Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 6 mnd. er blitt skikkelig sår i rompa, det ser nesten ut som om det væsker litt og går snart "hull" på huden. Hun har hatt avføring 7-8 ganger det siste døgnet så det er det som er årsaken.

Er det noen som har noen gode råd for hva vi kan hjelpe henne med?

Vi har brukt sinksalve, men føler kanskje ikke det er den helt store hjelpen.

brilleslangen
Skrevet

Har ikke egentlig noe råd til hva dere skal bruke..Annet enn at jeg selv sverger til Vitapansalve.. Den er fet og legger igjen en beskyttende hinne i tillegg til at den inneholder vitamin A som virker positivt på sårhelingen...

Men siden dere har prøvd sinksalve vil jeg komme med en liten opplysning.. Sinksalve kan faktisk for mange forverre sårheten..Mange reagerer på salva, og det er vanskelig å få vekk alle salverestene. For noen år siden var det ei i nærmiljøet her som ble skikkelig sår av å bruke sinksalve, tiilslutt dro de til lege fordi ho fikk store væskende sår..og fikk vite at sårene skyldtes salva.. sinksalve måtte vaskes vekk med olje. Vanlig vann og såpe fjerner den ikke ordentlig. Etter at jeg hørte om denne episoden(kjenner familien godt) har jeg ikke turt å bruke sinksalve.. men har altså gode erfaringer med vitapansalve.

Gjest tullehøna
Skrevet

Ser noen foreslår Inotyol. Den er svært virksom, men svir fryktelig om det er åpne sår eller svært sår hud.Kjenner ikke til andre alternativer enn sinksalve, (som er nevnt her tidligere), men har med egne barn svært god erfaring med potetmel i stompen. Da blir området tørt. Jeg påførte alltid salve med bomullsdott, det føltes mykere.

Skrevet

Inotyol (?) var det som virket best på jenta vår. Ved diare gjorde denne underverker. Fåes på apotek.

Ved lettere sårhet har vi brukt sinksalve og gjør det den dag i dag ved behov (hun er nå 5 år).

Skrevet

Sinksalve fungerer ikke på noe her i huset.

Til moderat sår stump bruker jeg Spesialkrem fra SebaMed.

Til veldig sår stump bruker jeg Inotyol. Den er supereffektiv.

Ser jeg antydning til sårhet smører jeg på litt A-creme.

Skrevet

Inotyol, sinksalve med tjære. Smør veldig tjukt på.

Det fikser det meste.

mvh

Skrevet

Henger meg på anbefalingen om Inotyol.

Har ikke vært borti at den svir, heller!

Skrevet

Henger meg på anbefalingen om Inotyol.

Har ikke vært borti at den svir, heller!

Jeg har prøvd den selv, det svei ikke. Er nok bare at de såre rumpene vi smører er vanvittig vonde:-(

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Jeg tror jeg tar en tur på apoteket i morgen og kjøper Inotynol og prøver denne siden det var den de fleste anbefalte her.

Nå skal pompen forhåpentligvis bli bra igjen;)

Skrevet

Jeg tuller ikke, potetmel! Pudre med potetmel og la barnet gjerne være uten bleie en stund. Vitapan salve, (gul tube) har vi alltid i huset (og på hytta). Vitapan bruker vi i sår stump, i tørre kinner, og særlig bra er den å smøre om kvelden etter en dag ute i sola.

Skrevet

Intotylen er det aller beste her også. Tar ikke mange timene fra helt rød/sår hud til den ser fin ut igjen!

Gjest kvitsymra
Skrevet

Jeg tuller ikke, potetmel! Pudre med potetmel og la barnet gjerne være uten bleie en stund. Vitapan salve, (gul tube) har vi alltid i huset (og på hytta). Vitapan bruker vi i sår stump, i tørre kinner, og særlig bra er den å smøre om kvelden etter en dag ute i sola.

Eg bruker aldri salve på jentene mine. Potetmel virker kjempe godt!

Skrevet

Jeg fant tre ting som hjalp. Krystallfiolett en gang ho hadde sopp. (Ble åpne væskende sår). Inotyol - en fantastisk krem. Begge kjøpes på apoteket.

Potetmel virket også bra den ene gangen.

Disse virker i løpet av 12-24 timer. (Blir jo ikke helt bra så fort, men du skal se en klar forbedring.)

Skrevet

Vi brukte alltid Silulen-sinksalve. Var barna skikkelig såre smurte vi på et tykt lag, og merket bedring allerede ved neste bleieskift.

Vi brukte også potetmel som Majata skriver om.

Skrevet

Inotyol!

Inotyol er en fet salve som virker mykgjørende og beskyttende og den lindrer svie og kløe ved hudirritasjon.

Skrevet

Om du ammer er morsmelk også bra! Det har jeg alltid brukt på mine små. Drypp på litt ved hvert bleieskift og la det lufttørke før du tar på bleie igjen.

Skrevet

Potetmel mot liten sårhet/forebygge.

Sinksalve dersom det er litt sårt.

Er det så ille som du beskriver der så har jeg brukt å la det lufttørke, strø på med potetmel og koste bort potetmelet med en myk klut eller bomull, og deretter påføre et _godt_ lag inotyol.

Blir som regel betydelig bedre allerede over natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...