Gå til innhold

Barn og mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers
Skrevet

Hvor gammelt var ditt barn når hun/han fikk mobiltelefon? Hva brukes telefonen til?

Jeg er ikke ute etter en diskusjon om hva som er riktig eller ikke - jeg vil bare høre folkets erfaringer.

Skrevet

Han var 9. Og det var faren som kjøpte den. Han bruker den til å ringe meg hvis jeg ikke er hjemme. Fasttelefonen vår er nemlig stengt for mobil. Dessuten ringer de store søsknene til ham på mobilen og så hender det han ringer til dem også.

Dessuten ringer jeg til han dersom jeg ikke ser ham når han skal inn.

Gjest togli
Skrevet

Datteren min var åtte år gammel når hun fikk mobiltelefon (ca. 8 mnd siden). I begynnelsen hadde hun "dilla" på den, men nå kan den være avslått i flere uker i slengen.

Hovedgrunnen til at hun fikk mobiltelefon var at vi foreldre er døve og SMS er den enkleste måten for oss å ha kontakt med hverandre når vi ikke er sammen.

Gjest midia
Skrevet

9 år for da begynte han å dra litt lengre når han var ute.

Da ble det lettere å få tak i ham.

Vi er også i en spesiell situasjon med far som jobber borte lengre perioder å gutten mye hjemme alene.

Må også legge til hvor flink han er til å spare pengene på den.

I mai i fjor så fylte vi på kontantkortet hans med 500 og fikk 1000 i ringetid, nå har han 400 igjen!

Gjest ....flattery will get you everywhere....
Skrevet

Vi har en søt, liten mobil liggende, og jeg trro vi kommer til å gi den til eldstemann snart. Hun er 6 år, mulig vi drøyer til hun blir 7.

Synes det er greit at vi kan ringe henne, men ville ikke investert masse penger allerede nå, Men siden vi har flere liggende, blir det ikke rare investeringen.

Skrevet

Her i gården kommer vel nytteverdien krypende omkring 6-8 årsalderen. Evnen til å passe på ting ikke riktig like fort.

Begynner gjerne med stadig hyppigere utlån av en av våre gamle til vi synes det er greit at de får en egen.

Brukes til å holde kontakten rundt omkring og til å finne hverandre på kjøpesenter.

mvh

Skrevet

Datteren min har fått mobil nå, hun ble akkurat 7 år.

Hun bruker den når hun er ute med vennene sine og det vil være ok om hun/vi får tak i henne.

Hun bruker den ikke mye, men noen ganger.

Skrevet

Bare eldstemann som har mobil. Han er 14 og bruker den stort sett til å holde kontakt med oss foreldre når han er borte noe sted.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Vi ventet til han var ca 11 år. Ville at han skulle lære seg grunnleggende "gi beskjed hvor du er" og "holde avtaler"-holdninger først. Når de var etablert, fikk han tlf.

Har ikke akkurat vært flittig i bruk. Nesten bortkastede penger spør du meg. Den er aldri ladet opp, og blir glemt/"kastet bort" i laaange perioder. (Så hvorfor alt maset om å få tlf?)

Bruker den når (jeg) han blir minnet på at den finnes, når han skal være litt "utilgjengelig" for meg (i skogen, kjøpesenter el. lign.)

Skrevet

Ingen av våre har foreløpig. I 10-åringens klasse tipper jeg at drøyt halvparten av elevene har.

Jeg har inntrykk av at mobil var mer "må-ha" for noen år siden enn det er nå.

Gjest 7 år og mobil?!
Skrevet

Datteren min har fått mobil nå, hun ble akkurat 7 år.

Hun bruker den når hun er ute med vennene sine og det vil være ok om hun/vi får tak i henne.

Hun bruker den ikke mye, men noen ganger.

Hvorfor i all verden?!?! For at du skal få det lettere?

Skrevet

Hvorfor i all verden?!?! For at du skal få det lettere?

Ja, for at jeg skal få det lettere. Jeg gir jo egentlig faen i ungene - vil helst gjøre minst mulig med dem, så hvorfor ikke?

*himle*

Herregud så idiotisk kommentar da. Men det måtte jo komme fra en anonym, som ikke tør svare meg med eget nick.

Skrevet

Vi ventet til han var ca 11 år. Ville at han skulle lære seg grunnleggende "gi beskjed hvor du er" og "holde avtaler"-holdninger først. Når de var etablert, fikk han tlf.

Har ikke akkurat vært flittig i bruk. Nesten bortkastede penger spør du meg. Den er aldri ladet opp, og blir glemt/"kastet bort" i laaange perioder. (Så hvorfor alt maset om å få tlf?)

Bruker den når (jeg) han blir minnet på at den finnes, når han skal være litt "utilgjengelig" for meg (i skogen, kjøpesenter el. lign.)

"Ville at han skulle lære seg grunnleggende "gi beskjed hvor du er" og "holde avtaler"-holdninger først. Når de var etablert, fikk han tlf. "

Det er det vi tenker også. Vår 8-åring har ikke mobil, og jeg har ikke tenkt han skal få det på en stund heller.

Gjest sandex
Skrevet

Ja, for at jeg skal få det lettere. Jeg gir jo egentlig faen i ungene - vil helst gjøre minst mulig med dem, så hvorfor ikke?

*himle*

Herregud så idiotisk kommentar da. Men det måtte jo komme fra en anonym, som ikke tør svare meg med eget nick.

Sorry.. det var en forglemmelse:) Jeg kan GJERNE svare med signatur!! :)

Og JA - det var JEG som sa det, og JA, jeg synes det er høl i hue å gi 1. klassinger mobil

Skrevet

Sorry.. det var en forglemmelse:) Jeg kan GJERNE svare med signatur!! :)

Og JA - det var JEG som sa det, og JA, jeg synes det er høl i hue å gi 1. klassinger mobil

Ok, det er jo helt greit at du mener det.

Og nå skal jeg heller svare deg skikkelig, siden du ikke har et eller annet nick for anledingen. :-)

Jeg er ikke enig med deg i at det er høl i hue, for det kan i mange tilfeller være veldig okay å kunne ringe og si fra om hun skal hjem for å rekke noe f eks.

Om hun er ute og glemmer tiden pga leking, og skal f eks på svømmekurs eller i bursdag, så syns jeg det er dumt å risikere å ikke få dette med seg fordi jeg ikke vil at hun skal ha mobil.

En kan gjerne si at dette er noe de må lære, at kommer de ikke i tide, så får de ikke vært med på det og det. FOrsåvidt er jeg enig, men ikke i alle tifeller.

Noen ting koster penger, som f eks svømmekurs, andre ting kan bli dumt om hun ikke blir med på - som bursdag.

Som sagt så bruker hun den ikke mye, men noen ganger. :-)

Vi trenger ikke være enige altså, jeg har bare skrevet min mening om det nå.

Skrevet

Og nå skal jeg heller svare deg skikkelig, siden du ikke har et eller annet nick for anledingen. :-)

Jeg er ikke enig med deg i at det er høl i hue, for det kan i mange tilfeller være veldig okay å kunne ringe og si fra om hun skal hjem for å rekke noe f eks.

Om hun er ute og glemmer tiden pga leking, og skal f eks på svømmekurs eller i bursdag, så syns jeg det er dumt å risikere å ikke få dette med seg fordi jeg ikke vil at hun skal ha mobil.

En kan gjerne si at dette er noe de må lære, at kommer de ikke i tide, så får de ikke vært med på det og det. FOrsåvidt er jeg enig, men ikke i alle tifeller.

Noen ting koster penger, som f eks svømmekurs, andre ting kan bli dumt om hun ikke blir med på - som bursdag.

Det er faktisk et mye mer travelt liv vi lever i dag enn da vi var barn, derfor er det kjekt med mobiltelefon, også til barn.

Gjest sandex
Skrevet

OK - og det er standard argumenter for de som prøver å rettferdiggjøre at de gir småbarn mobiltelefon!

- for å gjøre sin egen hverdag enklere.. Ikke barna :)

Og det var min mening! :)

Gjest Settlers
Skrevet

OK - og det er standard argumenter for de som prøver å rettferdiggjøre at de gir småbarn mobiltelefon!

- for å gjøre sin egen hverdag enklere.. Ikke barna :)

Og det var min mening! :)

Godt gjort egentlig, at det bare var du som kom med et slikt innlegg. Det var derfor jeg presiserte i hovedinnlegget, at jeg ikke var ute etter hva folk mener er riktig og galt.

Det der er så typisk! Tråden handlet ikke om det i det hele tatt.

Gjest sandex
Skrevet

Godt gjort egentlig, at det bare var du som kom med et slikt innlegg. Det var derfor jeg presiserte i hovedinnlegget, at jeg ikke var ute etter hva folk mener er riktig og galt.

Det der er så typisk! Tråden handlet ikke om det i det hele tatt.

Neida, jeg vet det.. men klarte ikke la være si min mening.. Beklager:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...