Gå til innhold

Til baremei


ebbamor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest baremei

Tja. Det var en bra forelesning. Så mye nytt var det likevel ikke for meg, da forelesningen var beregnet på "den vanlige mannen i gata", og lå på et ganske lavt nivå. Men det kan være fint det også iblant:)

GI er et stort og "kronglete" emne, så jeg tror det blir litt mye å legge ut om her:) Noe spesielt du lurer på? (Ingen garanti for at jeg kan svare da, men..)

Jeg kan ihvertfall gi et par råd til de som følger GI:

- Stirr dere ikke blinde på bare GI-verdiene, men ta hensyn til matvarens GL, glychaemic load, (mengden karbohydrat) også. Selv om gulrot har høyt GI, inneholder den få gram karbohydrater, og du må derfor spise mengdevis for å få nevneverdig blodsukkerpåvirkning.

- Tenk også på næringsinnholdet i maten kontra GI. Visste du at gelèbringebær(smågodt) har lavere GI enn gulrøtter?! Mens gelebringebærene inneholder sukker og stort sett bare det, er gulrøttene stappfulle av nyttige næringsstoffer og fiber.

At det skal være gunstig for hvermannsen å følge GI-prinsippet, er ennå ikke bevist(her behøves mer forskning). Derimot kan diabetikere ha god nytte av GI. Å spise mye grovt og grønt, skader imidlertid ingen:)

Ha en god dag, ebbamor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det var en bra forelesning. Så mye nytt var det likevel ikke for meg, da forelesningen var beregnet på "den vanlige mannen i gata", og lå på et ganske lavt nivå. Men det kan være fint det også iblant:)

GI er et stort og "kronglete" emne, så jeg tror det blir litt mye å legge ut om her:) Noe spesielt du lurer på? (Ingen garanti for at jeg kan svare da, men..)

Jeg kan ihvertfall gi et par råd til de som følger GI:

- Stirr dere ikke blinde på bare GI-verdiene, men ta hensyn til matvarens GL, glychaemic load, (mengden karbohydrat) også. Selv om gulrot har høyt GI, inneholder den få gram karbohydrater, og du må derfor spise mengdevis for å få nevneverdig blodsukkerpåvirkning.

- Tenk også på næringsinnholdet i maten kontra GI. Visste du at gelèbringebær(smågodt) har lavere GI enn gulrøtter?! Mens gelebringebærene inneholder sukker og stort sett bare det, er gulrøttene stappfulle av nyttige næringsstoffer og fiber.

At det skal være gunstig for hvermannsen å følge GI-prinsippet, er ennå ikke bevist(her behøves mer forskning). Derimot kan diabetikere ha god nytte av GI. Å spise mye grovt og grønt, skader imidlertid ingen:)

Ha en god dag, ebbamor:)

Neida, jeg lurte ikke på noe spesielt. Bare lurte på om det var noe "nytt" å rapportere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...