Gå til innhold

Galt å bade barna hver dag?

Anbefalte innlegg

Gjest fartildaniel

Apropo hygienedebatten nå for dagen. Hvor enkelte mener at det ikke er godt å bade barna hver dag fordi da ødelegger du dems imunforsvar. Men hvor riktig er det? Jeg leste forleden i aftenposten at det hadde blitt mindre sykdom i en barnehage etter at de hadde strammet opp rutinene med håndvask.

I samme artikkel sto det at etter at barna hadde fått de første sykdommene kunne en gjærne bade dem hver dag.

Her i huset var vi forsiktig med å bade barna til de hadde gjenomgått sine første forkjøelse og infulensa. Min sønn på 5 år bader hver kveld og min sønn på 9 dusjer hver morgen. Flere her som lar barna bade og dusje hver dag? De har vært mindre syke enn andre barn vi kjenner som det ikke virker som bader/dusjer hver dag.

For meg er det ekkelt å tenke på om barna kun skulle bade en gang i uken. godt nok de er små. men de leker jo hver dag i et eller skittende ting og saker.

For meg er det ekkelt å tenke på

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230643-galt-%C3%A5-bade-barna-hver-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mom33

Det er vel ikke vann alene som er så skummelt, det er vel såpe som gjør mest med huden (i negativ forstand). Her i huset dusjes ungene når det er behov for det - daglig i perioder, 2-3 ganger i uka i andre perioder. De er 5 og 4 år.

Når det gjelder barnehager, så blir jeg litt skremt over all denne hygienepraten - når det kommer til spriting av hender og slikt. Hvis miljøet rundt barna blir sterilt, hva skjer da om det kommer en bakterie eller fem? Blir alle helt slått ut da, eller?

God hygiene er nødvendig og viktig, men å kreve spritrene hender må da være å gå for langt...

Gjest fartildaniel

Det med huden kan jeg godt forstå hvis det er et lite barn. Før den elste var 3år badet vi han kun 2 ganger i uka. Etter det hver dag hans hud har ikke tatt skade han er 9 år nå. Yngste på 5 begynte å bade hver dag først for et år siden etter han hadde en lettere infulensa

Gjest morentilfire

Små barn (

Om vinteren, når unger ikke blir møkkete på kroppen, er det derfor ingen vits i å

bade ofte. En gang i uka er strengt tatt nok. Hvis du misliker den tanken, er hyppigere vask uten såpe kanskje en løsning for deg.

Det er riktig at når du bader, så fjerner du 'naturlige og uskyldige' bakterier som fungerer som beskyttelse mot større og farligere bakterier.

Om sommeren trenger vi å få skyllet av oss saltvann, grønske ol fra kropp og føtter før vi legger oss.

Du må jo bare se an barnet.

Vaske hender er en helt annen sak. Hendene våre blir skitne hele tiden av både skitt og giftige stoffer vi tilfeldigvis kommer i kontakt med. Håndvask FØR matspising og etter dobesøk er aller viktisk for helsen. Vask ETTER maten er mere av hensyn til omgivelsene.

Du spurte om barn, men jeg har lyst til å tilføye at voksne som dusjer 5 ganger daglig, de finnes det mange av i enkelte land, og 'forskerne' har funnet ut at det er direkte usunt.

Annonse

Minr jenter på 5 og 6 år bader 1 gang i uka om vinteren, oftere om sommeren. De er sjelden syke. Hudprofessor Fyran er av dem som kjemper mot den overdrevne vaskingen vi bedriver. Og jeg er enig med ham. Det er stor forskjell på håndhygiene og bading.

Gjest samme her2

Det er vel ikke vann alene som er så skummelt, det er vel såpe som gjør mest med huden (i negativ forstand). Her i huset dusjes ungene når det er behov for det - daglig i perioder, 2-3 ganger i uka i andre perioder. De er 5 og 4 år.

Når det gjelder barnehager, så blir jeg litt skremt over all denne hygienepraten - når det kommer til spriting av hender og slikt. Hvis miljøet rundt barna blir sterilt, hva skjer da om det kommer en bakterie eller fem? Blir alle helt slått ut da, eller?

God hygiene er nødvendig og viktig, men å kreve spritrene hender må da være å gå for langt...

Og de bruker ikke såpe over hele kroppen hver gang de dusjer heller.

Immunforsvaret tar vel ikke skade av å dusje hver dag, men bakteriefloraen i huden blir jo forstyrret når vi mennesker dusjer så mye.

Min dusjer/bader toppen 1 gang i uka, noe mer på sommeren.

Og jeg bruker olje i badet, eller klapper dem inn med olje når de er ferdige og våte i huden(dvs at de ikke har tørket seg)

Det vil jeg anbefale at du gjør med dine også hvis du må dusje/bade dem så ofte.

Mvh

Gjest Persille

Billa bader nesten hver eneste dag, mest fordi hun koser seg med det - men også fordi hun enkelte ganger ser ut som om hun egentlig skulle vært et jordekorn.

Jeg ser ingen grunn til å stoppe med det, men om det utgjør noen forskjell bader hun ikke like ofte i såpe, det er bare når vi lager skumbad.

Gjest neofix

Mine barn bader og dusjer nesten daglig om sommeren, og omtrent to ganger i uka om vinteren. Hender det blir bare en gang i uka om vinteren.

Men hos oss er årsaken atopisk hud. Bading er vanskelig for det tørker huden veldig ut, og de får oppblussing av eksem. Så vi prøver å dusje dem og bruke minst mulig såpe.

Annonse

Gjest fartildaniel

Billa bader nesten hver eneste dag, mest fordi hun koser seg med det - men også fordi hun enkelte ganger ser ut som om hun egentlig skulle vært et jordekorn.

Jeg ser ingen grunn til å stoppe med det, men om det utgjør noen forskjell bader hun ikke like ofte i såpe, det er bare når vi lager skumbad.

så hvor gamel er billa da? Godt å høre flere barn så bader hver dag, så er vi ikke helt på jordet

Nei, det synes jeg ikke!

For mine to på henholdsvis 4 og 6,5 er det påkrevd med dusj/bad hver dag.

Etter en dag i barnehage/skole er de ganske så "grå":o)

På vinteren blir det vesentlig mindre, 2 - 3 ganger i uken holder da.

MEN - de vaskes grundig med klut hver dag da.

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Hygiene debatten inneholder mange teorier og spekulasjoner. Den er dukket opp de senere årene pga økning i forekomsten av astma/ allergi i vårt land og fordi forekomsten tilsynelatende er sjeldnere / lavere i land som ikke samme hygieniske standard som vårt land.Ut fra dette har man teoretisert om at det kan være gunstig for kroppen og immunforsvaret at man møter allergener og mikrober tidligere i livet og derved lære kroppen å takle disse. Når det gjelder infeksjoner og håndhygiene i barnehager tror jeg nok at det er enighet om at det det bør være god håndhygiene når så mange barn møtes og har nær kontakt med hverandre. Men ellers er jeg enig med deg i at det kan være et tankekors å være for streng med vasken når du ser hvordan barna leker med jord oa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...