Gå til innhold

FU: Sykler eller går barna dine til skolen/aktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre barn går til alt, noen ganger sykler de. Jeg går til jobb.

Grunnen er at vi ikke har bil og bor midt i sentrum med gangavstand til alt.

Skrevet

Hun går til skolen, de må opp noen skogsstier som ikke egner seg for sykkel.

På fritiden sykles det mye.

Vedr. aktiviteter, kommer an på om det er i nærheten eller om de må fraktes 1 mil.

Mrs. Wallace
Skrevet

Guttungen begynner på skolen til høsten, og da skal han selvfølgelig gå. Han har 800 meters bilfri skolevei, så det finnes overhodet ingen hindringer for å ta beina fatt.

Vi kjører til bhg, for den ligger så langt unna. Men vi går til den fritidsaktiviteten han er med på.

Skrevet

Min 1. klassing går til skolen stort sett hver dag, han blir hentet når han skal hjem igjen hver dag unntatt en dag i uka. Skoleveien tar 25 minutter, og har et par trafikkfarlige steder.

Til aktiviteter blir han enten kjørt, eller vi sykler sammen med han hvis det er nær nok og vi har tid til det.

4-åringen blir stort sett kjørt.

Derfor.

Skrevet

Elevene her har ikke lov å ha sykkel med på skolen før i 5. eller 6. klasse. Begge skolebarna mine går til skolen.

Sånn ellers sykler de endel.

Skrevet

To av dem på skolen som er 4 km unna sykler stort sett, ellers går de. Den tredje foretrekker å gå så han går over "fjellet" (en litt høy ås). Eldstemann har ca 8 km til ferga og må ta bussen allerede kl. 7.30 så han måtte opp så tidlig om han skulle rukket gå/sykle at han tar bussen.

Skrevet

Min går og det er ikke lov å sykle til skolen før han er 12 år.

Han ble kjørt og hentet på skolen helt til midten av tredje klasse, da var han gammel nok til å gå alene.

Men nå bor jeg midt i byen og han må over et par svært trafikerte gatekryss.

Skrevet

Til skolen: Går! Sykkel ikke lov før enn på et visst aldrestrinn (femte??), men det er snaue 200 meter, så ikke stort behov for å sykle heller! :-)

Til aktiviteter: Kjører.

Fordi: Avstanden er for stor (hhv ca 3 og ca 5 km til aktivitetene) og med skumle veier/kryss.

Gjest Debra irl
Skrevet

Bor to km unne skole/ barnehage. Jeg kjører dem fordi lillebror er tre år og ikke kan gå selv til barnehagen. Storesøster sitter da på. Men om tre år når han begynner på skolen, er storesøster så stor at de begge kan ta bussen. (Det er ikke gangvei/ fortau)

• 3 uker senere...
Gjest sandex
Skrevet

Min går, fordi han har ikke lov å sykle til skolen før han er i 4. klasse :(

Ganske merkelig regel, egentlig, siden det er gangvei, og han har syklet på 2-hjulssykkel siden han var 3 (nå 1. klasse)

Gjest sandex
Skrevet

Min går og det er ikke lov å sykle til skolen før han er 12 år.

Han ble kjørt og hentet på skolen helt til midten av tredje klasse, da var han gammel nok til å gå alene.

Men nå bor jeg midt i byen og han må over et par svært trafikerte gatekryss.

12 år? Er det ikke 4. klasse da? 9 eller 10 år?

Skrevet

Min går, fordi han har ikke lov å sykle til skolen før han er i 4. klasse :(

Ganske merkelig regel, egentlig, siden det er gangvei, og han har syklet på 2-hjulssykkel siden han var 3 (nå 1. klasse)

Nå er det nok ikke alle 1. klassinger på skolen hans som har gangvei helt frem og har syklet siden de var 3 år, så der har du nok svaret på hvorfor de fleste barneskoler har innført "4.klasse" reglen.

Skrevet

Vi går stort sett hver dag, om det ikke er noe er spesielt jeg skal tidlig på morgnen. Vi går fordi det er godt med litt frisk luft som start på dagen. Vi bruker ca 20 min, somler og skravler og koser oss på veien, jeg ville sikkert brukt 3 min om jeg skulle gå alene. Så vi stresser ikke. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...