Gå til innhold

Amming og hjerte- og karsykdommer


Gjest ninnie

Anbefalte innlegg

Gjest ninnie

Ilfg. en artikkel i Aftenposten for en kort stund tilbake (1 uke?), skal amming kunne føre til hjerte- og karsykdommer?

Dette var helt nytt for meg - "vi" har jo alltid fått høre at amming bare er sundt, så jeg fikk jo et lite "sjokk" når jeg hørte dette.

Jeg vil (selvfølgelig) fortsatt amme min 9 mnd. gamle sønn ennå en stund, men det hadde vært interessant å høre andres (og da særlig "ammeekspertenes" synspunkter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ninnie. Det er kommet endel kommentarer, men jeg vil likevell komme med noen tilføyelser. Det er utrolig at amming og morsmelk hele tiden må forsvares. Vedrørende studien så er det grunn til å stille visse spørsmål ved utvalget. Kun 23% av de inviterte til studien deltok. Dataene ble innsamlet ved "recall" dvs at de deltagene skulle spørre sine foreldre hvordan de ble ernært. Dette innebærer at man skal huske langt tilbake i tid. Det er også kommet frem informasjon som viser at barnemat industrien er involvert i denne studien. Studien selv, konkluderer med at det ikke er nok informasjon til å forandre dagens anbefalinger vedrørende brysternæring. Vi må alltid være åpne for at det kan komme andre anbefalinger vedrørende amming, men på det nåværende tidspunkt gjelder fortsatt at morsmelk anbefales i minimum 1 år ved siden av annen føde. Det er derfor feil når enkelte i diskusjonen konkluderer med at amming ikke er sunt i mer enn 4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...