Gå til innhold

Er dette skikkelig dårlig gjort..? (langt)

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'

Jenta vår på litt over to år (28 mnd) koser seg skikkelig når hun skal sove om kvelden... Vi har nemlig sluttet å ligge ved siden av henne i sengen til hun sovner. Nå leser vi eventyr, synger etc i sengen og deretter får hun kos. Sen skal vi da gå ut og la henne sovne alene. Dette har egentlig gått veldig bra den siste måneden, men nå har hun begynt å gå ned fra sengen og løpe ut till oss. Vi tar da henne med tilbake til sengen og sier 'natta' og går ut igjen. Hun kommer igjen ut, med et stort smil (hun koser seg skikkelig med dette!) vi går tilbaka og slik forsetter det... Igår drev jeg på i 2 timer med dette og blev da drittlei for å si det slik...

Jeg sa da til dattera mi at hvis du kommer ut en gang til tar jeg smokken og så får du sove uten den. Det ville hun jo ikke og hun gikk tilbake til sengen. Nå tok det litt lenger tid, men så var hun der igjen... Jeg tok da smokken og tog henne med til sengen, hylende og skrikende! Jeg sa at hvis du blir i sengen nå skal du få smokken. Hun sa at hun skulle det, så hun fikk smokken. Og - det virket! Det blev helt stille og hun kom ikke ut igjen! DEILIG!!

Men: var dette skikkelig dårlig gjort av meg??? Det er sikkert helt feil, pedagogisk, men jeg bare måtte! Hva syns dere?????

Fortsetter under...

Ikke ha dårkig samvittighet! Det dere gjør er for til det beste i det lange løp.

Når man sier noe til et barn er det viktig å være konsekvent. Det var dere og resultatet var vellykket. Synes dere gjorde en god jobb!

Alle foreldre føler seg elendige avogtil, men det viser jo bare hvor høyt vi elsker våre barn...

Barns søvn er viktig og, ikke sant?

Gjest mor til to gutter

Ja, du er utrolig dårlig pedagogisk, akkurat som tatt ut av nanny 911. Du lot henne drive på i 2 timer?? Du må sette grenser og ikke la henne få lov å gå over dem hele tiden. Vær konsekvent og gi konsekvnser med en gang om grenser overskrides.

Hun tror alt er en lek slik dere holder på og det skal det jo ikke være. Det skal være dere som bestemmer og ikke hun.

Hvorfor dere i utgnaspunktet har lært henne til at dere skal ligge ved siden av henne til hun sovner skal jeg ikke spørre om engang.

Nyttårsjenta'

Ja, du er utrolig dårlig pedagogisk, akkurat som tatt ut av nanny 911. Du lot henne drive på i 2 timer?? Du må sette grenser og ikke la henne få lov å gå over dem hele tiden. Vær konsekvent og gi konsekvnser med en gang om grenser overskrides.

Hun tror alt er en lek slik dere holder på og det skal det jo ikke være. Det skal være dere som bestemmer og ikke hun.

Hvorfor dere i utgnaspunktet har lært henne til at dere skal ligge ved siden av henne til hun sovner skal jeg ikke spørre om engang.

Du skriver:

"Ja, du er utrolig dårlig pedagogisk... Du lot henne drive på i 2 timer?? Du må sette grenser og ikke la henne få lov å gå over dem hele tiden. Vær konsekvent og gi konsekvnser med en gang om grenser overskrides".

Jeg skjønner at det ikke er lurt å la henne drive på i to timer, men hvilke konsekvenser snakker du om? Jeg har ikke peiling på dette og vil gjerne ha konstruktive forslag. Takk! :o)

Gjest togli

Kanskje du kan gi oss "oppskriften"? Kjekt å få det inn med teskje for oss som ikke er like flinke ;-)

Godt mulig jeg får bruk for dette med min snart-toåring også....

Annonse

Gjest neofix

Forsåvidt litt enig i at det var dumt å la henne holde på i to timer før du satte ned foten. Men noen ganger blir veien til mens man går.

Jeg syns metoden er grei i seg selv. Vi har gjort det samme - og truer med det fortsatt - når det gjelder barnas elskede kosedyr. Men vi "slår til" allerede etter noen minutter. Det skal være stille på rommene om kvelden. De får ikke leke, prate, synge, turne. Så vi truer med å ta kosedyr, og det har vi også gjort noen ganger. I enkelte tilfeller har det å ta et kosedyr gitt så store gråtetokter at vi har latt dem få sitt elskede kosedyr tilbake, under strenge formaninger om at EN gang til, så tar jeg den for resten av natta.

Og det virker.

Gjest LOTUS78

Du skriver:

"Ja, du er utrolig dårlig pedagogisk... Du lot henne drive på i 2 timer?? Du må sette grenser og ikke la henne få lov å gå over dem hele tiden. Vær konsekvent og gi konsekvnser med en gang om grenser overskrides".

Jeg skjønner at det ikke er lurt å la henne drive på i to timer, men hvilke konsekvenser snakker du om? Jeg har ikke peiling på dette og vil gjerne ha konstruktive forslag. Takk! :o)

Det med snokken var jo en løsning som virket på barnet. Kanskje det fungerer neste gang også, synest det var en grei måte å få barnet til å legge seg.

Nyttårsjenta'

Forsåvidt litt enig i at det var dumt å la henne holde på i to timer før du satte ned foten. Men noen ganger blir veien til mens man går.

Jeg syns metoden er grei i seg selv. Vi har gjort det samme - og truer med det fortsatt - når det gjelder barnas elskede kosedyr. Men vi "slår til" allerede etter noen minutter. Det skal være stille på rommene om kvelden. De får ikke leke, prate, synge, turne. Så vi truer med å ta kosedyr, og det har vi også gjort noen ganger. I enkelte tilfeller har det å ta et kosedyr gitt så store gråtetokter at vi har latt dem få sitt elskede kosedyr tilbake, under strenge formaninger om at EN gang til, så tar jeg den for resten av natta.

Og det virker.

Personlig: syns du at jeg skal bruke "smokke-trikset" allerede meg en gang..??

(Håper at du svarer ja på det... ;o) )

Gjest kvelden tilbake!

Jeg tror hun sovnet den siste gangen fordi hun da var trøtt, ikke pga.smokktrusselen.

Poden her drev på helt likt da han gikk fra sprinkel til "stor" seng. Først sovnet han greit i en lengre periode, men så plutselig begynte han med denne løpingen.

Trusslene om konsekvenser (som BLE holdt) hjalp ikke, kjedelig og taus "tilbakelegging" hjalp litt bedre, men det som tydeligvis VAR problemet var at guttungen ikke var trøtt nok.

Så, hvis dere har dagsøvn å kutte i; GJØR DET!

Hilsen et foreldrepar som fikk

Det er vel ikke særlig god pedagogikk med å innlede med kritikk heller, eller hva? Pølsevev.

Annonse

Gjest må ha regler

Du skriver:

Først sier man, hvis du ikke gjør sånn og sånn så tar jeg smukken din så må du sove uten. Så gjør ungen det likevel, smukken blir kanskje tatt, men levert tilbake siden likevel. Konsekvent på at straffen holdes og at man ikke sier noe og gjør noe annet, det forvirrer ungen.

Gjest togli

Se på nanny 911 hvis det fortsatt går.

Det har jeg gjort :-)

Jeg er enig i at man skal være konsekvent og at konsekvensen ikke ble 100% fulgt opp av trådstarter. Dette var imidlertid en forholdsvis liten detalj i hele innlegget.

Barnet ble fulgt tilbake til senga hver gang det stod opp osv. Her mener jeg trådstarter gjorde det som var riktig og at hun vanskelig kunne gjort det på andre måter. Jeg håpet du kanskje hadde et "vidunder-tips" å komme med i og med at du kun kom med kritikk til trådstarter ;-)

Gjest må ha regler

Det har jeg gjort :-)

Jeg er enig i at man skal være konsekvent og at konsekvensen ikke ble 100% fulgt opp av trådstarter. Dette var imidlertid en forholdsvis liten detalj i hele innlegget.

Barnet ble fulgt tilbake til senga hver gang det stod opp osv. Her mener jeg trådstarter gjorde det som var riktig og at hun vanskelig kunne gjort det på andre måter. Jeg håpet du kanskje hadde et "vidunder-tips" å komme med i og med at du kun kom med kritikk til trådstarter ;-)

Det er ganske tydelig at ungen så på dette å bli fulgt tilbake som en morsomlek. Foreldrene bør ha såpass autoritet og respekt hos barnet at de greier å si fra at de mener det og at de ikke akspeterer slik oppførsel fra barnet.

Gjest togli

Det er ganske tydelig at ungen så på dette å bli fulgt tilbake som en morsomlek. Foreldrene bør ha såpass autoritet og respekt hos barnet at de greier å si fra at de mener det og at de ikke akspeterer slik oppførsel fra barnet.

Mener du virkelig at alle barn i toårsalderen automatisk vil respektere det når foreldrene setter foten ned?

Bl.a. underkuede(?) barn vil nok automatisk høre på foreldrene i slike situasjoner (mest av redsel), men det normale er nok at barn tester ut grenser på samme måte som hovedinnleggers barn gjorde. Etter mitt syn er dette en helt normal måte for et barn å reagere på!

Jeg har selv tre barn som har opptrådd ganske ulikt i slike situasjoner. Vi har hele tiden vist konsekvens og fulgt dem tilbake til rommet når de har stått opp igjen. En av dem kunne holde på slik i en times tid, mens de to andre gav opp raskere. Det betyr ikke at hun som holdt på lengst er dårligere oppdratt enn de andre to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...