Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest eljo

Man skal jo liksom ikke mase om at de skal sove, de får sove når de er trøtte, bare de ikke bråker og de holder seg i senga osv. Iflg "ekspertene"

Men når de sitter i senga og leker med Lego eller leser og/eller hører på noe - til klokka blir både 21 og 22, hva gjør dere da? Er det greit å forlange at de ligger rolig i senga i mørket uten lyd på? Man kan jo ikke akkurat tvinge dem til å sove heller, men jeg begynner å bli litt lei av at femåringen sovner så seint, selv om han ikke "plager" oss forsåvidt. Og han er tidlig oppe om morgenen likevel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229721-%C3%A5-f%C3%A5-dem-til-%C3%A5-_sove_/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Mine får ikke lov til å ha leker i senga når de skal sove. Det hender de sniker til seg noe, men hvis de holder på med det mer enn 10-15 minutter, tar jeg det bort og sier de må legge seg ned og lukke øynene. Som regel sovner de ganske fort.

Det er frustrerende når de ikke sovner før seine kvelden!

Kan jo bare snakke for vår tre-åring.

Han får ikke ha med leker opp i senga. Gardinene er trukket for og lyset slukket. Bortsett fra det kan han holde på med det meste. Men det blir jo meget begrenset lek med seg selv og sengetøyet :) Så stort sett ligger han og synger og snakker med seg selv.

Han kan ligge noen timer på det meste. Men vår erfaring er at om han har med leker eller bøker så tar det bare enda lenger tid før han roer seg.

Eneste gangene vi maser på han er hvis han står opp. Så han vet at han skal holde seg i senga si. Men det varierer og mye fra kveld til kveld hvor fort han sovner.

Gjest trultemor26

Da jeg var liten spurte jeg alltid om jeg fikk lov til å "høre på". Det var en kasett med et eventyr og så hadde jeg en bok som hørte til kasetten. Forskjellige eventyr, finnes sikkert i dag og. Eller så leste jeg Donald. Jeg fikk lov til å "høre på" til et visst klokkeslett, og jeg var veldig flink til å skru av lyset og sove til det klokkeslettet husker jeg. Av og til skrudde jeg av lyset da jeg hørte mamma eller pappa på vei opp trappa, og skrudde det på igjen litt etterpå.. men jeg ble som regel fersket.

Gjest AveM

Jeg synes det er greit at ungene har lyset på til de sovner. Det er fint for dem å roe seg ned med et blad eller stille lek etter en lang dag. Noe annet er det om de lager mye støy, men det er sjeldent. Vi sjekker alltid rommene og slukker lysene før vi legger oss selv.

Annonse

Gjest Mom33

Mild tvang må til her, hvis ikke ville min 5-åring vært oppe til midnatt hver natt...

Leker i senga er ikke lov hos oss. Når det er kveld, og hvis de er i seng til normaltid, leser jeg litt på sengekanten før de får "lese" litt sjøl. Så er det å legge seg ned og slukke lyset (slukker ikke lyset nødvendigvis om vinteren, men nå som det er sommer kommer jo myggen hvis lyset blir stående på). Når "ro-signalet" har gått, er det ikke lov å snakke sammen, lese, høre på lydbok eller noe sånt. Da er det ro.

Å få bestemme selv når man skal sove blir helt feil hos oss. Som sagt, eldstejenta ville vært oppe til midnatt hver kveld, mens den minste nok heller ville tatt en dupp i 16-17-tida før hun holdt show sammen med storesøster.

Grøss.

Jeg tror nok at man må bestemme litt for dem enda når de er så små...

Leker i senga er forbudt hjemme hos oss!

Eldstemann på snart ni år legger seg klokka 20.00 og får lov til å spille GameBoy eller lese på senga fram til kl. 20.30.

Hvorfor er GameBoy ok, men ikke leker, i senga altså?

(Jeg har ikke peiling på hva GameBoy egentlig går ut på, så jeg bare spør! Er overhodet ikke spydig ment, altså!)

Gjest togli

Hvorfor er GameBoy ok, men ikke leker, i senga altså?

(Jeg har ikke peiling på hva GameBoy egentlig går ut på, så jeg bare spør! Er overhodet ikke spydig ment, altså!)

En sånn liten spille-dings (Tv-spill i "lommeformat"). Når hun spiller GameBoy eller leser skjer det i liggestilling. Skal hun leke med andre leker blir det til at hun sitter i senga og da blir det verre å sovne når tida er inne. Sånn funker det iallefall hos oss :-)

En sånn liten spille-dings (Tv-spill i "lommeformat"). Når hun spiller GameBoy eller leser skjer det i liggestilling. Skal hun leke med andre leker blir det til at hun sitter i senga og da blir det verre å sovne når tida er inne. Sånn funker det iallefall hos oss :-)

Skjønner;-) Gutten min eier ikke interesse for spill av noe slag, men å lese, derimot! Tror han kunne ligge å lese hele natta, hvis han fikk lov...

Gjest togli

Skjønner;-) Gutten min eier ikke interesse for spill av noe slag, men å lese, derimot! Tror han kunne ligge å lese hele natta, hvis han fikk lov...

Ei stor klokke på veggen er et must ;-)

Min snart-niåring er også en lesehest. Hun legger seg av og til tidligere enn hun må, for å få tid til å lese litt ekstra. Klokka 20.30 er det nemlig deadline og lyset skal være slukket! ;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...