Gå til innhold

Hjemme alene etter skolen (1. klasse)

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente som jeg både kjører og henter på skolen. Jeg kunne tenke meg å slippe dette, og at ho kunne begynne å gå.

Til skolen synes ho er greit, men hjem er verre. Jeg er hjemme ca. 16:20. Jeg mener ho kan gå fra SFO 15:30, men da må ho gå alene. Venninna går kl. 15. (Dvs. er hjemme ca. 15:30). Jeg synes da ho blir litt lenge alene før jeg kommer hjem.

Ho sier at ho VIL være litt alene hjemme. Ho er ei fornuftig jente, og jeg vet jeg kan stole på henne. Men alikevel....

Er andre 1. klassinger hjemme alene slik etter skolen?

Venninna er ofte alene fram til ca. 16. Men oftest er det storesøsken hjemme også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229893-hjemme-alene-etter-skolen-1-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke all verdens forskjell på 20 minutter og 50 minutter, i hvert fall ikke nå om sommeren? Men det kommer jo litt an på _hvorfor_ du synes det blir for lenge.

De bruker sikkert lengre tid på hjemveien når de går to sammen. I hvert fall har de det hyggeligere.

Kan du ikke prøve det ut nå, og heller revurdere det når det blir mørkere til høsten?

Sønnen min, som også går i første klasse, kommer ikke til tomt hus. Men han er gjerne hjemme alene en times tid ellers.

Det er vel ikke all verdens forskjell på 20 minutter og 50 minutter, i hvert fall ikke nå om sommeren? Men det kommer jo litt an på _hvorfor_ du synes det blir for lenge.

De bruker sikkert lengre tid på hjemveien når de går to sammen. I hvert fall har de det hyggeligere.

Kan du ikke prøve det ut nå, og heller revurdere det når det blir mørkere til høsten?

Sønnen min, som også går i første klasse, kommer ikke til tomt hus. Men han er gjerne hjemme alene en times tid ellers.

Enig i at 20 og 50 minutter ikke er all verdens forskjell. Men venninna har oftest storesøsken hjemme også. Og det er en forskjell.

Vurderte på om jeg skulle ta en snakk med arbeidsgiver for å spørre om jeg kunne gå litt tidligere en kort periode. (Har mye ferie til gode, så det burde gå greit å bruke en feriedag fordelt på noen dager.)

Gjest sandex

En gutt i klassen er hjemme alene (1.klasse) - og det har vakt stor oppsikt...

Så nei, jeg ville ikke la en 1. klassing være hjemme alene, absolutt ikke.

Er ikke helt sikker på når jeg skal la min være alene hjemme... men kanskje 3. klasse kan vi prøve litt.

Min stesønn går i 1.klasse, og er alene hjemme noen dager etter skolen (halv plass på SFO).

Han nyter freden og roen (i den grad det er det med en storebror, stesøster og dertil hørende kompiser), men det har ihvertfall aldri vært noe problem. Skjønner godt at jenta heller vil gå sammen med venninna enn å gå alene en halvtime seinere.

Prøv det da vel, og se hvordan det går. Evt. avtal med foreldrene til venninna at de begge kan gå 1515 et par ganger for å prøve!

Annonse

Gjest mamma 1973

Hvor gamle var vi da vi var alene hjemme etter skoletid?

Da eg var 4 år gammel, tok eg bussen alene til barnehagen og gikk alene fra buss-stoppet.

Nye tider, ja... Eg tenker på at det er en laaaang "arbeidsdag" for ungene å være på skolen fra 8-16 hver dag. Jenta mi liker å være alene hjemme, og storkoser seg hvis hun får det mens eg må på butikken en tur..

Hvis hun ønsker å veksle mellom SFO og gå hjem, skal hun få lov til det. Hun klarer å smøre skiver selv og helle i et glass. Å finne roen i sitt eget hjem, kose med kattene, putle på jenterommet, høre musikk kan være en for avveksling fra et bråkete SFO hvor voksentettheten er dårlig.

Så å være alene i 20 minutter før du kommer, er ikke noe å stusse på, er min mening.

mvh

Hvor gamle var vi da vi var alene hjemme etter skoletid?

Da eg var 4 år gammel, tok eg bussen alene til barnehagen og gikk alene fra buss-stoppet.

Nye tider, ja... Eg tenker på at det er en laaaang "arbeidsdag" for ungene å være på skolen fra 8-16 hver dag. Jenta mi liker å være alene hjemme, og storkoser seg hvis hun får det mens eg må på butikken en tur..

Hvis hun ønsker å veksle mellom SFO og gå hjem, skal hun få lov til det. Hun klarer å smøre skiver selv og helle i et glass. Å finne roen i sitt eget hjem, kose med kattene, putle på jenterommet, høre musikk kan være en for avveksling fra et bråkete SFO hvor voksentettheten er dårlig.

Så å være alene i 20 minutter før du kommer, er ikke noe å stusse på, er min mening.

mvh

20 minutter hadde jeg syntes var helt OK, men ho vil gå kl. 15 sammen med venninna. Og da blir ho alene ca. 50 minutter. Ikke all verden, men alikevel.

Min stesønn går i 1.klasse, og er alene hjemme noen dager etter skolen (halv plass på SFO).

Han nyter freden og roen (i den grad det er det med en storebror, stesøster og dertil hørende kompiser), men det har ihvertfall aldri vært noe problem. Skjønner godt at jenta heller vil gå sammen med venninna enn å gå alene en halvtime seinere.

Prøv det da vel, og se hvordan det går. Evt. avtal med foreldrene til venninna at de begge kan gå 1515 et par ganger for å prøve!

Ja, jeg kan jo rote meg opp til foreldrene til venninna og snakke litt med dem. Da kan jeg jo også spørre om ho kan komme opp dit om noe skjer.

Ja, jeg kan jo rote meg opp til foreldrene til venninna og snakke litt med dem. Da kan jeg jo også spørre om ho kan komme opp dit om noe skjer.

Høres ut som en god plan! Kanskje kan evt. venninna være litt hos jenta di også (kommer jo an på denne venninna også da, unger påvirker hverandre jo gjerne enten positivt eller negativt...)

En gutt i klassen er hjemme alene (1.klasse) - og det har vakt stor oppsikt...

Så nei, jeg ville ikke la en 1. klassing være hjemme alene, absolutt ikke.

Er ikke helt sikker på når jeg skal la min være alene hjemme... men kanskje 3. klasse kan vi prøve litt.

Vesla mi er alene hjemme litt innimellom nå ho. Så ho er vant til det. (Men jeg er i butikken o.l.)

3. klasse er jo kjempelenge til da. Da er jo barna ganske store.

Men veldig greit med forskjellige innspill. Takk:-)

Høres ut som en god plan! Kanskje kan evt. venninna være litt hos jenta di også (kommer jo an på denne venninna også da, unger påvirker hverandre jo gjerne enten positivt eller negativt...)

Denne jenta er ganske stille, så det går nok bra. De henger ofte sammen etter skolen.

I nabolaget her kjenner jeg ikke til noen førsteklassinger som er/har vært alene hjemme på permanent basis de årene jeg har bodd her. I 2. klasse er det flere som begynner å prøve litt. Det å gå hjem fra SFO er jo en kjempefin ordning (mosjonsmessig).

Det er en fin tid å prøve seg fram på nå. Ungene er mye ute og det er mindre å ha ansvar for. Jeg har forresten fungert som backup for hjemme-alene-barn flere ganger. De vet at jeg er hjemme og kan komme hit om det skjer noe.

Når mine unger begynte å være alene, lagde vi veldig klare regler for hva de fikk lov til/ikke fikk lov til. Jeg har bl.a. regler for hvor mange barn som kan være inne samtidig når jeg er borte, og hva de skal gjøre om det kommer flere.

Annonse

Poden går straks ut av 2. klasse og hadde helt klart kunnet være hjemme alene i 50 min om ettermiddagen.

Snuppa begynner i første til høsten og kunne definitivt ikke vært det. Din er midt imellom mine to og sant si tror jeg nok poden kunne gjort det i fjor på denne tiden, men jeg hadde nok vært svært usikker og hatt hjertet i halsen ja.

Gjest sandex

Vesla mi er alene hjemme litt innimellom nå ho. Så ho er vant til det. (Men jeg er i butikken o.l.)

3. klasse er jo kjempelenge til da. Da er jo barna ganske store.

Men veldig greit med forskjellige innspill. Takk:-)

Tja.. kanskje inngå "kompromiss" da - og prøve i 2. klasse :) hehe

I nabolaget her kjenner jeg ikke til noen førsteklassinger som er/har vært alene hjemme på permanent basis de årene jeg har bodd her. I 2. klasse er det flere som begynner å prøve litt. Det å gå hjem fra SFO er jo en kjempefin ordning (mosjonsmessig).

Det er en fin tid å prøve seg fram på nå. Ungene er mye ute og det er mindre å ha ansvar for. Jeg har forresten fungert som backup for hjemme-alene-barn flere ganger. De vet at jeg er hjemme og kan komme hit om det skjer noe.

Når mine unger begynte å være alene, lagde vi veldig klare regler for hva de fikk lov til/ikke fikk lov til. Jeg har bl.a. regler for hvor mange barn som kan være inne samtidig når jeg er borte, og hva de skal gjøre om det kommer flere.

Ho har gått hjem alene mange ganger. Helt siden skolen startet i høst. (Men nå har ho altså funnet ut at det er kjedelig å gå alene, og vil gå sammen med venninna)

Og det er ingen tvil om at det er sundt å gå. Min motivasjon for å få igang dette er at om ho går, så kan jeg sykle:-)

Poden går straks ut av 2. klasse og hadde helt klart kunnet være hjemme alene i 50 min om ettermiddagen.

Snuppa begynner i første til høsten og kunne definitivt ikke vært det. Din er midt imellom mine to og sant si tror jeg nok poden kunne gjort det i fjor på denne tiden, men jeg hadde nok vært svært usikker og hatt hjertet i halsen ja.

Ja, jeg er veldig usikker jeg også. Hadde jeg fått overtalt ho til å gå 15:30 så hadde det vært helt OK. Får kanskje prøve med litt mer overtalelse:-)

Gjest prust

Min gutt var vel hjemme alene noen få ganger i en halvtimes tid om gangen mens jeg var f.eks. på butikken - året før han begynte på skolen.

Han går i første klasse nå, og like før jul, spurte han om han kunne begynne å gå hjem fra SFO litt tidliger, slik at han kunne låse seg inn selv og være litt hjemme alene før vi kom. Det gikk helt fint! Vi begynte med en halvtime, og utvidet etterhvert til en drøy time. Så han går fra SFO litt før halv fire, er hjemme ca kvart på, og vi kommer hjem ca kvart på fem.

Han storkoser seg den timen hjemme - uten masete småsøstre :-)

Min gutt var vel hjemme alene noen få ganger i en halvtimes tid om gangen mens jeg var f.eks. på butikken - året før han begynte på skolen.

Han går i første klasse nå, og like før jul, spurte han om han kunne begynne å gå hjem fra SFO litt tidliger, slik at han kunne låse seg inn selv og være litt hjemme alene før vi kom. Det gikk helt fint! Vi begynte med en halvtime, og utvidet etterhvert til en drøy time. Så han går fra SFO litt før halv fire, er hjemme ca kvart på, og vi kommer hjem ca kvart på fem.

Han storkoser seg den timen hjemme - uten masete småsøstre :-)

Så da er det andre som gjør det. (Selv om de fleste tydligvis venter litt lengre)

Kanskje jeg alikevel kan prøve *grubler masse*

Gjest Debra irl

Da jeg var 7 var jeg alene hjemme fra etter skoletid til mamma kom hjem, 2-3 timer. Elsket det. Lagde meg mat og gjorde lekser og var ute og lekte.

Jenta mi på 7 (skal opp i 2 klasse) skal nå bare bruke SFO på morgenen, og så gå hjem i tre tiden og være hjemme til vi kommer hjem rundt halv fem. Det er etter eget ønske og det er jeg rimelig sikker på kommer til å gå bra. Hun velger ofte å være hjemme alene mens vi f.eks er på butikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...