vi skal sette oss opp på vår høye hest og snakke om ukultur og "få de ut av landet". Det er ikke lenge siden vi slo barn i dette landet også.

fortsatt er det norske barn som også blir slått, men det er ikke akseptabelt, derfor ser vi på det som en ukultur. Å melde i fra til barnevernet er ikke ensbetydet at foreldrene blir fratatt barna, men noen må si i fra at slikt ikke aksepteres.

Jeg skrev ikke "få de ut av landet". Jeg skrev at alle må innrette seg etter norske lover når de velger å bosette seg her.

Men tror du at det kun er to alternativer, enten la barn leve under forferdelige forhold, eller så tar barnevernet barna fra foreldrene? Er du over hodet ikke kjent med at barnevernet faktisk prøver ut en rekke tiltak _i_ hjemmet, der foreldrene får hjelp og veiledning?

Men det er klart, det er mye lettere å bare sette på oss skylappene, og la ting skje.

Det er jo ikke meg eller mine aller nærmeste det gjelder...

Tull!

Barnevernet gjør en formidabel jobb med minimale ressurser.

Glimtipper

Jeg skrev ikke "få de ut av landet". Jeg skrev at alle må innrette seg etter norske lover når de velger å bosette seg her.

Men tror du at det kun er to alternativer, enten la barn leve under forferdelige forhold, eller så tar barnevernet barna fra foreldrene? Er du over hodet ikke kjent med at barnevernet faktisk prøver ut en rekke tiltak _i_ hjemmet, der foreldrene får hjelp og veiledning?

Men det er klart, det er mye lettere å bare sette på oss skylappene, og la ting skje.

Det er jo ikke meg eller mine aller nærmeste det gjelder...

Som sagt, man kan gjerne melde fra til barnevernet. Men det blir ingen forandring. En som jobber tett med mange somalske foreldre kan tilbringe hele dagen på telefonen med barnevernet, men det skjer ingen forandring. Det skal mye til for at foreldrene forandrer denne væremåten.

Det betyr ikke at man aksepterer det, men at man må finne andre måter å hjelpe på. Og det innebærer en del mer krefter enn å løfte opp telefonen og ringe.

Glimtipper

fortsatt er det norske barn som også blir slått, men det er ikke akseptabelt, derfor ser vi på det som en ukultur. Å melde i fra til barnevernet er ikke ensbetydet at foreldrene blir fratatt barna, men noen må si i fra at slikt ikke aksepteres.

Klart man kan ringe. Men det vil ikke skje mye. Så kanskje man også burde se på hvordan en selv kan hjelpe?

Som sagt, man kan gjerne melde fra til barnevernet. Men det blir ingen forandring. En som jobber tett med mange somalske foreldre kan tilbringe hele dagen på telefonen med barnevernet, men det skjer ingen forandring. Det skal mye til for at foreldrene forandrer denne væremåten.

Det betyr ikke at man aksepterer det, men at man må finne andre måter å hjelpe på. Og det innebærer en del mer krefter enn å løfte opp telefonen og ringe.

Hvordan vet du at barnevernet ikke tar tak i slike saker? I såfall er det en sak for våre politikere, vi kan jo ikke være bekjent av å ha et barnevern som med viten og vilje lar barn i Norge i 2006 vokse opp med vold, omsorgssvikt og annen type barnemishandling!

En ting jeg i alle fall vet, er at det ikke skjer noen forandring i barnas situasjon dersom folk lukker øynene og lar lovbrudd pågå, fordi "det sikkert ikke hjelper å ringe allikevel".

Tror ikke den telefonen er så fryktelig lett å ta for de fleste.

Glimtipper

Hvordan vet du at barnevernet ikke tar tak i slike saker? I såfall er det en sak for våre politikere, vi kan jo ikke være bekjent av å ha et barnevern som med viten og vilje lar barn i Norge i 2006 vokse opp med vold, omsorgssvikt og annen type barnemishandling!

En ting jeg i alle fall vet, er at det ikke skjer noen forandring i barnas situasjon dersom folk lukker øynene og lar lovbrudd pågå, fordi "det sikkert ikke hjelper å ringe allikevel".

Tror ikke den telefonen er så fryktelig lett å ta for de fleste.

Jeg vet det fordi en i familien min jobber med mange slike saker. Og selvfølgelig tar barnevernet disse bekymringsmeldingene alvorlig. _Men_ når de ikke kommer noen vei med tiltak (om de har ressurser til det), så velger de jo ikke å ta fra foreldrene barna. Det finnes grader av mishandling og grader av omsorgssvikt. I mange tilfeller må man veie to onder opp mot hverandre.

Og som sagt, jeg har ikke sagt at noen _ikke_ burde ringe barnevernet. Jeg bare sier at det neppe vil skje stort. Derfor burde man heller se på hva man kan gjøre som privatperson, nabo og venn for disse familiene. Og man burde absolutt ikke dømme foreldrene for hardt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...