Gå til innhold

Skolebarn ble tvunget til å se vold..

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116348

Hva syns dere om dette da? Jeg skjønner bakgrunnen for å ville lære barna forskjellen mellom fantasi og virkelighet, men dette syns jeg høres over streken ut. At barn besvimer, blir dårlige og redde, tyder på at de har "bommet" litt med tanke på å vise dette i plenum. Eller?

De som _virkelig_ trenger en slik vekker hadde kanskje godt av det, men.. JEG som mor ville iallefall hatt et ord med i laget om skolen til barnet mitt skulle vise så sterke bilder som det!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230393-skolebarn-ble-tvunget-til-%C3%A5-se-vold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette er fullstendig feil framgangsmåte for de fleste barn i den alderen.

Ville blitt både sjokkert og sint om mine barn skulle blitt utsatt for det som er beskrevet i VG-artikkelen. At foreldrene ikke er tatt med på råd på forhånd gjør jo ikke saken bedre.

Forelesningen ble jo også holdt av en omreisende svovelpredikant som ikke behøver å være igjen å plukke opp bitene etterpå.

mvh

Gjest sol etter regn

Jeg tror dette er fullstendig feil framgangsmåte for de fleste barn i den alderen.

Ville blitt både sjokkert og sint om mine barn skulle blitt utsatt for det som er beskrevet i VG-artikkelen. At foreldrene ikke er tatt med på råd på forhånd gjør jo ikke saken bedre.

Forelesningen ble jo også holdt av en omreisende svovelpredikant som ikke behøver å være igjen å plukke opp bitene etterpå.

mvh

Ja.. en som liksom har "peiling" på hvordan dette skal gjøres? Ja, jeg hadde også blitt sint.. :|

Ja.. en som liksom har "peiling" på hvordan dette skal gjøres? Ja, jeg hadde også blitt sint.. :|

Synes alt for mange holdningskampanjer mot barn og unge i alt for stor grand handler om å forbanne mørket fremfor å tenne lys. I samfunnet for øvrig også.

mvh

Annonse

Frohåpentligvis lærer noen barn hvor farlig det kan være å slå. Om desse bildene kan redde noen fra alvorlige skader etter lærdom så er det verdt at de viser dem.

Effekten kan også være å gi flere idéer til vold. Og til å bidra til blassering i forhold til å tåle å se vold.

Når man bruker så krasse virkemidler når ungene er 10, hva skal man da vise dem når de er 15?

Dette er å skyte spurv med kanoner.

Finnes det forskning som dokumenterer den forebyggende effekten av så overdimensjonerte virkemidler.

mvh

mvh

Enig!

På ungdomsskolenivå/videregående kunne jeg vært tilbøyelig til å tenke at "Ok" Kanskje noen lærer av dette!" Men fra 4.klasse og opp til 6., var det ikke? Stakkarene får sikkert mareritt i mange uker framover!

Enig!

På ungdomsskolenivå/videregående kunne jeg vært tilbøyelig til å tenke at "Ok" Kanskje noen lærer av dette!" Men fra 4.klasse og opp til 6., var det ikke? Stakkarene får sikkert mareritt i mange uker framover!

Dessuten tror jeg det barna fikk se var så langt borte fra deres referanserammer at de ikke kobler det til egne handlinger og egen hverdag.

Tror ingen av dem vil tøyle seg mer i en slosskamp eller mobbesituasjon pga det de fikk se.

Om man skal lære barn å tenke konsekvenser og selvbeherskelse må man ta utgangspunkt i noe som er nært nok til at de lever seg inn i det og ikke kobler det ut ved å besvime.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...