Gå til innhold

"Ha med dag" i barnehagen

Anbefalte innlegg

Angelica :o)

Hva synes dere egentlig om det?

Som ansatt i barnehagen så ser jeg bare de dårlige sidene ved det. Barna kjempes ofte om å ha med den fineste/kuleste tingen, de har med ting for å "kjøpe" seg venner, det er en kilde til konflikt og jeg føler det skaper kjøpepress.

Visse barn har også med ting hver dag og andre barn regaerer på dette. Selv om vi sier fra til foreldrene gang på gang, så skjer det ingen forandringer.

Grunnen til at det ofte blir en "ha med dag" er jo at barna ikke skal ha med ting hver dag og det blir "mas" fra foreldrene om hvor lekene er når barna blir hentet.

Hva mener du som forelder og/eller ansatt i barnehage?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229986-ha-med-dag-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

40

• PieLill

10

• tonie

4

• kakki1365380609

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen

Jeg likte ha med dagene. Men det var fordi vi ikke lot junior ha med ting ellers, fordi b.hagen ikke tillot det.

Andre barn hadde alltid med, og junior ble lei seg. Men etter at de innførte ha med dag, så ble de andre foreldrene flinkere til bare å holde seg til den dagen.

I barnehagen til sønnen min er det "ha med dag" hver fredag.Han ser virkelig fram mot det.Det er ikke lov å ha med leker ellers i uken

Selv om det ikke er lov ellers så er det alltids visse barn som har med ellers i uken. Og det er jo ganske urettferdig for de andre barna. Er det sånn hos dere og? Eller holder alle regelen med å kun ha med på fredager?

Hvorfor gleder han seg til å vise fram lekene sine? Er det fordi han er stolt av de? Vil vise noe nytt? Status?

Ingenting vondt ment, jeg er bare nysgjerrig =)

Det var greit da de hadde ha med dag hver fredag, og barna våre hadde alltid med en dukke/bamse eller traktor. Jeg så at noen barn hadde større ting med, men våre barn har ikke all verdens leker og vi er fornøyde med det slik.

Hadde dere foretrukket at det ikke var "ha med dag" i hele tatt?

Men at barnehagen heller fokuserte på at man kan bruke bhgens leker og at man heller kan leike og skape noe uten alle leken?

Annonse

Gjest Mom33

Vel, hvis "ha med dag" er det som skal til for at ungene ikke har med egne leker hver dag, så er jeg for.

Sånn generelt mener jeg at ungene ikke skal ha med egne ting i barnehagen, nettopp av de grunnene du har. Jeg skjønner ikke poenget, barnehagen - i alle fall vår - har jo massevis av leker som er felles for alle.

Egne leker i barnehagen skaper stort sett ikke noe positivt såvidt jeg kan se og høre.

Vel, hvis "ha med dag" er det som skal til for at ungene ikke har med egne leker hver dag, så er jeg for.

Sånn generelt mener jeg at ungene ikke skal ha med egne ting i barnehagen, nettopp av de grunnene du har. Jeg skjønner ikke poenget, barnehagen - i alle fall vår - har jo massevis av leker som er felles for alle.

Egne leker i barnehagen skaper stort sett ikke noe positivt såvidt jeg kan se og høre.

Veldig enig i det du skriver.

Jeg er litt i mot det der at det skal være så fokus på lekene hele tiden.

Og en annen tin er at det må være veldig sårt for de som har dårlig råd og barna aldri har med nye og fine ting. Kanskje spesielt for de eldste barna..

Min gutt likte godt "ha med dagene", som regel om fredagene. Men der var regler som at man ikke fikk med leker som lignet våpen, leker med mange deler eller slike kort ol som er så populært å bytte/gi bort for å "kjøpe" seg venner.

Har han sagt hvorfor han likte så godt disse dagene? =)

Gjest Aimabel

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147280775' post='3106985]

Selv om det ikke er lov ellers så er det alltids visse barn som har med ellers i uken. Og det er jo ganske urettferdig for de andre barna. Er det sånn hos dere og? Eller holder alle regelen med å kun ha med på fredager?

Hvorfor gleder han seg til å vise fram lekene sine? Er det fordi han er stolt av de? Vil vise noe nytt? Status?

Ingenting vondt ment, jeg er bare nysgjerrig =)

Selv om det ikke er lov ellers så er det alltids visse barn som har med ellers i uken.

Dersom ikka alle overholder reglen, kan ikke de lekene bli liggende i hylla til barnet skal hjem da?

Gjest ha-med-en-dag

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147280881' post='3106988]

Hadde dere foretrukket at det ikke var "ha med dag" i hele tatt?

Men at barnehagen heller fokuserte på at man kan bruke bhgens leker og at man heller kan leike og skape noe uten alle leken?

Det var i grunnen koselig for ungene å ha med en bamse fredagen, men barnehagen kunne hatt en regel om at store leker med mye lyd o.s.v. ikke skulle med? Særlig noen av de store guttene hadde med leker som kunne være skremmende for de små.

Selv om det ikke er lov ellers så er det alltids visse barn som har med ellers i uken.

Dersom ikka alle overholder reglen, kan ikke de lekene bli liggende i hylla til barnet skal hjem da?

Joda.. det er det vi prøver på.

Men barna er lynraske til å hente tingene ned igjen. Vet ikke hvor mange ganger i løpet av dagen jeg har lagt ting tilbake på hylla.. =)

Annonse

Det var i grunnen koselig for ungene å ha med en bamse fredagen, men barnehagen kunne hatt en regel om at store leker med mye lyd o.s.v. ikke skulle med? Særlig noen av de store guttene hadde med leker som kunne være skremmende for de små.

Jeg har ikke vært borti det problemet med at det har blitt tatt med store og skremmende ting, men det er sef. en ide =)

Hvis de små har med bamser som de har med i senga, så synes jeg ikke gjelder som leke på "Ha med dag"

Gjest Mom33

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147281093' post='3106994]

Veldig enig i det du skriver.

Jeg er litt i mot det der at det skal være så fokus på lekene hele tiden.

Og en annen tin er at det må være veldig sårt for de som har dårlig råd og barna aldri har med nye og fine ting. Kanskje spesielt for de eldste barna..

Nemlig. For de som har alt er det nok stas, men for de som ønsker seg og ønsker seg er det ikke morsomt.

Hva er tanken bak dagen hos dere?

Nemlig. For de som har alt er det nok stas, men for de som ønsker seg og ønsker seg er det ikke morsomt.

Hva er tanken bak dagen hos dere?

Det er ikke lenge siden jeg staret i denne stillingen, så jeg vet ikke helt hva personen før meg ville med den. Men jeg har iallfall pratet med mine medarbeidere og vi har bestemt at det ikke vil være "Ha med dag" så lenge jeg jobber der (har vikariat) =)

Jeg er forelder for et barnehagebarn og har ikke opplevd det du sier ang. Ha-med-dag.

Hos oss har ungene med alt mulig rart, Snuppa mi har gjerne med seg en bitteliten ting som hun gjerne vil vise frem, en liten leke hun plutselig har funnet igjen eller noe sånt. Og såvidt jeg har sett av det de andre ungene har med er det "vanlige" leker og ting de har med, ikke kjemperåflotte saker til store summer.

Det søteste var den morgenen Snuppa spurte om det var Ha-med-dag da jeg vekket henne i sengen. Og jeg svarte at det var det la hun de mjuke, sengevarme armene sine rundt halsen min, klemte meg godt og utbrøt:"Da vil jeg ha med deg!" :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...