Gå til innhold

Hva er dine beste tips til å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er dine beste tips til å gå ned i vekt? 

Jeg har helt elendig viljestyrke så det er nok mitt aller største problem når det kommer til å få til vektnedgang. Jeg har 20 kg overvekt som jeg ønsker å klare å gå ned også holde vekten nede også da... MEN det virker jo som helt umulig å få til for meg...

Anonymkode: af750...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp noe du ikke bør spise, bare vanlig, kjedelig mat som holder deg mett en god stund, ikke gå i butikken når du er sulten

Finn noe kalorifattig som du liker smaken av og som du kan knaske "uhemmet" på når du er sugen på noe til hverdags, f.eks. små gulrøtter 

Drikk bare kalorifri væske (til vanlig - jeg mener ikke at du aldri skal kunne ta noen vinglass i godt selskap eller kakao på langtur)

Spis ordentlig til de faste måltidene - fyll på med proteiner og grønnsaker, unngå å gå rundt sulten

Unn deg utskeielser fredag/lørdag kveld hvis du klarer det uten å starte en spiseorgie, men ikke velg det verste - det finnes usaltede nøtter (evt. blandet med tørket frukt), maiskaker, (micro)popcorn med lite fett, sjokolade med mye kakao, osv. 

Venn deg gradvis til litt tørrere mat, dvs. reduser saus, majones, dressing o.l., og unngå de mest kaloririke variantene 

Generelt: Ikke tenk på dette som en streng diett du skal ha en periode, men som en varig endring av vaner. Hvis det er noe forholdsvis usunt du vet at du absolutt ikke kan unnvære, gå inn for å begrense inntaket av det, ikke slutte helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

Ikke kjøp noe du ikke bør spise, bare vanlig, kjedelig mat som holder deg mett en god stund, ikke gå i butikken når du er sulten

Finn noe kalorifattig som du liker smaken av og som du kan knaske "uhemmet" på når du er sugen på noe til hverdags, f.eks. små gulrøtter 

Drikk bare kalorifri væske (til vanlig - jeg mener ikke at du aldri skal kunne ta noen vinglass i godt selskap eller kakao på langtur)

Spis ordentlig til de faste måltidene - fyll på med proteiner og grønnsaker, unngå å gå rundt sulten

Unn deg utskeielser fredag/lørdag kveld hvis du klarer det uten å starte en spiseorgie, men ikke velg det verste - det finnes usaltede nøtter (evt. blandet med tørket frukt), maiskaker, (micro)popcorn med lite fett, sjokolade med mye kakao, osv. 

Venn deg gradvis til litt tørrere mat, dvs. reduser saus, majones, dressing o.l., og unngå de mest kaloririke variantene 

Generelt: Ikke tenk på dette som en streng diett du skal ha en periode, men som en varig endring av vaner. Hvis det er noe forholdsvis usunt du vet at du absolutt ikke kan unnvære, gå inn for å begrense inntaket av det, ikke slutte helt. 

Helt enig i alt du sier her. Skal man gjøre livsstils- og kostholdsendringer må endringene være sunne men samtidig runde nok til at de kan ha lang (evig) varighet. Jeg tror også lite på restriktive og/eller dramatiske endringer det er umulig holde ut med over tid. Jeg kjenner faktisk flere som har endt med å gå OPP i vekt etter slike "vidunderkurer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Ikke kjøp noe du ikke bør spise, bare vanlig, kjedelig mat som holder deg mett en god stund, ikke gå i butikken når du er sulten

Finn noe kalorifattig som du liker smaken av og som du kan knaske "uhemmet" på når du er sugen på noe til hverdags, f.eks. små gulrøtter 

Drikk bare kalorifri væske (til vanlig - jeg mener ikke at du aldri skal kunne ta noen vinglass i godt selskap eller kakao på langtur)

Spis ordentlig til de faste måltidene - fyll på med proteiner og grønnsaker, unngå å gå rundt sulten

Unn deg utskeielser fredag/lørdag kveld hvis du klarer det uten å starte en spiseorgie, men ikke velg det verste - det finnes usaltede nøtter (evt. blandet med tørket frukt), maiskaker, (micro)popcorn med lite fett, sjokolade med mye kakao, osv. 

Venn deg gradvis til litt tørrere mat, dvs. reduser saus, majones, dressing o.l., og unngå de mest kaloririke variantene 

Generelt: Ikke tenk på dette som en streng diett du skal ha en periode, men som en varig endring av vaner. Hvis det er noe forholdsvis usunt du vet at du absolutt ikke kan unnvære, gå inn for å begrense inntaket av det, ikke slutte helt. 

Tusen takk for veldig gode tips. Jeg har laget meg en egen mappe i notatene mine for vektnedgang og har lagret svaret ditt der så jeg har det så jeg lett kan lese over det igjen ved behov. Det vanskeligste for meg er å være konsekvent i valgene mine og ikke bare gi f... Og falle tilbake til gamle, dårlige matvaner etter noen uker fordi jeg er lei. Der er det  nok som du sier viktig å tenke på det som varig endring og ikke en diett.

Kayia skrev (1 time siden):

Helt enig i alt du sier her. Skal man gjøre livsstils- og kostholdsendringer må endringene være sunne men samtidig runde nok til at de kan ha lang (evig) varighet. Jeg tror også lite på restriktive og/eller dramatiske endringer det er umulig holde ut med over tid. Jeg kjenner faktisk flere som har endt med å gå OPP i vekt etter slike "vidunderkurer". 

Veldig godt poeng.

Anonymkode: af750...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vanskeligste for meg er å være konsekvent i valgene mine og ikke bare gi f... Og falle tilbake til gamle, dårlige matvaner etter noen uker fordi jeg er lei.

Ikke gjør for mange drastiske endringer samtidig. Velg ut noen og bruk tid på å venne deg til dem. "Savnet" (f.eks. etter søtsaker) vil bli mindre etter hvert. Så kan du forandre noe annet når det har normalisert seg.

Ingen orker å gå med følelsen av å forsake alt som er godt, over lang tid. Man må finne en måte å leve med det på. Du vil gå saktere ned enn ved en typisk slankekur, men sjansen er større for at det varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er dine beste tips til å gå ned i vekt? 

Jeg har helt elendig viljestyrke så det er nok mitt aller største problem når det kommer til å få til vektnedgang. Jeg har 20 kg overvekt som jeg ønsker å klare å gå ned også holde vekten nede også da... MEN det virker jo som helt umulig å få til for meg...

Anonymkode: af750...1eb

Jeg tror det er å bruke medisiner. Livet tar noen finurlige vendinger og alltid er det et el annet…..så nå vurderer jeg det sterkt for å i hvert fall ha prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

Ikke gjør for mange drastiske endringer samtidig. Velg ut noen og bruk tid på å venne deg til dem. "Savnet" (f.eks. etter søtsaker) vil bli mindre etter hvert. Så kan du forandre noe annet når det har normalisert seg.

Ingen orker å gå med følelsen av å forsake alt som er godt, over lang tid. Man må finne en måte å leve med det på. Du vil gå saktere ned enn ved en typisk slankekur, men sjansen er større for at det varer. 

Ja, det med å ikke gjøre alt for mange drastiske endringer samtidig er nok lurt. Jeg har en lei tendens til å være veldig utålmodig og skal ha "alt på plass samtidig". Så det blir fort rot og jeg føler også at det går utover viljestyrken min å skulle klare mange ting samtidig også... Har du slanket deg mye om jeg kan spørre?

cilie skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er å bruke medisiner. Livet tar noen finurlige vendinger og alltid er det et el annet…..så nå vurderer jeg det sterkt for å i hvert fall ha prøvd. 

Du tenker på typiske slanke medisiner da sånn som Mysimba og de der? Jeg har ikke satt meg så nøye inn i det men jeg vet i alle fall at jeg ikke har mulighet for å få medisiner dekt på frikort for jeg har ikke høy nok BMI. Hvilken medisin vurderer du å prøve da?

Anonymkode: af750...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du slanket deg mye om jeg kan spørre?

Nei. Jeg har hatt fokus på å unngå vektøkning i forbindelse med faser som svangerskap og overgangsalder. Jeg har veid omtrent det samme i veldig mange år, men er nødt til å passe litt på. Er ikke sylslank, men har normal BMI. 

Jeg tillater meg å komme med slike råd fordi jeg ser at utallige tips i media handler om å slutte med ditt og datt, som jeg omtrent aldri har spist som voksen - og jeg synes ikke jeg spiser verken lite eller asketisk. Jeg har f.eks. ikke søtsug, så det er ikke sånn at jeg går rundt i konstant forsakelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321

En ting som bør sies, er det å få nok søvn. Sover en for lite, så settes sulthormonene i gang for fullt + at en ikke får overskudd til å ta de rette valgene.  Så det å få nok søvn er faktisk viktig ved siden av det å spise riktig.  Og der har @laban skrevet mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...