smekka Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Etterlyser oppskrift på en typisk 60- 70- og 80-talls kake. "Alltid" servert i f.eks konfirmasjoner på den tiden. Den var ca sånn: sukkerbrød med vaniljekrem (?) mellom lagene, sjokoladeglasur og pyntet med mandelflak i pent mønster. Noen som vet hvilken jeg mener? Finner ikke oppskrift noe sted og vet heller ikke hva den heter. Skal gjerne ha den AKKURAT sånn som den skal være... 0 Siter
citygirl Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Sukessterte? Sånn med gul krem og mandelbunn?? 0 Siter
smekka Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Sukessterte? Sånn med gul krem og mandelbunn?? Eeeehh....det var vel ikke akkurat den jeg beskrev, men takk alikvel 0 Siter
citygirl Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Eeeehh....det var vel ikke akkurat den jeg beskrev, men takk alikvel Eneste kaka jeg kan huske med mandler på toppen... Håper noe andre husker bedre:o) 0 Siter
Gemini Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Sukessterte? Sånn med gul krem og mandelbunn?? Hun skrev jo sjokoladeglasur :-) 0 Siter
puttelull Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Mmm, jeg vet hvilken du mener, tror jeg... Min mor lagde bare vanlig sukkerbrød, delte i to, putta inni vaniljekrem (hjemmelaga...) og pynta med sjokoladeglasur. Tror hun brukte mørk kokesjokolade som hun smelta sammen med litt fløte, og helte dette over. Vet ikke om hun brukte mandelflak, men.. Trenger du oppskrift på sukkerbrød, kan du jo gå google, så finner du sikkert god oppskrift på det. 0 Siter
smekka Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Mmm, jeg vet hvilken du mener, tror jeg... Min mor lagde bare vanlig sukkerbrød, delte i to, putta inni vaniljekrem (hjemmelaga...) og pynta med sjokoladeglasur. Tror hun brukte mørk kokesjokolade som hun smelta sammen med litt fløte, og helte dette over. Vet ikke om hun brukte mandelflak, men.. Trenger du oppskrift på sukkerbrød, kan du jo gå google, så finner du sikkert god oppskrift på det. Det er sikkert den samme, da var det som jeg trodde.. takk! 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Mmm, jeg vet hvilken du mener, tror jeg... Min mor lagde bare vanlig sukkerbrød, delte i to, putta inni vaniljekrem (hjemmelaga...) og pynta med sjokoladeglasur. Tror hun brukte mørk kokesjokolade som hun smelta sammen med litt fløte, og helte dette over. Vet ikke om hun brukte mandelflak, men.. Trenger du oppskrift på sukkerbrød, kan du jo gå google, så finner du sikkert god oppskrift på det. Ikke noe bær eller noe som frisker opp? Den hørtes i grunnen litt kjedelig ut, men så kakeglad som jeg er så hadde den sikkert gått rett ned lell. ) 0 Siter
puttelull Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Ikke noe bær eller noe som frisker opp? Den hørtes i grunnen litt kjedelig ut, men så kakeglad som jeg er så hadde den sikkert gått rett ned lell. ) Hm, jeg tror faktisk at min kjære mor pyntet denne med physalis (slike frukter som minner om nyper, er ikke sikker på hvordan det skrives...). Og kanskje litt krem i topper rundt kanten neders på kakefatet... Er søren meg ikke sikker, jeg... Men god var den, ja! Åja! Nå kom jeg på noe: Bunnen ble dynket med appelsinjuice! Det var omtrent bare når mamma bakte denne kaka at jeg fikk noe annet enn melk og vann å drikke... (Fantes det noe annet på -70 og -80-tallet?) Herregud! Så gammel jeg plutselig føler meg...:-( 0 Siter
puttelull Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Åja! Nå kom jeg på noe: Bunnen ble dynket med appelsinjuice! Det var omtrent bare når mamma bakte denne kaka at jeg fikk noe annet enn melk og vann å drikke... (Fantes det noe annet på -70 og -80-tallet?) 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Hm, jeg tror faktisk at min kjære mor pyntet denne med physalis (slike frukter som minner om nyper, er ikke sikker på hvordan det skrives...). Og kanskje litt krem i topper rundt kanten neders på kakefatet... Er søren meg ikke sikker, jeg... Men god var den, ja! Åja! Nå kom jeg på noe: Bunnen ble dynket med appelsinjuice! Det var omtrent bare når mamma bakte denne kaka at jeg fikk noe annet enn melk og vann å drikke... (Fantes det noe annet på -70 og -80-tallet?) Herregud! Så gammel jeg plutselig føler meg...:-( Dynket med juice blir den sikkert frisk og god ja! ) Det fantes da små juicekartonger på 80-tallet (1/3 dl liter), men om det fantes på 70-tallet aner jeg ikke. Men rødbrus fantes! 0 Siter
puttelull Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Dynket med juice blir den sikkert frisk og god ja! ) Det fantes da små juicekartonger på 80-tallet (1/3 dl liter), men om det fantes på 70-tallet aner jeg ikke. Men rødbrus fantes! Ja, det husker jeg og! Men tror ikke at jeg fikk det... Men jeg husker at brusmaskinene ble populære, sikkert først på -80 tallet! For det -sjokk!- kjøpte min mor, slik at vi kunne ha den på hytta! Når vi hadde brukt opp "smakene" som fulgte med (appelsin, Cola), brukte vi Husholdningssaft... glemmer aldri fjeset på fatter'n da mamsen kom hjem med denne innretningen! *kniser* Det var nemlig hun som var så innmari streng... Ja, det var tider det, gitt... 0 Siter
Gemini Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Dynket med juice blir den sikkert frisk og god ja! ) Det fantes da små juicekartonger på 80-tallet (1/3 dl liter), men om det fantes på 70-tallet aner jeg ikke. Men rødbrus fantes! Det fantes da helt vanlige juicekartonger i liter også? Både eple- og appelsinjuice. Og saft i div. varianter, Gøy-saften blant annet, i mange "kunstige" smaker. Vi hadde alltid saft hjemme, så det må ha vært både på 70- og 80-tallet. 0 Siter
Gemini Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Ja, det husker jeg og! Men tror ikke at jeg fikk det... Men jeg husker at brusmaskinene ble populære, sikkert først på -80 tallet! For det -sjokk!- kjøpte min mor, slik at vi kunne ha den på hytta! Når vi hadde brukt opp "smakene" som fulgte med (appelsin, Cola), brukte vi Husholdningssaft... glemmer aldri fjeset på fatter'n da mamsen kom hjem med denne innretningen! *kniser* Det var nemlig hun som var så innmari streng... Ja, det var tider det, gitt... Brusmaskin hadde vi aldri. Antakelig fordi min far jobbet på bryggeri og hadde bra ansattrabatt på brus der. 0 Siter
rerun Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Ville sjekket ut suksessterte, jeg: To mandelbunner med en veldig gul og deeeeeeeilig eggekrem mellom (sånn variant som man koker fra bunnen av, har aldri lagd den sjøl!), og sjokoladeglasur og mandelstrø på toppen. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8965.asp 0 Siter
puttelull Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det fantes da helt vanlige juicekartonger i liter også? Både eple- og appelsinjuice. Og saft i div. varianter, Gøy-saften blant annet, i mange "kunstige" smaker. Vi hadde alltid saft hjemme, så det må ha vært både på 70- og 80-tallet. *hehe* Jeg vet da det, jeg og! Men... Dere er så bokstavelige!;-) 0 Siter
nitni Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Ville sjekket ut suksessterte, jeg: To mandelbunner med en veldig gul og deeeeeeeilig eggekrem mellom (sånn variant som man koker fra bunnen av, har aldri lagd den sjøl!), og sjokoladeglasur og mandelstrø på toppen. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8965.asp Og hvis man blander litt av fyllet med smeltet kokesjokolade for å ha som glasur blir den helt nydelig! ) 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Ville sjekket ut suksessterte, jeg: To mandelbunner med en veldig gul og deeeeeeeilig eggekrem mellom (sånn variant som man koker fra bunnen av, har aldri lagd den sjøl!), og sjokoladeglasur og mandelstrø på toppen. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8965.asp Hm - har bare spist suksessterte med gul krem (eggekrem) på jeg, aldri med sjokoladeglaur. Visste ikke at den fantes i flere varianter sånn sett. 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 *hehe* Jeg vet da det, jeg og! Men... Dere er så bokstavelige!;-) Trodde du hadde blitt lurt trill rundt av über-strenge foreldre jeg :-) 0 Siter
puttelull Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Trodde du hadde blitt lurt trill rundt av über-strenge foreldre jeg :-) Litt begge deler, kan man vel kanskje si.. ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.