Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Er der med mitt barn også

Du skriver ikke hvor lenge du har hatt barnet ditt, og heller ikke om du har erfaring med at hun trengt deg ekstra mye.

Noen barn trenger oss ekstra mye over lang tid før de er trygge nok til å møte resten av verden. For noen tar det lang tid å binde seg til oss nye foreldre. La henne få bruke den tiden hun trenger.

Hvis hun trenger å sitte på fanget for å vite at hun har deg der, så er det kanskje nettopp det hun må få lov til. Blir du sliten av det kan du kanskje deg på gulvet sammen med henne, finne en leke hun kan like godt, prøve å gå til stolen din derfra. Eller kanskje det går an å prate med andre voksne selv om en sitter på gulvet også :-)

Og til spørsmålet ditt om barnehagestart: Selv blant litt større barn har de fleste godt av å være hjemme med bare den/de nærmeste omsorgspersonene i sitt første år hjemme, noen enda lengre. Bedre å være sammen med dem når de har kontakt med andre barn enn å sende dem til barnehage. Tilknytningen til deg er viktigere enn til andre barn, selv om det av og til kan være både slitsomt, kjedelig og utarmende.

Har du vært innom og kikket på hjemmesiden anknytning.nu. Den har gitt meg mange gode råd når jeg har vært sliten i det som av og til er en jobb: Å knytte barnet til meg, å gjøre henne trygg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230129-klengete-adoptivbarn/#findComment-1742569
Del på andre sider

Gjest det er bra jo.

Jeg mener at du burde være stolt av at hun er klengete!

Det betyr at hun foretrekker deg og har tilknyttet seg til deg. Det er første steget videre, nå vil hun etter hvert ta steget fra deg, men i sitt eget tempo.

Følg med henne når det er gått en halvtime og sett deg på gulvet mens hun leker. Eller ta lekene på bordet og la henne sitte på en stol ved siden av deg. Hvis det er andre barn så blir du med bort til dem med barnet ditt.

Jeg har vært igjennom det samme både med egenfødt og adoptivbarn. En helt naturlig prosess som barnet må få ta i sitt eget tempo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230129-klengete-adoptivbarn/#findComment-1743056
Del på andre sider

Annonse

Gjest litchi

Kan hun ikke sitte på fanget, da? Vår yngste er også temmelig klengete for tiden, vil helst sitte på fanget eller bli båret, og bruker laaaaaaaang tid på å bli varm i trøya når vi er sammen med nye mennesker.

Har ikke tenkt at det er fordi hun er adoptert. Har bare registrert at det er sånn akkurat nå, og hun får bruke den tiden hun trenger på å bli trygg i sånne situasjoner. Kanskje vil hun alltid forbli reservert sammen med nye mennesker også, og selv om vi skal motivere henne til å presse noen grenser, er det osgå viktig å la henne få være som hun er.

Vi har ei egenfødt jente som er 4 år eldre, og hun har også hatt perioder med mer klenging og utrygghet i nye situasjoner. Så jeg er ikke vant med å tenke at sånt er spesielt for adoptivbarn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230129-klengete-adoptivbarn/#findComment-1744364
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...