Gå til innhold

Forbrenning dag og natt


Spindy

Anbefalte innlegg

Gjest baremei

"Jeg har aldri hørt noen med litt peil si at en muskuløs kroppsbygger med BMI på 26-27 er feit. Man får selvsagt bruke øyet og fornuften i tillegg til BMI-utregninger.Alle steder jeg har lest om BMI står det at skjønn må brukes. Men jeg fatter ikke helt hva dette har med nattarbeid å gjøre?"

Det har kun med hva jeg mener om dine referanser å gjøre. Skrev jeg ikke det rimelig soleklart? Og jeg snakket ikke bare om bodybuildere, noe jeg også gjorde klart.

"Kroppens svar på de to ulike kostene skilte seg ikke nevneverdig. Når på døgnet maten ble konsumert viste seg derimot å spille en rolle for kroppens prossesser. Dette er logisk om man tenker på at kroppen om natten er innstilt på katabolisme,altså på å bruke energi som er opplagret i lever, fettvev og muskler. De katabole hormonene (fortrinnsvis GH og kortisol) regjerer. Om dagen er kroppen i en anabol fase, og står parat til å ta hånd om og lagre energi. Enzymaktiviteten og insulinfølsomheten er da på topp. Dette kan en bl.a. se ved at magesekkstømningen går fortere etter et dag-måltid, samt at blodsukkeret ikke stiger like mye(pga. den økte insulinfølsomheten)."

Det stemmer helt sikkert for deg. Men for en med en helt annen døgnrytme enn folk flest blir det naturligvis annerledes.

Kroppen din er ikke vant til å jobbe natt. En som jobber om natta blir vant til nettopp det.

Etter som jeg har forstått kan man ikke regulere kroppsklokken helt som man vil(bare i liten grad). Hvor har du lest at kroppen tilpasser seg?

Jeg hadde jo så mange referanser, så om du har fått et dårlig inntrykk av et par personer i ernæringsrådet, skulle ikke det ha så mye å bety. NNR er forresten sammenstilt av representanter fra alle de nordiske landene.

Men som sagt, når du ikke gidder å lese, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev i mitt første svar: "Har man behov for en matbit på natten, bør det være lett fordøyelig mat, og mengden bør være liten. Unngå å spise på sennatten (kl. 0200-0600)-matinntak i denne perioden har vist seg å gi mest negative effekter."

Altså påsto jeg ikke at man helt skal unngå å spise nattestid, men helst unngå denne sene perioden.

Jeg skrev også at: "Undersøkelser viser at et stort nattmåltid på 1000 kcal ikke har en større oppiggende effekt enn et 100 kcal måltid."

Jeg sier ikke noe om at nattmaten kun skal inneholde 100 kcal.Bare viser til at et stort måltid ikke har større effekt på VÅKENHETEN.

Jeg har ikke peiling på hva din forbrenning er. Forslaget mitt var et eksempel på mulig fordeling av energiinntak utover døgnets timer.

Jeg har aldri hørt noen med litt peil si at en muskuløs kroppsbygger med BMI på 26-27 er feit. Man får selvsagt bruke øyet og fornuften i tillegg til BMI-utregninger.Alle steder jeg har lest om BMI står det at skjønn må brukes. Men jeg fatter ikke helt hva dette har med nattarbeid å gjøre?

I flere underøkelser av nattarbeid og kost har man gitt forsøkspersoner en viss type kost, og deretter målt deres forbrenning, hormonutsøndring og andre variabler.

I f.eks. studien om endokrine responser sammenliknet man en fettrik kost med en fettfattig og karbohydratrik kost, begge to inneholdt like mye energi. Dette var en crossover-studie, der samme personer gikk først på den ene dietten, så på den andre(med en washout-periode på en måned i mellom).

Kroppens svar på de to ulike kostene skilte seg ikke nevneverdig. Når på døgnet maten ble konsumert viste seg derimot å spille en rolle for kroppens prossesser. Dette er logisk om man tenker på at kroppen om natten er innstilt på katabolisme,altså på å bruke energi som er opplagret i lever, fettvev og muskler. De katabole hormonene (fortrinnsvis GH og kortisol) regjerer. Om dagen er kroppen i en anabol fase, og står parat til å ta hånd om og lagre energi. Enzymaktiviteten og insulinfølsomheten er da på topp. Dette kan en bl.a. se ved at magesekkstømningen går fortere etter et dag-måltid, samt at blodsukkeret ikke stiger like mye(pga. den økte insulinfølsomheten).

At fastfood er særlig utbredt blant nattarbeidere har man også sett, ja. Så selvsagt spiller det stor rolle også HVA men spiser, ikke bare når man spiser den.Mye mettet fett og transfetter er uheldig, natt som dag.

For til slutt å gjøre det helt klart: natt=tiden etter kl.00.00

sennatt=02.00-06.00

På sen kveld/tidlig natt bør maten være lett fordøyelig, og måltidene ikke for store. I sistnevnte periode bør man helst unngå spising, eller til nøds innta et lite mellommåltid(frukt?).

*titter forsiktig inn i tråden deres*

Tips artikkel:

http://www.helsenytt.no/artikler/skiftarbeid.htm

Men dere har sikkert lest den allerede;-)

Interessant det dere diskuterer. Det gjelder mange yrkesgrupper det her, nyttig å viet hvordan man kan forebygge helseproblemer ved nattarbeid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Etter som jeg har forstått kan man ikke regulere kroppsklokken helt som man vil(bare i liten grad). Hvor har du lest at kroppen tilpasser seg?

Jeg hadde jo så mange referanser, så om du har fått et dårlig inntrykk av et par personer i ernæringsrådet, skulle ikke det ha så mye å bety. NNR er forresten sammenstilt av representanter fra alle de nordiske landene.

Men som sagt, når du ikke gidder å lese, så...

Jeg har helt sikkert lest det før.

Kroppen tilpasser seg det meste. Det vet du. Selvfølgelig vil en person som f.eks. snur døgnet for evig og alltid og legger seg klokken 08.00 hver eneste morgen, sover i 7 timer, som de fleste andre gjør, få en kropp som funker like godt på natta som din funker på dagen.

At det må en tilvenningstid til er dog åpenbart. Det vet alle som har reist over tidssoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Etter som jeg har forstått kan man ikke regulere kroppsklokken helt som man vil(bare i liten grad). Hvor har du lest at kroppen tilpasser seg?

Jeg hadde jo så mange referanser, så om du har fått et dårlig inntrykk av et par personer i ernæringsrådet, skulle ikke det ha så mye å bety. NNR er forresten sammenstilt av representanter fra alle de nordiske landene.

Men som sagt, når du ikke gidder å lese, så...

Fra artikkelen til citygirl:

"Det er ikke er så lett å få «tatt seg inn» når man legger søvnen til dagtid som jo er beregnet på fysisk og psykisk aktivitet. Søvnen blir derfor gjerne kortere og dårligere enn den ellers ville ha vært. Det aller verste er imidlertid at man mister «dypsøvnen», den søvnperioden da man «henter seg igjen» maksimalt."

Og det her har heller aldri jeg sagt noe mot. Rem-søvnen er særdeles viktig. Får man ikke den vil man naturligvis slite.

Det er derfor det er ytterst viktig å få sin dype søvn etter jobb.

Det her finner jeg merkelig, og jeg ville omtalt det som negativt:

"- Men er det bare ulemper forbundet med skiftarbeid?"

- Nei. Når man jobber på kvelden og natten, får man gjerne mer tid til barna på dagtid. Man får også unnagjort gjøremål som det å gå i banken, til legen og lignende. Når man jobber skift, har man også mulighet for å få komprimert arbeidstiden slik at man får lengre sammenhengende fritid. Så noen fordeler har man så absolutt."

Det er jo nettopp derfor mange nattarbeidere aldri får rem-søvnen alle trenger. Fordi de av en eller annen grunn, unger eller hva det nå måtte være, ser på dagen som ekstra fritid.

Folk som må opp med unger bør naturligvis ikke jobbe natt. Det er klart det er helseskadelig over tid når man aldri får sin sårt trengte rem-søvn.

Men det skrev jeg også i et av mine første innlegg.

Ellers er jeg enig med fyren i farene ved skiftarbeid. Jobber du skift, gjerne dag, kveld og natt, finner du aldri rytmen. Det gjorde ikke jeg heller da jeg jobbet sånn.

Nå har jeg dog full kontroll. Snur døgnet som om jeg aldri skulle ha gjort noe annet, og får alltid "dypsøvnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

*titter forsiktig inn i tråden deres*

Tips artikkel:

http://www.helsenytt.no/artikler/skiftarbeid.htm

Men dere har sikkert lest den allerede;-)

Interessant det dere diskuterer. Det gjelder mange yrkesgrupper det her, nyttig å viet hvordan man kan forebygge helseproblemer ved nattarbeid:-)

hihi, velkommen skal du være:) Du er nok lur som bare titter forsiktig, ja, for her er folk med sterke meninger...du blir halshugd før du aner...;)

Jupp, har vært innom den artikkelen:) Kort og grei info der, ja (som kanskje t.o.m SDD gidder å lese? *hinte*)

Torbjørn Åkerstedt her er forøvrig medforfatter til en veldig informativ veiledning til skiftarbeidere. Se mitt første svar til SDD under denne tråden. Linken starter med "www. skogsindustrierna...". Legger ikke ut linken på nytt, for da blir innlegget uleselig :( *Rope på Webmaster?*

Klart og lettlest kompendium ihvertfall,med masser av bra tips. Anbefales-særlig skiftarbeidere-, selv om det er på svensk(men det takler vi, eller hur;).

Åkerstedt har forsket på dette emnet i mer enn 15 år. Interessant,ja- det synes jeg også!! (Holdt faktisk foredrag på studiet mitt om nettopp nattarbeid og syndrom x for litt siden. Fikk i det minste god tilbakemelding av min veileder, som er professor i nutrisjon...selv om visse her inne synes jeg prater sludder...)

Jobber du selv natt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jeg har helt sikkert lest det før.

Kroppen tilpasser seg det meste. Det vet du. Selvfølgelig vil en person som f.eks. snur døgnet for evig og alltid og legger seg klokken 08.00 hver eneste morgen, sover i 7 timer, som de fleste andre gjør, få en kropp som funker like godt på natta som din funker på dagen.

At det må en tilvenningstid til er dog åpenbart. Det vet alle som har reist over tidssoner.

Det blir noe annet når man reiser over tidssoner. Da får man jo hjelp av dagslyset til å "stille om klokken".

Før jeg begynte å sette meg inn i emnet, ville jeg ha trodd som deg; at kroppen tilpasser seg til nattarbeid. Og at det ikke skulle spille noen rolle (etterhvert) når man spiser og sover, bare man får det gjort innenfor rammen av døgnets 24 timer. Nå har jeg skjønt at det ikke er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Det blir noe annet når man reiser over tidssoner. Da får man jo hjelp av dagslyset til å "stille om klokken".

Før jeg begynte å sette meg inn i emnet, ville jeg ha trodd som deg; at kroppen tilpasser seg til nattarbeid. Og at det ikke skulle spille noen rolle (etterhvert) når man spiser og sover, bare man får det gjort innenfor rammen av døgnets 24 timer. Nå har jeg skjønt at det ikke er så enkelt.

Du som har greie på kosthold og vet hvor viktig skikkelig søvn er, ville klart det - enkelt, etter en tilvenningsperiode.

Den største faren for meg er at jeg skal brenne inne. Med bind for øya og sov i ro i øra sover jeg fort gjennom en brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Du som har greie på kosthold og vet hvor viktig skikkelig søvn er, ville klart det - enkelt, etter en tilvenningsperiode.

Den største faren for meg er at jeg skal brenne inne. Med bind for øya og sov i ro i øra sover jeg fort gjennom en brann.

Nå tror jeg du overvurderer mine evner litt her, vennen;) Selv om man har greie på kost og helse, skal det noe til å kontrollere alle kroppens hormoner!

Å brenne inne hørtes ikke så koselig ut. Huffda. Du skulle hatt en vibrerende røykvarsler koplet til senga di. Noe å ønske seg til jul?

PS *hvisker*: jeg er ikke så sunn som man kan tro. Sover og spiser ikke alltid som jeg vet jeg burde...men hysj-hysj;)

Sånn som nå... kanskje på tide å hoppe til køys:-/ Før jeg ender opp med syndromX selv :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nå tror jeg du overvurderer mine evner litt her, vennen;) Selv om man har greie på kost og helse, skal det noe til å kontrollere alle kroppens hormoner!

Å brenne inne hørtes ikke så koselig ut. Huffda. Du skulle hatt en vibrerende røykvarsler koplet til senga di. Noe å ønske seg til jul?

PS *hvisker*: jeg er ikke så sunn som man kan tro. Sover og spiser ikke alltid som jeg vet jeg burde...men hysj-hysj;)

Sånn som nå... kanskje på tide å hoppe til køys:-/ Før jeg ender opp med syndromX selv :-o

Sånn er det vel med oss alle, og jeg er så langt fra noe kostholdsglansbilde selv, men det er ofte enklere å gi råd til andre enn å følge egne råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Sånn er det vel med oss alle, og jeg er så langt fra noe kostholdsglansbilde selv, men det er ofte enklere å gi råd til andre enn å følge egne råd. :)

Nettopp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, velkommen skal du være:) Du er nok lur som bare titter forsiktig, ja, for her er folk med sterke meninger...du blir halshugd før du aner...;)

Jupp, har vært innom den artikkelen:) Kort og grei info der, ja (som kanskje t.o.m SDD gidder å lese? *hinte*)

Torbjørn Åkerstedt her er forøvrig medforfatter til en veldig informativ veiledning til skiftarbeidere. Se mitt første svar til SDD under denne tråden. Linken starter med "www. skogsindustrierna...". Legger ikke ut linken på nytt, for da blir innlegget uleselig :( *Rope på Webmaster?*

Klart og lettlest kompendium ihvertfall,med masser av bra tips. Anbefales-særlig skiftarbeidere-, selv om det er på svensk(men det takler vi, eller hur;).

Åkerstedt har forsket på dette emnet i mer enn 15 år. Interessant,ja- det synes jeg også!! (Holdt faktisk foredrag på studiet mitt om nettopp nattarbeid og syndrom x for litt siden. Fikk i det minste god tilbakemelding av min veileder, som er professor i nutrisjon...selv om visse her inne synes jeg prater sludder...)

Jobber du selv natt, kanskje?

Jobber døgnskift:-)

Er ikke i tvil om at metabolismen går treigere på natta, man fryser jo som bare det tross ekstra klær og lik temperatur.

Har god kjennskap til alle mulige kostråd og tips til uvettige døgnrytmer, men problemet er bare at det eneste som frister på natta er raske karbohydrater; popcorn, sjokolade, boller etc etc.

Ganske ofte er det diskrepans mellom viten og praksis;-)

Så hvis du kunne vie din fremtidige forskning til hvordan få folk til å faktisk FØLGE de kostrådene som er fornuftige, ville jeg sette stor pris på det.

En ting er at forskerne diskuterer hva som er bra for oss, de fleste vet jo innerst inne hva som er bra.

Men det var det å omsette det i praksis, da. Tar du utfordringen?

Ønsker deg lykke til videre med studiene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jobber døgnskift:-)

Er ikke i tvil om at metabolismen går treigere på natta, man fryser jo som bare det tross ekstra klær og lik temperatur.

Har god kjennskap til alle mulige kostråd og tips til uvettige døgnrytmer, men problemet er bare at det eneste som frister på natta er raske karbohydrater; popcorn, sjokolade, boller etc etc.

Ganske ofte er det diskrepans mellom viten og praksis;-)

Så hvis du kunne vie din fremtidige forskning til hvordan få folk til å faktisk FØLGE de kostrådene som er fornuftige, ville jeg sette stor pris på det.

En ting er at forskerne diskuterer hva som er bra for oss, de fleste vet jo innerst inne hva som er bra.

Men det var det å omsette det i praksis, da. Tar du utfordringen?

Ønsker deg lykke til videre med studiene :-)

Døgnskift-du jobber altså et helt døgn i strekk?? DET hørtes ihvertfall knalltøft ut...at du klarer!

Hehe;D Ja, hadde jeg greid å finne løsningen på det problemet med at viten og praksis ofte er to ulike saker, ville jeg nok blitt rik!:)

Jeg får begynne med å få meg selv til å følge mine egne råd...det er vanskelig nok, bare det...:-/

Takk for lykkeønskningen, den trenger jeg-eksamenstida nærmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnskift-du jobber altså et helt døgn i strekk?? DET hørtes ihvertfall knalltøft ut...at du klarer!

Hehe;D Ja, hadde jeg greid å finne løsningen på det problemet med at viten og praksis ofte er to ulike saker, ville jeg nok blitt rik!:)

Jeg får begynne med å få meg selv til å følge mine egne råd...det er vanskelig nok, bare det...:-/

Takk for lykkeønskningen, den trenger jeg-eksamenstida nærmer seg...

Er ikke våken hele døgnet:-) "En god soldat hviler når han kan" sies det, hehe.

Men dette livet gir uregelmessig søvn og matvaner, uten tvil.

Jeg skulle også ønske jeg kunne ta patent på en sånn "Do as I preach and not as I do"-oppskrift.

Du får se når du er ferdigutdannet om du ikke kan tenke ut en smart løsning på dette;-)

*krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baremei

Er ikke våken hele døgnet:-) "En god soldat hviler når han kan" sies det, hehe.

Men dette livet gir uregelmessig søvn og matvaner, uten tvil.

Jeg skulle også ønske jeg kunne ta patent på en sånn "Do as I preach and not as I do"-oppskrift.

Du får se når du er ferdigutdannet om du ikke kan tenke ut en smart løsning på dette;-)

*krysser fingrene*

Ja, og de uregelmessighetene er det ikke alle som takler. Det krever både mental og fysisk god helse og stor tilpasningsdyktighet. Jeg hadde ihvertfall slitt, for jeg klarer ikke sove hvor som helst..

Får jeg spørre hva du jobber med/innen hvilken bransje?

Hihi. Vi får jobbe på hver vår kant, og se om vi finner en smart løsning på den der gåten! Si fra om du finner ut noe glupt,da;)

Forresten snakker man nå om at kognitiv terapi kan være effektivt i behandling av overvekt og fedme. Lisbeth Stahre, tror hun er adferdsforsker el. psykolog, har skrevet en bok om dette nylig. Man har hatt noen prosjekt på Huddinge sjukhus, som har gitt veldig positive resultater. Virker jo lovende.

Får kanskje prøve å drive litt kognitiv terapi med oss selv når vi blir godterisugne, eller hva?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de uregelmessighetene er det ikke alle som takler. Det krever både mental og fysisk god helse og stor tilpasningsdyktighet. Jeg hadde ihvertfall slitt, for jeg klarer ikke sove hvor som helst..

Får jeg spørre hva du jobber med/innen hvilken bransje?

Hihi. Vi får jobbe på hver vår kant, og se om vi finner en smart løsning på den der gåten! Si fra om du finner ut noe glupt,da;)

Forresten snakker man nå om at kognitiv terapi kan være effektivt i behandling av overvekt og fedme. Lisbeth Stahre, tror hun er adferdsforsker el. psykolog, har skrevet en bok om dette nylig. Man har hatt noen prosjekt på Huddinge sjukhus, som har gitt veldig positive resultater. Virker jo lovende.

Får kanskje prøve å drive litt kognitiv terapi med oss selv når vi blir godterisugne, eller hva?;)

Jobber innen helse - delvis offentlig sektor delvis privat.

Tror kognitiv terapi preller av meg som vann på gåsa klokka 0400 om morgenen, hehe.

Tror ikke jeg hadde holdt ut med sånn jobbing år etter år om jeg ikke brukte fritiden min fornufting.

Jeg trener masse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jobber innen helse - delvis offentlig sektor delvis privat.

Tror kognitiv terapi preller av meg som vann på gåsa klokka 0400 om morgenen, hehe.

Tror ikke jeg hadde holdt ut med sånn jobbing år etter år om jeg ikke brukte fritiden min fornufting.

Jeg trener masse:-)

Det hjelper sikkert på, ja!:) Hm, nå minnet du meg på at det var noen dager siden jeg satte min fot i treningssenteret...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper sikkert på, ja!:) Hm, nå minnet du meg på at det var noen dager siden jeg satte min fot i treningssenteret...

Lykke til videre!

Lykke til med eksamene dine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minakaa

Det er SDD som har formulert setningen du siterte, det var bare derfor jeg trodde spørsmålet var til ham. Sorry:)

Du har helt rett i at det er den totale mengden energi i løpet av døgnet som bestemmer om du blir fet eller ikke.

Noen undersøkelser tyder på at man ikke blir mett like fort om man spiser sent(=risiko for å spise for mye), men andre studier viser på det motsatte, så dette er nok høyst individuelt. Det har kanskje heller med at vi gjerne "koser" oss på kvelden, og framfor tv´n er vi mer uoppmerksomme på hva vi putter i oss?

Å spise sent på kvelden/natten (spesielt mellom kl. 2 og 6) kan dog ha visse negative effekter på helsen. Man har påvist et samband mellom nattspising og forhøyet risiko for diabetes, hjerte-karsykdom og magebesvær.(tendenser til økt bukfedme-altså stor livvidde- har man også sett) Dette fordi insulinet vårt virker dårligere på natten(vi er mer insulinresistente enn på dagen) og fordøyelsesenzymene "går på lavgir" i denne perioden.

Kroppen er innstilt på å forbruke energi under natten(katabole hormoner som kortisol og GH/tilveksthromon styrer dette), ikke lagre den (lagring skjer med hjelp av bl.a. insulin, som du vet).

Hvis du har behov for å spise så sent som du gjør, og ikke føler noe ubehag ved det, går det nok bra:) Tror ikke du trenger å bekymre deg. Sliter du med overvekt? Jeg har ihvertfall for meg at du trener en del, stemmer det? Trening er supert for å veie opp for de negative effektene av nattespising. Trening øker nemlig insulinfølsomheten, slik at blodsukkeret ikke kjører berg-og-dalbane med deg, og selvsagt økes også forbrenningen av kalorier.

Vi kvinner er jo så heldige , dessuten, å ha østrogen som beskytter mot hjerte-karlidelser til en viss grad. Ikke dermed sagt at vi ikke skal tenke på forebygging.

Til sist: Spiser man sent på kveld, er det lurt å velge lett fordøyelig mat, uten for mye fett og i ikke altfor store mengder.

jeg er heldig, spiser jeg om natten havner fettet på puppene. wee hiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

jeg er heldig, spiser jeg om natten havner fettet på puppene. wee hiii

:D Det var noe nytt. Noe å forske på...? Kanskje nattespising etter hvert kan erstatte bruken av silikon;) Ville ihvertfall vært en både enklere, billigere og tryggere metode! Jeg synes jeg hører klingende mynt i kassen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...