Gå til innhold

Om terapi og om å være glad i

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i psykologen min! Innså det for alvor i dag. Ikke på samme måte som jeg er glad i familie eller venner. Men allikevel glad i! Så begynte jeg å tenke på - hva er det egentlig. Å være glad i noen?

Tenker at hvis man er glad i noen - gjensidig og likeverdig, så er det en porsjon av at det er viktig for meg at den andre har det bra. Og en porsjon av at den andre er viktig for at jeg skal ha det bra. Sikkert mye mer og, men hva tenker dere - er jeg på viddene eller er det litt sånn?

Før var det bare den første som gjaldt for meg. At det var viktig for meg at de jeg var glad i hadde det bra. De var viktige for meg på den måten at jeg ikke hadde det bra hvis de ikke hadde det bra, men utover det hadde andre lite å si for om jeg hadde det bra eller ikke. Satt litt på spissen selvsagt, men.

Har begynt forsiktig å våge å la andre være der for meg? Tror det kan kalles det. Å la de bli viktige slik at det faktisk blir vondt og vanskelig hvis de skulle bli borte. På den måten er jeg glad i psykologen min. H*n er viktig for meg. Vet vledig lite om h*n har det bra eller ikke - vet nesten ingenting om h*n. Er litt min måte å beskytte meg på. Allikevel er det på en måte å være glad i.

Og jeg får lov til det - skjønte jeg i dag. Det er ikke farlig! Fryktelig vondt innimellom ja, men også godt å kanskje nødvendig for å våge seg ut i den store verdenen med følelser på!

Ville bare dele det med noen. Skjer så mye for tiden - mye vondt og mye angstfullt. Men så skjer det noe sånne gode drypp innimellom som gir meg håp om å være på vei til noe - bedre!

Hadde vært fint å høre hva dere tenker, hvis dere har orket å lese.

God kveld fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230651-om-terapi-og-om-%C3%A5-v%C3%A6re-glad-i/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at det skjer mye med deg,- det er et godt tegn på at terapien "virker" på et vis.

Jeg tror også det er veldig viktig på veien mot å være et helere menneske, å la andre slippe inn ordentlig. Det betyr også å la den andre få være viktig for deg.

Jeg er sånn som alltid har tenkt at "de er nok ikke EGENTLIG glad i meg, de er bare glad i den de TROR jeg er." Men jeg begynner jo å forstå at i en slik holdning ligger det også en dyp mistro til andre mennesker. Å våge å tro på at andre bryr seg, virkelig BRYR seg, det er tøft synes jeg.

Og å være glad i psykologen sin, det er forhåpentligvis ikke uvanlig. Jeg hadde en psykolog som jeg var livredd for å miste fordi jeg var overbevist om at jeg ikke kunne klare meg uten hans støtte og styrke. Men nå har han skiftet jobb, og jeg overlever faktisk uten. Det er over et halvt år siden han sluttet, og det har vært vondt på mange måter. Har også kjent på de barnslige følelsene som sier at "hadde han bare brydd seg nok, så hadde han ikke sluttet". Nå begynner jeg etterhvert å se at det kanskje rett og slett var BRA for meg at han sluttet, fordi jeg får nye utfordringer på den måten.

Vet ikke om dette ga så mye mening, eller var svar på det du tenkte, men det var noen tanker i natten fra en nøtt som er trøtt! :o)

Så fint at det skjer mye med deg,- det er et godt tegn på at terapien "virker" på et vis.

Jeg tror også det er veldig viktig på veien mot å være et helere menneske, å la andre slippe inn ordentlig. Det betyr også å la den andre få være viktig for deg.

Jeg er sånn som alltid har tenkt at "de er nok ikke EGENTLIG glad i meg, de er bare glad i den de TROR jeg er." Men jeg begynner jo å forstå at i en slik holdning ligger det også en dyp mistro til andre mennesker. Å våge å tro på at andre bryr seg, virkelig BRYR seg, det er tøft synes jeg.

Og å være glad i psykologen sin, det er forhåpentligvis ikke uvanlig. Jeg hadde en psykolog som jeg var livredd for å miste fordi jeg var overbevist om at jeg ikke kunne klare meg uten hans støtte og styrke. Men nå har han skiftet jobb, og jeg overlever faktisk uten. Det er over et halvt år siden han sluttet, og det har vært vondt på mange måter. Har også kjent på de barnslige følelsene som sier at "hadde han bare brydd seg nok, så hadde han ikke sluttet". Nå begynner jeg etterhvert å se at det kanskje rett og slett var BRA for meg at han sluttet, fordi jeg får nye utfordringer på den måten.

Vet ikke om dette ga så mye mening, eller var svar på det du tenkte, men det var noen tanker i natten fra en nøtt som er trøtt! :o)

Takk for svar! Var vel ikke akkurat svar jeg var ute etter, men hva andre tenker om dette. Var mye som gav mening syntes jeg!

Håper du sover nå! :-)

Hilsen

Takk for at du ville dele dette med meg og oss!

Det gikk rett i hjertet på meg.

Kvaliteten ved det å være glad i noen på den måten, er ikke lett å sette ord på. Du klarte det!

Jeg håper du tør å ta dette med deg til din behandler. Jeg har i alle fall selv lyst til å ta en utskrift, og å bruke ditt innlegg som springbrett til en samtale om dette tema med min behandler.

Ha en fin kveld, og fortsett å del med oss!

Annonse

Gjest Rozella26

Takk for svar! Var vel ikke akkurat svar jeg var ute etter, men hva andre tenker om dette. Var mye som gav mening syntes jeg!

Håper du sover nå! :-)

Hilsen

Jeg også var med psykolog i dag og tenkte det samme etterpå, at jeg begynner å bli glad i han. Det skremmer meg på en måte, fordi jeg vet at dette er ikke et forhold som skal være livet ut. Men i dag sa han til meg at han skulle være der for meg så lenge jeg ville det. Å han skulle gjøre alt han kunne for å hjelpe meg. Jeg har gått til mange behandlere opp igjenom årene ved psykiatriske poliklinikker, men har aldri møtt noen som har hvist så stor forståelse før. Han tør også å ha en annen mening enn psykiatere som sverger til medisiner og tvangsbruk i psykiatrien.

• 2 uker senere...

Takk for at du ville dele dette med meg og oss!

Det gikk rett i hjertet på meg.

Kvaliteten ved det å være glad i noen på den måten, er ikke lett å sette ord på. Du klarte det!

Jeg håper du tør å ta dette med deg til din behandler. Jeg har i alle fall selv lyst til å ta en utskrift, og å bruke ditt innlegg som springbrett til en samtale om dette tema med min behandler.

Ha en fin kveld, og fortsett å del med oss!

Takk for gode ord! kanskje, bare kanskje jeg er modig nok til å ta det med i morgen.. Kommer nok flere tanker etterhvert. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...