Gå til innhold

Kraftig og klossete 8-åring på ballett?

Anbefalte innlegg

Gjest Jørundk

Hva sier/gjør man når ei kraftig jente på 8 år har kjempelyst til å begynne på ballett?

Hun er ikke direkte overvektig, men såpass kraftig at det er vanskelig å få tak i klær i den str hun skal bruke etter alderen sin. Må alltid kjøpe klær ment for eldre barn og så legge opp buksene.

I tillegg er hun klossete, snubler lett (har dårlig kroppsbeherskelse), så en ser for seg at det vil være flaut og komisk at hun danser ballett. Foreldrene vil jo skåne henne for dette, men kan jo ikke si direkte til jenta hva de mener.

De har prøvd å oppmuntre henne til andre fritidsaktiviteter. Men ballett driver alle venninnene hennes med, så det er jo ikke rart at også hun har lyst.

Ser for meg at det kanskje vil være riktig at hun begynner med en eller annen form for idrett, særlig for å få opp aktivitetsnivået og bedre kroppsbeherskelsen. Men ballett, da...?

Fra foreldrenes side er ikke dette for å være stygg, men for muligens å skåne jenta for flaue opplevelser.

Gode råd, noen?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Når hun gjerne vil, kan vel foreldrene vanskelig nekte henne å begynne? Hun finner vel ut etterhvert selv, på mer eller mindre smertelig vis, om hun ønsker å fortsette. Kanskje hun ikke er så håpløs som man antar? Ikke alle gode dansere er sylslanke.

Synes ballett høres bra ut jeg. Hun er bare åtte år, og mye kan ordne seg på kort tid. Ta en telefon til nærmeste BRA ballettskole og snakk med de om problemet. Bra ballettskoler har gode pedagoger ansatt. Og foreldrene bør jo følge opp slik at det blir en positiv opplevelse for barnet. Og det kan det fort bli.

Lykke til.

Hun er bare 8 år, så tviler på at nederlaget blir så stort om det ikke fungerer. Det kommer jo litt an på hva de voksne gjør det til.

Ellers synes jeg det høres ut som en utrolig god ide å begynne på ballett for henne. Du nevner jo selv endel fordeler. Med gode instruktører vil hun få bedre kroppsbeherskelse, og mestringsfølelsen stiger. Litt dumt å tenke at kraftige og klossete barn ikke hører hjemme enkelte steder.

Gjest Jørundk

Når hun gjerne vil, kan vel foreldrene vanskelig nekte henne å begynne? Hun finner vel ut etterhvert selv, på mer eller mindre smertelig vis, om hun ønsker å fortsette. Kanskje hun ikke er så håpløs som man antar? Ikke alle gode dansere er sylslanke.

Nei, jeg syns også det vil være vanskelig å nekte henne å begynne. Samtidig er foreldrene usikre på hva det kan komme til å gjøre med selvfølelsen hennes dersom hun ikke mestrer det.

Det i seg selv at hun er kraftig har nok som du sier ikke så mye å si for om hun kan være flink til å danse eller ikke. Det bekymrer vel foreldrene mest at kombinasjonen "kraftig, i ballettkostyme, snublende rundt på dansegulvet" kan komme til å se noe katastrofalt ut...

Galt å tenke slik, kanskje?

Hvis hun ønsker det synes jeg hun skal få prøve. Kanskje nettop balletten vil hjelpe henne til bedre kropps-beherskelse også? Trist at kroppsfassong skal ha så tilsynelatende stor betydning for valg av hvilke aktiviteter barna skal kunne gå på. Finnes da nok av dyktige dansere som ikke er sylfider. Ta henne med på en prøvetime først og se hva hun synes om det.

Det finnes jo mange former for dans. Hva med barnedans som jobber mer med lek, rytme og ulike danseformer?

Jeg gikk selv på ballett som 8-åring og følte meg veldig utenfor, fordi jeg var så veldig stiv i kroppen. Derimot var jeg veldig sterk rytmisk, så selv om ballett ikke ble min bane fant jeg dansekurs som passet meg utmerket. Der var det lek og ikke så mye alvor som i balletten. men nå hadde jeg en grinebitter av en dansepedagog og alle jentene på kurset var voldomt ambisiøse........

Syns hun skal ta en prøvetime først jeg!

Annonse

Gjest baremei

Heisann:)

Forstår dette er et lite dilemma. Men jeg synes absolutt hun skal få prøve seg. Ballettreningen kan jo være veldig bra for utvikling av bedre kroppsbeherskelse, og om jenta er kraftig, er jo fysisk aktivitet supert, rett og slett. Så flott at hun selv vil dette. Jeg synes dere bør støtte og oppmuntre henne, jeg. Negative kommentarer fra andre kan dere ikke skåne henne for, og de vil hun møte på i skolen og ellers uansett. Men dere kan veie opp ved å vise jenta at hun er verdifull. At hun duger. Og at ingen er verdensmestere med en gang, men at øvelse gjør mester. Gir det henne økt selvtillit om dere bestemmer hva hun er og ikke er for lubben til å drive med, tror dere?

Det er dessuten en 8-åring vi snakker om. Jeg går utifra at balletten drives på hobbynivå? Noen prima ballerina blir hun kanskje ikke(men hvem vet??), men barneballett pleier da(BØR ihvertfall) å ta vel imot alle barn, uansett form og størrelse. Teknikkene "lekes" inn, og det er ikke veldig så avansert. Ihvertfall ikke det jeg har sett.

Men det er jo lurt av foreldrene å være litt obs, og ha antennene ute. Miljøet på ulike ballettskoler varierer sikkert (som i alle idrettslag, foreninger etc.), og overdreven kroppsfiksering eller mobbing bør tas tak i, jo før jo heller.

Jeg har selv trent ballett i mange år, og der var miljøet kjempebra. Det var folk i mange ulike former, og alle ble respektert. Det var heller ikke slik at de tynneste automatisk var de flinkeste og mest grasiøse, faktisk. Et par av de som var kraftigst (både mht. muskler og fett, altså) på mine klasser, har i dag fullført utdannelse ved Statens Balletthøgskole(det er prestisje å komme inn der!!!) og er blitt profesjonelle dansere og pedagoger!

Mvh,

Gjest baremei

Heisann:)

Forstår dette er et lite dilemma. Men jeg synes absolutt hun skal få prøve seg. Ballettreningen kan jo være veldig bra for utvikling av bedre kroppsbeherskelse, og om jenta er kraftig, er jo fysisk aktivitet supert, rett og slett. Så flott at hun selv vil dette. Jeg synes dere bør støtte og oppmuntre henne, jeg. Negative kommentarer fra andre kan dere ikke skåne henne for, og de vil hun møte på i skolen og ellers uansett. Men dere kan veie opp ved å vise jenta at hun er verdifull. At hun duger. Og at ingen er verdensmestere med en gang, men at øvelse gjør mester. Gir det henne økt selvtillit om dere bestemmer hva hun er og ikke er for lubben til å drive med, tror dere?

Det er dessuten en 8-åring vi snakker om. Jeg går utifra at balletten drives på hobbynivå? Noen prima ballerina blir hun kanskje ikke(men hvem vet??), men barneballett pleier da(BØR ihvertfall) å ta vel imot alle barn, uansett form og størrelse. Teknikkene "lekes" inn, og det er ikke veldig så avansert. Ihvertfall ikke det jeg har sett.

Men det er jo lurt av foreldrene å være litt obs, og ha antennene ute. Miljøet på ulike ballettskoler varierer sikkert (som i alle idrettslag, foreninger etc.), og overdreven kroppsfiksering eller mobbing bør tas tak i, jo før jo heller.

Jeg har selv trent ballett i mange år, og der var miljøet kjempebra. Det var folk i mange ulike former, og alle ble respektert. Det var heller ikke slik at de tynneste automatisk var de flinkeste og mest grasiøse, faktisk. Et par av de som var kraftigst (både mht. muskler og fett, altså) på mine klasser, har i dag fullført utdannelse ved Statens Balletthøgskole(det er prestisje å komme inn der!!!) og er blitt profesjonelle dansere og pedagoger!

Mvh,

Ser nå at jeg har repetert mye av hva de andre her har skrevet:) Sorry.

Jeg tror det kan skade et barns selvfølelse mer at mor og far ikke tror på barnet enn at barnet misslykkes på et eller annet område.

Tror du ikke barn har teft til å skjønne hvorfor mamma og pappa ikke vil de skal begynne?

Foreldre bør være mye mer redd for at barna ikke prøver ting enn at de ikke lykkes. Barn som blir backet av oppmuntrende foreldre som tror på dem tåler slike smeller godt.

Ballet høres utmerket ut for bedre kroppsbeherskelse.

Iblant er faktisk de voksne mer kritiske til barnas prestasjoner enn barna er. Selv om de voksne har vett til å holde munn, for det meste.

mvh

Jeg tror det kan skade et barns selvfølelse mer at mor og far ikke tror på barnet enn at barnet misslykkes på et eller annet område.

Tror du ikke barn har teft til å skjønne hvorfor mamma og pappa ikke vil de skal begynne?

Foreldre bør være mye mer redd for at barna ikke prøver ting enn at de ikke lykkes. Barn som blir backet av oppmuntrende foreldre som tror på dem tåler slike smeller godt.

Ballet høres utmerket ut for bedre kroppsbeherskelse.

Iblant er faktisk de voksne mer kritiske til barnas prestasjoner enn barna er. Selv om de voksne har vett til å holde munn, for det meste.

mvh

Veldig enig i det du skriver!

Det er nesten så jeg mistenker dette for å være et tulleinnlegg?! Hvorfor skal hun ikke få begynne på ballett? Fordi hun er for tung og klossete?! Da er det jo helt prima å starte på en sånn type aktivitet! Nei, ikke gi jenta mindreverdighetskomplekser fordi noen voksne ikke klarer å tenke klart!

Annonse

La barnet begynne på ballett!!!!!!!!!

Hvis du i tillegg oppfatter barnet som "klossete", er ballett noe av det aller beste til å bygge opp balanse og kroppsbeherskelse.

Og tenk så morsomt for 8 åringen da, som får gjøre noe h*n har såååå lyst til.

Når det gjelder størrelse på barnet, synes jeg dere som foreldre bør fokusere på eget kosthold, og evnt. føre en sunnere livsstil.

Det er faktisk ikke noe mer hokus pokus at forbruket av energi ikke er høyt nok i forhold til inntaket.

SÅ enten må man røre seg mer(noe som er min favorittløsning) eller spise mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...