Gå til innhold

Bokanbefaling med mer :-)


ebbamor

Anbefalte innlegg

Denne anbefalingen er mest til baremei, men alle andre som er opptatt av kosthold og helse, bør også definitivt ta en titt:

"BEDRE UTEN BRØD" av Christian B. Allan og Wolfgang Lutz.

Jeg vil tro at denne boka er mer "spiselig" enn Skaldemans bok, baremei, fordi den har en langt mer vitenskapelig framstilling av stoffet enn sistnevntes. Hovedbudskapet er likevel det samme: Menneskene får bedre helse av å spise en diett basert på animalsk fett og protein og med et minimalt inntak av karbohydrater.

Lik det eller la være - jeg er overbevist om at det er denne type kost vi genetisk sett er ment å spise. Livsstilssykdommene vi sliter med i den industrialiserte verden kunne nærmest vært eliminert dersom vi hadde spist naturlig kost.

Det forundrer meg litt, baremei, at du er så oppdatert på og opptatt av biologi hva døgnrytmer og helse angår, og likevel har slik motstand mot naturlig kost som den optimale føden for mennesker. Det er milevis fra naturlig for mennesker å spise slik mat som anbefales fra offentlige myndigheter. Jeg synes det er betenkelig at en skole som utdanner framtidas ernæringseksperter ikke er mer opptatt av evolusjonslære.

Hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også tro på dette, men det er vanskelig i praksis. Alt her i samfunnet er liksom bygd opp rundt mye karbohydrater virker det som.

Har bestilt meg kokeboka til Fedon Lindberg og håper på mange gode tips der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke et moralsk aspekt her også da? Det er allerede for lite kjøtt og fisk til verdens befolkning, og dersom vi hadde gått over til å spise en enda større andel av disse matvarene, hadde det blitt enda mindre til de som allerede har svært lite. Jeg tror at dersom vi skulle fått en mer rettferdig fordeling av maten i verden, skulle vi spist MER brød og mindre kjøtt i den rike del av verden!

tror i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke et moralsk aspekt her også da? Det er allerede for lite kjøtt og fisk til verdens befolkning, og dersom vi hadde gått over til å spise en enda større andel av disse matvarene, hadde det blitt enda mindre til de som allerede har svært lite. Jeg tror at dersom vi skulle fått en mer rettferdig fordeling av maten i verden, skulle vi spist MER brød og mindre kjøtt i den rike del av verden!

tror i hvert fall

Du bringer inn et tema som kanskje hører hjemme i et filosofisk forum? Eller politisk? Et forum for etikk og moral?

For all del: det er et interessant tema. Men dersom jeg fortsetter tankerekka: er det i det hele tatt rettferdig at kan spise meg mett hver dag, at jeg bor i et hus med tre soverom i et fredfullt land, at jeg har bil og råd til å reise på ferie hvert år - så lenge folk andre steder i verden flykter fra krig og elendighet - så lenge store deler av jordas befolkning ikke har nok mat å spise?

Skal vi slutte å behandle hjertelidelser her i landet fordi mennesker i andre deler av verden ikke en gang har rent drikkevann? Skal vi slutte å gi HIV-positive effektive (men dyre) medisiner her i landet fordi HIV-positive i Afrika dør fordi de ikke har råd til de samme medisinene?

Hvor langt er du villig til å gå for å oppnå en rettferdig fordeling av godene i verden?

Det kan godt hende det i et globalt perspektiv virker egoistisk at jeg ønsker å spise et optimalt kosthold i forhold til hva jeg tåler og i forhold til hva jeg har tilgang på av råvarer. Men så er ikke dette forumet heller først og fremst et forum for moralske debatter om fordeling av goder ... eller?

Ingen kan redde verden alene. For mitt vedkommende, tar jeg i godt voksen alder en helsefaglig utdannelse fordi jeg ønsker å jobbe med mennesker som har utfordinger i livet de trenger bistand for å mestre. Hadde det vært bedre om jeg ble vegetarianer, solgte alt jeg eide og donerte pengene mine til et bistandsprogram i et u-land?

Jeg trekker den litt langt nå, jeg ser det. Men vet du ... jeg synes egentlig diskusjonen hører hjemme et annet sted.

Noen som mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...