Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har to barn på 5 1/2 og 6 1/2 år og lurer nå på om vi skal bli forsterhjem. Det blir av helsemessige grunner ikke flere barn (må ta keisersnitt pga for trangt bekken). Har noen av dere tips om dette? Både om vi bør, om vi bør vente og eventuell alder på forsterbarnet. Har lest masse på flere nettsider men ikke blitt 110% sikker enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229568-fosterbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fosterbarnet skal være yngst i familien , det er jo en regel som kan omgås , men det er ønskelig i de aller fleste tilfeller. Men søsken blir jo også flyttet i fosterhjem , da er jo muligheten den at eldste fosterbarnet blir midt i mellom de dere har fra før.Å også eldere enn de dere har fra før.. men jeg ville ha hatt erfart barn i den alderen som det kan bli snakk om. Det er tryggt å ha erfaring i alle aldersgrupper som kan bli aktuellt. På grunn av stor mangel på fosterhjem så ville jeg alikevel tenkt meg godt om ang. alderen på barnet-a Det er jo også opp til barneverntjenesten i deres kommune å vurdere dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229568-fosterbarn/#findComment-1736111
Del på andre sider

Gjest Mom33

Så flott at noen føler de har tid og overskudd til å gjøre noe for andre!

Anbefaler dere sterkt å ta et Pride-kurs. Her vi bor er det obligatorisk før man evt. blir fosterforeldre, andre steder har jeg skjønt at det er mer tilfeldig. Det er et kurs som bevisstgjør dere mye, mye mer på både OM dere vil og hva dere kan bidra med.

Ser at trompet sier at fosterbarnet i all hovedsak skal være yngste barnet i familien. Det stemmer ikke lenger slik det gjorde før, i alle fall ikke her i vår kommune. Men fosterbarnet er sjelden, om noen gang, eldst.

Som sagt, anbefaler sterkt et Pride-kurs. Når det er tatt, blir man enten godkjent eller ikke godkjent som fosterfamilie - og det kan jo være en liten ekstra bit selvtillit å ta med seg på veien.

Ikke glem - fosterbarn er som andre barn, forskjellige!

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229568-fosterbarn/#findComment-1736128
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Hvis barna deres en trygge barn uten spesielle problemer. Hvis dere mener dere har mye overskudd og hele familien er innstilt på det, syns jeg godt dere kan ta i mot et fosterbarn.

Vi har to fosterbarn, et søskenpar, i tillegg til våre egne to adopterte barn. Hos oss fungerer dette veldig bra. Våre barn er aldersmessig i midten, fosterbarna er eldre og yngre. Fosterbarna har et voldsomt behov for kontakt, de har traumatiske opplevelser de må bearbeide. Selvom de har falt godt til ro hos oss, trives og vi føler at de er en del av familien, har disse barna selvsagt en vanskelig livssituasjon, i og med at forholdene er sånn at de ikke kan bo hjemme hos sin biologiske familie. Det tror jeg alltid de vil sørge over.

Et fosterbarn har alltid med seg "bagasje", og det er en krevende og givende oppgave. Det blir som regel anbefalt at fosterbarnet er den yngste i familien, men det kan variere utifra det enkelte barns behov.

Dere må være forberedt på at barnet, og dere, skal ha kontakt med den biologiske familien. Men det kommer anpå hvilken situasjon barnet og familien til barnet er i.

Det er fantastisk å ha fosterbarn, så hvis dere har tenkt grundig over hva det kan innebære, og er villige til å ta både utfordringer og gleder, så er det sterkt å anbefale

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229568-fosterbarn/#findComment-1736135
Del på andre sider

Gjest også flerbarnsmor

Hvis barna deres en trygge barn uten spesielle problemer. Hvis dere mener dere har mye overskudd og hele familien er innstilt på det, syns jeg godt dere kan ta i mot et fosterbarn.

Vi har to fosterbarn, et søskenpar, i tillegg til våre egne to adopterte barn. Hos oss fungerer dette veldig bra. Våre barn er aldersmessig i midten, fosterbarna er eldre og yngre. Fosterbarna har et voldsomt behov for kontakt, de har traumatiske opplevelser de må bearbeide. Selvom de har falt godt til ro hos oss, trives og vi føler at de er en del av familien, har disse barna selvsagt en vanskelig livssituasjon, i og med at forholdene er sånn at de ikke kan bo hjemme hos sin biologiske familie. Det tror jeg alltid de vil sørge over.

Et fosterbarn har alltid med seg "bagasje", og det er en krevende og givende oppgave. Det blir som regel anbefalt at fosterbarnet er den yngste i familien, men det kan variere utifra det enkelte barns behov.

Dere må være forberedt på at barnet, og dere, skal ha kontakt med den biologiske familien. Men det kommer anpå hvilken situasjon barnet og familien til barnet er i.

Det er fantastisk å ha fosterbarn, så hvis dere har tenkt grundig over hva det kan innebære, og er villige til å ta både utfordringer og gleder, så er det sterkt å anbefale

Kan bare si meg enig med alt du skriver her!

Vi har også fosterbarn, adopterte og en egenfødt!

Fosterbarna er blandet inn i søskenflokken aldersmessig.

Det var en stor utfordring i starten!

Nå har vi en herlig søskenflokk som setter stor pris på hverandre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229568-fosterbarn/#findComment-1736149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...