Gå til innhold

Mer rutine - håndvask :)

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Håndhygiene:

Hendene vaskes grundig før og etter hver arbeidsoppgave

• sår på hendene dekkes med vannfast plaster

• vask hendene under rennende vann

• bruk såpe fra såpedispenser

• bruk papirhåndkle

• engangshansker skal benyttes ved håndtering av blod og/eller løs/flytende avføring. Engangshanskene kastes med en gang etter bruk, før man vasker hendene.

• Ved søl av blod og andre kroppsvæsker, desinfiseres med husholdningsklorin. Klorinen skal være innelåst, bruk engangshansker.

Rutine for håndvask

• Alle barn og voksne skal vaske hendene som beskrevet over før hvert måltid.

(barna kan bruke sine egne kluter/håndklær)

• Alle barn og voksne skal vaske hendene som beskrevet over etter å ha vært ute, før man går inn i andre rom.

• Vask hendene som beskrevet over mellom hvert bleieskift (mellom hvert barn)

• Vask hendene som beskrevet over før tilberedning av mat

• Alle barna skal vaske hendene etter toalettbesøk, selv om de ikke har tørket seg selv

• Alle voksne skal vaske hendene etter å ha fulgt et barn på toalettet, også mellom hvert barn

Hva mangler jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229955-mer-rutine-h%C3%A5ndvask/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er tilhenger av å slå av vannet med et papir i hånden, så jeg ikke berører vannkranen.

Man har jo ikke vasket hendene når man slår på vannet.

Dette gjelder vel og merke de kranene som ikke har følere da, og det kommer vel mer og mer av dette forhåpentligvis.

Lykke til! :0)

Annonse

Gjest noen tips

Voksne skal vaske seg etter toalettbesøk.

Kranen skrus igjen med det brukte papirhåndkledet (aller helst ha kraner som man kan styre med armen eller som skrur seg av og på av seg selv)

Regler for snørrtørking (nytt papir til hvert barn, og hyppig håndvask i snørreperioder (nytter ikke med regel om håndvask etter hvert snørrtørk, da må de voksne løpe inn når de er ute eller fjerne seg fra barna i leken litt for ofte).

Håndtering av klær som det har kommet urin og avføring i.

Noe helt annet:

Håndtering og klare regler for øyekatarrer (hvor lenge hjemme, uten/med antibiotika osv), hvor lenge hjemme etter diare, oppkast, feber, vannkopper osv,)

Gjest Persille

Voksne skal vaske seg etter toalettbesøk.

Kranen skrus igjen med det brukte papirhåndkledet (aller helst ha kraner som man kan styre med armen eller som skrur seg av og på av seg selv)

Regler for snørrtørking (nytt papir til hvert barn, og hyppig håndvask i snørreperioder (nytter ikke med regel om håndvask etter hvert snørrtørk, da må de voksne løpe inn når de er ute eller fjerne seg fra barna i leken litt for ofte).

Håndtering av klær som det har kommet urin og avføring i.

Noe helt annet:

Håndtering og klare regler for øyekatarrer (hvor lenge hjemme, uten/med antibiotika osv), hvor lenge hjemme etter diare, oppkast, feber, vannkopper osv,)

Takk :)

Gjest Persille

Hei!

Jeg er tilhenger av å slå av vannet med et papir i hånden, så jeg ikke berører vannkranen.

Man har jo ikke vasket hendene når man slår på vannet.

Dette gjelder vel og merke de kranene som ikke har følere da, og det kommer vel mer og mer av dette forhåpentligvis.

Lykke til! :0)

Selvfølgelig, den glemte jeg...

Gjest Persille

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147274780' post='3106811]

Hansker når man tørker barna etter dobesøk?

Ja, men jeg vet ikke om jeg skal ha det som _regel_.

Enkelte liker ikke slike hansker når de skifter på ungene heller, og de trenger ikke bruke det dersom de er gode på å vaske hendene...

Jeg skriver det opp som anbefaling tror jeg...

Gjest Persille

Annonse

Takk, disse skal jeg skrive ut i morgen :)

Se særlig det om å bruke sprit for å vaske bort bakterier (i stedet for såpe og vann). Det kan gjøre underverker ift. smittevern. Barnehagepersonalet kan gjerne ha småbeholdere med slik håndsprit i lomma til enhver tid, slik at de etter snørrtørk og annet fort kan få vekk bakterier fra hendene uten å måtte gå via toalettet hver gang.

I morges hørte jeg noe om det på radio, at det ble anbefalt at ikke bare barnehageansatte, men også barna bør bruke sprit istedenfor såpe & vann i en del tilfeller.

Visstnok er det ikke økt forekomst av tørr hud ved bruk av slik håndsprit, i motsetning til hva man skulle tro.

Gjest Persille

Se særlig det om å bruke sprit for å vaske bort bakterier (i stedet for såpe og vann). Det kan gjøre underverker ift. smittevern. Barnehagepersonalet kan gjerne ha småbeholdere med slik håndsprit i lomma til enhver tid, slik at de etter snørrtørk og annet fort kan få vekk bakterier fra hendene uten å måtte gå via toalettet hver gang.

I morges hørte jeg noe om det på radio, at det ble anbefalt at ikke bare barnehageansatte, men også barna bør bruke sprit istedenfor såpe & vann i en del tilfeller.

Visstnok er det ikke økt forekomst av tørr hud ved bruk av slik håndsprit, i motsetning til hva man skulle tro.

Vet du hvor man får kjøpt det? Apoteket?

Angelica :o)

Enkelte liker ikke slike hansker når de skifter på ungene heller, og de trenger ikke bruke det dersom de er gode på å vaske hendene...

Hmm..trodde det var bestemt gjennom HMS- greier, jeg?

Eller husker jeg helt feil nå..

En ting til;

Ikke vaske bæsjetruser!

Hihi

Jeg skulle akkurat til å foreslå det med sprit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...