Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Om jeg tar inn et barn den 30. i måneden, så får jeg statlig støtte for hele den måneden. Altså full utbetaling uansett antall dager.

Men; hvordan er dette med kontantstøtten?

Mister de støtte kun for de dagene de har opphold i bhg?

Altså om de har kontantstøtte, og så får plass hos meg 30. mai, mister de da støtten for hele mai eller bare 30. og 31.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230430-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kontantst%C3%B8tte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Kontantstøtten varer til og med den måneden retten til kontantstøtte opphører, altså i ditt eksempel vil de beholde full støtte i hele mai, men får ikke noe i juni.

(Dersom du tar inn barnet fra 1. juni i stedet får foreldrene kontantstøtte ut juni.)

Gjest Mom33

Kontantstøtten varer til og med den måneden retten til kontantstøtte opphører, altså i ditt eksempel vil de beholde full støtte i hele mai, men får ikke noe i juni.

(Dersom du tar inn barnet fra 1. juni i stedet får foreldrene kontantstøtte ut juni.)

Men tar hun inn barna fra 1. juni, så sparer hun ikke noe på statsstøtten. Regner med at motivet for å ha inntak den siste i måneden er at man får statlig støtte som ikke blir brukt opp til lønn for ansatte.

Gjest Tatjana

Men tar hun inn barna fra 1. juni, så sparer hun ikke noe på statsstøtten. Regner med at motivet for å ha inntak den siste i måneden er at man får statlig støtte som ikke blir brukt opp til lønn for ansatte.

Ja, jeg skjønte da det. Skulle bare gjøre det helt tydelig hva jeg mente.

:-)

Gjest Persille

Ok.

Men jeg må spekulere i å ta dem inn den siste datoen i mnd, fordi jeg da får støtte for hele måneden, og det utgjør en markant forskjell når det er snakk om ti barn...

Takk for svar :)

Gjest Persille

Ja, eller generelt en helt måned ekstra med statlig støtte - som betyr 57.000 ekstra i inntekt.

Det er snakk om så mye penger at jeg kan få råd til å investere i nye ting barnehagen trenger.

Om jeg tar dem inn 30. juni vil jeg få støtte både for juni og juli - det betyr nesten 120.000 mer i støtte enn om jeg tar dem inn 1. august.

For foreldrene betyr det tapt kontantstøtte i juli, og det er det endel som er misfornøyd med. Men det er heldigvis bare juli da, og ikke juni...

Men likevel utgjør det så mye for oss økonomisk, at jeg ikke har lyst til å ta hensyn til den misnøyen...

Hva synes du?

Annonse

Gjest Mom33

Ja, eller generelt en helt måned ekstra med statlig støtte - som betyr 57.000 ekstra i inntekt.

Det er snakk om så mye penger at jeg kan få råd til å investere i nye ting barnehagen trenger.

Om jeg tar dem inn 30. juni vil jeg få støtte både for juni og juli - det betyr nesten 120.000 mer i støtte enn om jeg tar dem inn 1. august.

For foreldrene betyr det tapt kontantstøtte i juli, og det er det endel som er misfornøyd med. Men det er heldigvis bare juli da, og ikke juni...

Men likevel utgjør det så mye for oss økonomisk, at jeg ikke har lyst til å ta hensyn til den misnøyen...

Hva synes du?

Tja, sånn rent moralsk er det nok i gråsona, men juridisk har du jo retten på din side.

Som forelder med dårlig råd ville jeg kanskje ikke blitt særlig happy, samtidig ville jeg kanskje skjønt at 57 000,- gir bedre barnehage.

Tja, sannelig om jeg vet. Det er vel å tyne systemet?

Gjest Persille

Tja, sånn rent moralsk er det nok i gråsona, men juridisk har du jo retten på din side.

Som forelder med dårlig råd ville jeg kanskje ikke blitt særlig happy, samtidig ville jeg kanskje skjønt at 57 000,- gir bedre barnehage.

Tja, sannelig om jeg vet. Det er vel å tyne systemet?

Tyne systemet - uten tvil!

Det er ikke snakk om foreldre med dårlig råd her, jeg kjenner alle, og jeg tror egentlig de fleste av dem ikke vil merke det.

Det er bare snakk om tre stykker, de andre syv har ikke rett til det pga barna er for små.

Så for meg utgjør det 25.000 kroner, for dem utgjør det minus kontantstøtten én mnd...

Gjest Tatjana

Tyne systemet - uten tvil!

Det er ikke snakk om foreldre med dårlig råd her, jeg kjenner alle, og jeg tror egentlig de fleste av dem ikke vil merke det.

Det er bare snakk om tre stykker, de andre syv har ikke rett til det pga barna er for små.

Så for meg utgjør det 25.000 kroner, for dem utgjør det minus kontantstøtten én mnd...

Dersom du kjenner dem, så kan du vel ta et foreldremøte med dem og forklare dem hvorfor dette er viktig for deg?

For min del ville det gjort _stor_ forskjell...

Gjest Persille

Dersom du kjenner dem, så kan du vel ta et foreldremøte med dem og forklare dem hvorfor dette er viktig for deg?

For min del ville det gjort _stor_ forskjell...

Man må jo ha i bakhodet at for ett barn, så utgjør dette én mnd kontantstøtte, mens for oss så utgjør det syv vikardager.

Dermed kan det være det er å foretrekke for foreldrene likevel når alt kommer til alt, dersom vi ikke har mer penger igjen på slutten av året, og de må vikariere selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...