Gå til innhold

Lærernes korte dager og lange ferier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

11

• PieLill

10

• mumitrollet

5

• Ugga Bugga

3

Gjest hellep

For å kunne gjøre en god jobb i klasserommet, må man være forberedet. Ikke bare på det faglige, men også på den sosiale siden av livet i klasserommet. Derfor er det ikke irrelevant hvordan og når disse forberedelsene blir gjort, - om de blir gjort...

Men man kan jo ha flere måter å forberede seg på. Noen tenker best omkring sin klasse på sin arbeidsplass, mens andre kan komme på mange løsninger når man går tur osv (kanskje ikke så bra eksempel).

Og en lærer som er svært trygg faglig i stoffet, vil trenge mindre forberedelsetid enn en lærer som ikke er så trygg.

Jeg er opptatt av resultatet, ikke veien dit.

Hehe. Det må vel være det faget som krever _mest_ forberedelser!

Mest og mest, men å si at det er et fag du ikke trenger forberede synes jeg er meeeeeget drøyt!;-(

H*n kan forresten godt komme til min skole og holde et foredrag om impresjonismen og kunstnerene innen denne retningen, uten å være forberedt!

En ting er å kunne dette sjøl, noe ganske annet er det "å la elevene høste av din kunnskap"!

Men man kan jo ha flere måter å forberede seg på. Noen tenker best omkring sin klasse på sin arbeidsplass, mens andre kan komme på mange løsninger når man går tur osv (kanskje ikke så bra eksempel).

Og en lærer som er svært trygg faglig i stoffet, vil trenge mindre forberedelsetid enn en lærer som ikke er så trygg.

Jeg er opptatt av resultatet, ikke veien dit.

Gidder ikke svare, egentlig. Men det du sier er selvmotsigende, uansett! Mener du altså at den læreren som går tur i skogen og planlegger skoledagen/skolefag skal ha mindre betalt enn hun som sitter på arbeidspulten sin og planlegger nøyaktig det samme!?

Nå skjønner jeg ingenting!

Gjest trulte pia

Tror du misforsto meg.

Jeg mener at KS ikke skal bry seg med når tid lærerne egentlig arbeider. Det viktige er resultatet i klasserommet, ikke om all forberedelse skjer 10 min før timen.

Da synes jeg også at alle andre arbeidsgivere skal slutte å bry seg med når vi arbeider. La kirurgene jobbe når de vil, la journalistene slippe å dra på reportasjereise med jobbe hjemme og for all del la fysioterapeutene gå tur i skogen mens de tenker på hvordan de skal få kundene friske.

Annonse

Gjest abrahamsen

Da synes jeg også at alle andre arbeidsgivere skal slutte å bry seg med når vi arbeider. La kirurgene jobbe når de vil, la journalistene slippe å dra på reportasjereise med jobbe hjemme og for all del la fysioterapeutene gå tur i skogen mens de tenker på hvordan de skal få kundene friske.

Svært få lærere har tilfredstillende arbeidsplassr (kontor) på skolene.

Gjest abrahamsen

Jeg har selv jobbet som lærer og vet at det er mange lærere som jobber mye, men det finnes jaggu dem som ikke gjør det også. Jeg har bl.a en svoger som kun har gym, kunst og håndverk og heimkunnskap? (husker ikke hva det heter nå) - kun fag som krever lite forarbeid og lite etterarbeid. Han er ferdig på jobb senest kl 14 hver dag. (Det han skal ha skryt for er at han bruker mye tid som fotballtrener etc på kveldstid, helger og ferie - gratis)

Du vet svært lite om det å være lærer... Er det noen fag det trengs forberedelse i så er det disse fagene. Kan du tenke deg for et kaos det ville blitt dersom en møtte uforberedt til en gymtime??

Slutt å sleng ut slikt vås!!!

Dere har min fulle støtte!

Min mamma var lærer (klasseforstander)

i mange år. Tross tilsynelatende "korte" dager satt hun mange sene kvelder og i de såkalte feriene, med retting av stiler, vitnesbyrd, telefoner fra foreldre, planlegging, forberedelser, møter osv osv. Mange av disse "usynlige" timene fikk hun nok ikke betalt for heller. Og når skal en lærer avspasere?

Mamman min brannt seg ut etter mange år i læreryrket, og hun er en sterk kvinne!

Jeg er mamma til en jente som blir 1.klassing til høsten! Hun skal gå i en aldersblandet gruppe og skolen har fleksibel skolestart. Hjelpes meg. Hvor mye skal en lærer klare å holde orden på når dette kommer på toppen av det hele.

Jobber i barnehage og vet hvordan hverdagen er for oss barnehageansatte. Hvordan man sliter med å få til noe så enkelt som avdelingsmøter i løpet av arbeidsdagen. Personalmøter på kveldstid. Når ta ut avspasering? Vikar har man jo ikke råd til. Alle visjoner man har og også opplegg man blir pålagt. Dagene strekker ikke til.

Og jeg snakker barnehage!

Dere lærere vet hva som fungerer og det er dere som skal bli hørt! Politikerne mangler totalt innsikt i deres hverdag. De lager bare nye systemer og regler uten å ha den sneveste anelse om hvordan det vil fungere i praksis!

Stadig nye ordninger. Må være forferdelig frustrerende. Og midt oppi alt står barna våre.

Nei dere har min fulle støtte!

Stå på og lykke til!

Gjest skolevikar

Du vet svært lite om det å være lærer... Er det noen fag det trengs forberedelse i så er det disse fagene. Kan du tenke deg for et kaos det ville blitt dersom en møtte uforberedt til en gymtime??

Slutt å sleng ut slikt vås!!!

Det har jeg gjort mange ganger ja, det er bare å kaste seg ut i det, men det er ikke holdbart i lengden å ikke planlegge gymtimen.

Gjest togli

Det beste hadde utvilsomt vært med fast arbeidstid, kjernetid fra 0900 - 1500 for alle lærere. Det ville bety veldig mye bedre muligheter for samarbeid, enklere å vikariere for hverandre osv. Teamorganisering rundt hvert trinn, med delegert ansvar forrammetimene, budsjett og personalressurser til teamet. Elevenes dag burde kunne strekkes ut til kl 1600, det ville gi gode muligheter for arbeidstimer til selvstendig arbeid, slik at leksene kunne kuttes ut. På samme måte ville lærerne kunne få unna alle forberedelser og etterarbeid på skolen før de går hjem.

Med 25 års skoleerfaring og mye erfaring i skoleutvikling ser jeg at dette4 er det som MÅ til for å få en bedre skole for alle. Dessverre er norske lærere utrolig konservative, men i Sverige har de fått det til, så om 10 år kommer vi vel etter her også :)

De fleste lærere (alle?) er vel på jobb mellom 9 og 15 uansett. Selv underviser jeg fra 08.30 til 15.10 nesten hver dag, med noen planleggingstimer innimellom. Det er med andre ord omtrent umulig å få til samarbeid med andre lærere innenfor denne tiden...

Annonse

Gjest abrahamsen

Det har jeg gjort mange ganger ja, det er bare å kaste seg ut i det, men det er ikke holdbart i lengden å ikke planlegge gymtimen.

Det blir noe helt annet å være vikar enn å være fast lærer.

Jeg har også tatt ange ting på sparket og dte har gått greit, men det er ikke holdbart i lengden.

Gjest lei sytinga

Lærerne er etter min mening generelt en gruppe med sytere og klagere og motstandere av enhver forandring.

Et eksempel: Min søster er utdannet sykepleier med spesialisering i psykiatri (4 års utd.). I tillegg har hun tatt en del flere fag som administrasjon og pedagogikk på en høgskole.

Hun arbeieder nå som lærer i 80% stilling ved en videregående skole og sier at hun aldri har hatt det bedre. Hun arbeider mindre og tjener _mye_ mer enn hun gjorde som psykiatrisk sykepleier. Og ja: Hun er ekstremt pliktoppfyllende og bruker sannsynligvis mer tid enn de fleste på forberedelser og retting.

Det eneste som irriterer henne med lærerjobben er sytingen fra kollegene. Ikke misforstå: De fleste er veldig hyggelige og hun omgås flere av dem privat, Men de syter stadig vekk over sine lange arbeidsdager og dårlige lønn og hun føler seg nærmest som en forræder når hun forteller hvordan lærerjobben er sammenlignet med sykepleierjobben.

Gjest Tineralb

Lærerne er etter min mening generelt en gruppe med sytere og klagere og motstandere av enhver forandring.

Et eksempel: Min søster er utdannet sykepleier med spesialisering i psykiatri (4 års utd.). I tillegg har hun tatt en del flere fag som administrasjon og pedagogikk på en høgskole.

Hun arbeieder nå som lærer i 80% stilling ved en videregående skole og sier at hun aldri har hatt det bedre. Hun arbeider mindre og tjener _mye_ mer enn hun gjorde som psykiatrisk sykepleier. Og ja: Hun er ekstremt pliktoppfyllende og bruker sannsynligvis mer tid enn de fleste på forberedelser og retting.

Det eneste som irriterer henne med lærerjobben er sytingen fra kollegene. Ikke misforstå: De fleste er veldig hyggelige og hun omgås flere av dem privat, Men de syter stadig vekk over sine lange arbeidsdager og dårlige lønn og hun føler seg nærmest som en forræder når hun forteller hvordan lærerjobben er sammenlignet med sykepleierjobben.

Hvorfor denne trangen til å sette yrkesgrupper opp mot hverandre? Hvorfor ikke heller jobbe for at nettopp sykepleiere og hjelpepleiere og førskolelærere osv. får et lønnsløft og bedre arbeidstid?

Hadde denne konflikten kun dreid seg om at lærerne truer med streik for å få høyere lønn hadde jeg ikke giddet å involvere meg. Men som det ser ut nå vil KS ødelegge skolen slik den er i dag og ikke gjøre et dugg for å forbedre den. Tvert i mot vil KS innføre ordninger som medfører en dårligere skole - ikke bare for de som arbeider der, men for ungene. Dine og mine unger, de som om noen år skal styre dette landet. Utdanning er noe av det viktigste som finnes, legg forholdene til rette - ikke ødelegg!

Gjest hellep

Gidder ikke svare, egentlig. Men det du sier er selvmotsigende, uansett! Mener du altså at den læreren som går tur i skogen og planlegger skoledagen/skolefag skal ha mindre betalt enn hun som sitter på arbeidspulten sin og planlegger nøyaktig det samme!?

Nå skjønner jeg ingenting!

Nei, jeg mener at læreren selv må få bestemme hvordan og når tid han skal få planlegge arbeidet sitt. Lønna må jo selvsagt bli den samme.

Men man bør heller se på hvilken progresjon klassen har hatt gjennom året, og ha veiledning underveis.

Gjest hellep

Resultatet er jo det viktigste?

Gjest girasol

Vet du, slike svar blir litt meningsløse, synes jeg.

Dersom arbeidsbyrden din er SÅ stor, så er det enten du som er for dårlig organisert i din hverdag, eller så har arbeidsgiver lagt for stor arbeidsbyrde på ett menneske.

Jeg jobber i en stor organisasjon som heter norsk idrett. For noen små år siden fikk vi tredd store endinger ned over oss hva organisasjonen angår. Det var tårer, det var sinne, det var trusler om masseoppsigelser osv. Vi kunne ikke fatte og begripe hva ledelsen tenkte med og på når de raserte hverdagen vår slik.

Og tenk, det har gått helt fint! Visst måtte vi gjøre ting annerledes, visst måtte vi ta oss sjøl i nakken, men herregud, det trengte vi også! I dag er det ingen som protesterer, og alle ler av hva vi gjorde "dengang da".

Så - kanskje dere også vil få en bedre hverdag om dere gjør noen endringer?

Vet du, jeg synes ikke svaret mitt er mere meningsløst enn ditt...

Du er tydeligvis ikke lærer med 150 elever som til enhver tid ikke bare skal vurderes men også tilrettelegges for... Hvordan man skal få til det uten å bruke disse såkallte "fridagene" er mer enn jeg begriper...

Tenk om du som synes jeg er så dårlig til å organisere hverdagen kunne gi meg og andre dårlige planleggere konkrete forslag til hvordan man skal sjonglere med en bundet 8 timers arbeidsdag som ikke strekker til det arbeidet man trenger å gjøre for å ivareta både god undervisning og god oppfølging. Iflg.KS skal jeg altså ikke kunne ta med meg 100 stiler hjem og vurdere. de skal vurderes på en flekk av en pult mens et hopetall av elever og kollegaer henger over skuldrene for å be om hjelp, råd, veiledning etc.

Jeg syter IKKE over hvordan jeg har det nå! Jeg har det flott!! Bli lærer!!! :-) jeg kan organisere min egen hverdag der noe arbeid foregår hjemme og noe foregår på skolen, ja noe foregår også på hytta.

Men jeg kommer ikke til å bli like happy når jeg hver eneste dag skal møte elever og si sorry, jeg har ikke med stilene deres i dag heller...

Jeg er ikke imot forandring! Forandring er viktig for å opprettholde en dynamisk arbeidshverdag! Men jeg vil at KS skal definere konsekvensene av forslagene sine, ikke bare presse oss inn i en såkallt skreddersydd drakt der knappene snart vil sprette ut fordi det er for trangt å puste!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...