Gå til innhold

Om renslighet, sår i bhg

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

*he he*, neida, jeg skal la tvilen komme tiltalte til gode! :-)

Men det er mange barn som av og til "glemmer" håndvaskinga, uten at jeg tror "ting" om foreldrene av den grunn! ;-)

Men jeg hadde ett bestemt barn i tankene der jeg av ulike grunner mistenker at oppfølgingen kan ha vært så som så, ettersom de har barn som er "født flinke", hvis du skjønner hva jeg mener! ;-)

Å sånn, ja.

Men altså, jeg håper virkelig at andre foreldre minner mine barn om dette med håndvask, og ikke går til naboen og slarver om vår antatt dårlige håndhygiene i steden.

Fortsetter under...

Gjest Mom33

"Så - ikke døm oss foreldre nord og ned fordi dere må minne ungene våre på håndvask... "

Det tenkte jeg også. Har 2 barn som flere ganger daglig i flere år har blitt minnet på å vaske hendene etter toalettbesøk, men dersom det finnes den minste mulighet til å slippe, så hopper de glatt over. For det er så kjedelig!!! Så det er ikke sikkert foreldrene til disse barna er så sløve som mange later til å tro.

"men dersom det finnes den minste mulighet til å slippe, så hopper de glatt over. For det er så kjedelig!!!"

Nemlig! 5-åringen roper gjerne på mamma og ber om hjelp - fordi det er så kjedelig; "Jeg har ikke rørt på noe, så hvis du tørker meg slipper jeg å vaske hendene!" er en stadig tilbakevendende kommentar. Og selv om jeg ikke gir etter (unntatt om kvelden/på natta når ungen er stuptrøtt), så gir hun seg ikke.

Det er dumt at håndvask er et ork, men de er vel for små til å forstå dette med smittefare og slikt enda. Selv om jeg forsøker å forklare så godt jeg kan.

Plutselig en dag - har det kanskje gått inn???!!!

"men dersom det finnes den minste mulighet til å slippe, så hopper de glatt over. For det er så kjedelig!!!"

Nemlig! 5-åringen roper gjerne på mamma og ber om hjelp - fordi det er så kjedelig; "Jeg har ikke rørt på noe, så hvis du tørker meg slipper jeg å vaske hendene!" er en stadig tilbakevendende kommentar. Og selv om jeg ikke gir etter (unntatt om kvelden/på natta når ungen er stuptrøtt), så gir hun seg ikke.

Det er dumt at håndvask er et ork, men de er vel for små til å forstå dette med smittefare og slikt enda. Selv om jeg forsøker å forklare så godt jeg kan.

Plutselig en dag - har det kanskje gått inn???!!!

Jeg har en som har vært veldig opptatt av dette med håndvask, at det har vært en "må-rutine".

Bl.a. også i følgende situasjon: Kliss naken på badet, klar til å hoppe opp i badekaret etter en kjapp tur på do, men går likevel bort til servanten og vasker hendene før han hoppet opp i karet! ; -)

Gjest Mom33

Jeg har en som har vært veldig opptatt av dette med håndvask, at det har vært en "må-rutine".

Bl.a. også i følgende situasjon: Kliss naken på badet, klar til å hoppe opp i badekaret etter en kjapp tur på do, men går likevel bort til servanten og vasker hendene før han hoppet opp i karet! ; -)

He-he, den er jo søt!

Jeg prøver å ikke lage noen sånn kjeftesituasjon av disse manglende håndvasksituasjonene, men søren heller - når man har gjentatt seg selv om ørtiende gang så blir man jo så lei!

Men som Motiva sier - det handler mye om å slippe noe som er kjedelig for dem. Jeg vil gjerne at de skal forstå hvorfor det er viktig å vaske hendene, slik at det ikke blir bare en kjedelig ting de er "tvunget" til å gjøre.

Ja-ja...

Annonse

He-he, den er jo søt!

Jeg prøver å ikke lage noen sånn kjeftesituasjon av disse manglende håndvasksituasjonene, men søren heller - når man har gjentatt seg selv om ørtiende gang så blir man jo så lei!

Men som Motiva sier - det handler mye om å slippe noe som er kjedelig for dem. Jeg vil gjerne at de skal forstå hvorfor det er viktig å vaske hendene, slik at det ikke blir bare en kjedelig ting de er "tvunget" til å gjøre.

Ja-ja...

Ja, he he, jeg skal love dge at vi hadde mange "artige" varianter av håndvask i starten. Det var alt fra at jeg vasket, til at jeg fylte vann i servanten og hadde flyteleker oppi, eller at vi hadde flytelekevarianten oppi en plastbolle med til kjøkkenbordet eller -gulvet, til alternativet "vaske med klut".

Av en eller annen grunn var det mye mer OK å vaske hendene hvis jeg brukte vaskeklut! ;-)

Poenget var ihvertfall at han aldri slapp unna, samtidig som jeg prøvde å gjøre det så "hyggelig" som mulig! ;-)

Høres voldsomt ut! Tror generelt at de fleste er vanlig renslige men å begynne å desinfisere barna våre vil jeg ikke ha noe av! barna skal jo bygge seg opp et immunforsvar og hvis alt skal steriliseres så blir jo ikke barna rustet for denne verden- men såklart vasker man hender etter å ha vært på toalettet og før spising- det tar 1 minutt!

men vi foreldre må jo ikke bli hysteriske- møkkete barn er glade og sunne barn som kan leke!!!!!!!!!

Sofies mamma

Høres voldsomt ut! Tror generelt at de fleste er vanlig renslige men å begynne å desinfisere barna våre vil jeg ikke ha noe av! barna skal jo bygge seg opp et immunforsvar og hvis alt skal steriliseres så blir jo ikke barna rustet for denne verden- men såklart vasker man hender etter å ha vært på toalettet og før spising- det tar 1 minutt!

men vi foreldre må jo ikke bli hysteriske- møkkete barn er glade og sunne barn som kan leke!!!!!!!!!

Jeg har en møkkete unge etter en dag i lek og morro. Det gjør ingenting.

Men håndvask etter dobesøk og vaske et blodig skrubbsår som væsker tykt gult med masse grus og stein i - er det å sterilisere barnet mitt og være hysterisk? Det er jo ikke mer enn det jeg forventer.

Gjest Stakkars uvitende

Jeg synes faktisk dette høres i overkant ut. Å vakse bord med sprit flere ganger om dagen, samt så hyppig bruk av håndsprit til de ansatte høres ikke helt bra ut i mine ører. Med mindre du jobber på et sted med veldig syke barn.

Måtte bare svare på dette. Forstår at det kan høres voldsomt ut.

Vi bruker ikke vanlig sprit. :o) Vi bruker en spesialsak som blandes ut i vann og benyttes i stedetfor Jif-spray etc. på bordene, fordi den dreper flere bakterier. Dørbladene, håndtak og der hvor barna tar oftest, sprayes enkelt og tørkes av hver ettermiddag.

Den spriten vi har til henda inneholder olje også, og er faktisk mer hudvennlig enn å vaske seg med såpe. (den skal ikke skylles ut)

Det høres mye ut, men fagpersoner som har vært innom, hevder at det må til. Man får ikke vekk nok bakterier ved vanlig såpevask til at det hindrer smittespredning, så derfor bruker vi sprit.

Så sånn henger det sammen. :o)

Gjest Stakkars uvitende..

Høres ut som det er gode rutiner på hygienen i barnehagen din, det er flott.

Men å sprite ned hender, håndtak og overflater er ikke nødvendig, slikt er vanlig på sykehus med alvorlig smittefare.

Håndvask etter do og før mat holder lenge, husk at bakterier er med på å bygge opp barnas immunforsvar så de er bedre rustet senere. Det er meningen at barn skal bli syke iblant.

:-)

Ja, er klar over at barna skal bygge opp immunforsvaret. Men så lenge sjefen sier at sånn skal det være, ja, så skal det vel det da... :o)

Vi gjør ihvertfall vårt for å hindre noe av smitten. De tar jo i de samme lekene, på hverandre, noen smaker jo på lekene også - og lekene blir ikke vasket hver dag... Smitte forekommer uansett, men det er spesielt magesjau og øyekatarr man forsøker å forhindre, og det har vi også lykkes med. Vi hadde mange runder med sjau i høst før vi begynte med spriten... etter det har ingen av barna vært magesyke...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...