Gå til innhold

Lærernes korte dager og lange ferier

Anbefalte innlegg

Gjest en lærer

Fra 9 til 14:00 hver dag – så greit lærerne har det, da!!

I avisene kan vi nå om dagen lese om sytende lærere, som angivelig jobber fem timer om dagen, 8 måneder i året og lignende. Det er lett å forstå at med slike fordommer og slik feilinformasjon er det er vanskelig for andre arbeidstakere å ha sympati for en eventuell lærerstreik, der hovedfokuset ligger på arbeidstidsavtalen, som lærerne altså kjemper for å beholde.

La oss først av alle rydde opp i noen av misforståelsene: En lærer har nøyaktig det samme arbeidsåret som en hvilken som helst kommunal eller statlig (eller annen) ansatt. Dette arbeidsåret er på 1687 timer.

Forskjellene mellom lærernes arbeidstid og arbeidstiden til andre ansatte i kommunen, kan enkelt forklares slikt: Mens en funksjonær i kommunen jobber 37,5 timer i uka i 45 uker i året, ser lærerens arbeidstid annerledes ut. Lærerens arbeidsuke er på hele 43,5 timer. Av disse timene underviser vi 26 timer, har møter med ledelsen, foreldrene og kollegaene, samt andre instanser som er involvert i skolen, i 5 timer ukentlig. 2 timer i uka går til mer uregelmessig arbeid, som foreldrekonferanser, foreldremøter på kveldstid og kurs. Alle disse 33 timene skal lærerne være til stede på skolen. Det blir da 10 timer igjen, og HVA er det som skjer i løpet av disse timene EGENTLIG? Vi tror at det er HER myten av den arbeidsskye læreren ligger.

I løpet av denne tiden skal vi blant annet: Forberede undervisningen, både når det gjelder å holde seg faglig godt oppdatert og tilpasse til de enkelte elevene, samt undersøke, lage og kopiere materiell og planer. For hver av de 26 undervisningstimene – ofte med svært forskjellig innhold i hver – må ALT dette gjøres. I etterkant av timen er det ofte nødvendig etterarbeid i form av retting, vurdering og justering. I tillegg skal det forberedes foreldresamtaler, foreldremøter og elevsamtaler. Læreplaner skal leses og justeres både på den lokale skole, og til den enkelte elev. Å holde seg oppdatert på IKT-utvikling, nye læringsmetoder- og strategier og annet skal også presses inn i disse 10 timene.

De timene går fort, skal du vite!! I praksis jobber alle lærerne mye utover disse 43,5 timene i uken. Og selv om de 10 ”kritiserte” timene ikke er stedsbundet til skolen – blant annet på grunn av lugubre kontorforhold – betyr det ikke at lærerens arbeidsår er kortere enn andres, eller at feriene er flere.

Læreryrket er et helt spesielt yrke. Det er ikke bare å gå foran en gruppe elever og åpne en bok, uten at det nødvendige forarbeidet er gjort. Det er heller ikke slik at lærerne på kommando fra 14-16 (etter en hektisk dag med mange elever, med en 20 minutters spisepause) alltid klarer å være kreative, og lage de gode undervisningsoppleggene de gjerne vil lage eller rette 30 norskstiler med god vurdering. Finnes det en datamaskin for alle lærerne på kontoret? Det kan vi bare drømme om. De 10 timene som KS vil at lærerne tilbringer på skolen innskrenker friheten som lærerne er nødt til å ha for å kunne utøve yrket sitt på en god måte. Om de 10 timene tilbringes på skolen eller hjemme, bør egentlig ikke spille noen rolle – bare arbeidet blir gjort. Og det blir det.

Hvorfor setter ingen spørsmålstegn ved arbeidet til nyhetsoppleserne?

De jobber jo synlig bare en halvtime om dagen?

Vi håper på bred støtte i tilfelle lærerstreiken! Ønsker dere undervisning med kvalitet til barna deres, bør dere støtte oss, ikke KS.

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

11

• PieLill

10

• mumitrollet

5

• Ugga Bugga

3

Jeg støtter!!! Min sønn på 9 i 3. klasse har verdens beste lærer! Jeg vet hva hun gjør av arbeid for å få den klassen som den er - en kjempeklasse.

Jeg vet at det er mye jobbing utenom - for det må det være. Hvordan kunne han ellers fått de fine kommentarene i bøkene sine. Hvordan ville vi ellers visst hvordan det gikk på skolen?

Lærere! Dere gjør en flott jobb. Jeg så ikke dette så klart før jeg fikk en skolegutt selv.

Nå har jeg en i barnehage og en på skole. Personalet i barnehage og Lærerstaben er vel de som bør få mer lønn.

En helt subjektiv og impulsiv kommentar fra

mumitrollet

Takk for grundig redegjørelse for dagens situasjon. Ingen tvil om at det å være lærer ikke er noen avslappende jobb, men at den er særlig mye bedre/verre enn andre, er jeg ikke overbevist om. Ferier/avsaseringsordningene er gode (det er mange som har møter på kvledstid) og lønna er veldig OK til tross for kort utdannelse/lavt studielån.

Det jeg imidlertid ikke får tak i, er hva som ligger i forverringer i det nye forslaget? Hvilke endringer blir det, bortsett fra at arbeidstiden strammes inn til å ligne mer på vanlige arbeidstakeres. Dvs at dere slipper å jobben hundre-og-ørten timer pr uke, men slipper med 37,5 timer.

Selvsagt betyr dette at arbeidsdagen må organiseres på en annen måte, men jeg lurer litt på om det kun er vanen som virker umulig å bryte? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere ikke klarer å bryte tankegangen fra slik som "det alltid har vært"?

Gjest en lærer

Takk for grundig redegjørelse for dagens situasjon. Ingen tvil om at det å være lærer ikke er noen avslappende jobb, men at den er særlig mye bedre/verre enn andre, er jeg ikke overbevist om. Ferier/avsaseringsordningene er gode (det er mange som har møter på kvledstid) og lønna er veldig OK til tross for kort utdannelse/lavt studielån.

Det jeg imidlertid ikke får tak i, er hva som ligger i forverringer i det nye forslaget? Hvilke endringer blir det, bortsett fra at arbeidstiden strammes inn til å ligne mer på vanlige arbeidstakeres. Dvs at dere slipper å jobben hundre-og-ørten timer pr uke, men slipper med 37,5 timer.

Selvsagt betyr dette at arbeidsdagen må organiseres på en annen måte, men jeg lurer litt på om det kun er vanen som virker umulig å bryte? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere ikke klarer å bryte tankegangen fra slik som "det alltid har vært"?

Fordi det er urealistisk å klare å få til alt for og etterarbeid på den reduserte tida, og timene blir dårligere forberedt. Kunnskapsløft? Nei, kunnskapsgrøft!

Annonse

Gjest labolina

Jeg har selv jobbet som lærer og vet at det er mange lærere som jobber mye, men det finnes jaggu dem som ikke gjør det også. Jeg har bl.a en svoger som kun har gym, kunst og håndverk og heimkunnskap? (husker ikke hva det heter nå) - kun fag som krever lite forarbeid og lite etterarbeid. Han er ferdig på jobb senest kl 14 hver dag. (Det han skal ha skryt for er at han bruker mye tid som fotballtrener etc på kveldstid, helger og ferie - gratis)

Gjest en lærer

1. Gjør forberedelser og etterarbeid innenfor vanlig arbeidstid.

2. Ta etterutdanning og kurs i differansen mellom vanlig ferietid og skoleelevenes ferier.

3. Få bukt med den sutrekulturen som har oppstått blant lærere.

Da har du ikke lest innlegget ordentlig. Ved å få for- og etterarbeid inn i "vanlig" arbeidstid, vil vi ikke rekke å forberede alle timene våre. Dvs at DERES barn kommer til uforberedte lærere. I DAG jobber de fleste lærere jeg kjenner til, til de er ferdige. Skal vi bare jobbe 37,5 timers uke, og IKKE få avspassering for arbeid utenom, vil vi, og tro meg; IKKE rekke å forberede all undervisning. Er det en slik skole dere ønsker til barna deres? Det er DERE som burde klage. Ikke vi lærere. Vi får kortere arbeidsuke, og det er ikke få ektefeller som jubler over det.

Gjest en lærer

Jeg har selv jobbet som lærer og vet at det er mange lærere som jobber mye, men det finnes jaggu dem som ikke gjør det også. Jeg har bl.a en svoger som kun har gym, kunst og håndverk og heimkunnskap? (husker ikke hva det heter nå) - kun fag som krever lite forarbeid og lite etterarbeid. Han er ferdig på jobb senest kl 14 hver dag. (Det han skal ha skryt for er at han bruker mye tid som fotballtrener etc på kveldstid, helger og ferie - gratis)

I alle yrker finnes det unnasluntrere. Skal man straffe hopen for det?

Da har du ikke lest innlegget ordentlig. Ved å få for- og etterarbeid inn i "vanlig" arbeidstid, vil vi ikke rekke å forberede alle timene våre. Dvs at DERES barn kommer til uforberedte lærere. I DAG jobber de fleste lærere jeg kjenner til, til de er ferdige. Skal vi bare jobbe 37,5 timers uke, og IKKE få avspassering for arbeid utenom, vil vi, og tro meg; IKKE rekke å forberede all undervisning. Er det en slik skole dere ønsker til barna deres? Det er DERE som burde klage. Ikke vi lærere. Vi får kortere arbeidsuke, og det er ikke få ektefeller som jubler over det.

Dere jobber ikke mer enn vanlige dødene, og nå må dere faen meg slutte med den pipinga.

Om du ikke trives i jobben din kan du helt sikkert få noe nytt.

Gjest en lærer

Dere jobber ikke mer enn vanlige dødene, og nå må dere faen meg slutte med den pipinga.

Om du ikke trives i jobben din kan du helt sikkert få noe nytt.

Jeg klager ikke over dagens situasjon. Jeg klager over det KS nå ønsker for DERES barn, nemlig en skole der undervisningen ikke vil bli godt nok forberedt. Er det så vanskelig å forstå det ut fra dette innlegget???? Jeg stortrives i jobben min, og det gjør mine kollegaer også.

Gjest Mom33

Fordi det er urealistisk å klare å få til alt for og etterarbeid på den reduserte tida, og timene blir dårligere forberedt. Kunnskapsløft? Nei, kunnskapsgrøft!

Jeg henger meg litt på mumitrollet, jeg, og spør - er det helt sikkert at det er fullstendig umulig å gjøre endringer i slik det nå er?

De fleste hater forandringer, og ser sjelden noe positivt ved dem før man bare må forholde seg til dem.

Jeg ville jo trodd at dere skulle juble, jeg, for å slippe så lange arbeidsdager i skoleåret...

Gjest Mom33

Jeg klager ikke over dagens situasjon. Jeg klager over det KS nå ønsker for DERES barn, nemlig en skole der undervisningen ikke vil bli godt nok forberedt. Er det så vanskelig å forstå det ut fra dette innlegget???? Jeg stortrives i jobben min, og det gjør mine kollegaer også.

Men kan dere ikke bruke av ungenes ferier da til å forberede mye? Selvfølgelig kan man ikke forberede alt, men dere har jo fortsatt litt tid før skolestart og endel mer etter skoleslutt fortsatt?

Annonse

Tusen takk for fin innsikt.

Har en mor som er lærer, og ser at ho til tider bruker myyyye tid. (Nå er vel ho en av alle de som forbereder seg ordentlig til timene.)

Jeg ville alldri byttet med henne. Det er utrolig slitsomt å stå å undervise. Vel - med unntak av sommerferien da *ler*

Stå på videre. Vi ønsker gode og motiverte lærer i framtiden også.

Gjest en lærer

Jeg henger meg litt på mumitrollet, jeg, og spør - er det helt sikkert at det er fullstendig umulig å gjøre endringer i slik det nå er?

De fleste hater forandringer, og ser sjelden noe positivt ved dem før man bare må forholde seg til dem.

Jeg ville jo trodd at dere skulle juble, jeg, for å slippe så lange arbeidsdager i skoleåret...

Hmmm, jeg må være veldig uklar. Vi skal jobbe kortere uker, JA! Det hadde vært fint om vi følte at vi kunne gå til undervisningen og være forberedt. Slik situasjonen blir, vil tiden før og etter undervisning bli spist opp av møter med ledelsen, foreldre og medarbeidere. Møter vi er bundet til å ta. Og da sitter vi igjen med svært få timer å forberede undervisningen på. Enkel matematikk sier ihvertfall meg og alle mine lærerkollegaer at det blir færre timer å forberede undervisningen på. I tillegg møter vi større og større krav om individuelle planer for elevene. Det tar ihvertfall tid. Og vi lærere ønsker det. Jeg elsker å komme godt forberedt til timene og være sikker på at alle elevene får noe ut av timen.

Man kan ikke rette f.eks juletentamen i august.

Elevene kan ikke vente i 4 mndr på å få igjen stilene sine.

Man kan heller ikke detaljplanlegge timene 1/2 år i forveien.

Eller forberede konfaransetimen som skal være i mars i elevenes juleferie.

Gjest en lærer

Men kan dere ikke bruke av ungenes ferier da til å forberede mye? Selvfølgelig kan man ikke forberede alt, men dere har jo fortsatt litt tid før skolestart og endel mer etter skoleslutt fortsatt?

Det blir som å be værdamene spå været for jula 2006 allerede i dag. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for folk utenfor skolen å sette seg inn i dette. Hva med å tro på oss som jobber her? Å putte oss inn i en A4-arbeidsramme, kun fordi folk utenfor skoleverket ikke ser hvorfor vi lærere trenger annerledes rammer enn kontoransatte, f.eks, er med på å gjøre den norske skolen til en dårligere skole.

Gjest en lærer

Jeg bryr meg svært lite om når tid læreren til barnet mitt gjør sine forberedelser. Jeg bryr meg heller ikke noe om hvor mye tid læreren bruker. Jeg er kun opptatt av at læreren gjør en god jobb i klasserommet, alt annet er irrelevant!!

Da bør du bekymre deg over KS sitt forslag. For det blir IKKE god skole av mindre tid til forberedelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...