Gå til innhold

hvor mye mat....


Gjest fruitella

Anbefalte innlegg

Gjest fruitella

kan jeg spise? Har hatt problemer med overspising, og prøver å komme meg inn på riktig spor. Skulle gjerne ta av tre fire kilo, men jeg ønsker først og fremst å få et normalt forhold til mat. Det er derfor viktig for meg å ikke kjenne meg sulten, men heller ikke mett. Jeg har litt dårlig sult-metthetsfølelse, derfor spør jeg dere.

Jeg kutter ut det meste av snop, så det blir mest mat. Drikker helst lightbrus og vann.

Jeg spiser et par skiver til frokost og et par til lunch. Et par frukt i løpet av dagen, og sunn middag med mye grønnsaker.

Høres det greit ut for en voksen jente som trener to tre ganger i uka? Eller er det for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ebbamor

    17

  • ShitDiddelyDo

    6

  • Gemini

    3

  • citygirl

    2

Gjest baremei

Heisann!

Det høres ihvertfall ikke for mye ut! Heller litt lite, synes nå jeg. Men det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt når man vet så lite om deg.

Du kan gjerne legge til et lite kveldsmåltid, om du føler for det. Mye frukt og grønnsaker er jo supert.Hvor mye mat du trenger avhenger av mange faktorer, såsom høyde og vekt, fysisk aktivitet og muskelmasse. En ung kvinne forbruker vanligvis omkring 2000 kcal/dag. Men dette varierer.

Mitt beste råd er å veie deg regelmessig(f.eks. 1 gang i uka) og se om vekta holder seg noenlunde stabil. Gjør den det, er du i energibalanse; det vil si at du spiser passe mye mat i forhold til forbruket ditt.

For å unngå overspising er det lurt å:

*ha en fast måltidsrytme, og ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid

*ta kun en porsjon middag(la grytene stå igjen på komfyren under måltidet, pakk bort og frys evt. matrester) , og følge tallerkenmodellen (1/4 av tallerkenen fylles med kjøtt/fisk eller bønner, og resten av tallerkenen deles likt mellom grønnsaker og pasta/ris/potet.)

*bestemme deg på forhånd for hvor mye du skal spise og prøve å holde deg til det

*ikke ha usunne fristelser hjemme

Lykke til:)

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruitella

Heisann!

Det høres ihvertfall ikke for mye ut! Heller litt lite, synes nå jeg. Men det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt når man vet så lite om deg.

Du kan gjerne legge til et lite kveldsmåltid, om du føler for det. Mye frukt og grønnsaker er jo supert.Hvor mye mat du trenger avhenger av mange faktorer, såsom høyde og vekt, fysisk aktivitet og muskelmasse. En ung kvinne forbruker vanligvis omkring 2000 kcal/dag. Men dette varierer.

Mitt beste råd er å veie deg regelmessig(f.eks. 1 gang i uka) og se om vekta holder seg noenlunde stabil. Gjør den det, er du i energibalanse; det vil si at du spiser passe mye mat i forhold til forbruket ditt.

For å unngå overspising er det lurt å:

*ha en fast måltidsrytme, og ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid

*ta kun en porsjon middag(la grytene stå igjen på komfyren under måltidet, pakk bort og frys evt. matrester) , og følge tallerkenmodellen (1/4 av tallerkenen fylles med kjøtt/fisk eller bønner, og resten av tallerkenen deles likt mellom grønnsaker og pasta/ris/potet.)

*bestemme deg på forhånd for hvor mye du skal spise og prøve å holde deg til det

*ikke ha usunne fristelser hjemme

Lykke til:)

Mvh,

tusen takk for svar. Veie meg hver dag? Huff, nei. Det orkre jeg rett og slett ikke. Før veide jeg meg hver dag, og det endte med at de dagene jeg veide mer, så overspiste jeg! Og det er jo naturlig at vekta svinger fra dag til dag. Nå ønsker jeg bare å komme inn på rett vei, uten å bli for opphengt i vekt, kaloritelling osv.

Jeg spiser måltidene ca slik: Frokost 8, lunch 12, ( frukt + en skive 16), og middag 19.

Jeg spiser midag såpass sent at jeg ikke orker noe etter det. Tar bare en porsjon ja.

Trenger jeg å spise fler mellommåltider enn ett? Tidligere har mellommåltider økt faren for overspising/ småspising, derfor trenger jeg noe fast og forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for mye. Høres helt perfekt ut synes jeg.

Man skal ha 3-4 ordentlige måltider pr. dag + et par mellommål (f.eks. frukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

tusen takk for svar. Veie meg hver dag? Huff, nei. Det orkre jeg rett og slett ikke. Før veide jeg meg hver dag, og det endte med at de dagene jeg veide mer, så overspiste jeg! Og det er jo naturlig at vekta svinger fra dag til dag. Nå ønsker jeg bare å komme inn på rett vei, uten å bli for opphengt i vekt, kaloritelling osv.

Jeg spiser måltidene ca slik: Frokost 8, lunch 12, ( frukt + en skive 16), og middag 19.

Jeg spiser midag såpass sent at jeg ikke orker noe etter det. Tar bare en porsjon ja.

Trenger jeg å spise fler mellommåltider enn ett? Tidligere har mellommåltider økt faren for overspising/ småspising, derfor trenger jeg noe fast og forholde meg til.

Huff, skrev jeg at du skulle veie deg hver dag?? Det var i så tilfelle en (grov) skrivefeil!! Nei, en gang i uka, evt. annenhver uke, er det som anbefales. Vekta varierer naturlig litt fra dag til dag, slik du beskriver. F.eks. har saltinntak, tid i menssyklusen osv. betydning.

Men det med veiingen var selvsagt bare et forslag. Noe du kunne gjøre over en avgrenset periode for å se om du lå i energibalanse. Hva som passer for deg-og ikke- vet du best selv:) (Man merker det jo oftest på klærne også, om man har gått opp/ned.) Dette gjelder for måltidsrytmen også. Nei, du trenger ikke legge inn et ekstra måltid om du ikke vil det. Det var også kun et forslag. Jeg visste jo ikke at du spiser sen middag. Så hvis du føler deg mett og dette fungerer for deg, er jo saken biff!!:)

Vi er alle individuelle, og for noen kan frekvensen på matinntaket, slik du påpeker, øke faren for å overspise. Mens hos andre holder flere små måltider blodsukkeret mer stabilt, og denne risikoen minsker. Man må nesten prøve seg fram, slik du tydeligvis har gjort.

Husk at et for lavt energiinntak over tid trigger til overspising, mens den beste medisinen mot å overspise, er å spise NOK mat under dagen...Det er nok lurt å vente med en evt. slankekur til du har fått full kontroll over overspisingen,ja. Og behøver du egentlig å gå ned de 3-4 kiloene? Kanskje er det mer skadelig enn nyttig for deg, i og med at du har hatt et forstyrret forhold til mat og vekt. Noe å tenke på...?

Synes ellers det virker som du er kommet langt, jeg! Du viser god selvinnsikt; har avdekket mønstre etc. hos deg selv, og Okostholdet du beskriver ser fornuftig ut. Vet du hva som er årsaken til overspisingen din egentlig? Har du fått hjelp med problemet?

Jeg håper du har noen som støtter deg ihvertfall. Hvis du føler at du trenger mer hjelp, kan du be legen din om henvisning til ernæringsfysiolog eller psykolog. Å endre vaner og finne den riktige balansen-både fysisk og psykisk- er slett ikke bare-bare.

Etter tukling med matinntaket kan det ta en tid før sult-og metthetssignalene kommer tilbake, så å spise etter klokka i starten er smart. Det hjelper den biologiske klokka med å innhente seg. Tålmodighet er alfa og omega her...

Og du, ikke mist motet om det "sklir ut" en dag. Prøv å ikke tenke i svart-hvitt, noe som er lett å gjøre om man har (hatt) et uheldig syn på mat. Husk at ingen klarer å holde et perfekt mat-og treningsskjema 365 dager i året. Og det skal heller ikke være målet. Noen rasteplasser langs veien må man ha;)

Oi, jeg kunne plapre ut i det uendelige, brenner virkelig for dette=) Hvis du ikke har falt av lasset ennå, får jeg ønske deg en riktig god dag og lykke til framover! Pass på deg selv.

SOL-hilsen:) fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruitella

Huff, skrev jeg at du skulle veie deg hver dag?? Det var i så tilfelle en (grov) skrivefeil!! Nei, en gang i uka, evt. annenhver uke, er det som anbefales. Vekta varierer naturlig litt fra dag til dag, slik du beskriver. F.eks. har saltinntak, tid i menssyklusen osv. betydning.

Men det med veiingen var selvsagt bare et forslag. Noe du kunne gjøre over en avgrenset periode for å se om du lå i energibalanse. Hva som passer for deg-og ikke- vet du best selv:) (Man merker det jo oftest på klærne også, om man har gått opp/ned.) Dette gjelder for måltidsrytmen også. Nei, du trenger ikke legge inn et ekstra måltid om du ikke vil det. Det var også kun et forslag. Jeg visste jo ikke at du spiser sen middag. Så hvis du føler deg mett og dette fungerer for deg, er jo saken biff!!:)

Vi er alle individuelle, og for noen kan frekvensen på matinntaket, slik du påpeker, øke faren for å overspise. Mens hos andre holder flere små måltider blodsukkeret mer stabilt, og denne risikoen minsker. Man må nesten prøve seg fram, slik du tydeligvis har gjort.

Husk at et for lavt energiinntak over tid trigger til overspising, mens den beste medisinen mot å overspise, er å spise NOK mat under dagen...Det er nok lurt å vente med en evt. slankekur til du har fått full kontroll over overspisingen,ja. Og behøver du egentlig å gå ned de 3-4 kiloene? Kanskje er det mer skadelig enn nyttig for deg, i og med at du har hatt et forstyrret forhold til mat og vekt. Noe å tenke på...?

Synes ellers det virker som du er kommet langt, jeg! Du viser god selvinnsikt; har avdekket mønstre etc. hos deg selv, og Okostholdet du beskriver ser fornuftig ut. Vet du hva som er årsaken til overspisingen din egentlig? Har du fått hjelp med problemet?

Jeg håper du har noen som støtter deg ihvertfall. Hvis du føler at du trenger mer hjelp, kan du be legen din om henvisning til ernæringsfysiolog eller psykolog. Å endre vaner og finne den riktige balansen-både fysisk og psykisk- er slett ikke bare-bare.

Etter tukling med matinntaket kan det ta en tid før sult-og metthetssignalene kommer tilbake, så å spise etter klokka i starten er smart. Det hjelper den biologiske klokka med å innhente seg. Tålmodighet er alfa og omega her...

Og du, ikke mist motet om det "sklir ut" en dag. Prøv å ikke tenke i svart-hvitt, noe som er lett å gjøre om man har (hatt) et uheldig syn på mat. Husk at ingen klarer å holde et perfekt mat-og treningsskjema 365 dager i året. Og det skal heller ikke være målet. Noen rasteplasser langs veien må man ha;)

Oi, jeg kunne plapre ut i det uendelige, brenner virkelig for dette=) Hvis du ikke har falt av lasset ennå, får jeg ønske deg en riktig god dag og lykke til framover! Pass på deg selv.

SOL-hilsen:) fra

takk for fyldig svar! Det er godt med en som forstår. Familien min tror det er fordi jeg har kost meg for mye. (jeg tør ikke fortelle dem at jeg kan spise f.eks en hel frossen kake!) Man koser seg ikke akurat da. De sier at jeg skal trene mer, og spise mindre godteri. Lett å si...

Nå har jeg fått til det. Og da får jeg høre: Jammen det er mye lettere å ikke spise godteri om sommeren da! Så du skjønner, jeg føler ikke at jeg blir forstått.

Hvorfor jeg trøstespiser? Jeg har sosial fobi, og det plager meg veldig! Jeg har også vært deprimert, og da straffet jeg meg selv ved å spise.

Jeg må nok gå ned et par klesstørrelser for å trives. Alt sommertøyet mitt hjemme er for smått.Var nettopp i klesbutikken og det er bare et mareritt. Jeg bygger mye av selvfølelsen på utseendet. Jeg føler at jeg mister interessen for å pynte meg osv, og det synes jeg er dumt. Det er så utrolig deilig følelse å være slank.

En annen grunn til at jeg vil ha bort fettet er at det minner meg på da jeg hadde en vanskelig tid. Jeg synes det er dumt å gå å bære på gamle synder for å si det sånn.

Jeg var ganske lei meg da jeg kom tilbake fra shopping nå, men det var veldig hyggelig å lese svar fra deg. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere også vært i tvil om hvor mye jeg skulle spise.. spiste jeg for lite, gikk ikke vekten ned og det endte med at jeg ikke orket mer. Men nå har jeg funnet en fantastisk nettside! den heter somebody.no, og det er en genial side!!!! den inneholder blant annet en super kostholdskalkulator, som regner ut hvor mye mat man trenger hver dag. det funker sånn at man fører inn alt man har spist, og da regner kalkulatoren ut om du har spist nok, for lite osv. det beste er at jeg aldri har dårlig samvittighet for å kose meg lenger, for bare man gjør plass til det i kalkulatoren så påvirker ikke det vekten! siden inneholder også forum og masse annet bra! kostholdskalkulatoren hjalp meg til å gå ned 8 kg så lett som bare det! det beste er at ingen forteller deg at du måå spise ditt og datt, du velger helt selv! så jeg har kost meg med sjokolade, vin osv og likevel gått ned! bare man gjør plass til det i kalkulatoren, så går man ned likevel!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fyldig svar! Det er godt med en som forstår. Familien min tror det er fordi jeg har kost meg for mye. (jeg tør ikke fortelle dem at jeg kan spise f.eks en hel frossen kake!) Man koser seg ikke akurat da. De sier at jeg skal trene mer, og spise mindre godteri. Lett å si...

Nå har jeg fått til det. Og da får jeg høre: Jammen det er mye lettere å ikke spise godteri om sommeren da! Så du skjønner, jeg føler ikke at jeg blir forstått.

Hvorfor jeg trøstespiser? Jeg har sosial fobi, og det plager meg veldig! Jeg har også vært deprimert, og da straffet jeg meg selv ved å spise.

Jeg må nok gå ned et par klesstørrelser for å trives. Alt sommertøyet mitt hjemme er for smått.Var nettopp i klesbutikken og det er bare et mareritt. Jeg bygger mye av selvfølelsen på utseendet. Jeg føler at jeg mister interessen for å pynte meg osv, og det synes jeg er dumt. Det er så utrolig deilig følelse å være slank.

En annen grunn til at jeg vil ha bort fettet er at det minner meg på da jeg hadde en vanskelig tid. Jeg synes det er dumt å gå å bære på gamle synder for å si det sånn.

Jeg var ganske lei meg da jeg kom tilbake fra shopping nå, men det var veldig hyggelig å lese svar fra deg. Takk

Jeg synes du skal snakke med noen om de problemene du sliter med. Det å bruke mat som kompensasjon for det du egentlig trenger, er ingen god løsning, selv om det "virker" der og da.

Det høres ut som du spiser for LITE i forhold til ditt aktivitetsnivå. Får du i deg nok fett? Tallerkenmodellen som anbefales av norske ernæringsmyndigheter, fungerer sikkert helt fint for folk som ikke er overvektige og som ikke legger lett på seg. For oss som veier mer enn det som er naturlig, handler det å overbevise kroppen om at det er vinter, og at det er greit å tære på egne fettlagre. Da må vi ikke tilføre kroppen karbohydrater som trykker på fettlagringsknappen.

Klar for å tenke i helt nye baner? Les Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Jeg har hatt stor nytte av å følge hans kostråd. Kanskje det er noe for deg også?

For øvrig vil jeg gjenta at jeg synes du skal snakke med noen om det du egentlig sliter med. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

takk for fyldig svar! Det er godt med en som forstår. Familien min tror det er fordi jeg har kost meg for mye. (jeg tør ikke fortelle dem at jeg kan spise f.eks en hel frossen kake!) Man koser seg ikke akurat da. De sier at jeg skal trene mer, og spise mindre godteri. Lett å si...

Nå har jeg fått til det. Og da får jeg høre: Jammen det er mye lettere å ikke spise godteri om sommeren da! Så du skjønner, jeg føler ikke at jeg blir forstått.

Hvorfor jeg trøstespiser? Jeg har sosial fobi, og det plager meg veldig! Jeg har også vært deprimert, og da straffet jeg meg selv ved å spise.

Jeg må nok gå ned et par klesstørrelser for å trives. Alt sommertøyet mitt hjemme er for smått.Var nettopp i klesbutikken og det er bare et mareritt. Jeg bygger mye av selvfølelsen på utseendet. Jeg føler at jeg mister interessen for å pynte meg osv, og det synes jeg er dumt. Det er så utrolig deilig følelse å være slank.

En annen grunn til at jeg vil ha bort fettet er at det minner meg på da jeg hadde en vanskelig tid. Jeg synes det er dumt å gå å bære på gamle synder for å si det sånn.

Jeg var ganske lei meg da jeg kom tilbake fra shopping nå, men det var veldig hyggelig å lese svar fra deg. Takk

Hei igjen!

Så bra at du syntes det var hyggelig å lese svaret mitt! Det gjorde meg glad:) Jeg er redd for å framstå som en "bedreviter" med lettvinte løsninger. Noe jeg absolutt ikke ønsker. For jeg vet at det slett ikke er enkelt. Men det å gi råd til andre er lett, ja!:o) Det har du helt rett i! Familien din har ikke kjent på kroppen hva du går/har gått gjennom, og hvilke krefter som skal til. (Krefter man oftest ikke har når man er deprimert!)

Bare DU kjenner deg! Du skal være kjempestolt av hva du har klart å få til! *klappe for* Ikke bry deg om sårende kommentarer fra andre. Det skyldes nok først og fremst uvitenhet.

"Jammen det er mye lettere å ikke spise godteri om sommeren da!" Skulle det være lettere å unngå å spise snop om sommeren? Hvor har de det fra? Gi meg studien som viser det, haha:-D Vel er det mange som klarer å skjerpe seg ukene før bikinisesongen, men jeg tviler på at fint sommervær automatisk minsker godtespising(og hva med is??) eller øker aktivitetsnivået nevneverdig. Staten Texas i USA har vel ganske mange soltimer(sommer hele året?!), men er likevel N-amerikas feteste stat. Finn deg noen argumenter å slå tilbake med! Det vil kanskje få deg til å føle deg bedre? Om ikke du kan få dem til å forstå forskjellen på trøstespising og kosespising, da altså. For du kan jo ikke forvente at noen skal forstå, om du ikke forteller hvordan du har det... Det er muligens for mye forlangt av dem. Og av deg? Det er ikke lett å vise seg sårbar, avdekke sine svakheter. Men du tjener kanskje på å være åpen? Og husk at mange sliter med det samme som deg. Overspising er et skambelagt tema, og mange lider av det i skjul, dessverre. Tvangsspising (Binge eating disorder på engelsk) defineres som en spiseforstyrrelse. (Men jeg vet ikke hvor alvorlige problem man skal ha for å falle innunder den diagnosen)

Hva om du fikk kontakt med noen i samme situasjon som deg? Hadde du funnet støtte i det, tror du? Hjemmesiden til interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser er verdt et besøk: http://www.iks.no/ (Tror de arrangerer selvhjelpsgrupper også?)

Som ebbamor under her skriver, vil jeg også anbefale deg å snakke med noen om problemene dine. Har du fått hjelp med den sosiale fobien og depresjonen?

Men i motsetning til ebbamor vil jeg fraråde deg å hoppe på noen motediett. Jeg tror du gjør helt riktig i å fokusere på sunn, vanlig mat, og vaner som du kan leve med resten av livet. Å kutte ut visse matvaregrupper fra kosten kan nok lede til vektnedgang, ja, men det kan være svært uheldig dersom man er disponert for spiseforstyrrelser, tror jeg. Å lage seg (flere) forbud/bannlyse matvarer, vil bare krongle til det hele. Det kan lede til sug og overspising, sykelig matfiksering-you name it!

Det er et kjent fenomen tingen man absolutt IKKE vil tenke på, er nettopp det man ikke kan få ut av hodet... Og det man absolutt IKKE får spise, er det man blir mest lysten på...Det "forbudte" virker av en eller annen grunn ekstra forlokkende på oss mennesker.Rart, det der.

Oi, nå skrev jeg langt igjen!!

Jeg har fått et så positivt inntrykk av deg, og skulle så gjerne gjort noe for å hjelpe deg, fruitella. Verdien din ligger ikke i hvor mange kilo du veier, eller hvilken klesstørrelse du kommer inn i. Jeg håper du innser det etter hvert:o)

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jeg synes du skal snakke med noen om de problemene du sliter med. Det å bruke mat som kompensasjon for det du egentlig trenger, er ingen god løsning, selv om det "virker" der og da.

Det høres ut som du spiser for LITE i forhold til ditt aktivitetsnivå. Får du i deg nok fett? Tallerkenmodellen som anbefales av norske ernæringsmyndigheter, fungerer sikkert helt fint for folk som ikke er overvektige og som ikke legger lett på seg. For oss som veier mer enn det som er naturlig, handler det å overbevise kroppen om at det er vinter, og at det er greit å tære på egne fettlagre. Da må vi ikke tilføre kroppen karbohydrater som trykker på fettlagringsknappen.

Klar for å tenke i helt nye baner? Les Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Jeg har hatt stor nytte av å følge hans kostråd. Kanskje det er noe for deg også?

For øvrig vil jeg gjenta at jeg synes du skal snakke med noen om det du egentlig sliter med. Lykke til :-)

Hei ebbamor!

Å kutte ut div. matvarer fra kosten, kan nok være en effektiv slankekur for visse, i og med at man oppnår et lavere energiinntak på denne måten. Lavkarbo-dietter har imidlertid vist seg vanskelig å holde for mange(særlig kvinner av en eller annen grunn)De mest ekstreme diettene, som Atkins for eksempel, kan dessuten lede til et for lite fiber- og vitamininntak og et for høyt inntak av mettet fett, og det blir en ugunstig livsstil i lengden.

Det jeg ville være forsiktig med, er å anbefale mennesker med psykelig overopptatthet av mat/vekt eller (tendens til) spiseforstyrrelser å begynne på en slik diett.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jeg synes du skal snakke med noen om de problemene du sliter med. Det å bruke mat som kompensasjon for det du egentlig trenger, er ingen god løsning, selv om det "virker" der og da.

Det høres ut som du spiser for LITE i forhold til ditt aktivitetsnivå. Får du i deg nok fett? Tallerkenmodellen som anbefales av norske ernæringsmyndigheter, fungerer sikkert helt fint for folk som ikke er overvektige og som ikke legger lett på seg. For oss som veier mer enn det som er naturlig, handler det å overbevise kroppen om at det er vinter, og at det er greit å tære på egne fettlagre. Da må vi ikke tilføre kroppen karbohydrater som trykker på fettlagringsknappen.

Klar for å tenke i helt nye baner? Les Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Jeg har hatt stor nytte av å følge hans kostråd. Kanskje det er noe for deg også?

For øvrig vil jeg gjenta at jeg synes du skal snakke med noen om det du egentlig sliter med. Lykke til :-)

By the way, fant en link

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article591151.ece

PS: Håper ikke du tok det forrige svaret mitt ille opp. Det virket kanskje litt surt. Jeg forstår at rådet ditt var velment, er bare littegrann uenig med deg;) Jeg har lest veldig mange seriøse studier på emnet, ser du, og alt så langt tyder på at et kosthold som inkluderer karbohydrater er sunnest for de fleste.

Men har du funnet en slankemetode som virker for deg, og som har ledet til varig vektreduksjon så er det flott! Er man overvektig, gir en vektnedgang positive helseeffekter uansett om det skjer med kost i henhold til de nordiske næringsanbef., eller andre dietter. Du har nok redusert kaloriinntaket ditt med denne dietten. Alle kalorier man inntar må forbrukes, energi går ikke opp i røyk uansett om den kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater.

Pass bare på å få i deg alle kroppens nødvendige næringsstoffer, og vær varsom med det mettede fettet. Ta vare på deg selv. Og husk: Selv om noe funker for én, er det ikke dermed sagt at det funker for alle:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ebbamor!

Å kutte ut div. matvarer fra kosten, kan nok være en effektiv slankekur for visse, i og med at man oppnår et lavere energiinntak på denne måten. Lavkarbo-dietter har imidlertid vist seg vanskelig å holde for mange(særlig kvinner av en eller annen grunn)De mest ekstreme diettene, som Atkins for eksempel, kan dessuten lede til et for lite fiber- og vitamininntak og et for høyt inntak av mettet fett, og det blir en ugunstig livsstil i lengden.

Det jeg ville være forsiktig med, er å anbefale mennesker med psykelig overopptatthet av mat/vekt eller (tendens til) spiseforstyrrelser å begynne på en slik diett.

Mvh,

Hei baremei!

Man oppnår IKKE et lavere energiinntak ved å spise fettrik proteinkost. Tvert imot. Og det er faktisk ikke riktig at en kalori er en kalori uavhengig av hva slags næringsstoff den kommer fra.

Jeg vet at det er gjengs å mene nettopp at en kalori er en kalori, men det er ikke alltid at flertallet har rett :-)

Les boka til Sten Sture Skaldeman, så kan vi diskutere det etterpå?

Jeg er enig i at det å kutte ut diverse matvarer fra kosten, kan være dumt med hensyn til spiseproblemer. Likevel vil jeg anbefale at man revurderer sin oppfatning om sukker - og ikke minst tallerkenmodellen. Mange mennesker som spiser etter norsk politisk korrekt anbefaling, fyser lett på sukkerholdig mat, fordi de opprettholder sukkerbehovet ved å fortsette å spise mye korn og stivelse.

Jeg vil i høyeste grad heller anbefale fruitella å snakke med noen om problemene sine enn å fokusere ensidig på kosten. Likevel vet jeg jo at folk som sliter, klusser med maten, uansett hva vi anbefaler. Da kan man like gjerne gjøre noe som kan ha effekt på lang sikt, og ikke bare som en "kur".

En av grunnene til at lavkarbodietter er vanskelig å gjennomføre for mange kvinner, er at vi har lært så mye om kosthold som går på tvers av tankene rundt lavkarbo. Vi må rett og slett hjernevaskes, hvis vi skal få det til :-) (Og ja - jeg ER hjernevasket.)

Når man spiser en fettrik proteindiett som Skaldemann snakker om, legger ikke fettet seg på innsiden av blodårene. Det er karbohydratene som får insulinet til å flomme, og det er insulinet som gjør at vi lagrer fett - ikke fettet.

Dette er kontroversielle påstander, jeg vet. Jeg har imidlertid lest hele boka, og kan vanskelig redegjøre for alt det vitenskapelige her i et lite innlegg. Men tro meg: Skaldemans tenkemåte er et studium verdt - uansett om man vil ned i vekt, opp i vekt, eller rett og slett bare er opptatt av bedre helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, fant en link

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article591151.ece

PS: Håper ikke du tok det forrige svaret mitt ille opp. Det virket kanskje litt surt. Jeg forstår at rådet ditt var velment, er bare littegrann uenig med deg;) Jeg har lest veldig mange seriøse studier på emnet, ser du, og alt så langt tyder på at et kosthold som inkluderer karbohydrater er sunnest for de fleste.

Men har du funnet en slankemetode som virker for deg, og som har ledet til varig vektreduksjon så er det flott! Er man overvektig, gir en vektnedgang positive helseeffekter uansett om det skjer med kost i henhold til de nordiske næringsanbef., eller andre dietter. Du har nok redusert kaloriinntaket ditt med denne dietten. Alle kalorier man inntar må forbrukes, energi går ikke opp i røyk uansett om den kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater.

Pass bare på å få i deg alle kroppens nødvendige næringsstoffer, og vær varsom med det mettede fettet. Ta vare på deg selv. Og husk: Selv om noe funker for én, er det ikke dermed sagt at det funker for alle:o)

Joda, det stemmer det som står i linken du la ved. Jeg har mange års fartstid i IKS (Interessgruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser). Alt peset i mediene og fra velmenende venner og bekjente, kan utløse spiseforstyrrelser. Mas og velmente råd er imidlertid aldri selve årsaken ...

Neida, jeg tok ikke det forrige svaret ditt ille opp. Synes ikke det virket surt i det hele tatt. Litt meningsutveksling er av det gode :-))) Jeg ser at du er av den "gamle" skolen. Jeg var også der, inntil jeg forsto hvordan fettlagring faktisk skjer. Og jeg må gjenta: det er ikke kaloriene det kommer an på. Man kan spise mange, mange flere kalorier fra fett (ja, animalsk fett, helt ufarlig) bare det ikke inntas sammen med sukker og stivelse.

Det kunne virkelig vært morsomt dersom du tok deg tiden til å lese Skaldemans bok, så kunne vi debattert dette grundig etterpå :-)

Du har selvfølgelig rett i at min løsning ikke nødvendigvis passer for alle. Slik er det også med tallerkenmodellen. Den sistnevnte passer faktisk egentlig bare for normalvektige mennesker som ikke har lett for å legge på seg :-)

Det animalske fettet er ikke farlig, så lenge det inntas uten sukker og stivelse. Det det handler om, er å få kroppen til å forstå at det er i orden å brenne eget fett. Et kosthold basert på fettrikt protein forteller kroppen at det er vinter, og at vi må tære på fettreservene. Spiser vi karbohydrater, trykker vi på insulinfettlagringsknappen. Å følge tallerkenmodellen, vil si at kroppen tror det er sommer hele året. Og om sommeren skal vi lagre fett for dårligere tider om vinteren - fra naturens side. Men vi lever jo ikke naturlig, lenger. Så får vi late som :-)

Jeg tar vare på meg selv. Jeg har aldri vært friskere i mitt liv. Med de resultatene jeg har oppnådd, er det umulig for meg å la være å snakke høyt om Skaldeman. Det er for øvrig ikke forfatteren som har "funnet på" denne måten å spise på. Det er bare så vidt meg bekjent, han som er den eneste som har beskrevet det i bokform, slik at det er tilgjengelig kunnskap for folk flest. Anbefales på det aller, aller sterkeste!

Jeg forstår at du vil meg vel, baremei, og at du tror jeg kan ta skade av kosten jeg spiser. Bare ta det med ro :-) Jeg vet hva jeg gjør ... endelig!

Se gjerne linken til Skaldemans hjemmeside:

www.skaldeman.se

Boka finnes også på norsk, med et helt kapittel om norske forhold. Den heter "Spis deg ned i vekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fruitella

Jeg synes du skal snakke med noen om de problemene du sliter med. Det å bruke mat som kompensasjon for det du egentlig trenger, er ingen god løsning, selv om det "virker" der og da.

Det høres ut som du spiser for LITE i forhold til ditt aktivitetsnivå. Får du i deg nok fett? Tallerkenmodellen som anbefales av norske ernæringsmyndigheter, fungerer sikkert helt fint for folk som ikke er overvektige og som ikke legger lett på seg. For oss som veier mer enn det som er naturlig, handler det å overbevise kroppen om at det er vinter, og at det er greit å tære på egne fettlagre. Da må vi ikke tilføre kroppen karbohydrater som trykker på fettlagringsknappen.

Klar for å tenke i helt nye baner? Les Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Jeg har hatt stor nytte av å følge hans kostråd. Kanskje det er noe for deg også?

For øvrig vil jeg gjenta at jeg synes du skal snakke med noen om det du egentlig sliter med. Lykke til :-)

takk for flere råd, og utfyllende svar.

Jeg har en bmi på 22 og er ikke overvektig. Det viktigste for meg er å få et normalt forhold til mat, uten å tenke mat mat mat hele tiden, og uten å tenke på kalorier, osv.. Det blir så utrolig slitsomt i lengden.

Om jeg spiser for lite? Tja, det er jo det jeg lurte på også, hva vil du foreslå?

Jeg har problemer med å spise store mengder grønnsaker, da jeg får veldig vondt i magen av det. Jeg får også en bedre metthetsfølelse og føler mer velbehag ved å spise grovbrød.

Når det gjelder fett så spiser jeg mye sunt fett, avokado, olje, makrell og laks. Jeg spiser mest kornprodukter av den grove sorten.

Jeg spiser egg, drikker melk, cottage cheese og gulost, mye kyllingfilet og karbonadedeig.

Jeg føler at jeg har et riktig kosthold, selv om jeg vet at jeg i følge Fedon Lindberg spiser for mye kornprodukter og litt for lite grønnsaker bønner og linser. Prøver å kompensere ved å trene. Da trenger man jo mer karbohydrater.

Jeg ser du råder meg til å oppsøke hjelp. Jeg føler vel at mitt problem ikke er stort nok enda, ettersom jeg holder det i sjakk. Jeg har gått opp tre størrelser, men jeg er fortsatt normalvektig.

Kanskje jeg tar mot til meg etterhvert, det er iallefall utrolig godt å få støtte av dere. Føler meg liksom ikke SYK. Men dette er et problem for meg likevel. Jeg har en utrolig viljestyrke, med tanke på at mat står i hodet på meg hele tiden. Jeg sier NEI til mat mye oftere enn jeg lar meg rive med.

Tusen takk for at du brydde deg med å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruitella

By the way, fant en link

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article591151.ece

PS: Håper ikke du tok det forrige svaret mitt ille opp. Det virket kanskje litt surt. Jeg forstår at rådet ditt var velment, er bare littegrann uenig med deg;) Jeg har lest veldig mange seriøse studier på emnet, ser du, og alt så langt tyder på at et kosthold som inkluderer karbohydrater er sunnest for de fleste.

Men har du funnet en slankemetode som virker for deg, og som har ledet til varig vektreduksjon så er det flott! Er man overvektig, gir en vektnedgang positive helseeffekter uansett om det skjer med kost i henhold til de nordiske næringsanbef., eller andre dietter. Du har nok redusert kaloriinntaket ditt med denne dietten. Alle kalorier man inntar må forbrukes, energi går ikke opp i røyk uansett om den kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater.

Pass bare på å få i deg alle kroppens nødvendige næringsstoffer, og vær varsom med det mettede fettet. Ta vare på deg selv. Og husk: Selv om noe funker for én, er det ikke dermed sagt at det funker for alle:o)

ikke for å blande meg i deres diskusjon vedrørende karbohydrater, men når det gjelder min problemstilling, vil det være helt uaktuelt å kutte ut karbohydrater.

den ene årsaken er at jeg ville fått dårlig samvittighet i sosiale sammenheng der jeg får servert karbohydratrik mat.

En annen årsak er at jeg sliter med irritabel tarm, og magen tåler ikke så store mengder grønnsaker og belgfrukter. Derimot blir magen god av å spise grovt brød, fullkornpasta og brun ris.

Heldigvis har jeg som deg tro på et kosthold bestående av karbohydrater i form av brød, ris og pasta. Det er jo karbohydrater form av sukker som er skadelig.

I min situasjon er det viktig å ikke sette seg for mange begrensninger, for som du sier så er det lettere at det sklir ut, og at man etter en stund kaster seg over de forbudte matvarene.

Ønsker deg en god helg og takker så mye for at du bryr deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Lilja

ikke for å blande meg i deres diskusjon vedrørende karbohydrater, men når det gjelder min problemstilling, vil det være helt uaktuelt å kutte ut karbohydrater.

den ene årsaken er at jeg ville fått dårlig samvittighet i sosiale sammenheng der jeg får servert karbohydratrik mat.

En annen årsak er at jeg sliter med irritabel tarm, og magen tåler ikke så store mengder grønnsaker og belgfrukter. Derimot blir magen god av å spise grovt brød, fullkornpasta og brun ris.

Heldigvis har jeg som deg tro på et kosthold bestående av karbohydrater i form av brød, ris og pasta. Det er jo karbohydrater form av sukker som er skadelig.

I min situasjon er det viktig å ikke sette seg for mange begrensninger, for som du sier så er det lettere at det sklir ut, og at man etter en stund kaster seg over de forbudte matvarene.

Ønsker deg en god helg og takker så mye for at du bryr deg.

Ser du skriver du har irritabel tarm. Jeg har nettopp fått samme diagnose og sliter virkelig med det.

Om du har noen tips til hva som funker å spise/gjøre, hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fruitella!

ebbamor kommer med en del påstander fra en ganske kontroversiell bok. Man skal ikke tro alt man leser, er mitt råd til deg.

Synes du fikk mange gode råd av baremei som er fornuftige.

Å la seg "hjernevaske" til et kosthold som for de fleste mennesker er helseskadelig er ikke noe man skal drive med uten legeassistanse. Et slikt kosthold som ebbamor skisserer kan for det første gi nyresvikt, for det andre stor økning i risiko for hjerte - og karsykdom, for det tredje fare for livsfarlige hjerterytmeforstyrrelser for enkelte pasienter pga elektrolyttforstyrrelser, og for det fjerde er det ikke vist i ETT ENESTE VITENSKAPELIG STUDIE at det har noe for seg å leve så ekstremt.

Unngå raske karbohydrater - det er alle de norske ekspertene enige om; altså bør man f.eks spise grovt brød istedet for loff.

Lykke til på veien! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruitella

Ser du skriver du har irritabel tarm. Jeg har nettopp fått samme diagnose og sliter virkelig med det.

Om du har noen tips til hva som funker å spise/gjøre, hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Som du sikkert har merket du også så er store porsjoner mareritt for magen. (litt dårlig kombinasjon med irritabel tarm og overspising altså)

Jer forsøker å fordele grønnsakene litt så jeg spiser litt frukt og grønt til alle måltider. Jeg synes det hjelper litt å kombinere frukt grønt med proteiner. Virker som om de demper gassen.

Jeg synes også stekte/kokte grønnsaker fungerer bedre enn rå.

melk har jeg måttet kutte helt ut. Melkeprodukter fungerer fint, særlig biola og slikt. Holder meg unna belgfrukter og kål så godt det lar seg gjøre, men jeg synes det blir vanskelig og kjedelig hvis jeg skal kutte ut løk, epler og diverse annet frukt og grønt. Det blir for ensidig kosthold.

Har du noen gode råd og erfaringer å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Lilja

Som du sikkert har merket du også så er store porsjoner mareritt for magen. (litt dårlig kombinasjon med irritabel tarm og overspising altså)

Jer forsøker å fordele grønnsakene litt så jeg spiser litt frukt og grønt til alle måltider. Jeg synes det hjelper litt å kombinere frukt grønt med proteiner. Virker som om de demper gassen.

Jeg synes også stekte/kokte grønnsaker fungerer bedre enn rå.

melk har jeg måttet kutte helt ut. Melkeprodukter fungerer fint, særlig biola og slikt. Holder meg unna belgfrukter og kål så godt det lar seg gjøre, men jeg synes det blir vanskelig og kjedelig hvis jeg skal kutte ut løk, epler og diverse annet frukt og grønt. Det blir for ensidig kosthold.

Har du noen gode råd og erfaringer å dele med meg?

Tusen takk for tips.

Jeg har nylig fått diagnosen, så har dessverre ikke fått tid til å eksperimentere med hva som er bra og ikke bra for magen. Gjelder vel bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruitella

Hei fruitella!

ebbamor kommer med en del påstander fra en ganske kontroversiell bok. Man skal ikke tro alt man leser, er mitt råd til deg.

Synes du fikk mange gode råd av baremei som er fornuftige.

Å la seg "hjernevaske" til et kosthold som for de fleste mennesker er helseskadelig er ikke noe man skal drive med uten legeassistanse. Et slikt kosthold som ebbamor skisserer kan for det første gi nyresvikt, for det andre stor økning i risiko for hjerte - og karsykdom, for det tredje fare for livsfarlige hjerterytmeforstyrrelser for enkelte pasienter pga elektrolyttforstyrrelser, og for det fjerde er det ikke vist i ETT ENESTE VITENSKAPELIG STUDIE at det har noe for seg å leve så ekstremt.

Unngå raske karbohydrater - det er alle de norske ekspertene enige om; altså bør man f.eks spise grovt brød istedet for loff.

Lykke til på veien! :-)

ja, jeg holder med dere. Ebbamor skriver at dette med tallerkenmodellen og et kosthold bestående av karbohydrater er at "den gamle skolen" Dette stemmer rett og slett ikke. Atkins og Fedons meninger er riktignok nytt her i Norge, men det er kun en av de nye "metodene" Det finnes nyere forskning og retningslinjer som inkluderer et kosthold som inkludrer grove kornprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...