Gå til innhold

Hva burde bestemor gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Bunad

Dette er ikke et klage-på besteforeldre-innlegg,jeg bare lurer på hva dere mener.

Scenarioet er: Vi kjøpte bunad til vårt barn, da det er konfirmasjon i familien i år, samt selvfølgelig 17.mai. Bestemor likte bunaden, og reiste dermed og kjøpte til de andre barnabarna også.

Synes dere da hun kunne ha sponset også til oss? Økonomien til oss søskene er lik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229570-hva-burde-bestemor-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er snakk om en "ekte bunad" til flere tusen kroner, ville jeg tenkt at det er naturlig at barnabarna får likt. Da blir det kanskej et arveplagg de kan gjemme til egne barn også.

Men om det er snakk om vanlig pentøy til vanlig pentøypris, hadde jeg ikke irritert meg eller ofret saken mange tanker.

Mrs. Wallace

Dersom det er snakk om en "ekte bunad" til flere tusen kroner, ville jeg tenkt at det er naturlig at barnabarna får likt. Da blir det kanskej et arveplagg de kan gjemme til egne barn også.

Men om det er snakk om vanlig pentøy til vanlig pentøypris, hadde jeg ikke irritert meg eller ofret saken mange tanker.

Enig.

Annonse

Nei, synes ikke hun automatisk burde ha betalt bunaden dere allerede hadde kjøpt også.

Jeg er ikke tilhenger av at alt må være "likt" til enhver tid. Synes ikke man har "krav" på gaver, og ville selv blitt allergisk mot å etterkomme den type "krav".

Sannsynligvis jevner det seg ut i det lange løp, og hvis ikke har vel bestemor sin egen begrunnelse for de valg og prioriteringer hun foretar.

Gjest Bunad

Nei, synes ikke hun automatisk burde ha betalt bunaden dere allerede hadde kjøpt også.

Jeg er ikke tilhenger av at alt må være "likt" til enhver tid. Synes ikke man har "krav" på gaver, og ville selv blitt allergisk mot å etterkomme den type "krav".

Sannsynligvis jevner det seg ut i det lange løp, og hvis ikke har vel bestemor sin egen begrunnelse for de valg og prioriteringer hun foretar.

Dessverre er det alltid vårt barn som ikke får - så det jevner seg ikke ut i lengden. Men det kunne jo ikke du/dere vite :)

Men hva slags bunad er det snakk om? Ettersom bestemor sånn uten videre kunne kjøpe denne "bunaden" til mange barnebarn så antar jeg det dreier seg om en såkalt festdrakt til 1000 - 1500,-? Da hadde jeg ikke giddet bry meg.

Hadde det vært en ordentlig bunad til 15-20.000,- så hadde det vært noe helt annet.

Gjest KariKruskakli

Hvis du heldig og har god råd, hadde jeg giddet å bry meg døyten om det.

Den ene broren min får mye til seg og datteren som vi andre søsken ikke får.

Men hva så? Han har dårligere økonomi enn oss og det er han vel unt.

Jeg synes det er dumt å finregne på slike ting.

Viktigere å ha gode familieforhold.

Annonse

Hvis du heldig og har god råd, hadde jeg giddet å bry meg døyten om det.

Den ene broren min får mye til seg og datteren som vi andre søsken ikke får.

Men hva så? Han har dårligere økonomi enn oss og det er han vel unt.

Jeg synes det er dumt å finregne på slike ting.

Viktigere å ha gode familieforhold.

Hadde det vært like greit hvis dere alle hadde like dårlig økonomi?

Og skjevfordelingen alltid er like skjev, og det ikke går "i balanse" over tid?

(Det er tilfelle i saken her, hvis jeg har forstått det riktig)

Gjest KariKruskakli

Hadde det vært like greit hvis dere alle hadde like dårlig økonomi?

Og skjevfordelingen alltid er like skjev, og det ikke går "i balanse" over tid?

(Det er tilfelle i saken her, hvis jeg har forstått det riktig)

Jeg hadde visst ikke fått med meg den siste setningen om at økonomien var lik.

Hvis dette jevner seg ut over tid, er det ikke noe å bry seg om.

Hvis det aldri jevner seg ut, ville jeg ha begynt å lure på hva som er galt med meg og mine barn.

Så det hadde nok ikke vært like greit da nei.

Ugga Bugga

Nei, hvorfor skal hun sponse dere? Det var tydeligvis av dere hun fikk idéen, syntes den var god, og ville gjøre noe hyggelig - at hun skulle betale for noe dere allerede hadde kjøpt virker litt for grinete etter min mening.

Og hvis de har råd til å kjøpe bunad til ungen sin, som koster tusenvis av kroner, og som ungen uansett vokser fra, da har de god økonomi. Når man har god økonomi, så bør man ikke sutre over at man ikke får gode nok gaver fra bestemor.

Og hvis de har råd til å kjøpe bunad til ungen sin, som koster tusenvis av kroner, og som ungen uansett vokser fra, da har de god økonomi. Når man har god økonomi, så bør man ikke sutre over at man ikke får gode nok gaver fra bestemor.

Ikke minst! Nei, her må de rulle inn, asså. :-)

Gjest Bunad

Jeg hadde visst ikke fått med meg den siste setningen om at økonomien var lik.

Hvis dette jevner seg ut over tid, er det ikke noe å bry seg om.

Hvis det aldri jevner seg ut, ville jeg ha begynt å lure på hva som er galt med meg og mine barn.

Så det hadde nok ikke vært like greit da nei.

Det er slike tanker jeg sitter med nå.

Før jul var det samme reisen, de andre barnabarna fikk penklær, vårt barn hadde visstnok så mye fint fra før.

De får sykler osv, det finnes alltid en unnskyldning.

Mye av problemet ligger dessverre i at moren til disse barna står høyere i kurs enn meg. Hun er også mammadalt. Men som bestemor burde man vel se at dette blir feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...