Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mom33

Vi har to jenter, og ingen av dem har blitt "bleieavvent" i ordets rette forstand.

Med begge to begynte vi å snakke om truser, om det å gå uten bleie, det å gå på do lenge før de sluttet. Og det var de som fikk bestemme når bleia skulle av.

Jeg tror motivasjon FØR selve bleieslutten er viktig, da, ut fra den erfaringen vi har.

Ellers hører man jo om at klistremerkeskjema fungerer for mange.

Våre var forresten 2 år og 3 måneder og akkurat 3 år da de sluttet (minstemor sluttet på bursdagen sin - med både bleie og smokk. Da skulle hun nemlig bli stoooor jente slik som storesøster!). De sluttet med nattbleie samtidig, og vi har ikke hatt uhell etterpå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743242
Del på andre sider

Svært lite. Velg et tidspunkt der det ser ut til å være stabilt godt vær, og ta av bleien. Han er såpass stor at det bør gå bra.

Min eldste og yngste valgte selv å slutte ("Mamma har ikke bleie, pappa har ikke bleie, jeg vil ikke ha bleie", og "ikke bleie pappa, bare truse, pliiiis"). Med den midterste tok jeg initiativ selv om sommeren det året han fylte tre, siden han ikke viste noen interesse. Hadde ingen planer om å la ham bestemme det selv etter treårsdagen.

Alle tre brukte maks noen dager på å være tørre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743250
Del på andre sider

Har ikke så mange gode råd, men jeg hadde begynt rett på do (ikke potte) ettersom han blir tre år.

Bruk mye tid. Eldste jenta vår brukte lang tid til å bæsje på do, så vi tok med oss bok som vi leste for henne - da glemte hun nok bort hva hun gjorde.

Gi mye ros når han gjør fra seg på do, men ikke gjør så mye av det om det skjer uhell. Bare si "Sånt skjer - husk å si ifra neste gang du må på do". Spør mange ganger om han må på do og sett han gjerne der når du tror han burde gå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743251
Del på andre sider

Svært lite. Velg et tidspunkt der det ser ut til å være stabilt godt vær, og ta av bleien. Han er såpass stor at det bør gå bra.

Min eldste og yngste valgte selv å slutte ("Mamma har ikke bleie, pappa har ikke bleie, jeg vil ikke ha bleie", og "ikke bleie pappa, bare truse, pliiiis"). Med den midterste tok jeg initiativ selv om sommeren det året han fylte tre, siden han ikke viste noen interesse. Hadde ingen planer om å la ham bestemme det selv etter treårsdagen.

Alle tre brukte maks noen dager på å være tørre.

Et bra barnesete til toalettet kan være greit. BabyBjørn har det beste synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743252
Del på andre sider

Vil bare ønske dere lykke til med bleieavvenningen!

Har ingen gode råd, men vil tro at han er så stor at du kan bruke ulike "motivasjonsknep" - som f.eks. klistremerker - og at det vanker en premie etter x antall klistremerker.

Våre to jenter har vi latt sitte på do fra de var rundt 20 mnd. gammel - dog uten krav til å skulle prestere noe som helst - med det resultat at storesøster var totalt bleiefri (dag og natt) fra hun var 2 år og 1,5 mnd. - og lillesøster bleiefri på dagtid fra hun var 2 år og 1 mnd.

Lillesøster bruker fortsatt nattbleie - og det stresser vi ikke med. Hvis bleien er tørr om morgenen eller nesten tørr får hun mye skryt for det! - Om bleien er våt kommenteres det ikke. Hun er nå 2 år og 5 mnd.

fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743264
Del på andre sider

Annonse

Utstyr: Maaange skift først og fremst?

Er han trent i å sitte på potte eller do? Eller har han evt gjort alt i bleia til nå?

Sørg for at det blir behagelig for han å sitte på do. Krakk til å ha beina på og god/stødig doring om han ikke liker å sitte på vanlig do-sete.

Så må dere ha mye fokus på ros, ros og atter ros når noe går i do i stedet for trusa. Ikke vis at du blir stresset av mulige maange skift de første dagene. Ta gutten med på do om han har tisset uten å si i fra. Sett han på do og skryt masse om det kommer en liten dråpe der til slutt.

Ulike former for belønningssystem kan brukes men egentlig like greit om man slipper. Ikke lov barnet "gull og grønne skoger" når det klarer å si i fra og gjøre alt på do. Dette kan virke uoverkommelig for barnet de første dagene og det blir stresset og lei seg når det ser at man misslykkes noen ganger. Men belønninger som om å bli med på butikken og kjøpe seg truser som man har lyst på osv har jeg mer sansen for:-)

Behold gjerne nattbleien en stund ennå men _ikke_ vingle mellom å la barnet ha bleie på og ikke på dagtid. Dette tror jeg gjør barnet frustrert og usikker. Han blir plutselig nødt til å tenke seg om for å vite om han har bleie eller ikke før han kan tisse. Forberede deg heller på å være hjemme med han de første dagene slik at uhell ikke får så store konsekvenser for han. Kanskje er det også mer "flaut" om det skjer når man er borte på besøk osv.

Innfør faste dotider. Her spør du ikke gutten om han er nødt på do. Men du setter han på do. Med en gang han har våknet om morgenen, etter frokost, før dere går ut, før dere evt skal kjøre bil osv. Ikke la gutten selv vurdere disse gangene om han trenger gå på do. Det er litt jobb å sette seg på doen så han kan gjerne finne på å si nei selv om han egentlig trenger det:-) Såpass mye av styringa tror jeg vi som foreldre må ta. Men ellers oppfordrer du han selvsagt til å si fra når han må på do.

Det er spennede med potte/dotrening for de små. Her i huset pottetrenes lillebror (16 mnd) om dagen. Han har ikke mange ordene ennå, stort sett bare mamma,pappa og BÆSJ :-) Han kjenner lett når noe stort skal komme og i det siste har han startet å tisse på potte også. Han er veldig stolt og ikke særlig fornøyd om han må bæsje i bleia si:-(

Han er veldig tidlig ute på dette området, men det er vel noe med å ha en storebror å følge etter/kopiere i ett og alt?

Lykke til og gi oss gjerne en oppdatering på prosjektet "bleieslutt"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743266
Del på andre sider

Jeg har hatt en krakk de kan ha føttene på når de sitter på toalettet. Det er sånn i plast som er lett å få tak i.

De første gangene har barnet blitt satt på toalettet i håp om at noe skal komme. Når det kommer noe blir det mye positiv oppmerksomhet, skjer ingenting er det helt i orden. Det skal ikke være noe press på barnet. Da prøver man igjen en annen gang.

Når barnet viser at det kan kontrollere det selv har jeg begynt å motivere det til å gi beskjed. Når h*n gir beskjed om at h*n skal på toalettet er det kanskje på tide å ta poden med på truseinnkjøp :) Jeg har laget mye styr rundt akkurat det, og de har vært så utrolig stolte over det med å kjøpe truser.

Når tanter og besteforeldre har kommet på besøk har det vært mye oppmerksomhet å hente på at man har fått truser. Uhell nevnes ikke.

Jeg synes det har gått veldig greit med de som er tørre her. Jeg har kun gitt skryt, aldri noen sure eller irriterte miner pga uhell.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743276
Del på andre sider

Vil bare ønske dere lykke til med bleieavvenningen!

Har ingen gode råd, men vil tro at han er så stor at du kan bruke ulike "motivasjonsknep" - som f.eks. klistremerker - og at det vanker en premie etter x antall klistremerker.

Våre to jenter har vi latt sitte på do fra de var rundt 20 mnd. gammel - dog uten krav til å skulle prestere noe som helst - med det resultat at storesøster var totalt bleiefri (dag og natt) fra hun var 2 år og 1,5 mnd. - og lillesøster bleiefri på dagtid fra hun var 2 år og 1 mnd.

Lillesøster bruker fortsatt nattbleie - og det stresser vi ikke med. Hvis bleien er tørr om morgenen eller nesten tørr får hun mye skryt for det! - Om bleien er våt kommenteres det ikke. Hun er nå 2 år og 5 mnd.

fra

Å være bleiefri i toårsalderen var jo tidlig da? Storebror her huset var nøyaktig 2,5 da han kuttet bleie både på dag- og natt-tid. Har skjønt på helsesøstre og andre at det var veldig tidlig til gutt å være...Derfor hadde jeg tenkt at jeg sikkert måtte vente til neste sommer med lillebror også (som er 1,5 nå). Men det er fint å se at andre kan slutte når de er to. Er jo litt redd for å starte for tidlig også men er det noen som kan klare det så må det kanskje være han som har bæsjet på potta i mange måneder nå. Om morgenen sier han "tsssss" lenge før vi får av bleia. Da setter han seg på potta og tisser masse. Så det er jo tydelig at han til en viss grad kan holde på det til vi får av bleia og funnet potta.

Jeg har bare ikke tenkt at det kan være mulig å starte så tidlig som i toårsalderen, men det spørs jo om det blir et forsøk med lillebror også da ved juletider engang:-)

Det blir nok overgang fra potte til do i sommer og da er jeg på utkikk etter et godt dosete. Kjøpte et til storebror som slett ikke var godt, skled litt frem og tilbake. Noen merker å anbefale så sier jeg takk for det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743282
Del på andre sider

Nå har jeg bare bleieavvent jenter, men det gjorde jeg på følgende måte med stor suksess. (De var begge nettopp blitt 2 år når de sluttet med dagbleie.)

Av med bleia og på med underbukse. Snakke masse om at nå er du stor og får lov til å tisse på do/potte.

Vi kjøpte en potte + en BabyBjørn doring (den anbefales på det varmeste). De fikk selv velge hva de ville bruke. De valgte stort sett doen.

Så satte vi dem på do hver morgen, etter hvert måltid, før vi gikk ut, når det hadde gått en stund siden sist, når de så tissetrengte ut og før de la seg.

Etter et uhell prioriterte vi å ta med ungen på do før vi tørket opp. Vi skuffet unge med, sa:"Uff da, der kom det litt tiss. Kom så tisser vi resten på do."

Nesten uten unntak kom det mer tiss på do.

Etterpå tørket vi opp. Vi ga aldri skjenn for uhell, snakket ikke så mye om det i det hele tatt.

Hver gang det kom noe i do så fikk de massevis av ros og klapp i hendene. Vi satt sammen med dem den første tiden.

Lillesøster slet litt med å bæsje på do. Siden vi visste når hun pleide å bæsje (etter middagen) gikk vi med henne til doen og satt sammen med henne til bæsjen kom. Den første tiden tok det over 1 time. Vi leste bøker og sang og koste oss. Og gjett om det vanket ros når bæsjen kom!!! Og gjett om jenta var stolt!!!

Så det dere trenger av utstyr er: Potte, doring, masse truser, vann, gulvfille, tålmodighet og hauger av oppmuntring og ros.

Hos oss tok det under 1 uke før de var tørre. Selvsagt forekom det uhell etterpå, men det var sjelden.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743573
Del på andre sider

Gjest morentilfire

I land hvor mødre bærer barna inntil kroppen sin, merker de snart når barnet må lette seg, og bare løfter det litt ut fra kroppen. I Norge er det atskillig mer komplisert. Det er jo bare tull å la en toåring bli tørr på vinterstid.

Men når det er sommer og barnet er mellom 2+ og 3 får vi forventninger.

Men unger er ulike. Enkelte er

så intenst opptatt av hva de holder på med, at de neglisjerer de mer personlige behov. Å måtte bytte bleie oppfattes som et negativt inngrep i livet! Et av de første barn jeg hadde ansvar for, var slik. Og han er slik i dag også. Men idag kalles han vitenskapsmann og han tolereres. All verdens kristremerker hadde ikke hjulpet på ham den gang han var 3.

Neste barn ble bare byttet på og ferdig med det. Stort sett synes jeg barn ønsker å bli store og 'klare' de forventninger de føler vi stiller til dem.

Jeg har sett programmene om supernanny og klistemerker. Men hvorfor ikke vente med de store kampene til det kommer noe viktig.

For som sagt, bortsett fra enkelte "vitenskapsmenn" som bare må bæres inn på badet,

gidder jo ingen unger å vasse i egen skitt lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1743967
Del på andre sider

Nå har jeg bare bleieavvent jenter, men det gjorde jeg på følgende måte med stor suksess. (De var begge nettopp blitt 2 år når de sluttet med dagbleie.)

Av med bleia og på med underbukse. Snakke masse om at nå er du stor og får lov til å tisse på do/potte.

Vi kjøpte en potte + en BabyBjørn doring (den anbefales på det varmeste). De fikk selv velge hva de ville bruke. De valgte stort sett doen.

Så satte vi dem på do hver morgen, etter hvert måltid, før vi gikk ut, når det hadde gått en stund siden sist, når de så tissetrengte ut og før de la seg.

Etter et uhell prioriterte vi å ta med ungen på do før vi tørket opp. Vi skuffet unge med, sa:"Uff da, der kom det litt tiss. Kom så tisser vi resten på do."

Nesten uten unntak kom det mer tiss på do.

Etterpå tørket vi opp. Vi ga aldri skjenn for uhell, snakket ikke så mye om det i det hele tatt.

Hver gang det kom noe i do så fikk de massevis av ros og klapp i hendene. Vi satt sammen med dem den første tiden.

Lillesøster slet litt med å bæsje på do. Siden vi visste når hun pleide å bæsje (etter middagen) gikk vi med henne til doen og satt sammen med henne til bæsjen kom. Den første tiden tok det over 1 time. Vi leste bøker og sang og koste oss. Og gjett om det vanket ros når bæsjen kom!!! Og gjett om jenta var stolt!!!

Så det dere trenger av utstyr er: Potte, doring, masse truser, vann, gulvfille, tålmodighet og hauger av oppmuntring og ros.

Hos oss tok det under 1 uke før de var tørre. Selvsagt forekom det uhell etterpå, men det var sjelden.

Lykke til!!!

Selges Baby Bjørn-doring på de fleste barneutstyrsforretninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1744493
Del på andre sider

Selges Baby Bjørn-doring på de fleste barneutstyrsforretninger?

Jeg har i alle fall sett den på de butikkene jeg har vært innom. Regner med at om de selger andre BabyBjørn ting, så har de også doringen - eller kan bestille den.

Den er så grei for den settes oppå den vanlige ringen og kan stilles inn så den passer perfekt og ikke er ustø. I tillegg er den behagelig å sitte på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230194-bleieavvenning/#findComment-1744533
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...