Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mor (jeg) og far bor ikke lenger sammen. Jeg har daglig omsorg. Far betaler ikke ordinært bidrag, men utgiftene knyttet til SFO (privat ordning). Mor kjøper ALLE klær og det barnet trenger.

Det nærnmer seg 17.mai og barnet skal være hos far. Hun har fått bunad fra hans familie og nå vil far at jeg drar og kjøper svarte sko. Jeg er selvfølgelig glad for at barnet har fått bunad, men kan far forlange at jeg kjøper sko til?

Dette er en smålig diskusjon, men jeg spør litt prinsipielt. Det blir alltids tid for skiutstyr, snowboard, dyre klær og kan da far f.eks kjøpe snow-board og si at jeg må kjøpe sko og klær til dette?

Fortsetter under...

Gjest LOTUS78

Det er en vanskelig problemstilling. Men jeg synest ikke at far skal kunne pålegge deg å dele utgifter til luksus som du ikke har råd til. Men jeg synest at du som mor kan be far om å spleise på sykkel og andre ting som gutten trenger og er en selvfølge at barn har i dag.

Så jeg vil si, dersom far er flink til å kjøpe klær og annet gutten trenger, så kan du kjøpe skoa. Hvis ikke kan han kjøpe skoa.

Gjest finne noen rimelige sko

Det kommer jo an på så mye, når dere har privat avtale, så må dere jo finne beste løsning selv. Har du fått beskjed i så god tid at disse skoene kan erstatte andre sko (feks røde enkle skinnsandaler kan være fint til en barnebunad, og kan være sommerens sandaler) så er det greit. Hvis det blir sko som 100% kommer i tillegg til andre sko, og du ikke har raust med penger nå, så ville jeg gitt beskjed om at det var vasnkelig.

I god tid er vel stikkordet her, kan man få vite ting i god tid, kan slike ting være bursdagsgave fra farmor feks, eller kjøpes på salg, eller arves. To dager før 17. mai, blir det en ekstra utgift.. Da burde skoene blitt skaffet av den som skaffet bunaden.

Det krever jo uansett at man har en hyggelig tone, slik at det er lett å snakke om slike ting

.

Gjest Persille

Det vanlige er at du betaler klær og ting som skal være hos deg, far betaler klær og ting som skal være hos ham - uansett bidragsordning.

Det bidraget (i dette tilfellet) far betaler, skal dekke opphold de dagene barnet er mer hos deg enn hos ham. De resterende dagene må dere selv finansiere mat etc selv - naturlig nok. Han betaler jo ikke for at du skal kjøpe bleier til de dagene barnet er hos ham.

Så - dere betaler selv slike ting når de tingene i prinsipp "hører til" hos den ene av dere.

Når det er sagt; jeg hadde sagt at jeg har slike pensko, vil du ha andre får du kjøpe selv.

Annonse

Det vanlige er at du betaler klær og ting som skal være hos deg, far betaler klær og ting som skal være hos ham - uansett bidragsordning.

Det bidraget (i dette tilfellet) far betaler, skal dekke opphold de dagene barnet er mer hos deg enn hos ham. De resterende dagene må dere selv finansiere mat etc selv - naturlig nok. Han betaler jo ikke for at du skal kjøpe bleier til de dagene barnet er hos ham.

Så - dere betaler selv slike ting når de tingene i prinsipp "hører til" hos den ene av dere.

Når det er sagt; jeg hadde sagt at jeg har slike pensko, vil du ha andre får du kjøpe selv.

Takk for svar. Far mener at det er jeg som skal kjøpe ALT bortsett fra mat. Det har jeg også trodd, Men hvis det du skriver stemmer så blir jo saken en litt annen. Hvor finner jeg tydlig info om dette? Jeg leter på nett, men finner det ikke.

Gjest Persille

Takk for svar. Far mener at det er jeg som skal kjøpe ALT bortsett fra mat. Det har jeg også trodd, Men hvis det du skriver stemmer så blir jo saken en litt annen. Hvor finner jeg tydlig info om dette? Jeg leter på nett, men finner det ikke.

Det er nok ikke noe tydelig informasjon om dette er jeg redd, beklager.

Her kan du lese noe;

http://www.aleneforeldreforeningen.no/

og her:

www.f2f.no

Uansett - vi ble anbefalt å ha separate sett av "alt", slik at nettopp slike ting ikke skulle være kilde til diskusjon. Dyrt skiutstyr er selvfølgelig unødvendig å ha dobbelt opp av etterhvert, og barna blir store nok til å ta med seg det de trenger.

Likevel er det veldig praktisk om man har doble sett med klær etc - da slipper man å pakke med seg ting hver gang. Vi bytter i barnehagen. Det vil si jeg leverer om morgenen, han henter om ettermiddagen - og omvendt.

De helgene hun er hos han leverer jeg henne som vanlig, han henter og holder henne med alt hun trenger i løpet av helgen, og så leverer han henne i bhg mandag morgen i de klærne jeg leverte henne i på torsdag.

Dette har hvertfall spart oss for MASSE bryderier!

Som sagt; jeg ville sagt at hun har disse skoene - og vil han ha noe annet får han kjøpe det selv, du går ikke ut og kjøper noe du ikke har bruk for bare fordi han vil det.

Heldigvis har vi et godt nok forhold til at vi bytter på å kjøpe litt dyre ting, og om jeg mangler noe eller omvendt, så byttelåner vi om vi ikke får kjøpt av en eller annen grunn.

Det kompliserer jo saken litt at dere har en uvanlig bidragsordning.

Men generelt er det bidragsmottager som skal holde barnet med nødvendig klær og sko, og sende det med til samvær. Selvfølgelig forutsatt at du får det igjen. Du er ikke forpliktet til å holde barnet med et ekstra sett klær som ligger fast hos far.

Om bunadssko er nødvendig, blir et skjønnsspørsmål. Jeg vil tro nei, og at far ikke kan forlange dette.

Vår stesønn bor nesten like mye hos begge foreldrene. Dvs. at begge kjøper omtrent like mye klær. Vi har vært heldige og sluppet diskusjoner rundt dette. (Begge parter synes det har fungert greit)

Men dersom han skal være med oss til syden, og han trenger mer klær så er det selvsakt vi som må kjøpe det. (Vi tar da ofte en titt hos mora for å se hva som ligger av klær der før vi går ut og handler)

Dyrere ting som vintersko, vinterjakke o.l. spleises det på.

Jeg synes helt klart at det er farens ansvar å sørge for bunadsko på 17. mai. Barnet skal være hos han, og han (hans familie) har sørget for disse klærne.

Jeg hadde bare sendt med de vanlige penskoene (for ho har vel antagelig noen pensko).

Men man bør kanskje egentlig se litt stort på slike ting. Det finnes ting som er viktigere å "krangle om".

Annonse

Jeg synes ikke far kan forlange bunadssko dersom hun har et sett "pen-sko" som kan brukes i ulike anledninger.

Ser godt det prinsipielle i spørsmålet ditt. En ting er at du skal kjøpe det barnet trenger, men dersom far legger opp til "økte" behov så bør han ikke ta for gitt at du følger opp det med økte innkjøp.

mumitrollet

Hvis far betaler SFO (et par tusenlapper?) pluss mat etc når barnet er hos ham, synes jeg det virker som at han bidrar mer enn de fleste. Du får vel div stønader, gjør du ikke? Om han (eller hans familie, det spiller ingen rolle, kjøper bunad så må vel du kunne kjøpe et par bunadssko. Du får dem for 99,- på Obs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...