Gjest Mom33 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 [quote name=Angelica )' timestamp='1147283388' post='3107041] Det er ikke lenge siden jeg staret i denne stillingen, så jeg vet ikke helt hva personen før meg ville med den. Men jeg har iallfall pratet med mine medarbeidere og vi har bestemt at det ikke vil være "Ha med dag" så lenge jeg jobber der (har vikariat) =) Det tror jeg ikke dere vil tape på. Samtidig må dere være veldig sterke og klare på akkurat det med at det ikke er tillatt å ta med ting i barnehagen. Ser at du svarer en annen at dere setter ting på hylla, men at de blir hentet igjen. Da må dere sørge for å ha det enda høyere opp, rett og slett. I vår barnehage er det ikke lov å ha med ting, men det skjer jo stadig vekk. Og det er nesten enda verre enn slik "ha-med-dag", for de foreldrene som overholder den bestemmelsen blir jo veldig lite populære hos sine barn (i alle fall når temaet kommer opp, sånn ca. hver forb... morgen...). Synes dere er fornuftige, jeg! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er nok like greit å la de ha med nå i barnehagen for når de begynner på skolen blir dette ennå værre. Klinkekuler,kort,hoppestrikk,spillmaskiner,klistremerker m.m er dagligdags i skolegården. Det som er lurt er å gjøre foreldrene oppmerksomme på at ting de har med er på deres eget ansvar og hvis det ødelegges eller kommer bort noe så kan ikke dere gjøre noe med det. 0 Siter
puttelull Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Da eldstemann gikk 1. og 2. år i bhg, var det fast "ha med" dag hver tirsdag... Jeg syntes det var et pes! Gutten var jo ikke så store karen, men registrerte jo at andre hadde finere, større og morsommere leker enn ham, og det ble et mas om å få nye leker... Så kom det ny styrer, og nå er det innført "ha-med" uker; 1 før jul og en ved påsketider. Dette er nok et kompromiss mellom de foreldrene som absolutt vil at ungene skal få ha med seg leker i bhg (og som ikke skjønner at dette kan være problematisk for de ansatte...) og oss som synes at det er noe tull, hele greia! Så jeg synes at det å ha med i bhg, absolutt ikke er nødvendig. På skolen (1.kl) har de forteller/ha-med time hver tirsdag, og da får alle sagt noe om det de har med, eller som de vil at andre skal gjette hva er. Det gir mening, men å ha med noe, bare for åha med noe? Nei takk! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 I vår barnehage har de lov til å ha med seg ting når de vil. Jeg har ikke merket noe til det å skulle ha det fineste/kuuleste. Men det er stas å kunne vise frem nye leker eller ting de er glade i å leke med for tiden. I venninnegjengen til lillesøster er det også stas å vise frem hva de andre har og dermed gjøre stas på den som har det med. På skolen til storesøster har de ha med dag på fredager. Ganske mange har med seg ting andre dager også, og storesøster reagerer på dette. Hun vil også gjerne ha med, men jeg sier hun må vente til fredag. Har ikke merket noe negativt vedr. det å ha med seg noe så lenge de holder seg til den dagen. 0 Siter
Gjest ittno stort og fint og flott Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Vi har bedriftsbarnehage (stor bedrift, 800 ansatte) og alle bor spredt, så det er sjelden barna treffes utenfor barnehagen. "Ha med dag" gjør at man får ha med noe hjemmefra, og får vist noe av det de er opptatt av hjemme for tiden. Alt fra en badeand, en gammel teddy som plutselig har kommet til heder og verdighet igjen, nye utkledningseffekter ("prinsessesko" fra h&m etc), eller en ny leke hvis det har kommet noe slikt. Det er lite skryt og snobbethet, men det er sikkert spesielt et sted der alle jobber på samme sted, og dermed er det ikke store "klasseforskjeller", i hvertfall kommer alle fra hjem der foreldrene er i jobb osv. 0 Siter
Gjest LOTUS78 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg er forelder for et barnehagebarn og har ikke opplevd det du sier ang. Ha-med-dag. Hos oss har ungene med alt mulig rart, Snuppa mi har gjerne med seg en bitteliten ting som hun gjerne vil vise frem, en liten leke hun plutselig har funnet igjen eller noe sånt. Og såvidt jeg har sett av det de andre ungene har med er det "vanlige" leker og ting de har med, ikke kjemperåflotte saker til store summer. Det søteste var den morgenen Snuppa spurte om det var Ha-med-dag da jeg vekket henne i sengen. Og jeg svarte at det var det la hun de mjuke, sengevarme armene sine rundt halsen min, klemte meg godt og utbrøt:"Da vil jeg ha med deg!" ) Så koselig da. 0 Siter
babysyk81 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har jobbet i barnehage i ett år og husker egentlig ikke så mye negativt med ta-med dagen (som var hver fredag). Stortsett var det veldig koselig og se hva ungene hadde med seg. Det var slett ikke sånn at det bare var dyre leker som kom med i barnehagen, og slett ikke slik at de som hadde med dyre leker slo best ann. Husker en av gutta hadde tatt med seg lekekatalogen til brio (den som alle får i posten) og fortalte stolt at han hadde fått post. De andre var fasinerte og "avisa" gikk rundt mellom ungene hele dagen. En annen ting som er fint med ta med dagen er at ungene lærer og byttelåne. Uansett hvor dyr leke noen av ungene har tatt med seg er det alltid noen andre som har noe mer spennende som for eksempel en sprettball eller trappetroll ellerno;) Jeg tror ikke at pris har noe å si på hvor godt lekene blir likt av ungene. Det er det bare noen foreldre som inbiller seg. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Jeg har jobbet i barnehage i ett år og husker egentlig ikke så mye negativt med ta-med dagen (som var hver fredag). Stortsett var det veldig koselig og se hva ungene hadde med seg. Det var slett ikke sånn at det bare var dyre leker som kom med i barnehagen, og slett ikke slik at de som hadde med dyre leker slo best ann. Husker en av gutta hadde tatt med seg lekekatalogen til brio (den som alle får i posten) og fortalte stolt at han hadde fått post. De andre var fasinerte og "avisa" gikk rundt mellom ungene hele dagen. En annen ting som er fint med ta med dagen er at ungene lærer og byttelåne. Uansett hvor dyr leke noen av ungene har tatt med seg er det alltid noen andre som har noe mer spennende som for eksempel en sprettball eller trappetroll ellerno;) Jeg tror ikke at pris har noe å si på hvor godt lekene blir likt av ungene. Det er det bare noen foreldre som inbiller seg. Det er nok forskjellige erfaringer. I en barnehage der jeg jobbet så ble det en "kamp" mellom de største guttene og ha med seg de kuleste tingene. Han ene hadde mye og lånte til alle. Helt "tilfeldig" ble ting med hjem til en annen gutt. Det ble konflikter om hvem som skulle passe på andre tinger (mellom barna). Og da mener jeg at å ha med leker bare blir negativt. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Vi har bedriftsbarnehage (stor bedrift, 800 ansatte) og alle bor spredt, så det er sjelden barna treffes utenfor barnehagen. "Ha med dag" gjør at man får ha med noe hjemmefra, og får vist noe av det de er opptatt av hjemme for tiden. Alt fra en badeand, en gammel teddy som plutselig har kommet til heder og verdighet igjen, nye utkledningseffekter ("prinsessesko" fra h&m etc), eller en ny leke hvis det har kommet noe slikt. Det er lite skryt og snobbethet, men det er sikkert spesielt et sted der alle jobber på samme sted, og dermed er det ikke store "klasseforskjeller", i hvertfall kommer alle fra hjem der foreldrene er i jobb osv. Det kan ha noe med at det er en bedriftsbarnehage, ja =) Er nok varierte erfaringer ute og går. Har vært i en del barnehager de siste årnene og har sett litt forskjellig. Men sånn som jeg ser det, så tror jeg ingen har lidd noen nød vet at "Ha med dag" ikke fantes =) 0 Siter
tonie Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Barnehagen gutten min går i har ingen fast dag, men ungene får lov til å ha med seg en leke av og til. Til nå har det fungert helt fint. Det er ingen som har med seg leker hele tiden. Lillebøll synes det er toppen å få ha med seg noe hjemmefra. Han er så stolt at han holder på å sprekke selv om det bare er gamle, kjære leker. Vi kjenner ikke så mange med barn i hans alder her hvor vi bor, så det er dessverre altfor sjelden han får besøk. Derfor er det toppen for ham å få lov til å vise fram yndlingslekene. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Da eldstemann gikk 1. og 2. år i bhg, var det fast "ha med" dag hver tirsdag... Jeg syntes det var et pes! Gutten var jo ikke så store karen, men registrerte jo at andre hadde finere, større og morsommere leker enn ham, og det ble et mas om å få nye leker... Så kom det ny styrer, og nå er det innført "ha-med" uker; 1 før jul og en ved påsketider. Dette er nok et kompromiss mellom de foreldrene som absolutt vil at ungene skal få ha med seg leker i bhg (og som ikke skjønner at dette kan være problematisk for de ansatte...) og oss som synes at det er noe tull, hele greia! Så jeg synes at det å ha med i bhg, absolutt ikke er nødvendig. På skolen (1.kl) har de forteller/ha-med time hver tirsdag, og da får alle sagt noe om det de har med, eller som de vil at andre skal gjette hva er. Det gir mening, men å ha med noe, bare for åha med noe? Nei takk! Jeg er enig at det er noe pes. Og jeg har egentlig vanskelig for å se poenget med dette. =) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Vi har det ikke, jeg synes det er unødvendig egentlig. Jeg sørger for at vi har de _lekene_ vi trenger i barnehagen, alt som er der tilhører bhg, og det blir ingen diskusjon sånn sett. Men; vi har mange som har med kosedyr o.l. som de bruker når de sover eller når verden generelt er et fælt sted å være. De dyrene/tingene er med hver dag - uten at det er noe problem. Alle vet jo hvem som eier hvilke ting, barna har full oversikt til enhver tid 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Det er nok like greit å la de ha med nå i barnehagen for når de begynner på skolen blir dette ennå værre. Klinkekuler,kort,hoppestrikk,spillmaskiner,klistremerker m.m er dagligdags i skolegården. Det som er lurt er å gjøre foreldrene oppmerksomme på at ting de har med er på deres eget ansvar og hvis det ødelegges eller kommer bort noe så kan ikke dere gjøre noe med det. "Det er nok like greit å la de ha med nå i barnehagen for når de begynner på skolen blir dette ennå værre. Klinkekuler,kort,hoppestrikk,spillmaskiner,klistremerker m.m er dagligdags i skolegården." Men hvorfor? Det er vel tidsnok at de begynner i skolealder. Så kan barnehage være en liten motpol til alt det matrialistiske ;o) "Det som er lurt er å gjøre foreldrene oppmerksomme på at ting de har med er på deres eget ansvar og hvis det ødelegges eller kommer bort noe så kan ikke dere gjøre noe med det." Tro meg, det er ikke noe annet det blir gitt mer beskjed om. Men det går ikke inn hos visse uansett 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Et grønt, enøyd og kulerundt gummimonster fra filmen "Monsterbedriften" ) Da lærte jeg noe nytt i dag og =) 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Vi har det ikke, jeg synes det er unødvendig egentlig. Jeg sørger for at vi har de _lekene_ vi trenger i barnehagen, alt som er der tilhører bhg, og det blir ingen diskusjon sånn sett. Men; vi har mange som har med kosedyr o.l. som de bruker når de sover eller når verden generelt er et fælt sted å være. De dyrene/tingene er med hver dag - uten at det er noe problem. Alle vet jo hvem som eier hvilke ting, barna har full oversikt til enhver tid "Vi har det ikke, jeg synes det er unødvendig egentlig." Da er vi enige ;o) "Jeg sørger for at vi har de _lekene_ vi trenger i barnehagen, alt som er der tilhører bhg, og det blir ingen diskusjon sånn sett" Akkurat.. Og de fleste barnehager har ikke akkurat for lite leker. Tvert i mot "Men; vi har mange som har med kosedyr o.l. som de bruker når de sover eller når verden generelt er et fælt sted å være." Det blir noe helt annet! Og nektet de det hadde jo bare blitt for dumt *s* 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Barnehagen gutten min går i har ingen fast dag, men ungene får lov til å ha med seg en leke av og til. Til nå har det fungert helt fint. Det er ingen som har med seg leker hele tiden. Lillebøll synes det er toppen å få ha med seg noe hjemmefra. Han er så stolt at han holder på å sprekke selv om det bare er gamle, kjære leker. Vi kjenner ikke så mange med barn i hans alder her hvor vi bor, så det er dessverre altfor sjelden han får besøk. Derfor er det toppen for ham å få lov til å vise fram yndlingslekene. Så lenge det fungerer, er det jo bare helt topp. Det er verre når det utvikler seg i negativ retning og tar helt av. Da er det på tide å stoppe det =) 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Vi har ikke "ha med dag" i vår barnehage og er veldig glad for det. Barnehagen er jo full av leker så hvorfor skal de ta med noe? 0 Siter
tonie Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 [quote name=Angelica )' timestamp='1147288666' post='3107169] Så lenge det fungerer, er det jo bare helt topp. Det er verre når det utvikler seg i negativ retning og tar helt av. Da er det på tide å stoppe det =) Ja, det er jeg helt enig i. Blir det masse krangling, misunnelse og baluba av det er det bare å kutte ut. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Jeg har jobbet i barnehage i ett år og husker egentlig ikke så mye negativt med ta-med dagen (som var hver fredag). Stortsett var det veldig koselig og se hva ungene hadde med seg. Det var slett ikke sånn at det bare var dyre leker som kom med i barnehagen, og slett ikke slik at de som hadde med dyre leker slo best ann. Husker en av gutta hadde tatt med seg lekekatalogen til brio (den som alle får i posten) og fortalte stolt at han hadde fått post. De andre var fasinerte og "avisa" gikk rundt mellom ungene hele dagen. En annen ting som er fint med ta med dagen er at ungene lærer og byttelåne. Uansett hvor dyr leke noen av ungene har tatt med seg er det alltid noen andre som har noe mer spennende som for eksempel en sprettball eller trappetroll ellerno;) Jeg tror ikke at pris har noe å si på hvor godt lekene blir likt av ungene. Det er det bare noen foreldre som inbiller seg. Må bare kommentere en ting til =) "Jeg tror ikke at pris har noe å si på hvor godt lekene blir likt av ungene. Det er det bare noen foreldre som inbiller seg." Det er vel ikke akkurat pris. Men det skaper ofte kjøpepress. Feks. så var det (er det?) en periode der Batman og Supermann og alle de der heltene var skikkelig in! Alle guttene skulle ha effekter med de. Jeg pratet med en far og han skjønte ikke hvor gutten hans hadde dette ifra.. Han hadde aldri sett filmer og blader med sånt hjemme. Men nå skulle han bare ha ting med Batman på. Og da er det jo tydelig at det er fra barnehagen de har det.. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Vi har ikke "ha med dag" i vår barnehage og er veldig glad for det. Barnehagen er jo full av leker så hvorfor skal de ta med noe? Akkurat sånn tenker jeg og ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.