Gå til innhold

NHD-- hvilet AD ville du anbefalt meg

Anbefalte innlegg

Hei igjen.. du har vel leste så mange av mine detaljbaserte innlegg:0)) at du kanske kan ha gjort opp en mening med hva slags AD du ville prøvd på meg!!

Har nå fått xanor 1 mg i døgnet fordelt, for å klare sep. vanskene/angsten, men synes ærlig talt ikke de er noen revolusjon. ør og trett og lite annet. Like ør og svimmel som før..men har bare brukt dem siden fredag kveld da, og kanskje en innkjøringstid. Er meningen at jeg skal tilbake til min valium dose, når/hvis jeg kommer meg av cipralex... og han trodde ikke det skulle by på så store problemer... er du enig i det??

Et savn et at jeg nå ikke kan bruke valium etter behov som før.. og det er litt ille da jeg har sosial og bilangst...så kommer ingen vei.

Har en blanding av CFS(ME?)--fybromylagi på papiret, og resten kjenner du..

Hva ville du anbefalt meg. Som har sånne sepvansker?? og er så overfølsom---

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230422-nhd-hvilet-ad-ville-du-anbefalt-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zyban-bruker

Jeg har hatt veldig mye bivirkninger av alle anti-depressiva jeg har prøvd. Vet mange tåler cipralex og har lite bivirkninger av denne. Men for meg var det omvendt.

Har nå brukt zyban ganske lenge og merker lite/ingen bivirkninger av denne. Har fått tilbake energien (nesten for mye av det gode), er ikke fysisk syk lengre som jeg følte meg på AD. Angsten og den uutholdelige smerten som hele tiden "etset" inni meg er også mye bedre, til å leve med.

Nå er vi jo alle ganske forskjellige så skal ikke si at dette er det rette for deg, men jeg har ihvertfall kommet meg opp og ut av depresjonen v.hj.a. zyban.

Gjest mener ikke å såre deg

Er du sikker på at det er gunstig for deg å bruke så mye energi på å spørre om mer eller mindre det samme om og om igjen her på nettet? Når man leser hvordan du kverner rundt dette, så virker det nærliggende å tenke at det for deg ville vært bedre å flytte fokus vekk fra medikamenter og bivirkninger, forholde deg til din egen psykiater og fastlege, og forøvrig nekte deg selv denne enorme fokuseringen på temaet.

Jfr. forøvrig http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3094869

Annonse

bugge -jenta

Spør deg selv, inkink, hvorfor du leter etter et nytt AD før du har kommet deg av det gamle?

Det er ikke NHD som skal anbefale deg noe, og heller ikke jeg, ikke andre her heller. Ikke i ditt tilfelle. Det kan ikke alle vite, men du vet det nå. Du har fått høred et så mange ganger av NHD, og du må begynne å høre på ham. Psykiateren din vet alt hva du har gått på, han vet hva som gjenstår, han er den som skal hjelpe deg med det. Du driver rovdrift på deg selv som ikke er sunt. Nå har de tatt noen grep de rundt deg, og da må du gå for det, for ingen andre rundt deg kan gi deg bedre råd.

Og en ting av gangen. Putt ikke fremtidige valg inn i denne dagen. De hører fremtiden din til. Ikke let etter noe nytt, nå når du prøver noe nytt. Jobb med fokuset ditt min venn.

Og tenk over igjen hvordan du bør bruke dette forumet.

Klem

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil anbefale deg at du bruker all den energi som er nødvendig på å følge det opplegget psykiatern din har lagt opp for deg.

Den tid og energi som da blir til overs skal du rette lengst mulig bort fra både psykiatri og reaksjoner som skjer i din egen kropp.

Rett fokus mot noe utenfor deg selv. Hva det er, er likegyldig. Om det er Redningsselskapet, flyktningene i Darfur, tegnsettingen i Hamsuns forfatterskap eller utbredelsen av dvergbjørk på Finnmarksvidda, er helt likegyldig.

Spør deg selv, inkink, hvorfor du leter etter et nytt AD før du har kommet deg av det gamle?

Det er ikke NHD som skal anbefale deg noe, og heller ikke jeg, ikke andre her heller. Ikke i ditt tilfelle. Det kan ikke alle vite, men du vet det nå. Du har fått høred et så mange ganger av NHD, og du må begynne å høre på ham. Psykiateren din vet alt hva du har gått på, han vet hva som gjenstår, han er den som skal hjelpe deg med det. Du driver rovdrift på deg selv som ikke er sunt. Nå har de tatt noen grep de rundt deg, og da må du gå for det, for ingen andre rundt deg kan gi deg bedre råd.

Og en ting av gangen. Putt ikke fremtidige valg inn i denne dagen. De hører fremtiden din til. Ikke let etter noe nytt, nå når du prøver noe nytt. Jobb med fokuset ditt min venn.

Og tenk over igjen hvordan du bør bruke dette forumet.

Klem

bare det at han ville jeg skulle over på efexor... og det tror jeg selv ville bli feil med min overømfindtlighet.... har riktignok vært hos han halvannet år,,, men annenhver/tredjehver mnd av 45 minuttter. Harpratet mye om fortid-- Så kjenner meg nok ikke så godt på dette medisinelle planet..derfor jeg spør.. han mente jeg måtte bruke noe... og jeg er ikke lett å medisinere.. tenkte derfor NHD hadde mere erfaring på det planet.

bugge -jenta

bare det at han ville jeg skulle over på efexor... og det tror jeg selv ville bli feil med min overømfindtlighet.... har riktignok vært hos han halvannet år,,, men annenhver/tredjehver mnd av 45 minuttter. Harpratet mye om fortid-- Så kjenner meg nok ikke så godt på dette medisinelle planet..derfor jeg spør.. han mente jeg måtte bruke noe... og jeg er ikke lett å medisinere.. tenkte derfor NHD hadde mere erfaring på det planet.

Hvis han ikke kjenner deg så godt på det medisinske planet, er utfordringen din å få nettopp han til å bli bedre kjent med deg, ikke NHD, eller andre som ikke kan ha et nært forhold til deg. Forsøk heller å få flere timer med ham, slik at han blir kjent med deg.

Hvis du føler at psykiateren og fastlegen din ikke kjenner deg godt nok, så kan du skrive brev til dem - akkurat som du har gjort her på dol gjennom lengre tid. Prøv å ta ansvar for at de blir tilstrekkelig godt kjent med det du sliter med, slik at du ikke kan avvise alt det de sier fordi du har følelsen av at de ikke kjenner deg godt nok til å kunne uttale seg.

For meg fremstår det som nærmest selvdestruktivt å fokusere så enormt på medikamenter og bivirkninger som du gjør her på nettet. Men jeg ser ikke deg i din hverdag, og vet ikke hvor mye du klarer også å fokusere på andre ting.

Jeg vil anbefale deg at du bruker all den energi som er nødvendig på å følge det opplegget psykiatern din har lagt opp for deg.

Den tid og energi som da blir til overs skal du rette lengst mulig bort fra både psykiatri og reaksjoner som skjer i din egen kropp.

Rett fokus mot noe utenfor deg selv. Hva det er, er likegyldig. Om det er Redningsselskapet, flyktningene i Darfur, tegnsettingen i Hamsuns forfatterskap eller utbredelsen av dvergbjørk på Finnmarksvidda, er helt likegyldig.

jeg prøver så godt jeg kan, både med tankeflukter og alt som er anbefalt,tro ikke annet.

Bivirkninger behøver jeg desverre ikke sitte å mane fram.

Men jeg er veldig følsom i kroppen, og merker vel alt da!

Hvis du føler at psykiateren og fastlegen din ikke kjenner deg godt nok, så kan du skrive brev til dem - akkurat som du har gjort her på dol gjennom lengre tid. Prøv å ta ansvar for at de blir tilstrekkelig godt kjent med det du sliter med, slik at du ikke kan avvise alt det de sier fordi du har følelsen av at de ikke kjenner deg godt nok til å kunne uttale seg.

For meg fremstår det som nærmest selvdestruktivt å fokusere så enormt på medikamenter og bivirkninger som du gjør her på nettet. Men jeg ser ikke deg i din hverdag, og vet ikke hvor mye du klarer også å fokusere på andre ting.

Du kjenner meg selvsagt ikke.

Jeg er en impulsiv innleggs-skriver så har tendens til å gjenta meg selv utifra slik jeg føler det. Beklager det. Men har brukt dette forumet bevisst på å få ut hva jeg sliter meg, slik at jeg ikke belaster nærmeste familie med alle mine plager.

Prøver med tankeflukter hele dagen, leser bøker, ser filmer, sliter meg gjennom nødvendige gjøremål, men jeg har en oversensitivt system. En nevrolog sa en gang til meg at en av hundre var slik, og det var på fysisk ubehag. Med medikament bivirkninger blir dette selvsagt oppskrudd, da også de som er ikke er en av de hundre blir dårlige.

Jeg gjør så godt jeg kan frosken, tro ikke annet.

mvh

Annonse

Du kjenner meg selvsagt ikke.

Jeg er en impulsiv innleggs-skriver så har tendens til å gjenta meg selv utifra slik jeg føler det. Beklager det. Men har brukt dette forumet bevisst på å få ut hva jeg sliter meg, slik at jeg ikke belaster nærmeste familie med alle mine plager.

Prøver med tankeflukter hele dagen, leser bøker, ser filmer, sliter meg gjennom nødvendige gjøremål, men jeg har en oversensitivt system. En nevrolog sa en gang til meg at en av hundre var slik, og det var på fysisk ubehag. Med medikament bivirkninger blir dette selvsagt oppskrudd, da også de som er ikke er en av de hundre blir dårlige.

Jeg gjør så godt jeg kan frosken, tro ikke annet.

mvh

Jeg tror også du gjør så godt du kan, inkink:-)

Men synes kanskje det er riktig å stille spørsmål ved om det er godt for deg - totalt sett - å skrive så mye om temaet her som du har gjort en stund nå.

Man kan bli avhengig av så mangt - inklusive dol....*s*

Jeg tror også du gjør så godt du kan, inkink:-)

Men synes kanskje det er riktig å stille spørsmål ved om det er godt for deg - totalt sett - å skrive så mye om temaet her som du har gjort en stund nå.

Man kan bli avhengig av så mangt - inklusive dol....*s*

det er sant.. dol avhengighet* har vi hørt om før...

skal prøve å holde meg unna.

Det er når jeg er mest fortvilet og frustrert jeg er her, for å lete etter gode råd og trøst. Men det er jo så individuellt.--ingen fasit svar. men man blir jo skremt av så mye rart og ukjent som skjer med en.--- anfall og slikt.

Og så blir man jo ensom.. er jo vant til en jobb med mye folk, unger hjemme m.m. Nå har eldste flyttet på hybel og minsten er jo vekk på skole hele dagen. Så dagene blir jo lange... har ikke energi til å bruke dem fornuftig som å ut å gå f.eks, (dvs prøver på gode dager med en liten tur,) sosialt funker det ikke lenger---sprøtt.Jeg som alltid har vær så sosial-oppsøkt mennesker .... og så i min alder..trodde sånne tendenser ville kommet før. Er 45. jaja...

Men mannen min har sagt det lenge..hold deg unna den nedpsykingen der... du blir ikke bedre av å lese om alle andres elendighet også... så han har sikkert rett i en del av de tankene, men så leker like barn best..felles skjebne felles trøst, men det blir jo mye fokus på sykdom.. det gjør det. huff for et elende jeg er kommet i.

alle gode ønsker frosken

det er sant.. dol avhengighet* har vi hørt om før...

skal prøve å holde meg unna.

Det er når jeg er mest fortvilet og frustrert jeg er her, for å lete etter gode råd og trøst. Men det er jo så individuellt.--ingen fasit svar. men man blir jo skremt av så mye rart og ukjent som skjer med en.--- anfall og slikt.

Og så blir man jo ensom.. er jo vant til en jobb med mye folk, unger hjemme m.m. Nå har eldste flyttet på hybel og minsten er jo vekk på skole hele dagen. Så dagene blir jo lange... har ikke energi til å bruke dem fornuftig som å ut å gå f.eks, (dvs prøver på gode dager med en liten tur,) sosialt funker det ikke lenger---sprøtt.Jeg som alltid har vær så sosial-oppsøkt mennesker .... og så i min alder..trodde sånne tendenser ville kommet før. Er 45. jaja...

Men mannen min har sagt det lenge..hold deg unna den nedpsykingen der... du blir ikke bedre av å lese om alle andres elendighet også... så han har sikkert rett i en del av de tankene, men så leker like barn best..felles skjebne felles trøst, men det blir jo mye fokus på sykdom.. det gjør det. huff for et elende jeg er kommet i.

alle gode ønsker frosken

Kanskje du skal gi deg selv en "time-out" på minimum noen dager mht å skrive om medikamenter og bivirkninger?

Du kan allikevel ha glede av å være på dol, f.eks. kan du delta i diskusjoner på foreldreforumet eller på åpent. Når jeg vil ha litt adspredelse, så mener jeg mangt om ting jeg ikke har spesielt greie på (har allerede uttalt med om innkjøp av sko i ulike sammenhenger samt mobbing av barn i dag).

Jeg tror det akkurat nå bare kommer negative ting ut av ditt forsøk på å finne ut av dine symptomer gjennom nettet. Du får bestille time hos legen din oftere, og "plage" vedkommende med hvordan du har det.

Gjest AD-skeptiker på leit

Jeg har hatt veldig mye bivirkninger av alle anti-depressiva jeg har prøvd. Vet mange tåler cipralex og har lite bivirkninger av denne. Men for meg var det omvendt.

Har nå brukt zyban ganske lenge og merker lite/ingen bivirkninger av denne. Har fått tilbake energien (nesten for mye av det gode), er ikke fysisk syk lengre som jeg følte meg på AD. Angsten og den uutholdelige smerten som hele tiden "etset" inni meg er også mye bedre, til å leve med.

Nå er vi jo alle ganske forskjellige så skal ikke si at dette er det rette for deg, men jeg har ihvertfall kommet meg opp og ut av depresjonen v.hj.a. zyban.

Hei Zyban bruker?? fikk du zyban i forbindlse med røykelsutt eller er de frigitt som AD også i Norge nå??NHD sier jo de er veldig bra?? og at det ble jobbet med saken tidligere her??

Vet de påviker dopamin, men ellers hvilke signalstoffer?? er det seponeringsproblemer slik som ssri eller er det forholdsvis greie å slutte med.

Hva med vektøkning?? alkohol?

Vet du hvorfor de i så fall ble holdt så lenge tilbake??

Og om det er noen skumle bivirknigner med dem?? siden de ble holdt så lenge tilbake?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...