Gå til innhold

"Ha med dag" i barnehagen

Anbefalte innlegg

Angelica :o)

Jeg vet at grunnen til at det ble slutt på å ha med ting helt fritt, var at personalet brukte masse tid på å hjelpe ungene med å lete etter tingen sin.

De mistet kontroll, det ble hyl og skrik og rammel og bråk, og de ansatte måtte trå til. Og den tiden de brukte på å lete etter en liten Barbiesko ønsket de heller å bruke på andre ting, noe jeg støtter dem fullt og helt i.

Å si at det alltid finnes en praktisk løsning på ting er jo vel og bra. Et forbud er en praktisk løsning på et problem. Man lider jo ikke akkurat noen leke-nød i barnehagen.

Akkurat. Og selv om man sier at tingene er barnas/foreldrenes ansvar, så blir det litt for sårt å stå å se på at barnet hylgriner over denne skoa.

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

40

• PieLill

10

• tonie

4

• kakki1365380609

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147297052' post='3107420]

Akkurat. Og selv om man sier at tingene er barnas/foreldrenes ansvar, så blir det litt for sårt å stå å se på at barnet hylgriner over denne skoa.

Jeg tror det var verst rundt måltidene, faktisk, for hele barnehagen ble jo forstyrret av den hylbrølende, fortvilede ungen.

Ja-ja, noe skal man jo ha å diskutere også. Jeg tror de fleste takler barnehagen sin som den er, men jeg synes det er vanskeligst med disse som ikke respekterer de kjøreregler barnehagen har.

Jeg jobber i barnehage.

Hos oss er det "ha med dag" en dag i uken, og ungene elsker det. Det er alltids noen som tar med seg ting utenom, men da må leken ligge i hyllen. Det er IKKE lov å leke med medbrakte leker utenom på nevnte dag, der er vi strenge! Vi oppfordrer også til å ta med små ting, og kun én leke.

Syns alt i alt dette fungerer fint jeg. Hovedregelen er at hvert barn bestemmer over sin egen leke, da er det aldri tvil dersom det blir konflikter.

Annonse

Jeg har hatt barnehagebarn i tilsammen 9 år, det er nå snart ett år siden den yngste sluttet. De gikk i samme barnehage, men ikke samtidig.

Jeg husker neimen ikke om det var fast "ha med"-dag ifjor. Jeg vet at det var det i perioder, og at vi var litt strenge med hva som fikk være med - ikke ting som lett ville bli ødelagt eller borte, og ikke ting som de ikke kunne leve uten.

Siden jeg ikke husker noe spesielt om dette, regner jeg med at det var lite oppstyr rundt disse dagene. Om sommeren tror jeg det falt mer eller mindre bort av seg selv.

Det hendte at noen spurte om å få ha med seg en bestemt ting utenom, f.eks. et byggesett som mange kunne holde på med sammen. Da ble det avtalt på forhånd.

Jeg kan huske _en_ gang at et av våre barn ønsket seg "en sånn xxx som Herman har". Men jeg husker ikke om han så den tingen på en "ha med"-dag eller på besøk hos Herman...

mumitrollet

"Tingdag", som det heter hos oss, er stor stas. Opplever det ikke som konkurranse, poden kan finne på å ta med seg en sliten småbil eller en gammel bamse om han finner det for godt. Han får ikke ta med seg ting som lett går i stykker, veldig dyre ting, ting med mange småbiter el.l.

Mrs. Wallace

I guttungens barnehage er det ha med-dag en gang i måneden. Det fungerer helt greit, synes jeg. Han går siste året nå, og vi har ikke merket noe til noe press om "fine" leker. Som regel vil han ha med seg en liten bil, et helikopter eller noe sånt.

Guttungen har etpar ganger foreslått å ta med seg forseggjorte lego-figurer og slikt, men når vi forklarer ham at ting lett blir borte eller ødelagt i barnehagen, velger han selv noe enklere.

Tidligere var det ikke lov å ha med leker i det hele tatt, og det syntes jeg egentlig også var veldig greit.

gledesfyllt

I barnehagen får mine to håpefulle ha med leker når de vil. Før var det en dag i uka. Det fungerte ikke fordi noen glemte, for noen ble det for voldsomt, for noen kilde til misunnelse. Ble mer frustrasjon enn glede.

Så endret de det til hver dag.

I begynnelsen var det viktig for barna. Det er endret.De har ofte med hver dag,men ofte blir det liggende i sekken.

Regelen ar at de skal kunne dele leken i lek med andre, hvis ikke må det puttes tilbake i hylla.

Den yngste tar med det som er viktig for h'ns trygghet. Den eldste tar med det som flere kan leke sammen om. Vil ikke ha med hvis h'n bare får lov til å ha en ting og det ikke kan deles på.

Der det har vært tilløp til flotterier ser det ut som bhagen har snakket med foreldre, og det har roet seg.

Javisst ønsker den ene hva den andre har. Så snakker vi om det og hva en kan ønske seg og at ikke alt er mulig. Så tåles det.

De utsettes for kjøpepress over alt. Synes det er helt OK at de lærer at ikke alt kan fås selv om andre i barnehagen har det. Og synes det er flott at barnehagen deres har minsket forventningspress og kjøpepress (for vår del - og også for andre hører jeg fra andre mødre) gjennom at barna tar med ting når de vil.

I vår bhg er det ikke ha med dag, de har ikke lov til å ha med seg noen leker i det hele tatt. Om noen allikevel har det må de legges i sekken eller på hyllen i garderoben.

Jeg syns dette er helt OK, og de takler helt fint at de minste (2-3 åringene)barna har med seg koseteppe eller kosedyr. Ikke noe problem for de andre barna i det hele tatt. Det er sånn reglene er i bhg og det godtar de aller fleste barn.

Grunnen til at de innførte dette var at de ansatte så at dette sklidde helt ut enten de hadde en "ha med dag" eller at de kunne ha med seg leker hver dag.

I forrige bhg hadde de "ha med dag" hver fredag, der funket det helt fint og alle foreldrene (vi som var med på foreldremøter) var enige om at de bare kunne ha med ting de ikke var redde for at skulle bli ødelagt. I samlingstunden hver morgen fikk alle vise frem lekene sine og byttelåne. Og når de skulle ut på ettermiddag skulle de puttes i sekken til man skulle hjem. Som du sikkert har erfart er det veldig kjedelig å løpe rundt i bhg å lete etter leker som barna har hatt med seg og glemt hvor de har lagt..

Det kan funke godt begge deler, men strengt tatt ser jeg ikke nødvendigheten i at de skal ha med seg leker i bhg. Der har det så mye og gjør så mange ting at det bare er ekstra drass for foreldrene og mere stress for de ansatte.

Jeg har jobbet i bhg også så derfor ser jeg det litt fra begge sider.

Gjest hellep

I vår barnehage er det ikke lov å ha med seg egne leker. Men de som vil kan ha med kosedyr til hvilestunda, men får ikke bruke disse ellers.

Jeg syns det er glimrende.

På skolen har de innimellom fått lov å ta med en leke, og eldstemann hos oss får prestisjeangst om at han har så lite kule leker, og hva de andre har med osv.

Angelica :o)

Jeg jobber i barnehage.

Hos oss er det "ha med dag" en dag i uken, og ungene elsker det. Det er alltids noen som tar med seg ting utenom, men da må leken ligge i hyllen. Det er IKKE lov å leke med medbrakte leker utenom på nevnte dag, der er vi strenge! Vi oppfordrer også til å ta med små ting, og kun én leke.

Syns alt i alt dette fungerer fint jeg. Hovedregelen er at hvert barn bestemmer over sin egen leke, da er det aldri tvil dersom det blir konflikter.

Hvillken aldersgruppe er dette? Hvor mange barn? :)

Annonse

Gjest fregnefjes

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147280775' post='3106985]

Selv om det ikke er lov ellers så er det alltids visse barn som har med ellers i uken. Og det er jo ganske urettferdig for de andre barna. Er det sånn hos dere og? Eller holder alle regelen med å kun ha med på fredager?

Hvorfor gleder han seg til å vise fram lekene sine? Er det fordi han er stolt av de? Vil vise noe nytt? Status?

Ingenting vondt ment, jeg er bare nysgjerrig =)

Han har ikke så mye dyre,fine leker.Han tar med en batman eller spiderman figur.Han gleder seg fordi kameratene også har med figurere og så leker de sammen

Jeg vet at grunnen til at det ble slutt på å ha med ting helt fritt, var at personalet brukte masse tid på å hjelpe ungene med å lete etter tingen sin.

De mistet kontroll, det ble hyl og skrik og rammel og bråk, og de ansatte måtte trå til. Og den tiden de brukte på å lete etter en liten Barbiesko ønsket de heller å bruke på andre ting, noe jeg støtter dem fullt og helt i.

Å si at det alltid finnes en praktisk løsning på ting er jo vel og bra. Et forbud er en praktisk løsning på et problem. Man lider jo ikke akkurat noen leke-nød i barnehagen.

I vår barnehage har de løst det med at personalet ikke leter etter ting som barna tar med. Det vet ungene _og_ foreldrene.

Så enten får vi foreldre fly rundt og lete ved henting eller så er tingene borte. Skulle de tilfeldigvis dukke opp får selvsagt ungene det tilbake.

Det regulerer effektivt hva ungene har med.

For meg handler tameddag ikke om mangel på leker, men på at ungene kan få gjøre dagen litt mer personlig.

mvh

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1147297052' post='3107420]

Jeg ser på det som en av livets brutale realiteter barna må vende seg til.

Jeg lar ikke barna ta med noe jeg vet de blir veldig ulykkelige av å miste. Men jeg vet også at de må oppleve å miste ting for å lære seg å ta vare på dem. I hvert fall mine. Jeg hjelper dem å lete, men finner de det ikke får jeg heller trøste.

Neste gang hører de mer på meg når jeg sier at den der vil du kanskje egentlig ikke ta med...

Tenker man på det slik er det ikke riktig så fælt å høre hylene...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...