Gå til innhold

Spedbarn og overvekt...


ceciliemlm

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 12 uker. Han var inne til vaksinering nå nylig, og i den forbindelse ville helsesøster veie ham også. Det viste seg at han hadde hatt en relativ drastisk vektøkning fra 8 ukers alderen (da veide han i overkant av 6 kg.) og vekten viste 9.4 kg (han er 64 cm lang).

Helsesøster sa at det sannsynligvis ikke var noe galt, og at grunnen til vektøkningen sikkert skyldes kaloririk melk fra meg. Likevel vil de ha ham inn til kontrollveiing om en måneds tid. Var vektøkningen like drastisk da måtte det taes noen prøver.

Det er da jeg lurer på hva slags prøver det er snakk om? Og hva er det da som evt. kan feile ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ceciliemlm. Kraftig vektøkning når barnet kun får morsmelk er ikke grunn til bekymring, når det er kun den faktoren som ligger til grunn for deres vurdering. Min erfaring med morsmelksernærte barn som blir store og feite, er at det forsvinner når barnet begynner å stabbe og gå. Etter mange års erfaring fra helsestasjonen har jeg aldri vært borte i at legen legger dette til grunn for nærmere undersøkelse. Ta dette spørsmålet også opp i forum for almenmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...