Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Vet du, jeg synes ikke svaret mitt er mere meningsløst enn ditt... Du er tydeligvis ikke lærer med 150 elever som til enhver tid ikke bare skal vurderes men også tilrettelegges for... Hvordan man skal få til det uten å bruke disse såkallte "fridagene" er mer enn jeg begriper... Tenk om du som synes jeg er så dårlig til å organisere hverdagen kunne gi meg og andre dårlige planleggere konkrete forslag til hvordan man skal sjonglere med en bundet 8 timers arbeidsdag som ikke strekker til det arbeidet man trenger å gjøre for å ivareta både god undervisning og god oppfølging. Iflg.KS skal jeg altså ikke kunne ta med meg 100 stiler hjem og vurdere. de skal vurderes på en flekk av en pult mens et hopetall av elever og kollegaer henger over skuldrene for å be om hjelp, råd, veiledning etc. Jeg syter IKKE over hvordan jeg har det nå! Jeg har det flott!! Bli lærer!!! :-) jeg kan organisere min egen hverdag der noe arbeid foregår hjemme og noe foregår på skolen, ja noe foregår også på hytta. Men jeg kommer ikke til å bli like happy når jeg hver eneste dag skal møte elever og si sorry, jeg har ikke med stilene deres i dag heller... Jeg er ikke imot forandring! Forandring er viktig for å opprettholde en dynamisk arbeidshverdag! Men jeg vil at KS skal definere konsekvensene av forslagene sine, ikke bare presse oss inn i en såkallt skreddersydd drakt der knappene snart vil sprette ut fordi det er for trangt å puste! "Tenk om du som synes jeg er så dårlig til å organisere hverdagen kunne gi meg og andre dårlige planleggere konkrete forslag til hvordan man skal sjonglere med en bundet 8 timers arbeidsdag som ikke strekker til det arbeidet man trenger å gjøre for å ivareta både god undervisning og god oppfølging. Iflg.KS skal jeg altså ikke kunne ta med meg 100 stiler hjem og vurdere. de skal vurderes på en flekk av en pult mens et hopetall av elever og kollegaer henger over skuldrene for å be om hjelp, råd, veiledning etc." Det er vel disse forholdene dere lærere burde protestere mot, da? For dårlige arbeidsplasser, f.eks., og for mye undervisning. Jeg synes det blir mye ull og lite mat av denne diskusjonen. Å måtte organisere sin hverdag er da ikke noe som er spesielt for lærerne. Jeg jobber i hovedsak med folks fritid, jeg, hvordan tror du det er å strømlinjeforme innenfor tidsrammen 08.00-15.30? Ikke nødvendigvis så mye bedre, nei. Den norske skolen er i dag svært dårlig, og jeg forstår godt at man må gjøre noen grep for å forsøke å få et bedre nivå. Kanskje dette er feil, det vet man jo ikke før det er forsøkt, men å fortsette i samme sporet som i dag er i alle fall ingen løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 NÅ ble jeg forb... nå! Påstår du virkelig at f.eks. Kunst og håndverk er et fag det ikke trengs så mye forberedelse til? Svar meg: Var det det du mente? Ja, det var nok det jeg mente, når man er lærer i barneskolen og ikke er inderlig interessert i kunst og håndverk, men uansett har fått i oppgave å undervise i faget. Jeg vil heller påstå at kunst og håndverk er et fag som krever MYE av læreren i timen, da det gjerne er mange som skal ha hjelp samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labb og line Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Lærerne har min fulle støtte. Her om dagen spurte en elev meg om læreren fikk overtidsbetaling for å ha 30 naturfagsinnleveringer + 45 matte heldagsprøver å rette på en gang, og det ble jeg nesten glad for å høre. Jeg jobber på en høgskole (høgskolelektor) og har hatt grupper på 60-150 studenter samtidig. Nå skal vi også ha mappevurdering med mappekrav underveis i semesteret hvor alle skal ha tilbakemeldinger. Da blir 30 naturfagsinnleveringer lite i sammenligning... Lærere i videregående skole tjener faktisk bedre enn lærere i høgskole/universitetssektoren... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest speroh Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det beste hadde utvilsomt vært med fast arbeidstid, kjernetid fra 0900 - 1500 for alle lærere. Det ville bety veldig mye bedre muligheter for samarbeid, enklere å vikariere for hverandre osv. Teamorganisering rundt hvert trinn, med delegert ansvar forrammetimene, budsjett og personalressurser til teamet. Elevenes dag burde kunne strekkes ut til kl 1600, det ville gi gode muligheter for arbeidstimer til selvstendig arbeid, slik at leksene kunne kuttes ut. På samme måte ville lærerne kunne få unna alle forberedelser og etterarbeid på skolen før de går hjem. Med 25 års skoleerfaring og mye erfaring i skoleutvikling ser jeg at dette4 er det som MÅ til for å få en bedre skole for alle. Dessverre er norske lærere utrolig konservative, men i Sverige har de fått det til, så om 10 år kommer vi vel etter her også "Elevenes dag burde strekkes til klokken 16" Har du sett hvor trett og lite motivert en grunnskoleelev er etter klokken 12? Det er en grunn for at gymtimer og formingstimer ofte blir plassert i slutten av dagen. Det er lite tankearbeid som utføres av de små etter kl 12... De er barn, ikke voksne! De må få frihet også....ikke press dem inn i den voksnes timeplan, bare fordi det passer de voksne arbeiderne best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ja, det var nok det jeg mente, når man er lærer i barneskolen og ikke er inderlig interessert i kunst og håndverk, men uansett har fått i oppgave å undervise i faget. Jeg vil heller påstå at kunst og håndverk er et fag som krever MYE av læreren i timen, da det gjerne er mange som skal ha hjelp samtidig. Jepp!;-) En av 5.klassene jeg har nå, driver med symaskinsertifikatet... De er 17 stk, og samtidig som at jeg hjelper den som skal ta sertifikatet, skal 16 andre ha hjelp til ekstraarbeidet, - samtidig! Og ja! Jeg er alene med klassen.. Det er ikke økonomi til å ha to lærere der... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg jobber på en høgskole (høgskolelektor) og har hatt grupper på 60-150 studenter samtidig. Nå skal vi også ha mappevurdering med mappekrav underveis i semesteret hvor alle skal ha tilbakemeldinger. Da blir 30 naturfagsinnleveringer lite i sammenligning... Lærere i videregående skole tjener faktisk bedre enn lærere i høgskole/universitetssektoren... Nei nå syns jeg jammen meg du var litt arrogant, gitt ;-) "30 naturfaginnleveringer er vel ingen ting"... Nei kanskje ikke, men hva med de 30 norskstilene og de 25 matteprøvene læreren skal rette samtidig, og ikke bare en eller to ganger i året, slik høyskolelektorene gjør, men kontinuerlig, minst 5-6 ganger per semester, for kanskje 130 elever. Det er imidlertid kun EN side ved saken. Den tette elevoppfølgingen på det sosiale plan er også et viktig aspekt, sammen med en del andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adjunkt Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg jobber på en høgskole (høgskolelektor) og har hatt grupper på 60-150 studenter samtidig. Nå skal vi også ha mappevurdering med mappekrav underveis i semesteret hvor alle skal ha tilbakemeldinger. Da blir 30 naturfagsinnleveringer lite i sammenligning... Lærere i videregående skole tjener faktisk bedre enn lærere i høgskole/universitetssektoren... "Lærere i videregående skole tjener faktisk bedre enn lærere i høgskole/universitetssektoren.. Det stemmer overhodet ikke. Ta en titt på tarifftabellene en gang til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1743972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skolelyset Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 De fleste lærere (alle?) er vel på jobb mellom 9 og 15 uansett. Selv underviser jeg fra 08.30 til 15.10 nesten hver dag, med noen planleggingstimer innimellom. Det er med andre ord omtrent umulig å få til samarbeid med andre lærere innenfor denne tiden... Om skoledagen strekker seg fra 0800 - 1600 skulle det være gode muligheter. I tillegg må en komme bort fra de håpløse måtene å organisere på. En må gi fra seg en del "kontroll", bruke team, arbeidsstasjoner og la elevene få mer fri arbeidstid. De kan godt lære å arbeide selvstendig helt fra starten. Det gjør de jo i montessori skoler, så det burde være mulig i off. også, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Om skoledagen strekker seg fra 0800 - 1600 skulle det være gode muligheter. I tillegg må en komme bort fra de håpløse måtene å organisere på. En må gi fra seg en del "kontroll", bruke team, arbeidsstasjoner og la elevene få mer fri arbeidstid. De kan godt lære å arbeide selvstendig helt fra starten. Det gjør de jo i montessori skoler, så det burde være mulig i off. også, ikke sant? Ja, helt enig med deg i det. Montesorripedagogikken tiltaler meg. Jeg kunne godt tenkt meg en mellomting mellom "vanlig" pedagogikk og montesorripedagogikk! Problemet i skolen pr. idag er at alt er så detaljestyrt fra "øverste hold". Det gis lite rom for individuelle tilpasninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Bare en betraktning: Ser ut som de fleste som har vært nær lærere (lærerbarn, lærere selv etc) støtter lærerene fullt ut, mens de som har en litt mer perifer forbindelse til yrket er negative og kaller lærerene sytere. Noe av problemet til lærerne tror jeg er at alle har et forhold til lærere, fra egen barndom (eller som foreldre i skolen). Tror nok noen henger igjen fra inntrykket man hadde av lærere som ungdomsskoleelev; de var onde sadister som gjorde alt for å plage sine stakkars elever med prøver og oppgaver og innleveringer. De fleste lærere er tvert imot mennesker som liker å jobbe med barn og unge og vil gi dem en god ballast å ta med seg videre i livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 To ting: 1.Jeg har 5 1/2 års utdannelse... er det en kort utdannelse med lavt studielån? 2.Prøv selv å rette, vurdere og gi tilbakemeldinger til 150 mennesker på deres arbeid til nær sagt enhver tid, så forstår du nok at 10 timer i uka til å gjøre det på er ganske utopisk. Hilsen 1. OK, men vanligvis er det vel 4 år? 2. Jeg har prøvd det. I massevis. Helt til å leve med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ja jeg reagerte også på den. 4 år med høyskoleutdanning er jo minstekravet hos en lærer i dag. Det er nok godt over snittet av hva det store flertallet har...Hva mummitrollet har aner jeg ikke.. Jeg tenkte på fire års utdanning, ja, i forhold til de mange (som meg som har hovedfag++) 7-8-9 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Hmmm, jeg må være veldig uklar. Vi skal jobbe kortere uker, JA! Det hadde vært fint om vi følte at vi kunne gå til undervisningen og være forberedt. Slik situasjonen blir, vil tiden før og etter undervisning bli spist opp av møter med ledelsen, foreldre og medarbeidere. Møter vi er bundet til å ta. Og da sitter vi igjen med svært få timer å forberede undervisningen på. Enkel matematikk sier ihvertfall meg og alle mine lærerkollegaer at det blir færre timer å forberede undervisningen på. I tillegg møter vi større og større krav om individuelle planer for elevene. Det tar ihvertfall tid. Og vi lærere ønsker det. Jeg elsker å komme godt forberedt til timene og være sikker på at alle elevene får noe ut av timen. Du avviser det som fullstendig urealistisk uten å ha prøvd. Hmmm... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Da synes jeg også at alle andre arbeidsgivere skal slutte å bry seg med når vi arbeider. La kirurgene jobbe når de vil, la journalistene slippe å dra på reportasjereise med jobbe hjemme og for all del la fysioterapeutene gå tur i skogen mens de tenker på hvordan de skal få kundene friske. Det blir jo mer og mer sånn, at folk dømmes etter resultater, ikke etter hvor mange timer de tilbringer her eller der. Dette er blant annet årsak til alle hjemmekontorløsningene som er helt vanlige nå. Blir naturligvis vanskelig for folk som har jobber hvor arbeidet og resultatet henger så nært sammen i tid, som feks fysioterapeuter og sykepleiere. Og hvor resultatet til de grader er avhengig av andre enn en selv, slik tilfellet er for fysioterapeuter. Lærere er jo i en mellomstilling, en del er de herre over helt selv, en del er avhengig av helt andre forhold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1744320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kort utdanning?? Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg tenkte på fire års utdanning, ja, i forhold til de mange (som meg som har hovedfag++) 7-8-9 år Ja særlig.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke 37,5 timers uker nei Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Da har du ikke lest innlegget ordentlig. Ved å få for- og etterarbeid inn i "vanlig" arbeidstid, vil vi ikke rekke å forberede alle timene våre. Dvs at DERES barn kommer til uforberedte lærere. I DAG jobber de fleste lærere jeg kjenner til, til de er ferdige. Skal vi bare jobbe 37,5 timers uke, og IKKE få avspassering for arbeid utenom, vil vi, og tro meg; IKKE rekke å forberede all undervisning. Er det en slik skole dere ønsker til barna deres? Det er DERE som burde klage. Ikke vi lærere. Vi får kortere arbeidsuke, og det er ikke få ektefeller som jubler over det. Nei - dere skal ikke jobbe vanlig 37,5 timers uke, for å ta igjen all ferien så må dere vel minst jobbe 9 timer hver dag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zuleika Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg jobber på en høgskole (høgskolelektor) og har hatt grupper på 60-150 studenter samtidig. Nå skal vi også ha mappevurdering med mappekrav underveis i semesteret hvor alle skal ha tilbakemeldinger. Da blir 30 naturfagsinnleveringer lite i sammenligning... Lærere i videregående skole tjener faktisk bedre enn lærere i høgskole/universitetssektoren... Det tror ikke jeg et øyeblikk på, og synes denne sammenligningen går over alle støvleskaft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Du avviser det som fullstendig urealistisk uten å ha prøvd. Hmmm... Jeg skjønner ikke hensikten med å gjennomføre disse endringene. Er det noen som kan forklare meg hva som er motivasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Dere har min fulle støtte! Min mamma var lærer (klasseforstander) i mange år. Tross tilsynelatende "korte" dager satt hun mange sene kvelder og i de såkalte feriene, med retting av stiler, vitnesbyrd, telefoner fra foreldre, planlegging, forberedelser, møter osv osv. Mange av disse "usynlige" timene fikk hun nok ikke betalt for heller. Og når skal en lærer avspasere? Mamman min brannt seg ut etter mange år i læreryrket, og hun er en sterk kvinne! Jeg er mamma til en jente som blir 1.klassing til høsten! Hun skal gå i en aldersblandet gruppe og skolen har fleksibel skolestart. Hjelpes meg. Hvor mye skal en lærer klare å holde orden på når dette kommer på toppen av det hele. Jobber i barnehage og vet hvordan hverdagen er for oss barnehageansatte. Hvordan man sliter med å få til noe så enkelt som avdelingsmøter i løpet av arbeidsdagen. Personalmøter på kveldstid. Når ta ut avspasering? Vikar har man jo ikke råd til. Alle visjoner man har og også opplegg man blir pålagt. Dagene strekker ikke til. Og jeg snakker barnehage! Dere lærere vet hva som fungerer og det er dere som skal bli hørt! Politikerne mangler totalt innsikt i deres hverdag. De lager bare nye systemer og regler uten å ha den sneveste anelse om hvordan det vil fungere i praksis! Stadig nye ordninger. Må være forferdelig frustrerende. Og midt oppi alt står barna våre. Nei dere har min fulle støtte! Stå på og lykke til! Lærerne avspaserer blant annet i sommerferien... Synes for øvrig det er mange lærere som gjør en fantastisk jobb. Men alt for vanskelig å få skviset ut de som ikke gjør det. Utdanningsforbudet synes jeg ikke bare gjør norsk skole godt. Litt fra sidelinjen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Om jeg var arbeidsgiver ville jeg selvsagt ønsket at tids- og stedsbundne arbeidsoppgaver ble gjort til rett tid og på rett sted. De øvrige arbeidsoppgavene ville jeg ønsket gjort på et tidspunkt og sted som gav best mulig resultater. For noen arbeidstakere ville det beste stedet vært til faste tider på arbeidsplassen. For andre fleksible tider på selvvalgt sted. Jeg kan ikke helt forstå hva KS vil oppnå med denne endringen av arbeidstid. Eller sagt på en annen måte. Jeg fatter ikke hvordan mine barn kan få en bedre skole på denne måten. Spesielt med tanke på at en ny arbeidstidsordning kan utløse et skred med dagsbøter fra arbeidstilsynet siden mange skoler er baserte på at lærerne har hjemmekontor og følgelig ikke trenger noe på skolen. Lang sommerferie er et frynsegode jeg synes vi bør unne lærerne både av hensyn til rekrutering til yrket og lærernes helse. Uten de lange feriene er det fare for langt mer utbrendthet og andre sykdomsplager og dertil frafall fra yrket blant lærerne. Derimot synes jeg Utdanningsforbundet burde gått mer i seg selv når det gjelder vilje til å kvalitetssikre undervisningen og redskap til å luke ut det mindretallet av lærerne som gjør en elendig jobb. Det er ikke mange andre yrker du kan få jobb ene og alene basert på vitnemål og ansinitet, uten jobbintervju. Og lage bråk om du føler deg forbigått ut fra disse kriteriene. Personlig egnethet må også bli en anerkjent kvalifikasjon innen lærerstanden. Utdanningsforbundet gjør mye jeg er uenig i. Blant annet deres sterke motstand mot private skoler. Det virker som de ikke helt vil unne barn den fleksibilitet de ønsker for seg selv. Så lærerne har min støtte. Utdanningsforbundet blir det verre med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230083-l%C3%A6rernes-korte-dager-og-lange-ferier/page/4/#findComment-1745431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.